AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #1 Skrevet 10. november 2021 Jeg skjønner at denne ikke er for alle. Langtifra. Du kan gjerne kalle meg litt nomda. Eller delnomade, halvtnomadisk etc. Jeg føler meg "låst" når jeg eier bolig. Pengene er også "låst" og jeg er lei av å betale alt/vedlikehold etc. Jeg er i 40-årene og er generelt ganske fri av meg. Jeg er ikke så glad i forpliktelser som "ikke gir meg noe" og i de siste årene så har jeg kjent mer og mer på dette. Jeg har satt inn i mange år penger i indeksfond og det er gøy å se utviklingen til dette og jeg har også kjent på det når det har vært nedturer.. Saken er den at hvis jeg selger leiligheten vil jeg sitte igjen med rundt 2/2.5 millioner i egenkapital. Jeg kan da sette inn dette i et eller flere fond og også gå ned i stillingsprosent til f.eks 60/50% Eventuelt kan jeg også fortsette å jobbe heltid samtidig som jeg setter inn mesteparten av lønnen inn i ulike fond, men selv med 50% stilling vil jeg ha muligheten til å spare litt hver måned. Jeg har i en lengre periode sett etter kollektiv for morroskyld på finn og ser at det blir mer og mer populært med voksenkollektiv. Jeg lever generellt veldig billig også. Hvis jeg skulle få meg kjæreste etterhvert blir det som særboere. Er det noen flere som har gjort noe lignende? Hvilke opplevelser fikk du? Jeg tenker at dette forumet kanskje er litt A4, med folk som lever det livet (Ikke noe galt i det) men hører gjerne fra noen nomader/folk som selv har gjort dette eller kunne tenke seg å leve livet på denne måten. Anonymkode: c3253...737 16
Traktor Skrevet 10. november 2021 #2 Skrevet 10. november 2021 (endret) Kul tanke! Har du vurdert noe helt annet, nemlig å kjøpe leilighet med utleiedel? Økonomisk tror jeg du kan komme vel så godt ut av det. Men du mister noe av friheten da. Om du tror kollektivttilværelsen kunne vært noe for deg, kunne du jo også kjøpte en stor leilighet med mange soverom, og leid ut de du ikke bruker selv. Store andelsleiligheter kan du gjerne få til en gunstig pris. Endret 10. november 2021 av Traktor 4
Loff77 Skrevet 10. november 2021 #3 Skrevet 10. november 2021 Flytt i kollektiv og lei ut leiligheten, vanskelig å slå verdistigningen i bra strøk med fond uansett 9
Traktor Skrevet 10. november 2021 #4 Skrevet 10. november 2021 Loff77 skrev (5 minutter siden): Flytt i kollektiv og lei ut leiligheten, vanskelig å slå verdistigningen i bra strøk med fond uansett Mye styr og ansvar for å kanskje sitte igjen med 3-4000 kr i måneden etter skatt. 5
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #5 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg skjønner at denne ikke er for alle. Langtifra. Du kan gjerne kalle meg litt nomda. Eller delnomade, halvtnomadisk etc. Jeg føler meg "låst" når jeg eier bolig. Pengene er også "låst" og jeg er lei av å betale alt/vedlikehold etc. Jeg er i 40-årene og er generelt ganske fri av meg. Jeg er ikke så glad i forpliktelser som "ikke gir meg noe" og i de siste årene så har jeg kjent mer og mer på dette. Jeg har satt inn i mange år penger i indeksfond og det er gøy å se utviklingen til dette og jeg har også kjent på det når det har vært nedturer.. Saken er den at hvis jeg selger leiligheten vil jeg sitte igjen med rundt 2/2.5 millioner i egenkapital. Jeg kan da sette inn dette i et eller flere fond og også gå ned i stillingsprosent til f.eks 60/50% Eventuelt kan jeg også fortsette å jobbe heltid samtidig som jeg setter inn mesteparten av lønnen inn i ulike fond, men selv med 50% stilling vil jeg ha muligheten til å spare litt hver måned. Jeg har i en lengre periode sett etter kollektiv for morroskyld på finn og ser at det blir mer og mer populært med voksenkollektiv. Jeg lever generellt veldig billig også. Hvis jeg skulle få meg kjæreste etterhvert blir det som særboere. Er det noen flere som har gjort noe lignende? Hvilke opplevelser fikk du? Jeg tenker at dette forumet