Gå til innhold

Orker ikke være pedagog i barnehage lenger. Etter bare 2 år!!!!!! Nå skal jeg bli sykemeldt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt denne jobben nå i to år og jeg makter ikke mer. Det er helt utrolig hvordan forskjellen fra å studere barnehagelærer er til å ha den faktiske jobben selv. Vet også at flere jeg har studert med faktisk begynte på en ny bachelor denne høsten. Jeg angrer på at jeg ikke gjorde det samme.

Jeg er så lei skrikingen til barna. Jeg er så lei bråket. Jeg er så lei av å aldri kunne slappe av i 5 min på jobb utenom pause. Jeg er så lei vikarer. jeg er så lei sykdom. Jeg er så lei å måtte være "serviceinnstilt" ovenfor foreldre. Jeg er så lei av å ikke få brukt min plantid her uke. Jeg er så lei av å ha en styrer som ikke bryr seg. Jeg er så lei av å jobbe et sted med folk som "bare vil ha en jobb" og jobber deretter.

Idag orket jeg ikke å dra på jobb. Sa jeg hadde symptomer på forkjølelse så holdt meg hjemme. Jeg har bestilt legetime på fredag.

Jeg er sjokkert og overasket over hvordan denne jobben ødelegger både fysisk og psykisk.

JEG SKJØNNER IKKE HVORDAN NOEN KLARER Å JOBBE SOM PEDAGOG I 10+ ÅR? HVORDAN KLARER DERE DET!?!?!?

 

Når jeg snakker med venner som har studert jus, økonomi og andre spennende fag og studier så ser jeg nå hvordan de blomstrer i jobben sin. De lærer masse, har overskudd, jobber i det private og tjener godt. Jeg er så misunnelig når jeg ser hvordan de har det i arbeidslivet, når jeg jobber bare for å komme igjennom dagen.

Disse årene har vært så tøffe at å jobbe med barn er totalt uaktuelt. Så må ta en ny utdannelse, skal gjøre det til høsten.

Jeg har slitt mye med psyken etter jeg begynte å jobbe og skjønner at det er jobben som gjør at jeg har det sånn. Kommer til å være sykemeldt lenge. Håper også NAV kan hjelpe til med å betale for nye studier hvis jeg fortsatt er syk.

Anonymkode: b8333...780

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å ta det siste først, betalt studie videre kan du bare glemme. Det var før i tiden man fikk dekket sånt.

Kan du bygge på utdannelsen din med en master, for bedre kompetanse inn mot andre jobber som får deg vekk fra barnehage? Eller bruke din eksisterende utdannelse inn mot andre jobber? Feks bofellesskap eller dagsenter? Har selv jobbet i barnehage, og det var ikke noe for meg, så jeg skjønner deg godt. Men bruk det du har for å komme deg bort. NAV er ikke redningen din her.

Anonymkode: f075b...c2e

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det ikke du selv som avgjører OM du blir sykmeldt eller hvor lenge. Det er legen.

Anonymkode: 28107...e12

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leit å høre at du har fått en så negativ erfaring med yrket. Nå må det jo også sies, at de siste to årene har vært nærmest total unntakstilstand i barnehagene pga. pandemien, så sånn sett har du virkelig fått en røff start. 
Jeg er barnehagelærer med videreutdanning selv og har jobbet som pedleder siden 2008 og styrer siden 2011. Har sjøl kjent på i ett års tid at det kanskje begynner å bli på tide å gjøre noe annet om ikke så alt for lenge. Men når unge nyutdannede mennesker knekker etter bare et par år i yrket, så er det et varsku om at noe er galt i sektoren. Jeg vet om flere som har det som deg. Dette bør absolutt tas på alvor. 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke du faktisk blir langtidssykemeldt fordi du ikke liker jobben din. Da gjlr ikke legen jobben sin i hvert fall. 
 

Skjønner at du synes det er kjipt, hadde aldri klart det selv. Men løsningen din er å finne en annen jobb, som butikk etc. til neste høst så blir du student igjen.

Anonymkode: d28c5...da3

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må snu tankegangen din. Du Jan selvsagt ta en ny utdannelse, men du får ikke den betalt av nav. Klarer du å sette ord på hva som ødlegger deg sånn? Kan noen av disse tingene gjøres noe med? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha ny utdannelse får du betale selv! Jeg tok ny utdannelse, men ingen forventning om at fellesskapet skulle ta regningen. 

Anonymkode: 452b7...345

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken "Lei av jobb" eller "Angrer på valgt utdannelse" er diagnoser som gir rett til sykemelding. De samme diagnosene gir heller ikke rett på ny utdanning dekket av NAV.

Takk og lov for det 😅

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet i andre yrker er ikke så blomstrende som du blir fortalt/tolker det til.

Men barnehage er jo en tøff jobb ja mtp lydnivå osv. 

Dog vil du nok møte på mange liknende problemstillinger i andre jobber. Kollegaer du ikke matcher med, frister du aldri får tid nok til å rekke, ledelse som ikke innfrir forventninger, ting du aldri får gjort fordi x og y.

Angående sykemelding så virker det ikke som du har nedsatt arbeidsevne, så en oppegående fastlege vil si nei. 

Og videre studier kan du betale selv slik alle andre gjør. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter

Har du jobbet samme sted i 2 år? Hvis ja, så hadde jeg søkt meg til annen barnehage. :) 

Når det er sagt, hva med å kople in fagforeningen, tillitsvalgt etc, for å endre på arbeidssituasjonen? Hos oss har vi rutiner for avvik, feks med manglende pauser, planeringstid, stress og så videre. 

Og så må dere på avdelningen se over deres rutiner for egen avkopling og hvile også for barna sin del. Finnes masse på nett!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me for life skrev (1 minutt siden):

Hverken "Lei av jobb" eller "Angrer på valgt utdannelse" er diagnoser som gir rett til sykemelding. De samme diagnosene gir heller ikke rett på ny utdanning dekket av NAV.

Takk og lov for det 😅

Hun sier jo dette sliter på henne fysisk og psykisk…Så er jo en helsemessig årsak til at hun ikke klarer mer. Hun får nok ikke ny utdanning gjennom Nav, men å bli sykmelding av nevnte årsaker er ikke uvanlig når jobben sliter på en person såpass mye. Ble selv utbrent av en jobb for noen år tilbake å kjenner til hvordan det er

Anonymkode: 8caaa...f84

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tranedatter skrev (1 minutt siden):

Har du jobbet samme sted i 2 år? Hvis ja, så hadde jeg søkt meg til annen barnehage. :) 

Når det er sagt, hva med å kople in fagforeningen, tillitsvalgt etc, for å endre på arbeidssituasjonen? Hos oss har vi rutiner for avvik, feks med manglende pauser, planeringstid, stress og så videre. 

Og så må dere på avdelningen se over deres rutiner for egen avkopling og hvile også for barna sin del. Finnes masse på nett!

 

 

Tror ikke det har noe med barnehagen å gjøre. Hører mange jeg studerte med si det samme; Vi er mange som er utslitte. Totalt sjokkert og overasket.

Som sagt så blir jeg deprimert og får også litt angst av dette, slik var det ikke før jeg jobbet. Så det er jo pga jobb og får selvfølgelig sykemelding for det. Slik skal jo ikke (jobb)livet være.

Tro meg, har forsøkt!! Alt fra noen minutter her og der, lengre pause, gå en rusletur ut alene for å koble av, lese mail på kontoret etc. Men styrer sier nei! Hun sier nei til alt. vi har betalt pause og det holder sier hun. Andre svdelinger har også "sladret" fordi vi har lengre/mer pauser enn de. Har vært tydelig ovenfor styrer. Hun bryr seg ikke. Jeg er på jobb og må takle det deretter er hennes svar. TS

Anonymkode: b8333...780

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du studiekompetanse? Om ikke ville jeg begynt med det, da kan du søke deg videre på andre studier. Spør siden jeg er usikker på om barnehagelærer er fagbrev eller høyskole. Uansett, hvis du mangler noen fag for å komme inn på det du ønsker å studere kan det være lurt å se på Danielsen, det er billig å gå der og du blir sett på som en vanlig elev. 

Hva ønsker du å gjøre? Det kan også være en idé og bare ta noen fag på Danielsen eller et annet sted mens du tenker hva du vil gjøre. Du taper ikke på det. 

Og til slutt. Slutt i jobben! 

Anonymkode: 879ca...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror ikke det har noe med barnehagen å gjøre. Hører mange jeg studerte med si det samme; Vi er mange som er utslitte. Totalt sjokkert og overasket.

Som sagt så blir jeg deprimert og får også litt angst av dette, slik var det ikke før jeg jobbet. Så det er jo pga jobb og får selvfølgelig sykemelding for det. Slik skal jo ikke (jobb)livet være.

