Gå til innhold

Sløst enorme summer av penger gjennom årene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 30 år. Har alltid jobbet mye og tjent mye. Jeg har tenkt mye på fremtiden og bærer så sykt mye nag over at jeg har kastet rundt meg penger på måten jeg har gjort. Jeg har brukt enorme summer på ferie, uteliv, taxi, restauranter, konserter, hudpleie etc. 

Nå må jeg ta meg sammen. Jeg har litt kredittkortgjeld samt noe utestående hos Klarna som jeg må få ordnet. Ellers eier jeg bolig, men har hatt avdragsfritt og skal nå fra januar begynne å betale avdrag. Lånet er på 2.750.000 og verdien er ca 4.000.000. Jeg har også studielån på 700.000. Ingen buffer.. Tjener mellom 650-750k. 

Hvor begynner jeg herfra? Jeg vil ha solid buffer, men hvor mye? Leiligheten er nybygg fra 2018. Ingen barn, men hund. Stresser også en del med studielånet og vil få det ned til under 500.000. 

Hva tenker dere? Jeg burde kanskje begynne å føre budsjett/oversikt?

Beklager for rotete innlegg, men har akkurat fylt 30 og føler meg helt håpløs. :( 

Anonymkode: 4ad25...46a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo bare å begynne å spare. 

Kvitt deg med forbruksgjeld så fort som mulig.

Huslån og studielån lar du bare rusle å gå i vanlig sakte fart slik rentene er nå.

Spar i fond i stedet for å betale ned disse fortere.

Anonymkode: d3cc8...86d

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor har du hatt avdragsfritt? 

tenker du er heldig som er alene, og kan ta tak før du får mann og barn :)  Du har jo god lønn, over gjennomsnittet, så burde være ganske enkelt å spare en buffer! 

Anonymkode: 6c1e4...3c0

Skrevet

Start med å høre på podkasten Pengesnakk. Der er det mye informasjon og inspirasjon til å spare penger. Anbefaler også Instagramkontoene Spareglede og Hvordan_bli rik.

Prioriter å betale ned lånet med høyest rente først, altså kredittkort og klarna. Studielånet er det siste du skal betale ned. Det har lav rente og slettes om du blir ufør.

Anonymkode: f4f16...4b0

Skrevet

Logg deg inn i nettbanken og skriv ned utgiftene dine etter kategorier, eks:
Mat, helse (lege/medisiner/tannlege osv), skjønnhetspleie (sminke/frisør/hudpleie), hvilke abonnement du har, forsikringer, strømavtaler osv. Så ser du hva du bruker penger på nå, og hvor du enkelt kan kutte.

Lag deg et budsjett som i første omgang gjør at du betaler ned klarna og kredittkort, deretter går de pengene til sparing. 

Anonymkode: abef0...f06

Skrevet

Takk! 

Jeg har hatt avdragsfrihet fordi jeg har vært en idiot. 

Skal starte med å nedbetale klarna og kreditten. 30k i buffer, er det en grei start? 

Jeg tror jeg må vente med å spare i fond. Men da bør jeg heller prioritere boliglånet? Jeg synes det er ekstremt mye å ha et såpass høyt studielån som det jeg har. Er det veldig dumt å betale ned 200k og deretter la det rusle og gå? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Logg deg inn i nettbanken og skriv ned utgiftene dine etter kategorier, eks:
Mat, helse (lege/medisiner/tannlege osv), skjønnhetspleie (sminke/frisør/hudpleie), hvilke abonnement du har, forsikringer, strømavtaler osv. Så ser du hva du bruker penger på nå, og hvor du enkelt kan kutte.

Lag deg et budsjett som i første omgang gjør at du betaler ned klarna og kredittkort, deretter går de pengene til sparing. 

Anonymkode: abef0...f06

Jeg bruker enorme penger på ferie, restaurantbesøk, taxi, uteliv, skjønnhet og velvære og shopping. Alt dette må kuttes. Må også si opp div abonnement jeg ikke bruker ja!

Skrevet

Sett opp budsjett.

Og så slutter du å bære når over ting du har brukt penger på. Hva hjelper det deg?

Du har en god inntekt så dette kommer til å gå strålende. Du må bare gjøre det. Tror du vil se at du har mulighet å spare mye hver mnd.

Anonymkode: bb335...76f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sett opp budsjett.

Og så slutter du å bære når over ting du har brukt penger på. Hva hjelper det deg?

Du har en god inntekt så dette kommer til å gå strålende. Du må bare gjøre det. Tror du vil se at du har mulighet å spare mye hver mnd.

Anonymkode: bb335...76f

Tusen takk. Jeg sliter veldig med å la det faktum at jeg har brukt så mye penger på tull gå. Jeg kunne ha betalt ned massevis på boliglånet eller hatt solid avkastning på fond om jeg hadde lagt inn pengene der. Tips til hvordan gå videre og ikke dvele ved penger som er tapt? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk! 

Jeg har hatt avdragsfrihet fordi jeg har vært en idiot. 

Skal starte med å nedbetale klarna og kreditten. 30k i buffer, er det en grei start? 

Jeg tror jeg må vente med å spare i fond. Men da bør jeg heller prioritere boliglånet? Jeg synes det er ekstremt mye å ha et såpass høyt studielån som det jeg har. Er det veldig dumt å betale ned 200k og deretter la det rusle og gå? 

Studielån er det billigste lånet du har, så nei, ikke prioriter å nedbetale en ekstra sum her.

Som de over sier: sett deg ned å få en oversikt over hva som går ut hver mnd av faste utgifter. Sett også opp en spareplan med faste trekk som går den dagen du får lønning. Bli ferdig med kredittkortgjelden først og deretter begynn å spare. Hvis du bare eier en nybygd leilighet, ville jeg tenkt for min del at 20.000 i buffer hadde holdt og ville startet å spare i fond. Trenger ikke starte med mer enn 500 kr f.eks.

Anonymkode: eaad8...330

Skrevet

Prøv å lag en oversikt som dette under ca:

image.png.7109eb545c661d2137d81e3e73349b55.png

Anonymkode: eaad8...330

• Liker 2
Skrevet

Jeg er litt usikker på hvor mye jeg bør sette av til uteliv. Jeg er ganske sosial person og liker å være mye ute, men må begrense meg for å nå målene mine. Jeg bor i Oslo. Hvor mye ville dere satt av til sosiale ting som middager, kino, byturer etc?

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

30k i buffer, er det en grei start? 

Alt er en grei start.

Jeg foretrekker å ha forskjellige kontoer til forskjellige ting.

Regning, mat, brukskonto, sparing osv.

Når jeg får penger på lønnskontoen, så blir det trekt automatisk til de andre kontoene.

Jeg vet hva jeg har i regninger, så det beløpet og litt ekstra, går inn på kontoen som regninger blir trukket ifra. Har for 3 måneder stående der.

jeg vet omtrentlig hva jeg bruker i mat per måned, så det går inn på matkontoen. Er ca 3 måneders forbruk der og.

Så har jeg en fritidskonto hvor jeg kan ta penger ifra hvis det er noe jeg har behov for, unner meg ca en tusenlapp i måneden på fjas. Den har ikke 3 måneder forbruk spart opp 🤣

så har jeg en konto for langsiktige ting, slikt som bil, hvitevarer som kan ryke etc. setter inn 2k hver måned der.

Resten settes i fond, pensjon osv.

Gjest Alterego666
Skrevet

George Best har jo et berømt sitat:

80% av alt jeg har tjent har gått til kvinner og alkohol. Resten har jeg dessverre sløst bort.

E398609F-7234-410D-8558-1197EA43E377.jpeg

Skrevet (endret)

Betal ned på all dyr kredittgjeld, og unngå å ta opp ny kredittgjeld.

Boliglånet er bare å betale ned på som normalt med 25-30 års løpetid. Ikke benytt deg av avdragsfrihet med mindre du har behov for økonomisk fleksibilitet i en periode. Har du høy rente på lånet undersøk om du kan finne et bedre tilbud, f.eks. kan du få 1.6% effektiv rente fra Bulder Bank for å nevne en med din belåningsgrad på rundt 65-70%

Hvis du vil betale ned på lånet for "sikker sparing" uten noen risiko, så burde du betale ned ekstra på boliglånet. Studielånet er det billigste lånet du har, og det vil alltid ha lav rente uten at du trenger å forhandle med Lånekassen om den.

Vurder å bygge opp en buffer på 2x din inntekt og plasser det i en egen konto hos banken, noen banker har "høyrentekonto" som gir deg 0.4% rente, så da har du i det minste litt motvekt for inflasjonen selv om verdien vil gå ned over tid. Det er bedre å bruke av buffer enn å gjøre deg selv avhengig av kredittkort for å utsette forbruket.

Jeg gjorde selv en stor feil og betalte ned på studielånet da jeg hadde penger i banken til lavere rente og tenkte at jeg ikke ville få kjøpt bolig, så jeg kunne like så godt kvitte meg med all gjeld. Så fikk jeg plutselig innvilget topplån for egenkapital og kjøpte meg bolig, og nå har jeg bruk pengene til å betale ned på en rente som er 5% når jeg kunne ha betalt bare 1.3% på studielånet...

