Gå til innhold

Nyutdannet barnehagelærer og sjokkert over fravær blant assistentene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet i denne barnehagen siden vår og har merket meg at det er spesielt noen avdelinger hvor det er mye fravær, blant annet på min egen avdeling, desverre. Jeg jobber i en mellomstor barnehage så det er ikke alltid vi kan hjelpe hverandre ved sykdom.

På min avdeling er det en fast assistent som er ofte borte. Vi snakker flere ganger i måneden og slikt har det vært hele tiden jeg har jobbet her. Min leder ser ikke ut til å ta tak i dette og jeg merker nå at det begynner å gå utover meg.

Enten så er det assistenten sin egen sykdom, eller barnas. Assistenten er så mye borte at det blant annet har påvirket de pedagogiske planer jeg lager for avdelingen. Idag skulle jeg sitte på kontoret å jobbe litt, istedenfor måtte jeg bytte vakt (til stengevakt) og ikke får brukt noe plantid. Jeg kjenner at jeg egentlkg ikke har lyst til å jobbe idag, så er glad for at det er fredag.

Hva kan jeg gjøre med denne assistenten? Kan jeg til stille noen "krav" til personen med mye fravær, eventuelt til min leder? Det det ender opp med nå er sat jeg må jobbe gratis i helgen fordi jeg ikke får planlagt det jeg skulle idag. Det er rimelig surt å tenke på...

Noen tips til en nyutdannet barnehagelærer?

Anonymkode: 26544...e1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge det er pga sykdom, altså et gyldig fravær, er det jo fint lite du får gjort.

Høres ut som at dere trenger en assistent til som kan stille opp og jobbe ekstra når det trengs, evt en ringevakt. Du kan jo ta opp det med din leder, men nei, du kan ikke stille krav til en som er syk. I tillegg; nå er det veldig mange barnehager/skoler som er ekstra strenge på at du skal holde barnet ditt hjemme ved symptomer, så hvis barnet hennes/hans har nyoppståtte symptomer, så må det jo følgelig være hjemme - selv om barnet i normale tider kanskje kunne vært i barnehagen. 

Anonymkode: 4a8f8...b62

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til barnehagelivet og velkommen til alle dine år i dette yrket. 

Jeg vet hvordan det er for dette er et yrke jeg har jobbet i mange år i. Om man er pedagog eller assistent har jeg aldri merket forskjell på fravær, men har ansatte barn så øker fraværet uavhengig av stilling. Det er lite du kan gjøre med det, men innse at barnehagelivet er slik. Du må heller vende blikket mot ledelsen. Flere ansatte? Faste vikarer? Vikarer på dagen dersom ansatte er syke. Hvis du må ta igjen plantid  utenfor arbeidstid så krever du overtidsbetaling! Men da må det godkjennes av ledelsen. 

Anonymkode: 86013...7bf

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må for all del ikke ta opp sykefraværet med den det gjelder!

Gå til ledelsen og si at dere trenger flere folk pga sykefravær. Ikke at det vil hjelpe, sannsynligvis, men det er ikke noe annet du kan gjøre. Ledelsen følger opp sykefravær, ikke du, og du vil ikke få informasjon om dette pga taushetsplikt.

Anonymkode: 2c806...52a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det det ender opp med nå er sat jeg må jobbe gratis i helgen fordi jeg ikke får planlagt det jeg skulle idag. Det er rimelig surt å tenke på...

Noen tips til en nyutdannet barnehagelærer?

Anonymkode: 26544...e1f

Ikke jobb gratis! Meld i fra hvordan det er , forklar at du ikke får gjennomført plantid og dermed ikke har noe pedagogisk opplegg. Foreslå eventuelt å gjøre det utenfor arbeidstid, men krev overtidsbetaling.

Du gjør deg selv (og alle andre i systemet) ingen tjeneste ved å jobbe gratis. Ingen takker deg for det, og om du gjør det blir det fort en forventning at du fikser slikt selv om du egentlig ikke har tid til det.  

Anonymkode: b5e80...506

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det i barnehagene.

Det skulle vært lovpålagt med vikarer, men det er det ikke. 

