Gå til innhold

Hva tenker du om strikking i møter på jobb eller foreldremøter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alle dere som skriver «ser ikke problemet» - vær så snill og slutt.

Det er ingen som bryr seg om din personlige mening, spesielt ikke når du strikker. Det er 100% helt uaktuelt og enhver seriøs arbeidsgiver tillater det ikke, slår ned på det om du gjør det, og sier nei om du spør.

Herregud hvor blåst går det ann å være. Jeg kan gjøre masse forskjellige ting uten å konsentrere meg, men selvfølgelig skal jeg ikke gjøre noen av de tingene i et arbeidsmøte. Da skal jeg enten delta aktivt, eller følge med. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

41 minutter siden, FrøkenMånestråle said:

Jeg synes ikke det er greit, man virker uinteressert i det som skjer rundt enn.

 

Helt enig, det sender signaler som "for at dette ikke skal bli bortkastet tid kan jeg bruke tiden til å strikke". 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker på noen møter, men jeg ser an hvilke møter det er. Selv konsentrerer jeg meg mye bedre når jeg har strikketøy, til forskjell fra f.eks. å fikle på mobilen så tar det ikke bort oppmerksomhet, det tar bare bort rastløsheten og alle tankene mine som flakser til andre ting. 

Jeg strikker på skype-møter, på foreldremøter, men ikke på jobbmøter eller i kommunestyret. Jeg har kun med strikketøy som jeg kan strikke på uten å tenke, og jeg bruker trepinner. Blir ikke plaget av at andre gjør sine ting for å klare å holde konsentrasjon i et møte.  

Anonymkode: 6936c...385

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange nevner at det er en distraksjon for andre. Det avhenger av den som strikker. Det sier seg selv at man unngår pinner som lager lyd, og store prosjekter som krever store håndbevegelser. Jeg nevnte tidligere at jeg jobbet på et sted der strikking på interne møter av typen der man for det meste bare satt og lyttet var avklart og godkjent så lenge man kunne delta aktivt (og ledelsen hadde tillit til at vi kjente oss selv godt nok), derfor strikket jeg.  Jeg opplevde flere ganger at når det ble pause og folk reiste på seg kikket noen ved siden av meg mot fanget mitt og sa "åh, strikker du?"  - de hadde ikke registrert det fordi jeg ikke bevegde meg mer enn de som f.eks satt og drodlet på en bok.

Men for all del, jeg har vært på møter andre steder der noen har sittet med strikketøy der armene går hit og dit og det telles og sjekkes opp mot mønster. Da snakker vi ikke lenger om fiklebehov for å kunne holde fokus, liksom. 

Anonymkode: 54ecd...bcf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle hva man strikker og om man strikker lydløst, man fremstår som helt uinteressert i møtet og den som holder det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobben: Ikke greit. Unntaket er nattevakter og andre vaktfunksjoner der det ikke skjer en dritt.

På foreldremøter og andre fritidsaktiviteter: Helt greit.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brodert på møter. Klarer fint å delta i diskusjoner, og folk har bare kommet med hyggelige kommentarer om prosjektene mine :) Man sitter nå bare der, og det er greit å fikle med noe. Forstyrrer ingen. Mange andre sitter med mobilen eller tegner i en notatblokk. Det er da ikke så stor forskjell. 

Anonymkode: 9b515...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fint strikke på enkelte møter på jobb. Vi har noen møter som er ren informasjon eller faglig input, som ikke krever noen form for deltakelse. I et møte der vi sitter rundt et bord og det er meningen at jeg skal komme med innspill, ville jeg selvsagt ikke strikket. Det er fullt mulig å vise tydelig interesse selv om man holder på med et strikketøy - nikke, blikkontakt, jeg klarer til og med å stille spørsmål ved behov.

Som student strikket jeg meg gjennom en mengde forelesninger. Jeg ba studenter rundt meg si ifra om det var forstyrrende, hadde teknikk som ikke klirret eller krevde mye bevegelse, og tok sannelig også notater underveis. Det er fullt mulig å være interessert og følge med, selv om man strikker.

Anonymkode: 24db6...521

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som student strikket jeg meg gjennom en mengde forelesninger. Jeg ba studenter rundt meg si ifra om det var forstyrrende, hadde teknikk som ikke klirret eller krevde mye bevegelse, og tok sannelig også notater underveis.

Hvor mange armer har du?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.11.2021 den 14.36):

Helt ok. Det er lett å bli søvnig under møter, da er det bedre å holde på med noe som holder konsentrasjonen oppe. Jeg blir mer konsentrert av bilspill selv.

Anonymkode: 8dff1...4ed

Bilspill faktisk. På hvilken konsoll?

AnonymBruker skrev (På 11.11.2021 den 16.16):

Det er en uting.

Hilsen ei som holder foredrag og møter ofte.

Anonymkode: 3a6fc...b78

Det er helt greit med strikking. Hilsen ei som holder foredrag og leder møter ofte

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Merker meg at de som skriver at de strikker på møter gjør det fordi de mener det hjelper på egen konsentrasjon. 
Men hva tenker dere om andres konsentrasjon, som dere ødelegger med strikkingen deres? Betyr ikke det noe? 

Anonymkode: a1dfa...f57

Skjønner ikke at noen kan finne det forstyrrende. Man merker ikke noe særlig til de som kan å strikke

anon321 skrev (4 timer siden):

Alle dere som skriver «ser ikke problemet» - vær så snill og slutt.

Det er ingen som bryr seg om din personlige mening, spesielt ikke når du strikker. Det er 100% helt uaktuelt og enhver seriøs arbeidsgiver tillater det ikke, slår ned på det om du gjør det, og sier nei om du spør.

Herregud hvor blåst går det ann å være. Jeg kan gjøre masse forskjellige ting uten å konsentrere meg, men selvfølgelig skal jeg ikke gjøre noen av de tingene i et arbeidsmøte. Da skal jeg enten delta aktivt, eller følge med. 

Men din personlige mening derimot - den skal vi bry oss om?

 

Ps - jeg strikker ikke

Anonymkode: cdc89...a00

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle klarer å holde ut den tiden uten å strikke/se på mobil etc. Jeg kan se mye på mobilen min i dødtid, men jeg gjør det jo aldri når andre presenterer noe selv om jeg fint kan gjøre begge deler samtidig, men det handler om hva slags signaler man sender ut. Du fremstår lite interessert når du holder på med noe annet når noen andre presenterer noe. Det handler om å være bevisst over seg selv. Det trenger nok mange å øve på. 

Anonymkode: 910d4...7ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette handler mye om hvilke møter, og også hvilken bransje. 
Det er forskjell på et advokatkontor og et sykehjem, fex. Tror heller ikke at det er mye strikking på styremøter i store konsern. 
I noen bransjer som omsorgssektoren er strikking på fex personalmøter mer akseptert enn i fex næringslivet. 
Har strikket på møter ja. Men selvfølgelig ikke på møter med folk utenfra, eller i møte med fex pasienter og pårørende. 
 

Eneste gangen jeg har reagert på ei i en sånn setting, var da vi hadde kurs med en ekstern foredragsholder og en legekollega dro frem et broderiprosjekt (bunad). Det synes jeg ga feil signal. 
 

På foreldremøter har jeg aldri strikka.

Endret av Bacteria
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er litt respektløst.  Selv om du sier du følger med, gir det et litt respektløst inntrykk av deg, hvis du sitter og strikker på jobbmøter, foreldremøter m.m. Så avhengig av å strikke og multitaske er du ikke annet enn at du kan legge bort strikketøyet når du er i møter. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Alle klarer å holde ut den tiden uten å strikke/se på mobil etc. Jeg kan se mye på mobilen min i dødtid, men jeg gjør det jo aldri når andre presenterer noe selv om jeg fint kan gjøre begge deler samtidig, men det handler om hva slags signaler man sender ut. Du fremstår lite interessert når du holder på med noe annet når noen andre presenterer noe. Det handler om å være bevisst over seg selv. Det trenger nok mange å øve på. 

Anonymkode: 910d4...7ee

Det handler jo ikke for alle om at man ikke holder ut.. En ting er at ting kan bli kjedelig, og at man gjør det for å ha noe annet å gjøre. Jeg sliter veldig med å konsentrere meg over lengre tid, og faller lett bort i egne tanker og dagdrømming. Når jeg strikker får jeg den ubevisste delen av hjernen til å fokusere på noe annet enn tankene, slik at den bevisste delen kan følge med på det som skjer på møtene. 

Anonymkode: 6936c...385

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wednesday Addams skrev (45 minutter siden):

Hvor mange armer har du?

Man trenger jo ikke nødvendigvis å ta notater hele tiden da. 
 

ps. Jeg er ikke personen du spurte.

Anonymkode: 91fe3...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Wednesday Addams said:

Hvor mange armer har du?

Som folk flest har jeg to armer. Det er ikke så ofte man trenger å notere konstant, og strikketøyet er jo heldigvis ikke limt fast i hendene.

Anonymkode: 24db6...521

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Wednesday Addams skrev (På 11.11.2021 den 14.22):

En ting er at det er respektløst ovenfor den som prater, men jeg personlig blir også rimelig forstyrra av den lille lyden med strikkepinner mot hverandre. Hadde jeg sittet ved siden av en person som holdt på med strikking under et møte hadde jeg klikka i vinkel. 

Jeg var på kurs forrige uke med nesten 200 ansatte i bedriften jeg jobber i. Jeg var så «heldig» å ha en kollega på hver sin side av meg som strikket. Gjennom H E L E kurset, som varte en helt arbeidsdag 🙄🙄

Ja, det var forstyrrende, men jeg spøkte det bare bort da de begge tok deg opp av veska samtidig. 

Anonymkode: 5b91c...164

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får litt konservative religiøse-vibber av denne praten om respektløshet. Da synes jeg man tolker noe ganske ordinært i absolutt verste mening. Så lenge det hjelper vedkommende og ikke er til nevneverdig sjenanse for andre gir det null mening å reagere negativt på diskré strikking. Vi lever bare en gang, så man får gjøre det beste ut av de situasjonene man kommer opp i og slutte å la seg fornærme pga. egne fordommer.

4 hours ago, AnonymBruker said:

Bilspill faktisk. På hvilken konsoll?

Anonymkode: cdc89...a00

Laptop da jeg prøvde det, riktignok ikke under et møte da. Det var ment for å teste en teori jeg hadde om at det muligens kunne hjelpe på konsentrasjonen når mye informasjon formidles, og jeg fikk med meg langt mer enn vanlig (jeg sliter generelt med konsentrasjonen når det blir mye tørr informasjon). Har ikke vært i noen situasjon de siste årene der jeg har hatt behov for å dille med noe.

Anonymkode: 8dff1...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så lenge det hjelper vedkommende og ikke er til nevneverdig sjenanse for andre gir det null mening å reagere negativt på diskré strikking.

Ja, men det er jo det det er. Har du ikke lest tråden?

Tenk om alle skulle tenkt sånn. Det kunne blitt mange rare møter om alle skulle gjøre "sin greie" for å hjelpe å holde konsentrasjonen oppe.

 

Anonymkode: d7248...d7a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg synes selv det er mye enklere å fokusere hvis jeg strikker eller hekler. Særlig hvis det er et foredrag eller slikt. Da får jeg med meg mer enn om jeg bare må sitte og høre på. Blir så vanvittig trøtt av det. Det er akkurat som at hvis deler av hodet blir aktivert, så blir det lettere for resten. Jeg kan godt notere til krampa tar meg, men det blir raskt borte fra hodet likevel. Litt klønete forklart, kanskje. Jeg tror man må være "en av oss" for å forstå.

Anonymkode: 6d71f...756

Jeg er «en av dere», for jeg brukte å strikke selv da jeg var student og gikk på forelesninger. Nå er jeg selv lærer, og kjenner at jeg angrer på at jeg gjorde det. Selv om det hjelper deg å holde konsentrasjonen, er det forstyrrende både for mange andre deltakere på møtet/forelesningen, og ikke minst for foredrags-/møteholder. Selv om det gjerne ikke er ment slik, gir det et signal om at man ikke føler møtet er viktig, at man er der bare fordi man må og at man strikker for å kunne «bruke tiden til noe fornuftig».

Ser flere skriver at det er en uting på jobb, men ok på foreldremøter. Som lærer kan jeg si at jeg personlig absolutt hadde opplevd det som ubehagelig om foreldre hadde valgt å ta frem strikketøyet på foreldremøtet. Men jeg hadde selvsagt ikke sagt noe. Heldigvis har jeg aldri opplevd det. 

Anonymkode: 702a8...dd9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...