Gå til innhold

Lærer. Veien videre..?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er i mitt 4. år som barneskolelærer, men fullførte PPU i fjor. 

Kjenner allerede at jobben tærer på meg, og jeg begynner å drømme om å finne vegen ut av yrket. 

Jeg trives i klasserommet, og har relativt gode relasjoner til elevene. Men utfordringen er en elendig kommuneøkonomi som går utover ressursene vi får tilgang til i klasserommet. Jeg mangler tilgang på både digitale og menneskelige ressurser og klarer ikke å møte behovene til elevene. Flere elever har ulike vansker som gjør at de burde få en tettere oppfølging enn jeg har muligheten til å gi uten at det går på bekostning av flere andre. Det føles som å prøve å slokke en brann med vannpistol. 

En annen utfordring med kommuneøkonomien er at arbeidsloven ikke blir fulgt. Jeg og flere kollegaer er midlertidig ansatt, uten at vi er vikar for noen og det blir stadig lovet at vi skal få faste kontrakter uten at noe skjer. Også stor motvilje mot å gi oss nødvendig kursing og kompetanseheving, permisjoner, avspasering og rett lønn for overtid, leirskole osv

Med PPU er det egentlig vgs jeg utdannet meg til, og jeg går og drømmer om å komme meg videre. Men som litt for mange PPU-studenter har jeg historie og mangler fag 2. Har noen stp i spes.ped uten å være i nærheten av nok kompetanse til å føle at jeg kan jobbe med det. Med for få fag og lite ledige stillinger i vgs i området ser jeg egentlig på det som usannsynlig å få jobb der. På de stillingene jeg har søkt har det vært mellom 200 og 500 søkere. Dermed har det aldri blitt intervju på meg. 

Fikk nå tilbud om en jobb i en ungdomsskole i distriktet, dessverre så langt herfra at jeg må flytte. Men den frister om jeg får ordnede arbeidsforhold og mer støtte i klasserommet og mulighet til videreutdanning. Men ser ikke for meg å bli der permanent. Men som en pause og om jeg kan forhandle til meg noe videreutdanning, f.eks rådgiving eller ett fag til frister det. 

Ett alternativ er å si opp, og ta ett årsstudium på heltid. Mange samlingsbaserte studier som frister, men da usikker på om jeg skal utdanne meg videre innenfor skoleverket eller svinge ut? Økonomisk kan det bli strammere, men samtidig total mangel på tilkallingsvikarer i skolene i nærområdet så vil tro at jeg kan skaffe meg en inntekt som dekker boliglånet. 

Så, oppsummert:

A: Bite tenna sammen og bli der jeg er til drømmejobben dukker opp?

B: Ungdomsskole i distriktet

😄Ta ett år fulltid videreutdanning innenfor skole

D: Videreutdanning til noe annet

Anonymkode: 9f3e7...6a4

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du vurdert et pedagogisk alternativ (Steiner/Montessori)?

Anonymkode: 8ace2...0a9

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Hadde forsøkt ett år på en ungdomsskole i distriktet. Om ikke dette heller faller i smak, så kan du heller året etter velge en etterutdanning bort fra læreryrket. 

Hilsen lærer på ungdomsskole. 

Anonymkode: 6b23d...79e

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg ville prøvd en skole i en nabokommune, slik at du fikk følt mer på om det var noe med profesjonen eller om det er de lokale forholdene som ikke passer. 

Anonymkode: febc6...ee6

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Hvis du har fått jobbtilbud i ungdomsskolen, ta den også tar du videreutdanning på deltid :) Ta 60stp i norsk- det er der behov for, så får du lettere jobb på vgs hvis det er det du ønsker :)

Anonymkode: ddc46...4c0

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...