Gå til innhold

Erfaringer og historier fra relasjoner med narsissister

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vil dele sine historier? For 5-6 år siden fant jeg Facebook-siden "Narcissistic and emotional abuse" som for meg ble starten på en vei ut og jeg begynte da å planlegge hvordan jeg skulle få kontroll over meg selv igjen. Det har tatt tid, men jeg er stolt over hvor jeg er i dag. 

Jeg vet at min overgriper har flere ofre (det har de alltid), og jeg håper dere vil dele deres historier her. 

Anonymkode: 3079d...f61

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er medlem av samme fb side og det hjalp meg veldig. Den narsissisten jeg var utsatt for var klar over hva han var (han fortalte meg det) og det gjorde hele greia ennå mer skremmende. Jeg har måttet gå i terapi og har fått påvist kompleks ptsd etter den psykiske traumen han utsatte meg for. Jeg var heldig, forholdet vårt varte ikke mer enn 1,5 år men det satte sine spor. Han stalket meg heftig etter det var slutt også og holder på ennå, 3 år senere men ikke i samme grad. 
Han vant meg over med sin lovebombing.. men så viser det seg at han hadde flere damer samtidig. Jeg og flere fikk kjønnssykdommer som han visste han spredte rundt. Jeg klarte å nøste meg frem til hva han holdt på med men da jeg avslørte han for verden så prøvde han å gjøre meg til crazy og syndebukk. Takk og lov for at jeg hadde venner, familie og kollegaer som trodde på meg. Han mistet jobben sin fordi han brukte arbeidstiden sin på å stalke meg. Han løy om de mest vanvittige merkelige ting, ting man inne trenger å lyve om (feks hvilken farge har du på sokkene.. helt merkelige greier). Han har storhetstanker om seg selv.. lyver og sier at den-og-den prøver å headhunte han til en høy stilling.. bare vås når man sjekker.. Han klarte å holde en fasade noen mnd men ingen kan bære en maske for evig. 
Jeg har hørt at han har mistet en jobb senere også fordi han plaget kvinnelig kollega.. så han klarer ikke stoppe seg selv/vil ikke. Han fortalte meg at han «ikke er flink med følelser og om noen trenger hans trøst ved feks dødsfall i familien.. han gidder ikke når det ikke handler om han sa han. Han burde ha varseltrekant i panna. Jeg jobber på bakeri og det var slik vi kom i snakk. Han hadde samboer og selv om jeg har sterke prinsipper mot utroskap så lurte han meg trill rundt. I ettertid så ser jeg hva han er og det er skremmende at slike går løs. 
Haha.. kom på en merkelig ting han alltid gjorde.. hvis vi var utenom spiste så bestilte han ALLTID samme maten som meg -selv om det var noe han ikke likte. Så ble han sur fordi han ikke likte maten. 🤣🤣🤦‍♀️ For en idiot. Han hadde/har også et voldsomt temperament og får raserianfall som en liten unge, det er helt merkelig å overvære.  

