Gå til innhold

Høyere lønn til sykepleiere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Overtid og turnusjobb tjener like godt i nesten alle bransjer. Spørsmålet er om flestparten som jobber som sykepleiere orker å jobbe turnus , og vil ta fra privatlivet og tiden for å tjene mer! Er ikke alle som vil det! Og har du barn i tillegg så er det umuligt å ta på overtid eller kun jobbe natt! 

Anonymkode: 088da...c8b

Det er ganske mange med barn som velger å jobbe 100% nattstilling fordi det gir dem mye tid med ungene. Det krever selvsagt at man ikke er alene om omsorgen. 

Anonymkode: cea59...a3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er sykepleier, har to videreutdanninger (begge relevante på de fleste avdelinger), men får kun lønnsmessig uttelling for en videreutdanning. 

Anonymkode: f97db...b62

Det synes jeg er helt idiotisk. Med flere videreutdanninger tilfører man jo enheten mer kompetanse. Det er masse fine synergier mellom forskjellige utdanninger. I tillegg vil det jo være positivt for den helhetlige kompetansen på institusjonen, man deler jo det man kan. Å kunne potensielt besette flere roller har jo også en verdi.

En videreutdanning synes jeg virker som lite, man burde i alle fall få betalt for to eller tre. Det burde også være lettere å få lønnsutslag fra all utdanning. Veiledningskompetanse kan brukes ovenfor elever, pårørende eller andre ansatte for eksempel. Infeksjonssykepleie og smittevern burde jo være noe så mange som mulige hadde. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man får ikke tillegg for alle timene man er på jobb om natten. 

Nattilegg finnes ikke her hvor jeg bor, det er kun kveldstilegg. Så man tjener kveldstilegg fra til man kommer på jobb og fram til klokken 5 eller 6 på morningen. Resten er vanlig dag.

Anonymkode: 8e7af...031

Jeg er litt usikker på om du mener at natten strekker seg utenfor klokken 17:00 til 06:00 (KS, Virke Helse og Sosial og NHO), eller 17:00 og 07:00 (Spekter, og Virke Spesialist), eller om du mener at noen av timene innenfor disse tidsrommene ikke lønnes. Kan du spesifisere?

Det heter kvelds- og nattillegg, men hva det heter er jo relativt irrelevant. Jeg skjønner ikke helt hvorfor noen ville jobbet nattevakt fra midnatt til klokken 10:00, når det både ville vært mer behagelig og mer lønnsomt å jobbe fra 21:00 til 06-07. Selvsagt får man ikke kvelds- og nattillegg på dagen, da ville det jo ikke vært et kvelds- og nattillegg... Hvis du bor i Norge er du nok omfattet av tariffavtalene, litt avhengig av arbeidsgiver. Kommuner kan ikke bare dikte opp egne regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er jo uansett langt unna 800.000. Er vel da Max 640.000.

Anonymkode: 1e383...5d4

I Hammerfest på sykehuset får man 41% tillegg på natt. Så hvis man har 525 000 i grunnlønn tjener man 740 000 etter nattillegg. Legg på 48 624 i helgetillegg så er man rett oppunder 800 000. Hvis man ikke klarer å forhandle seg opp 10 000 kroner ved tilsetting i Hammerfest bør man ta et langt og hardt blikk på seg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ajarRun skrev (1 minutt siden):

I Hammerfest på sykehuset får man 41% tillegg på natt. Så hvis man har 525 000 i grunnlønn tjener man 740 000 etter nattillegg. Legg på 48 624 i helgetillegg så er man rett oppunder 800 000. Hvis man ikke klarer å forhandle seg opp 10 000 kroner ved tilsetting i Hammerfest bør man ta et langt og hardt blikk på seg selv.

Nå bor jo ikke flertallet av sykepleiere i Hammerfest, og det er vel først og fremst grunnlønn det er snakk om.

Anonymkode: 1e383...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå bor jo ikke flertallet av sykepleiere i Hammerfest, og det er vel først og fremst grunnlønn det er snakk om.

Anonymkode: 1e383...5d4

Tror grunnlønn er et dårlig begrep egentlig. Blir fort forvirret med garantilønn, og lønnen er jo bygget opp med garantilønn pluss diverse tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tamsi skrev (På 11.11.2021 den 19.30):

Da blir det iallefall ikke flere stillinger! Det er DET vi trenger. Går arbeidsmengden per person litt ned så føles ikke lønna like lav heller. Det de fleste klager på er at de løper seg ihjel på jobb, får ikke tisse, får inn ikke lunsj.

Det går ikke an å bare fyre opp lønna i et av landets vanligste yrker når helse allerede skjærer ned på absolutt ALT innen økonomi. Vi får ikke kaffe på jobb engang, vi må ta det med selv. 

En på sykehjemmet jeg jobbet på før ble innkalt til institusjonssjefen fordi noen hadde sett at hun spiste et kokt egg som var leftover fra frokost. Lite goder, ja. Til og med julebord hender det man må betale en del av. Vi målte resturin på hverandre, siden det er så sjeldent vi får gått på do. En hadde 900 ml i blærekapasitet.. En annen ting er at det er sjeldent du kommer deg hjem i tide, det kan være uforsvarlig med for dårlig dokumentasjon og alt kan ikke overlates til en stakkars bakvakt, men det er ikke noe som heter overtid. Grunnen til at det blir sånn er for dårlig bemanning og når sykepleierne blir stående å lage all maten på avdeling, kjøre søppel osv i tillegg til at man skal behandle og overvåke alvorlig syke og døende.. Skjønner ikke hva de høyere oppi systemet tenker.

Anonymkode: 21c92...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke hvorfor sykepleiere strekker seg for å rekke ting de ikke egentlig rekker. Det dekker bare over for ressursmangelen.

Hvis en sykepleier normalt rekker å se til to pasienter, så sørg for å se til to pasienter. Hvis det er fire pasienter på avdelingen så betyr det at to pasientene dør. Men det er ledelsens problem, ikke den enkelte sykepleier.

Når dødstallene kommer inn på politikernes bord så gjør de noe med det. Det har de vist under koronapandemien. Får de dødstall på bordet er det ingen tiltak de ikke vil iverksette, og det pengene sitter løst.

Så sykpleiere må slutte å dekke over ved å løpe fortere. Gå normalt og la ting få konsekvenser.

Anonymkode: 516f7...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er ganske mange med barn som velger å jobbe 100% nattstilling fordi det gir dem mye tid med ungene. Det krever selvsagt at man ikke er alene om omsorgen. 

Anonymkode: cea59...a3f

Å jobbe natt 100% er extremt farligt for kroppen! Ei får ikke noe Takk for å offer seg! Og ikke masse penger heller- du er stuck med den for life! 

Anonymkode: 088da...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Bare 3 års utdanning, men såpass store krav. Dere er bare legens assistent. Ikke tro at dere fortjener like mye lønn som legen. Det er legen som sitter på ansvaret og gjør vurderinger…

Anonymkode: 3f811...caf

Lol jeg har 6 mnd utandning og jeg tjener mer en en sykepleier! Jobber som konduktør! Utandning har absolut ikke en dritt i betydning! 

Anonymkode: 088da...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ajarRun skrev (2 timer siden):

I Hammerfest på sykehuset får man 41% tillegg på natt. Så hvis man har 525 000 i grunnlønn tjener man 740 000 etter nattillegg. Legg på 48 624 i helgetillegg så er man rett oppunder 800 000. Hvis man ikke klarer å forhandle seg opp 10 000 kroner ved tilsetting i Hammerfest bør man ta et langt og hardt blikk på seg selv.

Di fleste vil ikke jobbe natt og overtid! I Noen yrker fordi det ødelegger kroppen på Lang sikt! Og er bevist helsefarlig! I min turnus er det ikke engang lov å jobbe mer en 3 netter på rad og Max antal i Mnd! Jeg er konduktør og tjener mer en ei sykepleier. 1-6 mnd utandning

Anonymkode: 088da...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.11.2021 den 12.23):

Barn er som kjent mennesker… Og det er plenty med zoonoser man kan få fra dyr.

Anonymkode: cea59...a3f

Selvfølgelig er barn mennesker, så tenker selvfølgelig at også barnehageansatte skulle hatt, trodde jeg utrykket meg klart nok.

Anonymkode: e3e0c...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Bare 3 års utdanning, men såpass store krav. Dere er bare legens assistent. Ikke tro at dere fortjener like mye lønn som legen. Det er legen som sitter på ansvaret og gjør vurderinger…

Anonymkode: 3f811...caf

De ordene der må du spise opp hvis du blir alvorlig syk. Sykepleie er et selvstendig yrke, mange sykepleiere er dessuten spesialisert på sitt område og flinkere enn en tilfeldig lege som kommer innom en periode. En sånn kommentar viser hvor lite kunnskap du har. Legen kan ikke gjøre jobben uten sykepleiere, og omvendt. Tror ikke du har peiling på hvor mye vurderinger vi har ansvar for og hvor mye ansvar vi har.

Anonymkode: 21c92...918

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ajarRun skrev (6 timer siden):

Tror grunnlønn er et dårlig begrep egentlig. Blir fort forvirret med garantilønn, og lønnen er jo bygget opp med garantilønn pluss diverse tillegg. 

Men disse tilleggene kommer av ubekvem arbeidstid. Ubekvem arbeidstid er underbetalt og faktisk en psykisk belastning. Jeg vet for all del hva jeg gikk til da jeg ble sykepleier, jeg kunne ikke tenke meg å jobbe med noe annet, men jeg gråter av tanken på at jeg går glipp av julen med mine små. Alt av fritidsaktiviteter barna gjerne vil gå på som er utfordrende å følge opp når en har flere barn og bare en voksen hjemme på ettermiddagen, helger en går glipp av familiesammenkomster, venninnekvelder, turer esc. 

Anonymkode: e3e0c...2e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men disse tilleggene kommer av ubekvem arbeidstid. Ubekvem arbeidstid er underbetalt og faktisk en psykisk belastning. Jeg vet for all del hva jeg gikk til da jeg ble sykepleier, jeg kunne ikke tenke meg å jobbe med noe annet, men jeg gråter av tanken på at jeg går glipp av julen med mine små. Alt av fritidsaktiviteter barna gjerne vil gå på som er utfordrende å følge opp når en har flere barn og bare en voksen hjemme på ettermiddagen, helger en går glipp av familiesammenkomster, venninnekvelder, turer esc. 

Anonymkode: e3e0c...2e1

Nei, der misforstår du. Et av de største tilleggene er jo for ansiennitet, med mindre man jobber kun natt. I tillegg har du lokale tillegg av forskjellige former. Veldig mange skjønner ikke hvordan tariffsystemet til sykepleiere er bygd opp... 

Nettopp på grunn av ubekvem arbeidstid burde de øke lønnen, og få flere menn inn i yrket. Dobler man UB-tilleggene vil nok søkertallene endre seg over natten. 7-800k for å jobbe på plattform? Sign me up! 410 000 for å jobbe som hjemmehjelp? Jeg jobber heller på lageret til Tine. 

Det virker som de beste jobbene som sykepleier er vikarbyrå. Man slipper å følge turnus, noe som er fantastisk. Noen turnuser er jo sadistiske. Tenk Harstad-modellen der man blir skyldig arbeidsplassen timer hver uke, slik at man kan bli puttet opp på vakter når det passer minst. Eller vakter på under en time. Hvilken idioter sitter å finner på slikt? 

Noen rekrutteringstiltak er også absurde. 25 000 for to års binding? Eller 100 000? Hvorfor kjøper folk sånt tull. Høyere lønn er langt mer verdifullt enn slike tillegg. Og 50 000 for et års binding er alt for lite. Med undervisningsstilling betaler de jo rundt en million for to års binding (lønn + kostnader + kostnader ved å betale lønn).

Jeg tror også man kunne ha kuttet ut turnus helt nå som man har teknologi. Bare la folk velge vakter selv, og pris dem slik at de blir attraktive å velge. Jeg ville også heller hatt 100% kveld enn å måtte jobbe litt dag, litt kveld og så videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

En på sykehjemmet jeg jobbet på før ble innkalt til institusjonssjefen fordi noen hadde sett at hun spiste et kokt egg som var leftover fra frokost. Lite goder, ja. Til og med julebord hender det man må betale en del av. Vi målte resturin på hverandre, siden det er så sjeldent vi får gått på do. En hadde 900 ml i blærekapasitet.. En annen ting er at det er sjeldent du kommer deg hjem i tide, det kan være uforsvarlig med for dårlig dokumentasjon og alt kan ikke overlates til en stakkars bakvakt, men det er ikke noe som heter overtid. Grunnen til at det blir sånn er for dårlig bemanning og når sykepleierne blir stående å lage all maten på avdeling, kjøre søppel osv i tillegg til at man skal behandle og overvåke alvorlig syke og døende.. Skjønner ikke hva de høyere oppi systemet tenker.

Anonymkode: 21c92...918

Hvorfor skriver dere ikke avvik, bruker tillitsvalgte og krever betalt for utført arbeid?

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor sykepleiere strekker seg for å rekke ting de ikke egentlig rekker. Det dekker bare over for ressursmangelen.

Hvis en sykepleier normalt rekker å se til to pasienter, så sørg for å se til to pasienter. Hvis det er fire pasienter på avdelingen så betyr det at to pasientene dør. Men det er ledelsens problem, ikke den enkelte sykepleier.

Når dødstallene kommer inn på politikernes bord så gjør de noe med det. Det har de vist under koronapandemien. Får de dødstall på bordet er det ingen tiltak de ikke vil iverksette, og det pengene sitter løst.

Så sykpleiere må slutte å dekke over ved å løpe fortere. Gå normalt og la ting få konsekvenser.

Anonymkode: 516f7...f23

Hvis du lar pasientene dø for å statuere et eksempel mister du autorisasjonen og blir buret inne. Man kan ikke velge å ikke gi nødvendig helsehjelp til pasientene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...