Gå til innhold

Kan sjefen kreve at jeg er tilgjengelig på mail i permisjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er i foreldrepermisjon nå, og skal straks den er over ha 6 uker ulønnet permisjon. Nå har sjefen min bedt meg om å aktivere jobbmailen min så jeg får med meg de viktigste tingene som skjer fram til jeg er tilbake i jobb.

Er dette lov? Jeg syns ikke det er greit, men kan arbeidsgiver kreve at jeg leser jobbmail i permisjon?

Anonymkode: 8e553...e54

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er vel ganske vanlig. Så lenge det er for å oppdatere deg og ikke for å gi deg jobb.

Anonymkode: 3d7d9...d55

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Hva mener du med å aktivere mailen? Har din epostkonto hvert slettet mens du var i permisjon?

Anonymkode: 103f3...2a4

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Somo16
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er i foreldrepermisjon nå, og skal straks den er over ha 6 uker ulønnet permisjon. Nå har sjefen min bedt meg om å aktivere jobbmailen min så jeg får med meg de viktigste tingene som skjer fram til jeg er tilbake i jobb.

Er dette lov? Jeg syns ikke det er greit, men kan arbeidsgiver kreve at jeg leser jobbmail i permisjon?

Nei det er ikke noe krav og ska du sitte med det på fritiden din så ska du få betalt for det! 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Å aktivere en e-postkonto er ikke det samme som lese e-poster. Det kan hende at sjefen ønsker at du får meg deg hva som har skjedd de siste 6 ukene når du er tilbake på jobb.

Til sammenligning hadde jeg tre måneders uleste e-poster i innboksen min da jeg startet i ny jobb. 

Anonymkode: 03c41...fe9

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis det er bare sånn at du får tilgang til viktig informasjon så ser jeg ikke problemet. I og med at du nevner aktivering av jobbmail, så høres det ut som du har slått av/sletta hele mailen eller noe? Kan jo være greit å få med seg om det skjer viktige ting i jobben.

Er i permisjon selv og får stadig vekk mailer (fellesmail til alle ansatte) om forandringer, hvordan varebestillinger nå skal gjøres/merkes, om nye type varer, beskjed om hvem som slutter i firmaet, nytt HMS system, informasjon om spam mail i omløp og diverse. Rett og slett mye nyttig informasjon, som kan være greit å vite til man kommer tilbake.

Anonymkode: 2715f...04b

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Ser ikke problemet. Jeg er selv i permisjon og skal begynne å jobbe igjen snart. Det har skjedd mye på jobb mens jeg har vært borte (ifm. overgang til nytt system) og jeg ønsker selvsagt å stille forberedt. Både for arbeidsgivers del og for min egen del. 

Anonymkode: 6b908...c4d

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg klarer ikke helt å skjønne at det ikke skal være greit? Det er da i din egen interesse at du er noenlunde oppdatert om det som foregår, slik at du slipper å starte helt fra bunnen når du er tilbake? Det vil jo bare stjele verdifull tid både for deg, og den som skal oppdatere deg.

På generell basis syns jeg ærlig talt det er mange som gjør seg vanskelige ovenfor arbeidsgiver, og at mange tillegger arbeidsgiver onde hensikter, når det egentlig burde være i alles interesse at arbeidshverdagen går så smidig som mulig. Det er faktisk ikke en krig mellom arbeidstager og arbeidsgiver, men mange oppfører seg slik.

Anonymkode: c6cda...cc3

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ElectricScum

Jeg ser mange mener du bør holde deg oppdatert på hva som skjer etc. på jobb. Selv synes jeg det er en uting hvordan jobben stadig vekk "blør" inn i vår egen tid utenfor jobben. Dette hadde ikke vært en problemstilling for 20 år siden, men nå blir det større og større forventning om at man skal være tilgjengelig utover den tiden du er på arbeid. Om vi stadig er mer og mer ettergivende på disse tingene så har man snart ikke et sekund hvor man kan skyve jobben 100% ut av hodet. Selv om å sjekke mail ikke nødvendigvis er en stor jobb, så kan det fort bli en stressfaktor allikevel. Noe avhengig av hva slags rolle man har på jobb, naturligvis.  Jeg synes det er på tide å sette på bremsen når det kommer til sammenviklingen av jobb og fritid.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Druid
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Skal vi ta det viktigste først? Ta kontakt med organisasjonen din. Det er disse som uansett skal være i loopen. 

I utgangspunktet har du permisjon og arbeidsgiver har ikke noen rettighet til å kreve noe. 

De HAR lov å tilby deg muligheten , og du ER tjent med å ta i mot tilbudet. Jeg sliter med å se en jobb situasjon der man er ute i foreldrepermisjon som til og med går ut i ulønnet, og man velger å isolerer seg fra arbeidsplassen sini tiden før man skal tilbake.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Huset

Mange her sier at du ved å lese e-post kan oppdatere deg i permisjonen, og således stille forberedt når du er tilbake. 

Det er sikkert mange som ville likt å gjøre dette. Men her er det åpenbart at ts ikke ønsker det, og spørsmålet blir hva sjefen kan kreve at hun gjør. Svaret er ingenting. 

Du kan oppdatere deg når du er tilbake etter permisjon. Når du er tilbake er det også din arbeidsgiver som betaler for tiden din.