kanskje er litt A4, med folk som lever det livet (Ikke noe galt i det) men hører gjerne fra noen nomader/folk som selv har gjort dette eller kunne tenke seg å leve livet på denne måten. Anonymkode: c3253...737 Sykt gøy - tenkte faktisk samme tanke for noen dager siden Om du ikke bor sentralt i Oslo, Trondheim eller Tromsø lønner det seg sikkert Eneste jeg ville gjort annerledes: vente med å gå ned i stillingsprosent noen år - og sette inn litt ekstra i fond så det går fortere Anonymkode: 0fb0f...830 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #6 Skrevet 10. november 2021 Hvis du har sikker inntekt så er det jo ikke noe problem om du skulle endre deg og ønske å kjøpe igjen. Ville nok ikke gått ned i stillingsprosent om helsa er ok og det ikke er pes å jobbe utover tunge dager i blant med tanke på pensjon og sparing til den. Anonymkode: 8c70b...32a 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #7 Skrevet 10. november 2021 Traktor skrev (17 minutter siden): Kul tanke! Har du vurdert noe helt annet, nemlig å kjøpe leilighet med utleiedel? Økonomisk tror jeg du kan komme vel så godt ut av det. Men du mister noe av friheten da. Om du tror kollektivttilværelsen kunne vært noe for deg, kunne du jo også kjøpte en stor leilighet med mange soverom, og leid ut de du ikke bruker selv. Store andelsleiligheter kan du gjerne få til en gunstig pris. Er ganske mange andelsleiligheter man ikke kan leie ut og det kan være uforutsigbart, ville gått for selveier Anonymkode: 0fb0f...830
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #8 Skrevet 10. november 2021 Syns du skal prøve om du har lyst! Men husk at man fort blir stein sprø av å måtte bo med andre folk 😂 Anonymkode: 0c726...de4 6
Traktor Skrevet 10. november 2021 #9 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er ganske mange andelsleiligheter man ikke kan leie ut og det kan være uforutsigbart, ville gått for selveier Anonymkode: 0fb0f...830 Dersom man bor der selv kan man fritt leie ut de andre soverommene. Det var det jeg skrev. Om du kjøper for å leie ut hele leiligheten er selvfølgelig ikke andelsleilighet egnet. 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #10 Skrevet 10. november 2021 Traktor skrev (24 minutter siden): Kul tanke! Har du vurdert noe helt annet, nemlig å kjøpe leilighet med utleiedel? Økonomisk tror jeg du kan komme vel så godt ut av det. Men du mister noe av friheten da. Om du tror kollektivttilværelsen kunne vært noe for deg, kunne du jo også kjøpte en stor leilighet med mange soverom, og leid ut de du ikke bruker selv. Store andelsleiligheter kan du gjerne få til en gunstig pris. forstår tanken, men liker ikke å være fange i en "kapitalistisk"verden og ved å gjøre dette oppnår jeg motsatt effekt av å være "fri" Anonymkode: c3253...737 4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #11 Skrevet 10. november 2021 Vet om en som valgte å bo i kollektiv til hun var hvertfall 40 (jeg har ikke kontakt med hun lenger og vet ikke hvor hun bor nå), for å spare penger. Hun bygde seg luksusvilla med basseng osv i utlandet som hun dro til hver sommer og hver jul, og planen hennes var å pensjonere seg før 50 og leve på pengene hun hadde spart på å bo i kollektiv. Hun satt av 20.000 kr i måneden til sparekonto hver måned og når man gjør det i mange år er det klart det er god sparing + at hun leide ut luksusvillaen hun hadde bygget i utlandet resten av året når hun ikke var der på ferie så hun tjente fett på dette. Vil anta at hun får pensjonert seg tidlig som planen var Har ingen erfaring med fond men det er nok ikke dumt, sies jo at det er beste måten å spare på nå. Lykke til og hold oss gjerne oppdatert! Anonymkode: 0743b...d66 2
Loff77 Skrevet 10. november 2021 #12 Skrevet 10. november 2021 (endret) Traktor skrev (1 time siden): Mye styr og ansvar for å kanskje sitte igjen med 3-4000 kr i måneden etter skatt. Så det blir ikke verdistigning på leiligheten? Hvilket fond har man tjent bedre på enn eiendom i storbyene i Norge? Endret 10. november 2021 av Loff77 5