Vi er kronisk underbemannet.

Anonymkode: b55c0...d96

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjipt at du ikke får gjennomført det pedagogiske opplegget men det kan du ikke gi assistenten skylda for. Du skal ikke jobbe gratis i helga. (Alt for mange i barnehager (og helt sikkert andre steder)jobber gratis. Da er det vanskelig for oss å vise at vi trenger mer ressurser.) 

Hvis du synes det er vanskelig å forholde seg til din kollega som ofte er syk, kan du jo foreslå at man rokerer på ansatte i barnehagen til sommeren, slik at denne F.eks følger barna over på storbarn og blir der et år eller noe?  
 

jeg er litt nysgjerrig.. hva slags krav mener du er greit å stille til en som er borte pga egen eller barns sykdom (annet enn de regler som allerede foreligger)? 

Anonymkode: 4f600...50c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, vi står midt i et helt sinnsykt sykdomsutbrudd her. Det er korona, det er norovirus, det er parainfluensa og rs virus. Jeg er hjemme på andre uken her, og jeg er barnehagelærer. Ingen er sjuke med vilje! Men, vi blir jo smitta vi voksne og. Blir provosert av at du er sur på en assistent som er syk. Problemet er jo IKKE at assistenten er syk! (selv eller hjemme med barn) Problemet er at vi ikke får inn vikar før dag 17! I alle fall i min barnehage. (Privat) DER bør irritasjonen din ligge, for sykdom vil det alltid være i en barnehage. Og fordi vi blir utslitt pga konstant underbemmanning. Det er høyt sykefravær i barnehager fra før, og nå er det enda verre. 

Jeg ser for meg at mange kommer til å slutte snart.. flere hos oss har sagt opp pga alt vi har stått i under korona, og nå etter at vi åpnet landet. 

Anonymkode: ed197...787

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest våroghøst
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har jobbet i denne barnehagen siden vår og har merket meg at det er spesielt noen avdelinger hvor det er mye fravær, blant annet på min egen avdeling, desverre. Jeg jobber i en mellomstor barnehage så det er ikke alltid vi kan hjelpe hverandre ved sykdom.

På min avdeling er det en fast assistent som er ofte borte. Vi snakker flere ganger i måneden og slikt har det vært hele tiden jeg har jobbet her. Min leder ser ikke ut til å ta tak i dette og jeg merker nå at det begynner å gå utover meg.

Enten så er det assistenten sin egen sykdom, eller barnas. Assistenten er så mye borte at det blant annet har påvirket de pedagogiske planer jeg lager for avdelingen. Idag skulle jeg sitte på kontoret å jobbe litt, istedenfor måtte jeg bytte vakt (til stengevakt) og ikke får brukt noe plantid. Jeg kjenner at jeg egentlkg ikke har lyst til å jobbe idag, så er glad for at det er fredag.

Hva kan jeg gjøre med denne assistenten? Kan jeg til stille noen "krav" til personen med mye fravær, eventuelt til min leder? Det det ender opp med nå er sat jeg må jobbe gratis i helgen fordi jeg ikke får planlagt det jeg skulle idag. Det er rimelig surt å tenke på...

Noen tips til en nyutdannet barnehagelærer?

Anonymkode: 26544...e1f

Kanskje hun faktisk har kronisk sykt barn! Vær anerkjennende og snakk med henne. Kanskje hun mistrives. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har jo kun et begrenset antall sykt barn dager og egenmeldingsdager, så hvis damen er syk i tide og utide så kan dere jo be om sykemelding. 

Sykemeldingen kan også bestrides om dere mistenker at hun misbruker ordningen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg så igjen!

Har vært ped. leder i 10 år, og har en assistent på min avdeling som ikke har jobbet en full uke siden før påske. (Jeg overdriver ikke). Det er alltid et eller annet. Blir sykemeldt med jevne mellomrom, og sper litt på med egenmeldingsdager når hun ikke er sykemeldt. I tillegg fikk vi en ny assistent etter sommeren som holdt seg på jobb i to uker, og så har hun vært sykemeldt etter der i varierende prosent, for det meste 60-100  prosent sykemelding. 