Tar du ulønnet permisjon, må en arbeidsgiver som forventer bruk av tiden din til oppdatering i permisjonen tilby seg å betale deg (i penger eller avspasering) for å holde deg oppdatert. Å holde seg oppdatert på e-post, er faktisk jobb, ikke en del av permisjonen eller fritiden din. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
9 minutter siden, ElectricScum said:

Jeg ser mange mener du bør holde deg oppdatert på hva som skjer etc. på jobb. Selv synes jeg det er en uting hvordan jobben stadig vekk "blør" inn i vår egen tid utenfor jobben. Dette hadde ikke vært en problemstilling for 20 år siden, men nå blir det større og større forventning om at man skal være tilgjengelig utover den tiden du er på arbeid. Om vi stadig er mer og mer ettergivende på disse tingene så har man snart ikke et sekund hvor man kan skyve jobben 100% ut av hodet. Selv om å sjekke mail ikke nødvendigvis er en stor jobb, så kan det fort bli en stressfaktor allikevel. Noe avhengig av hva slags rolle man har på jobb, naturligvis.  Jeg synes det er på tide å sette på bremsen når det kommer til sammenviklingen av jobb og fritid.

For 20 år siden var det like vanlig å bli kalt inn på møter som nå

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nå er det jo litt forskjell på om han mener at du skal ha eposten slik at du blir oppdatert, eller om han mener at du skal jobbe. 

Jobbe kan han ikke kreve at du gjør, men det er vel bare fint for deg også, om du er oppdatert i grove trekk? 

Anonymkode: 2c144...0b7

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ElectricScum
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For 20 år siden var det like vanlig å bli kalt inn på møter som nå

I fritiden og under permisjon?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
ElectricScum skrev (1 time siden):

Er enig, men hva skal man gjøre? I mange kunnskapsdrevne bransjer er det nå et krav om at man skal jobbe døgnet rundt, fritid er egentlig ikke noe som finnes lenger for mange av dagens kunnskapsarbeidere. Hvis man nekter får man ingen god referanse, og man risikerer å bli byttet ut hvis man har midlertidig kontrakt. 

Anonymkode: 15b0e...69d

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
8 hours ago, ElectricScum said:

I fritiden og under permisjon?

I mammaperm ja

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Kan vi snu på det og se det det fra sjefens side? Hen ønsker å inkludere deg slik at du som ansatt får samme informasjon som andre. Noen kritiserer jo bedriften og hevder seg glemt i en permisjon. Det er nok ikke e-poster med jobboppdrag du får og du trenger ikke lese dette daglig, men synes du ikke det kan være ok å ha fått med deg vesentlig informasjon om det som gjelder arbeidsplassen din for å være oppdatert og ikke helt utenfor når du begynner igjen? Eller er du av typen som ikke rører digitale kommunikasjonsmidler i foreldrepermisjonen? I så fall må du gi beskjed om at du ønsker å være offline.

Anonymkode: fbc62...1f4

Lenke til innlegg
Del på andre sider
missmcbeal

Nei og atter nei. Dette hadde jeg ikke gått med på, altså om sjefen faktisk mener at du skal aktivt lese e-poster som kommer inn i løpet av permisjonen. Uansett om hensiktene er gode, så blir det bare til at jobben blir liggende å plage deg når du egentlig IKKE skal tenke på jobb. Man skal ikke behøve å bli emosjonelt dratt inn i alt som skjer på jobb når man ikke er der. Og ærlig talt, skal man oppdatere seg på alt som skjer i mailen så vil man etter noen måneders tid i permisjon ha brukt mye tid på det, ergo jobber man gratis. 

Det er ærlig talt heller ikke så mye viktig som skjer i løpet av en permisjon at man ikke klarer å bli oppdatert og sette seg inn det når man er tilbake. Det er helt normalt at du skal bruke første tiden når du kommer tilbake til å komme inn i ting igjen.

Om det sjefen mente var at mailen forblir aktiv, ved at du legger inn en automatisk fraværsmelding som gjør til at du kan lese e-postene når du kommer tilbake, så er det noe annet. Men du skal ikke behove å sjekke mailen noengang i permisjonen.

Om andre synest det er fint og ønskelig så fint for dem, men ikke gjør det til normen for alle andre for dette er absolutt ikke noe arbeidsgiver skal kreve.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
missmcbeal
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Kan vi snu på det og se det det fra sjefens side? Hen ønsker å inkludere deg slik at du som ansatt får samme informasjon som andre. Noen kritiserer jo bedriften og hevder seg glemt i en permisjon. Det er nok ikke e-poster med jobboppdrag du får og du trenger ikke lese dette daglig, men synes du ikke det kan være ok å ha fått med deg vesentlig informasjon om det som gjelder arbeidsplassen din for å være oppdatert og ikke helt utenfor når du begynner igjen? Eller er du av typen som ikke rører digitale kommunikasjonsmidler i foreldrepermisjonen? I så fall må du gi beskjed om at du ønsker å være offline.

Anonymkode: fbc62...1f4

Om folk klager på at man ikke blir inkludert og selv ønsker det, så legger man det frem som et tilbud, ikke som et krav. Noe som ikke er tilfelle her.

TS har åpenbart ikke ønske om det ene eller det andre her. For mange er faktisk arbeidsplassen bare et sted man går til for å ha jobb, og ikke et sted der man nødvendigvis er å opptatt av å pleie relasjoner med kollegaer. Bare fordi man ønsker å være avkoblet fra jobb i permisjon så betyr det ikke at man blir "utenfor"

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...