Gå til innhold

Si opp en jobb før en starter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er dette helt ukomplisert? Jeg har takket ja til en jobb, og like før jeg skal begynne dukker det opp en annen jeg vet jeg kan ha sjangs på. Er det helt innafor å si opp den første nye jobben, viss det skulle bli noe av den andre? Har kjempedårlig samvittighet, for jeg tror jeg har mer lyst på den andre, eventuelt. 

Anonymkode: 589ca...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Gjelder prøvetid selv om jeg ikke har begynt?

Anonymkode: 589ca...794

Mener på at så lenge du har takket ja eller skrevet under kontrakt så gjelder den. 

Bedre at du forteller arbeidsgiveren nå enn senere. Han har mest sannsynlig andre kandidater på listen som han bare kan ringe og da slipper du å arbeide for han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjelder prøvetid selv om jeg ikke har begynt?

Anonymkode: 589ca...794

Oppsigelsestid gjelder. Vanligvis tre måneder. Hvis det er kortere tid enn tre måneder til arbeid skulle startet, kan arbeidsgiver kreve at du jobber. 

Men det er sjelden det gjøres 

Få ønsker at arbeidet gjøres av en som ikke ønsker å være der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (10 minutter siden):

Oppsigelsestid gjelder. Vanligvis tre måneder. Hvis det er kortere tid enn tre måneder til arbeid skulle startet, kan arbeidsgiver kreve at du jobber. 

Men det er sjelden det gjøres 

Få ønsker at arbeidet gjøres av en som ikke ønsker å være der. 

Feil, du har 2 ukers oppsigelsestid i prøvetid.

 

Vi har forøvrig latt folk gå på dagen i samme situasjon. 

Anonymkode: 261d4...fb8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stan skrev (16 minutter siden):

Oppsigelsestid gjelder. Vanligvis tre måneder.

Ikke i prøvetiden. To uker, som noen allerede har påpekt.

Jeg skjønner ikke hvorfor du svarer når du ikke vet hva du snakker om.

Anonymkode: 2cfb1...6ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Det hadde nok gått fint å jobbe de 14 dagene, men håper å eventuelt slippe det, da. Samvittigheten er blåsvart 😌

Anonymkode: 589ca...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Feil, du har 2 ukers oppsigelsestid i prøvetid.

 

Vi har forøvrig latt folk gå på dagen i samme situasjon. 

Anonymkode: 261d4...fb8

Nja, siden du påpeker andres feil, så må jeg påpeke din. Man har to ukers oppsigelsestid med mindre annet er avtalt. Med andre ord bør TS lese kontrakten sin.

Anonymkode: ec16d...7bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt avhenger av om du har underskrevet arbeidsavtale eller ikke. Hvis du går på dagen og bryter vilkårene i inngått arbeidsavtale så omtales det som "fantegang". Rent rettslig er det lite arbeidsgiveren du snyter for arbeidskraften din kan gjøre. De kan trekke deg for opptjent lønn, men det er jo ikke et virkemiddel dersom du aldri møter opp. Dersom du IKKE har inngått arbeidsavtale så føler man seg dritt dersom man gjennomfører en usving, men det er helt innafor å gjøre det. Jeg vet at muntlige avtaler også er bindende, men uten blekk på papiret så står du VELDIG mye friere enn tilfellet er i motsatt fall. 

Summa summarum: arbeidsgiveren du avslår vil bli sur, men det er egentlig underordnet din egen fremtid og lykke. Du lever ditt liv, ikke hans/ hennes. Det er likevel svært lite de kan foreta seg uansett. De må faktisk bare godta brudd på arbeidsavtalen (brudd på inngått avtale), eller godta merarbeidet din beslutning skaper (ved kun muntlig avtale). 

Det er viktig å huske at arbeidsgivere blir sure av rent narsissistiske grunner. Enhver fisk som glipper medfører flere ansettelsessonderinger, nye intervjuer og dritt. I deres sko ville jeg også vært sur når jeg mottok slike beskjeder, men fra arbeidstakers ståsted kan man ikke ihensynta slike bagateller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i helsevesenet, ganske vanlig at folk takker nei likevel. Ingen som blir sure for det. Aldri opplevd at noen da har begynt i jobben, det er jo bare å kaste bort ressurser (opplæring osv.) 

Anonymkode: a99ad...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jobber i helsevesenet, ganske vanlig at folk takker nei likevel. Ingen som blir sure for det. Aldri opplevd at noen da har begynt i jobben, det er jo bare å kaste bort ressurser (opplæring osv.) 

Anonymkode: a99ad...865

Det avhenger nok mye av yrke. Jeg avslo ved en anledning en muntlig inngått avtale om stilling som kontaktlærer ved en barneskole til fordel for en jobb på videregående. Tro meg når jeg sier at de ble ganske sure over usvingen min. Jeg VET hvor hardt de måtte jobbe for å få tak i meg i utgangspunktet. Vi snakker eneste kandidat etter andregangsutlysning. Man hører det godt på rektors stemme i andre enden av tråden. 

Nå jobber jeg på universitetet, men glemmer ikke den kjipe følelsen det ga meg den gangen. Ha selv sittet i ansettelseskomite, men det er ikke sammenlignbart på universitetet. Vi kan ha svært mange søkere, men selv hos oss er det kjipt når kandidaten trekker seg. 

Anonymkode: 6fa7e...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...