Tilbake står vi to pedagogene som prøver å holde avdelingen gående, jeg er gravid i 3. trimester i tillegg, og har slitt med hyperemesis hele graviditeten. Det frister å finne noe annet etter permisjon, for jeg tror ikke det noen gang kommer til å forandre seg! Styrere tør faktisk ikke å sette ned foten. Mange som jobber i barnehage er rett og slett ikke egnet til å jobbe i barnehage fordi det er faktisk både fysisk og psykisk tungt.

Anonymkode: 133f7...366

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i barnehage i mange år og jeg er sjokkert over sykdom og fravær overhodet. Det er nok ikke bare assistenter. Det er mye sykdom hos pedledere også. Og ped 2. Og egentlig alle. Og om de har barn så er sykefraværet enda høyere. Det er vanvittig mye sykdom hos barn nå. Eller om de mistrives med lederen sin så kan det også bli fravær. Så kan det ha noe med deg å gjøre? Det kan være mange grunner til sykefravær. Sånn er det i arbeidslivet og barnehage generelt. Vær ydmyk og forståelsesfull når det kommer til dine ansatte og sykdom så skal du kanskje se at sykefraværet går ned. Kjemp for vikarer. Og snakk med styrer. Det nytter heller ikke å gå å være bitter fordi andre er syke. 

Anonymkode: dcb23...6af

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kjenner meg så igjen!

Har vært ped. leder i 10 år, og har en assistent på min avdeling som ikke har jobbet en full uke siden før påske. (Jeg overdriver ikke). Det er alltid et eller annet. Blir sykemeldt med jevne mellomrom, og sper litt på med egenmeldingsdager når hun ikke er sykemeldt. I tillegg fikk vi en ny assistent etter sommeren som holdt seg på jobb i to uker, og så har hun vært sykemeldt etter der i varierende prosent, for det meste 60-100  prosent sykemelding. 

Tilbake står vi to pedagogene som prøver å holde avdelingen gående, jeg er gravid i 3. trimester i tillegg, og har slitt med hyperemesis hele graviditeten. Det frister å finne noe annet etter permisjon, for jeg tror ikke det noen gang kommer til å forandre seg! Styrere tør faktisk ikke å sette ned foten. Mange som jobber i barnehage er rett og slett ikke egnet til å jobbe i barnehage fordi det er faktisk både fysisk og psykisk tungt.

Anonymkode: 133f7...366

Sette ned foten med sykdom? Hvordan skal de gjøre det har du tenkt? Kanskje det er deg som gjør at det er lett å ty til sykedager 🤔

Anonymkode: dcb23...6af

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge hun har gyldig fravær så er det vel ikke så mye du får gjort med det. Og hvorfor skal du jobbe gratis? Sier din leder til deg at du skal jobbe gratis i helgene?

Anonymkode: 92a06...a7e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Herregud, vi står midt i et helt sinnsykt sykdomsutbrudd her. Det er korona, det er norovirus, det er parainfluensa og rs virus. Jeg er hjemme på andre uken her, og jeg er barnehagelærer. Ingen er sjuke med vilje! Men, vi blir jo smitta vi voksne og. Blir provosert av at du er sur på en assistent som er syk. Problemet er jo IKKE at assistenten er syk! (selv eller hjemme med barn) Problemet er at vi ikke får inn vikar før dag 17! I alle fall i min barnehage. (Privat) DER bør irritasjonen din ligge, for sykdom vil det alltid være i en barnehage. Og fordi vi blir utslitt pga konstant underbemmanning. Det er høyt sykefravær i barnehager fra før, og nå er det enda verre. 

Jeg ser for meg at mange kommer til å slutte snart.. flere hos oss har sagt opp pga alt vi har stått i under korona, og nå etter at vi åpnet landet. 

Anonymkode: ed197...787

👏🏼👏🏼

Anonymkode: dcb23...6af

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sykt at du legger skylden på assistenten, og ikke ser selv at problemet er at det ikke er lovpålagt med vikarer, og at du tror du er en helt og jobber gratis av fri vilje. 

Anonymkode: 45e19...6ad

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Kjenner meg så igjen!

