Gå til innhold

Nyutdannet barnehagelærer og sjokkert over fravær blant assistentene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En del vikarer som er sykemeldte også, jeg forstår det da de ofte blir behandlet dårlig av faste ansatte i barnehager.

Anonymkode: 57c8f...70d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eneste som hjelper er å dokumentere og skrive avvik. Avvik hver gang det ikke settes inn vikar (manglede personale). Når det dekkes over uten å registreres som avvik, tror jo kommuneledelsen at alt er i sin skjønneste orden hos dere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungen min har vært i bhg totalt to uker siden sept pga sykdom. Da hun var frisk var jeg syk... Glad jeg ikke har jobb forpliktelser akkurat nå 😭

Anonymkode: 3a761...1f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er helt utrolig at man kan gå periodevis sykemeldt og perioder med egenmelding lenge, uten at det gjøres noe. Det sliter jo ut alle andre.. Dette er jo galskap satt i system og ingen gjør noe med fravær i barnehager..

Anonymkode: 26544...e1f

Hva skulle alternativet vært? Uføretrygd?

Anonymkode: eb16c...1ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hva skulle alternativet vært? Uføretrygd?

Anonymkode: eb16c...1ea

At man bestrider så mye sykemedinger og egenmeldinger? At leder i barnehage og HR har møter sammen? Men det er jo klart, når det ikke blir fulgt opp, skjer det ingenting heller og den ansatte kan bare fortsette med det....

Anonymkode: 26544...e1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er dessverre normalen i barnehagene… og det er da ikke bare assistenter som er mye syke. På min avdeling er det pedagog 2 som har enormt mye fravær. Og den største frustrasjonen er at vi går uten vikar mesteparten av tiden, så vi er nesten konstant underbemannet. Dette går utover det pedagogiske innholdet, slik at tilbudet barna får blir «pass og mat» som mange sier. Utrolig frustrerende! 

Anonymkode: 1dbb2...f95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva skal liksom denne stakkars personen du beskriver som har mye fravær gjøre da tenker du? Gå på jobb syk og smitte alle? Adoptere bort barnet sitt for å slippe å være hjemme med sykt barn? 🤷

Det blir IHVERTFALL ikke noe bedre av å mistenkliggjøre eller bli muggen på de som har mye fravær pga sykdom. Plutselig er det du som har mye fravær et år. 

Jeg hadde ekstremt mye fravær fra jobb for å være hjemme med sykt barn første året med barnehagebarn. Det var jævlig kjipt, å være hjemme med sykt barn er noe dritt, også blir man typisk smittet selv.

Det er vanlig med mye sykefravær i barnehagen. 

Anonymkode: 7da67...736

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet ingenting om denne personen sin helse. Det finnes folk med ubegrensede egenmeldingsdager og der arbeidsgiver er fritatt fra 16dagers sykepengeperiode - nav betaler alt og synes det er bedre enn at personen er ufør. Og du har ingen rett til informasjon om det.

Problemet ditt er at dere ikke er nok folk på jobb. Og at du er ny og vil vise hvor veldig flink og pliktoppfyllende du er, og derfor gjør mye mer enn du må. 

Anonymkode: cdc2f...da2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

At man bestrider så mye sykemedinger og egenmeldinger? At leder i barnehage og HR har møter sammen? Men det er jo klart, når det ikke blir fulgt opp, skjer det ingenting heller og den ansatte kan bare fortsette med det....

Anonymkode: 26544...e1f

Det er uansett opp til nav og lege å godkjenne sykemeldinger, man kommer sjeldent noen vei med å bestride.

Anonymkode: 29b3b...4f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være innafor å ta en samtale med assistenten for å høre om det går bra , om hun trives på jobb, og eller om det er noe som kan tilrettelegges. Så høyt fravær må det jo kunne prates om.

Ja alle har rett på egenmeldinger  og sykt barn dager,  men hvis det går ut over driften må man jo ansette ringevikar. 

Anonymkode: c1091...50e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro at bhg ansatte av alle visste hvor mye små barn er syke og i hvert fall denne høsten. Vi voksne blir smittet hele tiden også. 

Anonymkode: d79df...127

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Du vet ingenting om denne personen sin helse. Det finnes folk med ubegrensede egenmeldingsdager og der arbeidsgiver er fritatt fra 16dagers sykepengeperiode - nav betaler alt og synes det er bedre enn at personen er ufør. Og du har ingen rett til informasjon om det.

Problemet ditt er at dere ikke er nok folk på jobb. Og at du er ny og vil vise hvor veldig flink og pliktoppfyllende du er, og derfor gjør mye mer enn du må. 

Anonymkode: cdc2f...da2

👍👍

Nettopp. Du kan absolutt si til ledelsen at dere har trenger flere på jobb og faste vikarer så du kan gjøre jobben din. Men du kan ikke henge ut eller kritisere noen for å mye sykefravær, det kan det være gode grunner for som du ikke har noe med. 

Jeg får aldri tatt ut noe plantid på jobb, må alltid ta igjen sånt i helgene. Bare pass på at du ikke jobber mer timer enn du skal. 

Og vis forståelse for andre, plutselig er du i samme båt. Hvis du ikke har barn selv er det dessuten vanskelig å sette seg inn i dette med å være hjemme med sykt barn og få kabalen til å gå opp..

Anonymkode: 7da67...736

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til arbeidslivet.. I det fleste yrker finnes det noen slike som er borte store deler av året sammenlagt. Noen har selvsagt gode grunner, andre har ikke det. Har selv venner jeg ville hatet å ha som kollegaer. Det er alltid noe! Litt vondt her eller der, masse egenmeldinger, haugevis av sykt barn dager- da gjerne 4-5 dager pga.litt forkjølelse (før corona!), stadige sykemeldinger. I det hele tatt litt offermentalitet på noen av dem, "stakkers meg, jeg er så sliten, nå trenger jeg litt pause"=2 månders sykemelding.
 

Det er forskjell på folk, noen bretter opp ermene og tar tak, andre legger seg på sofaen og drikker te og lar andre gjøre jobben for dem.

Har ikke annet råd enn å melde fra omat du trenger en fast vikar pga. det store fraværet til den ansatte. Dette går jo ut over barna, og det er ikke greit!

Anonymkode: b7d1c...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som tidligere SFO leder må jeg si jeg blir litt sjokkert av innlegget du starer med TS.

Det første året jeg ledet avdelingen med over 100 barn har jeg aldri, noensinne vært så sjuk i hele mitt liv noensinne. Det var direkte flaut! Men det var også inngangsportalen til to runder med ulike varianter av espstein-barr viruset og til slutt ME-diagnose.

Jeg skjønner at dette ødelegger din plantid - slik jeg ser det har du ikke annet alternativ enn å melde avvik på at du ikke får fulgt opp din pålagte plantid, og slik jeg ser det - at arbeidsgiver er pliktig til at du får, og de dermed må tilrettelegge for. Samtidig er det vel verdt å nevne at du har vel i bunn og grunn rett på forskjøvet vakttillegg med så kort varsel.

Siste stikk som er verdt å nevne er Covid-19, samfunnet har vært stengt i lang tid og nå når virus og bakterier vanker fritt er det vel ikke annet å vente enn sykefravær.

Anonymkode: 58395...5b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...