Anonymkode: 28219...9e9

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er medlem av samme fb side og det hjalp meg veldig. Den narsissisten jeg var utsatt for var klar over hva han var (han fortalte meg det) og det gjorde hele greia ennå mer skremmende. Jeg har måttet gå i terapi og har fått påvist kompleks ptsd etter den psykiske traumen han utsatte meg for. Jeg var heldig, forholdet vårt varte ikke mer enn 1,5 år men det satte sine spor. Han stalket meg heftig etter det var slutt også og holder på ennå, 3 år senere men ikke i samme grad. 
Han vant meg over med sin lovebombing.. men så viser det seg at han hadde flere damer samtidig. Jeg og flere fikk kjønnssykdommer som han visste han spredte rundt. Jeg klarte å nøste meg frem til hva han holdt på med men da jeg avslørte han for verden så prøvde han å gjøre meg til crazy og syndebukk. Takk og lov for at jeg hadde venner, familie og kollegaer som trodde på meg. Han mistet jobben sin fordi han brukte arbeidstiden sin på å stalke meg. Han løy om de mest vanvittige merkelige ting, ting man inne trenger å lyve om (feks hvilken farge har du på sokkene.. helt merkelige greier). Han har storhetstanker om seg selv.. lyver og sier at den-og-den prøver å headhunte han til en høy stilling.. bare vås når man sjekker.. Han klarte å holde en fasade noen mnd men ingen kan bære en maske for evig. 
Jeg har hørt at han har mistet en jobb senere også fordi han plaget kvinnelig kollega.. så han klarer ikke stoppe seg selv/vil ikke. Han fortalte meg at han «ikke er flink med følelser og om noen trenger hans trøst ved feks dødsfall i familien.. han gidder ikke når det ikke handler om han sa han. Han burde ha varseltrekant i panna. Jeg jobber på bakeri og det var slik vi kom i snakk. Han hadde samboer og selv om jeg har sterke prinsipper mot utroskap så lurte han meg trill rundt. I ettertid så ser jeg hva han er og det er skremmende at slike går løs. 
Haha.. kom på en merkelig ting han alltid gjorde.. hvis vi var utenom spiste så bestilte han ALLTID samme maten som meg -selv om det var noe han ikke likte. Så ble han sur fordi han ikke likte maten. 🤣🤣🤦‍♀️ For en idiot. Han hadde/har også et voldsomt temperament og får raserianfall som en liten unge, det er helt merkelig å overvære.  

Anonymkode: 28219...9e9

Narcissistic rage.... Har vært utsatt for det jeg også. Interessant, jeg har opplevd noe veldig likt (mat) men absolutt ikke med samme person. 

Ift kvinner skjønte jeg dette tidlig, jeg er veldig oppegående og ser tidlig tegn på tillitsbrudd, å lyve til meg er som å tatovere idiot i panna. Jeg fant ut at han alternerer mellom 5-6 damer som gikk på rundgang, jeg var en av dem. En narsissist og psykopat må veksle på sitt publikum, ellers blir de avslørt. Men jeg avslørte han på egenhånd og nå klarer jeg til og med å la meg underholde. Jeg ser på det som et sunnhetstegn. 

Heldigvis har jeg ikke vært intim med ham på mange år, bare tanken over å ta i en mann som flyr på damer som disse gjør meg kvalm. Fellestrekket vi har er vel at alle har en vagina, det sier jo litt. 

Kjennetegnene til en narsissist er at de er ekstroverte og vrange (disagreeable), i disse dager kan du sette penger på at de er coronamotstandere og at de er ekstroverte gjør at man tolker dem som selvsikre og ofte kunnskapsrike. Men de eier jo ikke selvtillit, ellers hadde de ikke måttet søke kontroll over andre på dette viset. Om noe så skal vi synes synd på dem, men holde oss LANGT unna. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

disse dager kan du sette penger på at de er coronamotstandere

Jeg tenker omvendt, de vil ikke gå for kontroversielle meninger, men gå for mengden. 

Anonymkode: 8cdaa...874

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker omvendt, de vil ikke gå for kontroversielle meninger, men gå for mengden. 

Da er du ikke mye disagreeable. 

• Liker 1
Skrevet

Min historie er for traumatiserende til å gjenta, men glad på alles vegne som har kommet seg ut og håper tråden kan hjelpe flere ❤️

Anonymkode: 2e2dc...f95

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Da er du ikke mye disagreeable. 

Skjønner ikke hva du mener

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skjønner ikke hva du mener

Two signs of a narcissistic personality

Many narcissists do not have a personality disorder, but their tendencies towards narcissism can be seen in their personality traits.

Research finds that narcissists are highly extraverted along with being disagreeable (Bradlee & Emmons, 1992; Paulhus, 2001).

The combination of the two personality traits explains how narcissists are both very sociable and also prone to being rude and selfish.