Har vært ped. leder i 10 år, og har en assistent på min avdeling som ikke har jobbet en full uke siden før påske. (Jeg overdriver ikke). Det er alltid et eller annet. Blir sykemeldt med jevne mellomrom, og sper litt på med egenmeldingsdager når hun ikke er sykemeldt. I tillegg fikk vi en ny assistent etter sommeren som holdt seg på jobb i to uker, og så har hun vært sykemeldt etter der i varierende prosent, for det meste 60-100  prosent sykemelding. 

Tilbake står vi to pedagogene som prøver å holde avdelingen gående, jeg er gravid i 3. trimester i tillegg, og har slitt med hyperemesis hele graviditeten. Det frister å finne noe annet etter permisjon, for jeg tror ikke det noen gang kommer til å forandre seg! Styrere tør faktisk ikke å sette ned foten. Mange som jobber i barnehage er rett og slett ikke egnet til å jobbe i barnehage fordi det er faktisk både fysisk og psykisk tungt.

Anonymkode: 133f7...366

Hvordan tenker du at styrer skal kunne sette foten ned? Du kan ikke si opp noen pga sykefravær, med mindre de har vært sykmeldt i ett år og fremdeles ikke kan komme tilbake til jobb. 

Anonymkode: 2c806...52a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan tenker du at styrer skal kunne sette foten ned? Du kan ikke si opp noen pga sykefravær, med mindre de har vært sykmeldt i ett år og fremdeles ikke kan komme tilbake til jobb. 

Anonymkode: 2c806...52a

Det er helt utrolig at man kan gå periodevis sykemeldt og perioder med egenmelding lenge, uten at det gjøres noe. Det sliter jo ut alle andre.. Dette er jo galskap satt i system og ingen gjør noe med fravær i barnehager..

Anonymkode: 26544...e1f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Helt sykt at du legger skylden på assistenten, og ikke ser selv at problemet er at det ikke er lovpålagt med vikarer, og at du tror du er en helt og jobber gratis av fri vilje. 

Anonymkode: 45e19...6ad

👏👏👏

Anonymkode: 57c8f...70d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Kjenner meg så igjen!

Har vært ped. leder i 10 år, og har en assistent på min avdeling som ikke har jobbet en full uke siden før påske. (Jeg overdriver ikke). Det er alltid et eller annet. Blir sykemeldt med jevne mellomrom, og sper litt på med egenmeldingsdager når hun ikke er sykemeldt. I tillegg fikk vi en ny assistent etter sommeren som holdt seg på jobb i to uker, og så har hun vært sykemeldt etter der i varierende prosent, for det meste 60-100  prosent sykemelding. 

Tilbake står vi to pedagogene som prøver å holde avdelingen gående, jeg er gravid i 3. trimester i tillegg, og har slitt med hyperemesis hele graviditeten. Det frister å finne noe annet etter permisjon, for jeg tror ikke det noen gang kommer til å forandre seg! Styrere tør faktisk ikke å sette ned foten. Mange som jobber i barnehage er rett og slett ikke egnet til å jobbe i barnehage fordi det er faktisk både fysisk og psykisk tungt.

Anonymkode: 133f7...366

Det er noen brister i det du skriver her, ift. at denne ansatte «ikke har jobbet en full uke siden påske» og «sper på med egenmeldingsdager» når hun ikke er sykmeldt. 🤔 Hun kan ikke bruke egenmelding dersom hun ikke har vært i jobb i 16 dager siden forrige sykmelding, dersom arbeidsgiver alt har betalt for en full arbeidsgiverperiode. Sykt barn-dager telles ikke med, så det er kanskje sykt barn dager du mener at hun tar i mellomtiden? :klo: 

Uansett så kan ikke TS gjøre noe med kollegaens fravær. Sykefraværsoppfølging er leders ansvar. Det TS kan gjøre er å kreve at det enten settes inn vikar, at planarbeidet hun ikke får utført utgår eller at hun får overtidsbetalt for å utføre disse oppgavene (og det blir jo dyrere enn å sette inn vikar) 

Anonymkode: 6a097...5ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...