Det er ikke alle som gjør så smarte valg spesielt i ung alder :) 30 er enda ung, og siden du har eiendom så har du ganske så god økonomisk situasjon selv nå.

Endret av Pachka Sigaret
Skrevet (endret)

Har kun lest hovedinnlegget. Ikke kjøp deg ferier, dyre ting. Det beste er nå å kjøpe kun det du absolutt trenger fremover. Følg med på budsjett på hvor du kan spare. Forsøk å betal så mye ned som mulig av forbrukslån. 

Endret av Eloise12345
Skrevet

Prioriteringsliste: 

1 Få en oversikt over faste kostnader. Lag deg et budsjett og gi deg selv "ukepenger" som skal gå til alt utenom de faste kostnadene. Ikke bruk mer enn dette.

2 kvitt deg med klarna, forbrukslån

3. Spar opp buffer, minimum 50 K, gjerne 100 K. 

4. Betal avdrag på alle lån. 

5. Start med langvarig sparing i fond

• Liker 1
Skrevet

1. Få oversikt over hva pengene går til.

2. Skriv ned hvordan du ønsker å bruke pengene dine, begynn med det helt nødvendige.

3. Begynn med så mye sosialt som mulig som ikke koster penger, eventuelt lite penger. Inviter folk på vafler, gå på tur, sjekk ut hva som finnes av kulturtilbud, noen museer mener jeg har en dag i uka som er gratis. Det er godt mulig at det er flere av vennene dine som synes dette er en god ide og hiver seg på. Hvis vennskapene derimot er basert på forbruk så hadde jeg revurdert dem, eventuelt begrenset møtene til to ganger i måneden, det tåler økonomien din.

4. Kan trøstesparing være noe for deg? Der du før hadde kjøpt en ting for å føle deg bedre kan du nå heller overføre 300kr til indeksfondet ditt. Noen av oss får samme eller bedre effekt av det. Eller nedbetale ekstra på lån i ditt tilfelle.

Og så får du nesten tenke nøye på om forbruk = livskvalitet for deg. Jeg håper ikke det, men folk er forskjellige. Hvis du er av dem som mener at meningen med livet er å maksimere forbruket så kan du jo trøste deg med at det i løpet av livet ditt blir enda mer forbruk hvis du ikke kaster bort penger på renter.

Gjest Blondie65
Skrevet

Istedenfor å spørre "hvor mye synes dere jeg skal sette av til ..." så bestem deg for om du skal gå ut 8 ganger i måneden eller 2, og lag budsjett ut fra det. Må alt det sosiale koste eller kan noe av det legges inn som "møtes hjemme hos ... for kaffe".

Du har et lavt lån på boligen i forhold til verdien, kan forbruksgjelden erstattes av boliglån? Dette under forutsetning av at du knekker kredittkortene og sier opp avtalene.

Det eneste som er viktig med historien er å lære av det - jaja så brukte du mye penger på "gøy" - men nå har du besluttet en annen livsstil. Du eier tross alt en bolig, som er et formuesobjekt med stigende verdi. Du har altså tatt noen riktige valg i livet.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 12.11.2021 den 10.20):

Jeg er 30 år. Har alltid jobbet mye og tjent mye. Jeg har tenkt mye på fremtiden og bærer så sykt mye nag over at jeg har kastet rundt meg penger på måten jeg har gjort. Jeg har brukt enorme summer på ferie, uteliv, taxi, restauranter, konserter, hudpleie etc. 

Nå må jeg ta meg sammen. Jeg har litt kredittkortgjeld samt noe utestående hos Klarna som jeg må få ordnet. Ellers eier jeg bolig, men har hatt avdragsfritt og skal nå fra januar begynne å betale avdrag. Lånet er på 2.750.000 og verdien er ca 4.000.000. Jeg har også studielån på 700.000. Ingen buffer.. Tjener mellom 650-750k. 

Hvor begynner jeg herfra? Jeg vil ha solid buffer, men hvor mye? Leiligheten er nybygg fra 2018. Ingen barn, men hund. Stresser også en del med studielånet og vil få det ned til under 500.000. 

Hva tenker dere? Jeg burde kanskje begynne å føre budsjett/oversikt?

Beklager for rotete innlegg, men har akkurat fylt 30 og føler meg helt håpløs. :(

Begynn med å før et regnskap. Se hva du synes du bruker for mye penger på. Lag et realistisk budsjett der du kutter ut forbruket du har kommet frem til er for høyt. Hold deg til budsjettet. 

Endret av PetterKanin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...