Their extraversion makes them very positive.

Along with their self-confidence and energy, people find them very attractive — at first.

Narcissists try to take control of situations and are happy to manipulate people — even if their strategies are self-defeating over the long-term.

Most people who are around narcissists for a while start to notice how disagreeable they are — they have little or no interest in other people’s feelings.

They can also go into a narcissistic rage.

A narcissist will usually prefer to appear higher status, even at the cost of being much less agreeable:

“…the willingness of narcissists to accept negative judgments of their likability as long as they receive positive judgments of their status gives them high overall scores on the NPI [Narcissistic Personality Inventory].”

The conclusions come from two studies, one that surveyed 102 people and the other that reviewed the research on personality and narcissism.

Professor Delroy L. Paulhus, an expert on dark personalities, explains how high extraversion and being disagreeable make a narcissist

https://www.spring.org.uk/2021/09/signs-narcissism.php

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en venn som jeg mistenker er det, som i alle fall har noen trekk....mange trekk. 

Vi har hatt vært venner lenge. Fra vi var barn og flyttet til nytt sted.  Hadde liksom ikke noen andre, ingen famile osv, så det ble et nært om enn noe underlig vennskap som har vart i mange år. 

Jeg må holde han på avstand da. For jeg kan ikke stole på personen. Det var tidligere mye snusk med han, litt lureri og svindel- som var var relativt intelligent utført, men der jeg kunne bli dratt inn. Nå er det mer avansert manipulasjon og personen er jo i en høy stilling. Vi har kjent hverandre så lenge at personen vet jo litt hva jeg tenker, samtidig som han jo vet at jeg er glad i han, Jeg holder han på avstand samtidig som vi er nære. Vet ikke helt om det høres logisk ut på en måte? Vi vet hvor vi har hverandre. Vi blir litt familie på en måte. 

Historier? Jeg er faktisk redd for å skrive noen her. Jeg er redd for å henge ut personen på et vis, hvis den skulle komme til å lese det jeg skriver. Men er jeg på besøk, så går jeg ut derfra helt rystet. Det tar liksom en måned eller to fra hver gang vi treffes, for alle alarmer går av hos meg. Samtidig som personen er hyggelig, morsom, intelligent, vi har de beste samtaler i verden- for han er så ærlig. Så utrolig blottet for enhver moral, på et vis- men ærlig. Om andre- ikke seg selv. Der er det liten selvinnsikt angående skyld. Men det er stor innsikt om andre mennesker, selv om de ender opp ganske så små innen han er ferdig med dem.

Han gir alltid andre diagnoser, han tar ikke fem øre før han melder folk til barnevernet om det skulle gange han selv på ett eller annet vis- kan være på den mest subtile måten. Han er notorisk utro, men samtidig svært sjalu i begynnelsen av en forhold.. Han takler ikke kritikk - heller ikke fra barn, og når det gjelder barnet- så setter han heller barnet sitt bort og holder dem nede enn at de skal si hva de mener om han. Han spinner drama rundt seg, og lager et sinnsykt styr. Alltid i konflikt med noen, og jeg vil ikke vært hans sjef eller hans ansatt. Der er det mange historier, og jeg vil bare glemme dem. Jeg vet vel dessuten bare en brøkdel. 

De siste årene etter at jeg har vært med han så googler jeg narsissist og psykopat. For det er noe med magefølelsen at her er det en slags fare og en moralsk tomhet som setter seg i benmargen min. Jeg vet ikke hvorfor det mer kom i voksen alder denne innsikten- men vi var vel begge mer uskyldige da vi møttes, og det var liksom mer tillatt å være grenseløs som yngre. Nå blir det påtagelig. Han har mange personer i slekta som har hatt en lignende diagnose. Her er det snakk om forelder, bestemor og ett søsken som ikke har "vært god". 

På en måte vet jeg at jeg burde ta avstand fra personen, på andre måter så er han på et forunderlig vis min beste venn. En person som har lengsler og ønsker som alle andre. Jeg skulle så gjerne ønske at den personen kunne være lykkelig og finne roen, men det tror jeg ikke vil skje. Og han vil fortsette å ødelegge for de som er nær han. 

Anonymkode: 697b0...533

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har en venn som jeg mistenker er det, som i alle fall har noen trekk....mange trekk. 

Vi har hatt vært venner lenge. Fra vi var barn og flyttet til nytt sted.  Hadde liksom ikke noen andre, ingen famile osv, så det ble et nært om enn noe underlig vennskap som har vart i mange år. 

Jeg må holde han på avstand da. For jeg kan ikke stole på personen. Det var tidligere mye snusk med han, litt lureri og svindel- som var var relativt intelligent utført, men der jeg kunne bli dratt inn. Nå er det mer avansert manipulasjon og personen er jo i en høy stilling. Vi har kjent hverandre så lenge at personen vet jo litt hva jeg tenker, samtidig som han jo vet at jeg er glad i han, Jeg holder han på avstand samtidig som vi er nære. Vet ikke helt om det høres logisk ut på en måte? Vi vet hvor vi har hverandre. Vi blir litt familie på en måte. 

Historier? Jeg er faktisk redd for å skrive noen her. Jeg er redd for å henge ut personen på et vis, hvis den skulle komme til å lese det jeg skriver. Men er jeg på besøk, så går jeg ut derfra helt rystet. Det tar liksom en måned eller to fra hver gang vi treffes, for alle alarmer går av hos meg. Samtidig som personen er hyggelig, morsom, intelligent, vi har de beste samtaler i verden- for han er så ærlig. Så utrolig blottet for enhver moral, på et vis- men ærlig. Om andre- ikke seg selv. Der er det liten selvinnsikt angående skyld. Men det er stor innsikt om andre mennesker, selv om de ender opp ganske så små innen han er ferdig med dem.

Han gir alltid andre diagnoser, han tar ikke fem øre før han melder folk til barnevernet om det skulle gange han selv på ett eller annet vis- kan være på den mest subtile måten. Han er notorisk utro, men samtidig svært sjalu i begynnelsen av en forhold.. Han takler ikke kritikk - heller ikke fra barn, og når det gjelder barnet- så setter han heller barnet sitt bort og holder dem nede enn at de skal si hva de mener om han. Han spinner drama rundt seg, og lager et sinnsykt styr. Alltid i konflikt med noen, og jeg vil ikke vært hans sjef eller hans ansatt. Der er det mange historier, og jeg vil bare glemme dem. Jeg vet vel dessuten bare en brøkdel. 

De siste årene etter at jeg har vært med han så googler jeg narsissist og psykopat. For det er noe med magefølelsen at her er det en slags fare og en moralsk tomhet som setter seg i benmargen min. Jeg vet ikke hvorfor det mer kom i voksen alder denne innsikten- men vi var vel begge mer uskyldige da vi møttes, og det var liksom mer tillatt å være grenseløs som yngre. Nå blir det påtagelig. Han har mange personer i slekta som har hatt en lignende diagnose. Her er det snakk om forelder, bestemor og ett søsken som ikke har "vært god". 

På en måte vet jeg at jeg burde ta avstand fra personen, på andre måter så er han på et forunderlig vis min beste venn. En person som har lengsler og ønsker som alle andre. Jeg skulle så gjerne ønske at den personen kunne være lykkelig og finne roen, men det tror jeg ikke vil skje. Og han vil fortsette å ødelegge for de som er nær han. 

Skoleboknarsissist. 

Og dessverre høres det ut som om du er en av de som mater han. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg trodde også jeg var bestevennen til en narsissist. Men når man ikke bryr seg hvordan man får en god venn til å føle seg, hvilken venn er man da? Hvilken venn er man når man straffer, bedriver med silent treatment, lyver og går bak ryggen din? Hvilken bestevenn har 10 andre han jevnlig bytter deg ut med? Du lever i en illusjon, de blir aldri glad i noen. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Skoleboknarsissist. 

Og dessverre høres det ut som om du er en av de som mater han. 

Ja, jeg er litt redd for det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min historie er for traumatiserende til å gjenta, men glad på alles vegne som har kommet seg ut og håper tråden kan hjelpe flere ❤️

Anonymkode: 2e2dc...f95

❤️❤️❤️

Skrevet

Kjenner dessverre svært mange menn som lever med en slik partner. Det er synd i de. I flere av tilfellene blir barna også brukt som brikker mot dem. Og de tør ikke forlate for de er redde for å ikke få være med barna lengre. en av de tok faktissk livet av seg for noen år tilbake.

Anonymkode: de188...712

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg vokste opp med en narsissist og det tok mange år før jeg klarte å gjenkjenne det skadelige mønsteret i forhold jeg har vært i.

I ett forhold jeg var i så klarte han jeg var sammen med å knulle en venninne, og attpåtil prøve å overbevise meg om at det var et sympatiknull. 

Jeg tror faktisk han trodde på det selv.

Men for min del så fins det ingen unnskyldning. Jeg må ha vært totalt blåst  som godtok noe sånt. Aldri mer.

Endret av MacadamiaNut
  • Liker 2
Skrevet

Det er så flaut å skrive om det. For når jeg skriver det ned, så er det akkurat som at jeg innser så mye mer hvor skadelig situasjonen min er. 

Jeg har hatt et forhold til en veldig lenge. Vi har det egentlig fremdeles. Vi er ikke kjærester, men han er en trygghetsperson for meg. Det vil si, jeg vet at det er snakk om falsk trygghet, men det er uansett den eneste følelsen av trygghet jeg har. 

Vi har et seksuelt forhold hvor jeg ønsker og venter på at det skal bli bra, men jeg blir skuffet hver gang. Ønsker nærhet fra han. Han gir litt før han gir meg en kald skulder. Det fører til at jeg prøver og lengter enda mer. Han har meg så tvinnet rundt lillefingeren at jeg ikke aner hvordan jeg skal slutte å være glad i han. 

Anonymkode: d592e...b1b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er så flaut å skrive om det. For når jeg skriver det ned, så er det akkurat som at jeg innser så mye mer hvor skadelig situasjonen min er. 

Jeg har hatt et forhold til en veldig lenge. Vi har det egentlig fremdeles. Vi er ikke kjærester, men han er en trygghetsperson for meg. Det vil si, jeg vet at det er snakk om falsk trygghet, men det er uansett den eneste følelsen av trygghet jeg har. 

Vi har et seksuelt forhold hvor jeg ønsker og venter på at det skal bli bra, men jeg blir skuffet hver gang. Ønsker nærhet fra han. Han gir litt før han gir meg en kald skulder. Det fører til at jeg prøver og lengter enda mer. Han har meg så tvinnet rundt lillefingeren at jeg ikke aner hvordan jeg skal slutte å være glad i han. 

Møtes dere?

Anonymkode: 9ca70...65d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Oppsøk hjelp, tok meg 15 år å komme bort, vi bodde ikke engang sammen.

Psykisk fullstendig nedbrutt, kommer til å ta mange år å komme bens igjen. Kanskje kommer jeg aldri i jobb igjen.

Det er IKKE verdt det!

Anonymkode: 14751...aa3

• Liker 4
Skrevet

Kanskje dumt spørsmål men er det en sammenheng i at de er uvanlige glad i damer eller sliter med å være lojale? Litt sånn alle skal få holdning? 

Anonymkode: 56823...130

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Uff, det der er vondt. At man velger en følelse av trygghet som i tillegg er smertefull, enn å ikke ha noe 😢

Anonymkode: 3383f...ff1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...