Traktor Skrevet 10. november 2021 #13 Skrevet 10. november 2021 (endret) Loff77 skrev (3 minutter siden): Så det blir ikke verdistigning på leiligheten? Hvilket fond har man tjent bedre på en eiendom i storbyene i Norge? Har jeg sagt det? 3000-4000 regner jeg som differansen man tjener på å leie ut egen leilighet og leie rom i kollektiv selv. Altså med tanke på ditt forslag. Endret 10. november 2021 av Traktor
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #14 Skrevet 10. november 2021 Vær forsiktig. Børsen kommer til å krakke ganske snart. Anonymkode: 62b9a...f77
sportsidiot Skrevet 10. november 2021 #15 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vær forsiktig. Børsen kommer til å krakke ganske snart. Anonymkode: 62b9a...f77 Perfekt tidspunkt å komme inn i markedet på isåfall 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #16 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vær forsiktig. Børsen kommer til å krakke ganske snart. Anonymkode: 62b9a...f77 Da er det jo ikke dumt å pøse inn over 2 millioner på bunn da Anonymkode: c3253...737 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #17 Skrevet 10. november 2021 Spennende tanke! Jeg romantiserte også periodevis det å bo i kollektiv, men så gjorde jeg det mellom et boligbytte og det var selvfølgelig ikke like kult som jeg tenkte det skulle være - av flere grunner! Man er jo veldig avhengig av god personkjemi med de man skal flytte med. Om det ikke klaffer første gang, eller kanskje heller ikke andre gang, kan det jo hende du blir lei av å flytte. Kanskje du burde prøve kollektiv et halvt år først, mens du leier ut boligen du har nå? Så rekker du å selge skattefritt om det funker, samtidig som du kan ombestemme deg om det ikke funker. Jeg ville vært mindre betenkt med å gå ned i stilling en periode; det er vel ikke noe problem å reversere det når man måtte ønske. Anonymkode: 3b86b...d2d 5
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #18 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): forstår tanken, men liker ikke å være fange i en "kapitalistisk"verden og ved å gjøre dette oppnår jeg motsatt effekt av å være "fri" Anonymkode: c3253...737 Liker veldig godt tankegangen din, og det å være fri økonomisk. Et selv ikke så sosial, så kollektiv hadde ikke vært noe for meg. I tillegg har jeg kone og barn i skolealder. Men mitt største ønske er å kunne selge boligen, sette det som blir igjen etter nedbetalt gjeld i fond, flytte ut på hytta og leve av strøjobber her og der. Med min livssituasjon er dette selvsagt ikke mulig, men en drøm, det er det. Anonymkode: 3b786...721 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #19 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Liker veldig godt tankegangen din, og det å være fri økonomisk. Et selv ikke så sosial, så kollektiv hadde ikke vært noe for meg. I tillegg har jeg kone og barn i skolealder. Men mitt største ønske er å kunne selge boligen, sette det som blir igjen etter nedbetalt gjeld i fond, flytte ut på hytta og leve av strøjobber her og der. Med min livssituasjon er dette selvsagt ikke mulig, men en drøm, det er det. Anonymkode: 3b786...721 Liker også andre som tenker litt utenfor boksen! Umiddelbart tenker jeg at det kanskje er litt vanskelig å gjennomføre nå, men kanskje mulig når barna blir litt større? Imellomtiden kan du jo prøve å sette penger i fond selv og tenke på/legge en plan for hvor og hvordan du skal få disse strøjobbene Anonymkode: c3253...737 1
Loff77 Skrevet 10. november 2021 #20 Skrevet 10. november 2021 Traktor skrev (3 timer siden): Har jeg sagt det? 3000-4000 regner jeg som differansen man tjener på å leie ut egen leilighet og leie rom i kollektiv selv. Altså med tanke på ditt forslag. Men tjener man ikke da vesentlig mer enn det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå