Gå til innhold

Hva tenker du om strikking i møter på jobb eller foreldremøter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dere som klager, tror jeg bare er sjalu på at dere ikke kan strikke..

Jeg liker ikke at folk tygger med åpen munn, betyr ikke at jeg ikke får det til selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir som Trine Skei Grande som spilte Pokemon Go under diverse viktige høringer på Stortinget. Hun "konsentrerte seg bedre når hun var opptatt med å spille", var forklaringen hennes. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

syntes ikke det tar seg ut på møter. ville ikke sagt noe, men tenkt at vedkommende mangler litt sosial intellegens.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg konsentrer meg ofte bedre når jeg tøyer ut eller driver med enkle styrketreningsøvelser. Men har ennå ikke forsøkt å kombinere det med jobbmøte. Kanskje jeg burde prøve? 😅

Anonymkode: bc816...013

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Når jeg er på jobb har arbeidsgiver kjøpt arbeidstiden min og da har han også rett til å bestemme hva jeg skal beskjeftige meg med under møter. 

Når jeg leder møter er alt som medfører at personen ikke følger 100 % med på hva jeg snakker om - enten det er strikking eller arbeid på egen PC eller telefon - forstyrrende og respektløst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som synes dette er så fælt – er dere såpass opptatt av fasade at dere synes det er bedre at folk blir søvnige og ikke får med seg så mye enn at de holder på med noe som bidrar til økt oppmerksomhet? For mange kan det å holde på med noe enkelt som ikke er verbalt være til hjelp. Folk er forskjellige, selv om enkelte ønsker å være likere enn andre.

Anonymkode: 8dff1...4ed

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dere som synes dette er så fælt – er dere såpass opptatt av fasade at dere synes det er bedre at folk blir søvnige og ikke får med seg så mye enn at de holder på med noe som bidrar til økt oppmerksomhet? For mange kan det å holde på med noe enkelt som ikke er verbalt være til hjelp. Folk er forskjellige, selv om enkelte ønsker å være likere enn andre.

Anonymkode: 8dff1...4ed

Dette handler ikke om fasade.

Hvis det er umulig for deg å holde konsentrasjonen i et arbeidsmøte som varer i en time bør du muligens vurdere om du skal delta i slike møter.

Uansett mener jeg at du bør avklare hva du skal gjøre for å holde konsentrasjonen med din leder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt delt. Selvsagt er det viktig at man tar hensyn til de rundt seg og ikke bråker i møter og selvsagt strikker man ikke i møter der man har dialog og det kreves at man er aktivt med.

Nå i hjemmekontortiden har jeg ofte strikket på lange Teams-møter, men det ville ikke falt meg inn å skulle plukke opp strikketøyet i et fysisk møte der det er forventet at jeg deltar. Som for eksempel et avdelingsmøte der det kreves innspill og dialog. På lange møter som kun er enveis, derimot, så ser jeg ikke problemet.

Jeg føyer meg inn i rekken av de som får med seg mye mer av det som skjer dersom jeg gjør noe taktilt samtidig. Så om jeg ikke strikker blir det mye drodling med penn og papir eller rett og slett fikling med hva nå som er i nærheten. 
Tror kanskje ikke de som ikke strikker selv skjønner helt akkurat det der, men jeg vet det er veldig mange som er "avhengig" av å gjøre noe og det er veldig utbredt, og ikke minst anerkjent, å for eksempel sitte og tegne blomster og hjerter på kladdearket når man er på kurs/foredrag/møter. 

Jeg strikker også alltid når jeg ser på TV, hvis ikke så klarer jeg ikke sitte i ro og få med meg noen ting mer enn en halvtimes tid. Det er for øvrig stor forskjell på hva jeg strikker når jeg er på møter eller ser på TV i forhold til hva jeg strikker når jeg kun sitter med strikketøyet helt alene. TV-strikk er som regel enkle greier som ikke krever masse telling, lesing av mønster og lignende, de mer avanserte greiene tar jeg når jeg har ro og kan konsentrere meg om det. Enkel rundstrikk, for eksempel bolen på en genser uten mønster, det går av seg selv og jeg trenger ikke hverken konsentrere meg eller se på det jeg holder på med.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker mye hjemme, men syns at å strikke på møter er respektløst. Uansett hvordan du vrir og vender på det tar det oppmerksomhet, kanskje ikke fra den som strikker, men fra andre (lyd, bevegelse).

Anonymkode: 3b361...252

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uaktuelt på møter. Du er på jobb og skal følge med. Vi sitter alle med egen pc i møtet og følger med, ville sett rart på en som ser ut som hun er hjemme - strikker og ser på tv 🤔 strikke får du gjøre på fritiden eller på foreldremøtet.. litt rart der og egentlig.

Anonymkode: 0d169...f14

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er kjempekoselig! Sålenge man kun strikker rett frem og ikke trenger å konsentrere seg om strikketøyet, så ser jeg ikke problemet. Noen strikker jo uten å se på strikketøyet engang, pinnene bare går. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er oppriktig overrasket over at såpass mange synes dette er helt ok? 
Jeg tenker det er toppen av respektløshet! Trodde virkelig at dette var helt selvsagt…

Uansett om strikkingen hjelper deg med å fokusere, at du får med deg alt som blir sagt, og at du ikke forstyrrer andre - du signaliserer utad at du er fullstendig uinteressert! Det er virkelig respektløst.

Jeg vil sammenligne med med å lene seg langt tilbake å legge beina på bordet. Det hindrer ikke konsentrasjon, og plager jo egentlig ikke andre, men det er likevel helt uaktuelt å gjøre! 

Jeg lurer oppriktig på hva dere jobber med??

Og hun som fortalte om en NAV ansatt som strikket i møte med bruker - jeg er oppriktig sjokkert! Her diskuterer man brukerens liv, saker som er dypt personlig og ekstremt viktig for brukeren, også er man frekk nok til å sitte å strikke, som om dette var et kaffetreff med venninner?! 

Anonymkode: 2d691...eff

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt nei på jobb.

Hadde det vært greit at fastlegen din strikket mens du forklarer et helseproblem? Fordi legen har lettere å konsentrere seg på det du sier med strikketøyet i gang?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler sterkt på at de som sier dette er vanlig på deres arbplass eller at de gjør det selv, har jobber som krever profesjonell håndtering. Om man har så lav sosial intelligens at man ikke forstår hvordan dette oppfattes/signaliseres til andre, ja da kan dere bare fortsette med strikking.
 

Det handler ikke om at man selv konsentrerer seg bedre, det handler om alle andre sine følelser og oppfatninger. Jeg synes feks det er bedre å lene meg tilbake med beina på bordet så jeg slapper av bedre og derav konsentrerer meg bedre, men jeg GJØR det ikke. 

Anonymkode: d3ec0...a79

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, det er en uting. Det er respektløst og det forstyrrer. 

Anonymkode: 343bd...78a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det sender noen litt rare signaler dersom det gjøres i et møte på jobb. Det er ikke det at jeg ikke har forståelse for at det kan hjelpe enkelte med konsentrasjonen, det er mer det at det likevel ser mer ut som om man bare har meldt seg helt ut av møtet og ikke bryr seg om hva som foregår.

Hadde jeg for eksempel vært kunde eller bruker et sted og skulle i et møte med flere profesjonelle parter, hadde jeg reagert veldig negativt dersom én eller flere av dem hadde satt seg ned for å strikke...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er greit, man virker uinteressert i det som skjer rundt enn.

Da kan jeg like gjerne sitte å fikle med telefonen da for jeg følger like godt med på møtet om jeg gjør det, men det er jo ikke greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17.11 skrev (27 minutter siden):

Jeg syns det sender noen litt rare signaler dersom det gjøres i et møte på jobb. Det er ikke det at jeg ikke har forståelse for at det kan hjelpe enkelte med konsentrasjonen, det er mer det at det likevel ser mer ut som om man bare har meldt seg helt ut av møtet og ikke bryr seg om hva som foregår.

Hadde jeg for eksempel vært kunde eller bruker et sted og skulle i et møte med flere profesjonelle parter, hadde jeg reagert veldig negativt dersom én eller flere av dem hadde satt seg ned for å strikke...

Man sitter jo selvsagt ikke og strikker i møter med kunder eller brukere. Tror det er litt misoppfatning her av hva slags type møter vi mener det er greit å strikke i. 
Dersom jeg er i møter som krever noe form for deltagelse utenom å bare sitte og følge med, så strikker jeg ikke.
Dersom jeg er i møter med eksterne, brukere, kunder eller samarbeidspartnere, så strikker jeg ikke.
Dersom jeg er i møte med mye aktivitet, så strikker jeg ikke. 

På vår arbeidsplass er det helt akseptert å strikke på f.eks kurs eller kontormøter med enveis kommunikasjon. Så lenge dette er noe ledelsen og kollegaer har sagt er OK så har ikke jeg tenkt å bry meg om hva en masse random folk på nett mener. Jeg ser selvsagt at det i veldig mange situasjoner og på veldig mange arbeidsplasser ikke ville vært greit å ta frem strikketøyet på jobb, men her var det et veldig generelt spørsmål om jobbmøter o foreldremøter. 
Jeg ville faktisk aldri tatt med strikketøy på foreldremøter, da. Det krever jo faktisk at man er litt sosial og interessert i de som sitter rundt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...