Gå til innhold

Vektplatå

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har gått ned 25kg. Men siste 3 ukene har jeg stoppet helt opp på 82kg. Vipper på 81-82. For sulten har blitt større. 
spesielt lysten på troika og Macdonalds cheeseburger. Bare de to🙄

jeg vet at kroppen noen ganger stopper opp fordi den prøver å komme tilbake til der den var før. 
Men jeg lurer på om jeg skal gi etter en hel dag. Typ spise «kvalmt» mye av det jeg vil ha, også tilbake til matplanen jeg har holdt meg til de siste 10mnd. 
har noen forsøkt dette? 
Er det veldig dumt eller kan det hjelpe meg med å få det ut av systemet tro? Har hatt platå før, men har klart å komme meg forbi etter ca 1uke. 
nå sitter jeg mye mer fast. 
Og mangler 15kg til før jeg har en akseptabel vekt, så er viktig at jeg gjør noe for å bare komme meg videre fra dette platået. 🥴

hjelp. Motivasjon?Tanker? 

Anonymkode: adae0...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiser du fortsatt samme mengde som du gjorde for 25 kg siden? Du må huske at TDEE (mengden kalorier man forbrenner i løpet av en dag) er høyere når man er større, så selv om du kanskje kunne gå ned i vekt ved å spise 2000 kalorier for 20 kg siden, kan det hende at du nå må ligge på 1700 kalorier for å fortsette å gå ned i vekt. 

Ellers er det bare å fortsette å holde ut. Ligger du i et underskudd så vil du gå ned i vekt, over tid. En "spisedag" kan hjelpe deg psykisk (eller gjøre det verre, det spørs helt), men det vil ikke føre til et større eller raskere vekttap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det 😁 er 1500kalorier jeg skal ligge på med ny vekt. 
Problemet er ikke at jeg har feil matplan, men at jeg sliter med å gjennomføre det fordi jeg har så lyst på troika og cheeseburger fra Macdonalds🥴 Det er jo helt tullete.. jeg liker det ikke ellers, klarer meg fint uten vanligvis, men nå har jeg vært helt vill etter det.. (er ikke gravid, har sjekket🥳). 

Så for å dempe det suget så spiser jeg et par brødskiver ekstra, med typ agurk og tomat. Men det er fortsatt 2 skiver mer enn matplanen. 
Vet ikke hvordan jeg blir om jeg gir etter, siden de andre gangene jeg har gitt etter så har ikke suget vært i nærheten av nå.. 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vet det 😁 er 1500kalorier jeg skal ligge på med ny vekt. 
Problemet er ikke at jeg har feil matplan, men at jeg sliter med å gjennomføre det fordi jeg har så lyst på troika og cheeseburger fra Macdonalds🥴 Det er jo helt tullete.. jeg liker det ikke ellers, klarer meg fint uten vanligvis, men nå har jeg vært helt vill etter det.. (er ikke gravid, har sjekket🥳). 

Så for å dempe det suget så spiser jeg et par brødskiver ekstra, med typ agurk og tomat. Men det er fortsatt 2 skiver mer enn matplanen. 
Vet ikke hvordan jeg blir om jeg gir etter, siden de andre gangene jeg har gitt etter så har ikke suget vært i nærheten av nå.. 🙄

Aah. Jeg ser virkelig ikke problemet i å gi etter for fristelser en gang i blandt, altså. Dette skal jo helst være en livsstilsendring, noe du kan leve med for resten av livet. En cheeseburger fra McDonalds ligger vel på rundt 300 kalorier, så det skal ikke være noe problem i å bytte ut lunsjen din en dag og heller spise dette. Det handler om balanse - så lenge du spiser sunt og variert ellers, så vil ikke en cheeseburger eller litt potetgull i helgene gjøre stort. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miranda Bailey skrev (25 minutter siden):

Aah. Jeg ser virkelig ikke problemet i å gi etter for fristelser en gang i blandt, altså. Dette skal jo helst være en livsstilsendring, noe du kan leve med for resten av livet. En cheeseburger fra McDonalds ligger vel på rundt 300 kalorier, så det skal ikke være noe problem i å bytte ut lunsjen din en dag og heller spise dette. Det handler om balanse - så lenge du spiser sunt og variert ellers, så vil ikke en cheeseburger eller litt potetgull i helgene gjøre stort. 

Ja vettu hva. Takk! 
Du har helt rett. Jeg tror jeg nektet meg selv litt ekstra siden jeg har følt at det er mer «fy» enn hva jeg pleier å like/spise. Så det har sikkert fått lysten til å vokse mer enn det egentlig ville vært i utgangspunktet🔥

i morgen skal jeg jaggu kjøpe meg en cheese 🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en liten utskeielse, dette er jo en livsstilsendring. Prøv å kanskje ikke la det bli en hel dag med utskeielse bare, det er en god vane å få utskeielsene til å bestå av en mindre mengde/ ett måltid i stede for alt eller ingenting. En hel dag kan trigge et dårlig spisemønster igjen. 

Anonymkode: 5cdf5...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å omfavne platået? Å fokusere på å stabilisere der en stund. Det er jo for mange der den største utfordringen er: å vedlikeholde. Og når du har holdt den vekta en stund og føler du er klar, så tar du de siste 15kg? Bare en tanke :)

Anonymkode: 1e244...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan helt fint spise en burger og en troika :)

En del av et sunt kosthold er nettopp det å kunne spise hva du vil, men å passe på mengdene. Det er lurt å lære dette nå, mens du går ned i vekt. Venter du til du skal stabilisere er det fort å unne seg for mye fordi du klarte det, og da sniker kiloene seg på igjen.

Jeg har gått ned mens jeg har spist det jeg ville, men jeg har begrenset porsjoner. Nå holder jeg vekta stabilt, og har ikke fått noen dårlige tanker om mat. Finnes ikke ja og nei mat i min bok, men alt med måte rett og slett :) spis det du vil, men fortsett slik du har gjort imorgen. Trenger ikke kalle det en cheat day engang, for å spise hva man har lyst på er normalt og en del av livet. Spesielt når du er ferdig med vektnedgang.

Anonymkode: 4fb87...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/11/2021 at 1:23 PM, AnonymBruker said:

Du kan helt fint spise en burger og en troika :)

En del av et sunt kosthold er nettopp det å kunne spise hva du vil, men å passe på mengdene. Det er lurt å lære dette nå, mens du går ned i vekt. Venter du til du skal stabilisere er det fort å unne seg for mye fordi du klarte det, og da sniker kiloene seg på igjen.

Jeg har gått ned mens jeg har spist det jeg ville, men jeg har begrenset porsjoner. Nå holder jeg vekta stabilt, og har ikke fått noen dårlige tanker om mat. Finnes ikke ja og nei mat i min bok, men alt med måte rett og slett :) spis det du vil, men fortsett slik du har gjort imorgen. Trenger ikke kalle det en cheat day engang, for å spise hva man har lyst på er normalt og en del av livet. Spesielt når du er ferdig med vektnedgang.

Anonymkode: 4fb87...71d

om du skal gå ned i vekt så bare dropp den burgern og den jævla sjokoladen da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Ts her. 
oppdatering ☺️
Jeg ga etter! I et par dager. 
og det satte jaggu fart på saker og ting. Vekta raser ned selv om jeg føler jeg spiser mye. Det er som om det stimulerer til høyere forbrenning 🙉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts her. 
oppdatering ☺️
Jeg ga etter! I et par dager. 
og det satte jaggu fart på saker og ting. Vekta raser ned selv om jeg føler jeg spiser mye. Det er som om det stimulerer til høyere forbrenning 🙉

Jeg lykkes med å gå ned i vekt ved å stole på sultfølelsen. Noen dager så er jeg så sulten, skikkelig utsultet følelse, at jeg må ha mye mat. Mens andre dager så er sultfølelsen mye mindre, og da spiser jeg også mindre.

Tidligere, og grunnen til at jeg ble overvektig, er at jeg i disse dagene hvor jeg hadde lite appetitt likevel spiste av rutine. Nå dropper jeg lunsjen om jeg ikke har skikkelig sultfølelse, fordi jeg vet at jeg ikke vil klare å motstå når ulvehungeren tar meg enste gang.

Funker utrolig godt! Føler ikke jeg slanker meg en gang. Men ned i vekt går jeg. 

Anonymkode: 87b4b...6ae

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...