Tro meg, har forsøkt!! Alt fra noen minutter her og der, lengre pause, gå en rusletur ut alene for å koble av, lese mail på kontoret etc. Men styrer sier nei! Hun sier nei til alt. vi har betalt pause og det holder sier hun. Andre svdelinger har også "sladret" fordi vi har lengre/mer pauser enn de. Har vært tydelig ovenfor styrer. Hun bryr seg ikke. Jeg er på jobb og må takle det deretter er hennes svar. TS

Anonymkode: b8333...780

Med en sånn styrer så hadde jeg iaf forsøkt byttet arbeidsplass. Det er faktisk styrer sin oppgave å se til at alle får tilstrekkelig med hvile og pause.

 

Og med "sladdrete" kollegaer, så hadde jeg virkelig tatt hatten og gått!

 

Jeg har arbeidet mange år i bhg og tro meg, stooore forskjeller! Noen plasser har jeg blomstret, lært masse og utviklet meg. Andre plasser har jeg opplevd det motsatte. 

 

Ta en sykemelding for å komme deg psykisk. Funder over veien videre. Utdanning er dyrt så jeg hadde i det minste forsøkt ny arbeidsplass først. 

I mellomtiden så se over hvordan dere organiserer dagen, med veksling mellom aktivitet og hvile. Se over de situasjoner med mest bråk og uro. Hvorfor er det sånn? Kan vi (avd) endre noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hun sier jo dette sliter på henne fysisk og psykisk…Så er jo en helsemessig årsak til at hun ikke klarer mer. Hun får nok ikke ny utdanning gjennom Nav, men å bli sykmelding av nevnte årsaker er ikke uvanlig når jobben sliter på en person såpass mye. Ble selv utbrent av en jobb for noen år tilbake å kjenner til hvordan det er

Anonymkode: 8caaa...f84

Aller mest sier hun "jeg er lei, jeg er lei, jeg er lei". Og selvfølgelig blir man sliten psykisk og fysisk av det. Hun er ikke den første og heller ikke den siste som opplever det.

Da snur man seg rundt og finner en ny jobb eller en helt ny vei. Fellesskapet kan ikke betale alle feilskjær en gjør.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tviler på du kan overtale legen til lang symelding på bakgrunn av at du er sliten og lei. Du må huske på at NAV har pålagt legene å sørge for at folk er minst mulig fraværende. Mulig du klarer få legen til å gi deg en uke eller 2 med 100% sykmelding, men etter det vil lege pushe på med gradering for å få deg tilbke i jobb. I tillegg skal du ha oppfølging med din arbeidsplass for tilrettelegging. Og du plikter til å delta på alle disse tilbakekomst tiltak eller kan du miste retten til sykepenger.

Jeg har tidligere jobbet i barnhage som ufaglært og vet det ikke er jobben for meg. Men det skyldes at hodet blir brukt for lite-mye lavere tempo enn der jeg jobber nå. Tror du bør se om du kan få jobb en annen plass- høres jo ut som lederen din ikke ser de ansatte. Så kan du evt vudere videre utdanning dersom det ikke fungere på en annen arbeidsplass.

Anonymkode: 7550a...0c4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor studerer folk som åpenbart har lite erfaring med barn, eller nærmest hater barn til å bli barnehagelærere?

Er det virkelig en stor overraskelse at det er hektisk, til tider mye skriking +++? 

Anonymkode: ed21b...b43

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du kan få 14 dagers sykemelding med psykisk diagnose.

Jeg tror rett og slett du jobber i feil barnehage, det er ikke slik over alt. Jeg har mange års fartstid i yrket, så jeg snakker av erfaring. Bytt jobb før du vurderer å ta en utdannelse. Det er dessuten veldig slitsomt å være nyutdannet, etterhvert som årene går opparbeider man seg erfaringer som gjøre jobben enklere.

Og så er de slik at styrer i barnehagen er øverst pedagogisk ansvarlig, og du skal både kunne få råd og veiledning hos henne når du sliter på jobb. Det er hennes jobb! Og når du sier at hun ikke bryr seg, så ja, det er end et godt argument for å bytte jobb.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor studerer folk som åpenbart har lite erfaring med barn, eller nærmest hater barn til å bli barnehagelærere?

Er det virkelig en stor overraskelse at det er hektisk, til tider mye skriking +++? 

Anonymkode: ed21b...b43

Herregud. Hvor patetisk går det san å bli? Selvfølgelig hater jeg ikke barn, det var gøy å studere og jeg var engasjert. Det ble fort drept i jobben. Det går utover psyken.

Du er vel ufør Karen regner jeg med.. Patetisk kommentar fra deg. Hadet!

Anonymkode: b8333...780

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...