Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har samboere, feirer dere julen sammen eller hvordan løser dere dette? Selv er jeg enebarn og har hatt samboer i snart 3 år, men vi har enda ikke feiret julaften sammen. Han har vært med sin familie og jeg med min. Føler litt dårlig samvittighet over å skuffe foreldrene mine siden de blir alene om jeg ikke er med dem, samtidig hadde det vært koselig å feire jul med familien hans i år som første gang. Vil aller helst feire jul med ham når vi er sammen. 

Anonymkode: 9e051...c3c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg og samboeren min (7 år sammen) har hatt "annethvert år" hos foreldrene våre. Vi begynte hos mine foreldre, deretter feiret vi hos moren hans, så hos mine igjen, så hos faren hans, også videre. Jeg har heldigvis en bror som har feiret hos de når jeg og samboer har vært hos hans foreldre, men usikker på hvordan det blir neste år for i år skal begge vi søsknene med samboere feire hos foreldrene mine.

Driver å håper at vi kan feire jul hjemme hos meg og samboer neste år, hvor vi kan invitere mine foreldre og faren hans - men foreldrene mine er særdeles hjemmekjære, så vi får se :-) De er uansett voksne folk og velger selv, samt at jeg vet de liker seg godt "alene" også. 

Anonymkode: 4536b...d32

Skrevet

Tidlig i forholdet var vi annethvert år hos hans familie, og annethvert hos min. Husker jeg tidlig hadde en sterk følelse av at han var viktigere for meg enn familien. 

Men om foreldrene mine hadde blitt sittende alene slik du beskriver ville nok det påvirket valget mitt. Mine hadde huset fullt uansett, så om jeg var der til eller fra merket de knapt. 

Gikk etterhvert over til å invitere til oss, da det ofte var noen som ble sittende alene på grunn av at alle søsken også fikk en svigerfamilie som de måtte ta hensyn til. Så her er begge foreldrepar velkomne om det passer slik. 

Anonymkode: 23372...789

• Liker 1
Skrevet

Vi har alltid feiret sammen, har bodd sammen i over 20 år, ingen barn. Og vi er ikke strenge på det med annethvert år hos hans og mine. Vi har feiret 6 år på rad med hans foreldre, så har mine vært hos oss 3 år på rad osv. Noen ganger har det bare blitt oss to pga jobb. Vi gjør det som passer best i forhold til jobbturnus og vær (7 timer og 2 fjelloverganger for å komme til foreldrene mine, ikke aktuelt i dårlig vær). Jul blir det uansett.

Anonymkode: 904af...484

Skrevet

Vi feirer annenhver jul med min familie når særkullsbarnet mitt er hos oss og andre julen hos samboeren sin familie. Du kan jo evt være med samboeren tidlig på dagen og dinfamilie på kvelden?

Anonymkode: 571df...116

Skrevet

Jeg feirer hos mine foreldre og han feirer hos sine. 

Anonymkode: 299fe...058

Skrevet

Tidligere var vi delt, nå er vi annethvert år hos hans familie og annethvert hos min. Jeg har søsken så vi tar annethvert år hos mine foreldre slik at de ikke er alene.

Anonymkode: 7e3eb...52a

Gjest Elder Millennial
Skrevet

Annethvert år hjemme og annethvert år hos svigers. Hadde jeg fått bestemt hadde vi hatt julen hjemme hvert år og alle som hadde lyst til å komme ville være hjertelig velkomne. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som har samboere, feirer dere julen sammen eller hvordan løser dere dette? Selv er jeg enebarn og har hatt samboer i snart 3 år, men vi har enda ikke feiret julaften sammen. Han har vært med sin familie og jeg med min. Føler litt dårlig samvittighet over å skuffe foreldrene mine siden de blir alene om jeg ikke er med dem, samtidig hadde det vært koselig å feire jul med familien hans i år som første gang. Vil aller helst feire jul med ham når vi er sammen. 

Anonymkode: 9e051...c3c

Vi har en datter her vi bor, og den andre langt unna. Ettersom vi ikke vil kjøre 100 mil på vinterføre, så har det vært her vi har feiret jul.

Det er ingen krise om jeg og mannen er alene på julaften, vi koser oss, og lager julemiddag. Nå har det vært 10 år med ulike ordninger julaften, enten at vi har vært alene, de har vært her, eller vært julaften hos svigers, eller at vi alle har vært samlet. Både hennes og hans foreldre altså, med at vi har feiret jul hos datter og hennes mann.

Jula består av mange dager, og om man er julaften alene, så kan man ha middag og kos sammen andre dager i jula. 

Jeg forstår godt at dere vil være sammen. Vi foreldre forstår det, og vi forstår at dere barn går videre og skaper egne tradisjoner til jul.

• Liker 4
Skrevet
Ominous skrev (15 minutter siden):

Annethvert år hjemme og annethvert år hos svigers. Hadde jeg fått bestemt hadde vi hatt julen hjemme hvert år og alle som hadde lyst til å komme ville være hjertelig velkomne. 

Svigers lever jo ikke evig så du får jo ønsket ditt etterhvert😅

Anonymkode: 364c0...3ca

• Liker 1
Skrevet

Vi feirer sammen, annenhver hos mine, annenhver hos dine, helt siden vi flyttet sammen. Vi kom frem til at vi skulle leve sammen, både hverdag og fest. Vi tenkte også at det var lurt å bli vant til den andres tradisjoner tidlig, før barn og slikt kompliserte ting.

Ingen av oss er enebarn, men i år kommer faktisk mine foreldre til å bli alene juleaften. Jeg tar det ikke veldig tungt, for min mor sier at det er litt godt å få en rolig jul. Dessuten har de fått invitasjon til flere søsken, så de må ikke bli hjemme om de ikke vil. 

Siden vi bor nært begges foreldre pleier vi å treffe de andre i romjula. 

Anonymkode: 7d026...014

Skrevet

Er gift da og har barn. Men har alltid feiret hos min side av familien. Hans familie er ekstremt kristne og feiringen er dn kjip, treig opplevelse. 

Derfor ønsker vi begge to å kun være hos min familie

Skrevet

Har feiret hver for oss til nå de 4 år vi har vært sammen. Om ting går som vi ønsker har vi fått barn innen neste års jul og det e først da vi kommer til å feire sammen (da annen hver familie). 

Anonymkode: d6c03...c62

Gjest Elder Millennial
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Svigers lever jo ikke evig så du får jo ønsket ditt etterhvert😅

Anonymkode: 364c0...3ca

Huff, det var jo litt vel mørkt😅 Håpte det skulle løse seg på andre måter enn det jeg da😅 Svigers må mer enn gjerne komme til oss, så det er ikke det at jeg ikke liker svigers😅 Jeg synes bare julen er koseligere når jeg får lage maten selv hjemme☺️

Skrevet
Ominous skrev (2 timer siden):

Huff, det var jo litt vel mørkt😅 Håpte det skulle løse seg på andre måter enn det jeg da😅 Svigers må mer enn gjerne komme til oss, så det er ikke det at jeg ikke liker svigers😅 Jeg synes bare julen er koseligere når jeg får lage maten selv hjemme☺️

Hvorfor gjør du ikke det da?

Våre syntes også det var rart da vi arrangerte første gang. Men nå tror jeg aldri de vil tilbake til å ordne alt selv. Alt til sin tid - nå er det vi som er (relativt) unge, og har energi og glede rundt å lage mat og arrangere. 

• Liker 3
Gjest Elder Millennial
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor gjør du ikke det da?

Våre syntes også det var rart da vi arrangerte første gang. Men nå tror jeg aldri de vil tilbake til å ordne alt selv. Alt til sin tid - nå er det vi som er (relativt) unge, og har energi og glede rundt å lage mat og arrangere. 

Det er av den enkle grunn at det bare er jeg som har lyst til å ha det sånn. 

Skrevet
Ominous skrev (1 time siden):

Det er av den enkle grunn at det bare er jeg som har lyst til å ha det sånn. 

Ikke mannen din heller? 

Det startet med meg og mannen, da vi begge ønsket å arrangere, og det begynte å bli tungt for eldre foreldre. Det ble raskt den nye tradisjonen, tross at det var uvant og ikke helt ønsket i begynnelsen. 

Gjest Elder Millennial
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ikke mannen din heller? 

Det startet med meg og mannen, da vi begge ønsket å arrangere, og det begynte å bli tungt for eldre foreldre. Det ble raskt den nye tradisjonen, tross at det var uvant og ikke helt ønsket i begynnelsen. 

Nei, mannen vil nok helst hjem til jul. Svigers er enda i 60 årene så de holder nok koken en god stund til😅👍

Skrevet

Vi er gift, men for meg er det naturlig at da vi flyttet sammen, ble vi hverandres nærmeste familie. Da feirer vi også jula sammen, annethvert år hos hans familie og annethvert år hos min. Kan hende vi en dag vil invitere familien til oss, og da kan vi selvsagt eventuelt invitere inn begge sider.

Anonymkode: e223f...8df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...