Gå til innhold

Triks mot sultfølelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har gode tips mot sultfølelse? Blir fort sulten og går alltid på en "sprekk" når jeg blir sulten nok. Selv om jeg spiser mange ganger om dagen er det som at sulten ødelegger for meg. Noen som har råd eller tips? 

Anonymkode: d294c...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må spise færre ganger pr dag og bare holde ut sulten i en periode så går det over. 

Anonymkode: 08769...e68

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Noen som har gode tips mot sultfølelse? Blir fort sulten og går alltid på en "sprekk" når jeg blir sulten nok. Selv om jeg spiser mange ganger om dagen er det som at sulten ødelegger for meg. Noen som har råd eller tips? 

Anonymkode: d294c...2a2

Sikkert kjedelig svar, men jeg drikker mye vann og spiser gulrøtter. 

Anonymkode: 14a09...05b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på mysimba.

Alle har sakt i alle år at sultfølelsen forsvinner. Ikke her. Gått rundt å hvert sulten siden jeg var 10 år. 

Fult kostholdsråd/planer fra lege osv. Alltid sulten.

Med mysimba er livet mitt forandret.

Dette er hormonelt for meg. Dra en tur til legen og få hjelp.

Anonymkode: 6a9c3...050

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du holder på med vektnedgang, og det er årsaken til sultfølelsen, ta en titt på sammensetningen av måltidene dine. Spiser du nok? Får du i deg nok proteiner? Hvor mye grønnsaker til hvert måltid spiser du? Grønnsaker er en genial måte å øke volumet av mat man kan spise uten å komme opp i for mange kalorier. Det har i hvert fall hjulpet min sultfølelse i perioder der jeg prøver å gå ned i vekt, og jeg føler meg mer mett etter hvert måltid. Likevel, litt sultfølelse må man regne med i forbindelse med vektnedgang, i hvert fall i begynnelsen. Men om du kjenner på ordentlig sult, så ville jeg som sagt endret sammensetningen av måltidene du spiser. Proteinrik mat, mat med høyt innhold av fiber og mat som er høyt på volum ifht kaloriinnhold (grønnsaker som nevnt over) vil være mer mettende enn prosessert mat og raske karbohydrater. Visste du at poteter er den mest mettende matvaren? Så få inn mer poteter i kostholdet! 

Ser du ikke noen forbedringspotensiale på kostholdet ditt og ikke er i vektnedgangsfase, ville jeg kanskje tatt meg en tur til legen om sultfølelsen vedvarer. Jeg sliter tidvis med halsbrann som jeg forveksler med sultfølelse. Det kan også være en årsak. 

Endret av drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis mindre raske karbohydrater, mer proteiner og grovt korn/ fiber, da faller blodsukkeret ditt langsommere, magen tømmes saktere og du blir ikke så helt "utsultet" på kort tid.

Anonymkode: e1fbe...d91

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du alltid er sulten, ta en tur til legen! Da kan det være hormonelt eller pga medisiner. Jeg er også en person som er mye sulten, og har egentlig bare lært meg at det ikke er farlig. Det et litt som med angst: du dør ikke av det, det er bare plagsomt. Men jeg går ikke på sprekker slik som du, så det er vel en litt annen situasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Være litt aktiv med et eller annet. Ikke sitte å "kjenne" på sulten. Få hjernen over på noe annet. Sultfølelsen pleier å gå over etter 7-10 dager.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet å spise frokost og lunsj. Blir som en slags faste.

Skal sies at jeg ikke jobber fulltid, de dagene jeg er på min fysiske jobb så spiser jeg lunsj.

Anonymkode: c1c98...6c0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg droppet å spise frokost for noen år siden så merket jeg mindre sultfølelse over all. Spiser lunsj og middag. Gode porsjoner med metthetsfølse som varer. Og dersom jeg faktisk blir sulten innimellom, så er det ikke farlig. Distraherer meg selv og fokuserer ikke på det. Tenker at det bare et par timer til jeg skal sette meg ned til et godt måltid med det jeg har lyst på. 

Anonymkode: fa991...c71

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du spiser mange ganger daglig - så går ut fra du spiser lite hver gang siden du skal ned i vekt. Jeg klarer ikke å spise ofte, men lite. Blir liksom ikke fornøyd og det trigger både sultfølelse og småspising.

Jeg spiser 2 store måltider hver dag. Av og til 3 (men da 2 mindre og et stort). Jeg blir sjelden sulten før der nærmer seg mat igjen nettopp fordi jeg spiser meg mett og fornøyd.😊 fungerer for meg! Dropper som regel frokost eller lunch  - spiser et av disse, syntes det fungerer best å droppe frokost. Spiser en stor middag - ofte opp mot 1000 kcal. Da er jeg mett resten av dagen. Hender jeg tar et par knekkebrød eller en skyr og frukt på kvelden om jeg har vært veldig aktiv eller har hatt tidlig middag

Anonymkode: cc33e...422

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pass på å drikke nok vann

Spis proteinrik mat, og mat som metter. Egg, havregryn f.eks.

Godta å være sulten litt. Det er faktisk ikke krise. Du kan vente på lunsj etter frokost, du MÅ ikke snackse før middag. Du kommer ikke til å dø av sult. 

Kan også anbefale å ta en kopp te.

Kan anbefale periodisk faste, litt tøft et par uker og så justerer sultfølelsen seg. 

Anonymkode: 2d1df...328

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes varme drikker kan hjelpe (te/kaffe). Ellers kan du jo ta deg en frukt/grønnsak f.eks. Men hvis du har begynt å spise færre kalorier kommer det nok av at kroppen din er vandt til mer mat for å være mett. Etter hvert vil du venne seg til mindre mat, og magesekken vil krympe. Da skal det mindre og mindre til for å bli mett, og sultfølelser blir mindre. Det beste er nok bare å bite tenna sammen og holde ut, hvis du har viljestyrken til det. 

Anonymkode: 3ff99...47e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange (inkludert meg selv) blander sultfølelsen med dehydrering. Så jeg ville prøvd å drikke mere vann og se om dette endrer seg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en del dårlige karakterer fordi magen begynte å bruke under prøver da jeg var yngre. Det som hjalp meg var å spise færre måltider og trene på å gå og jogge langt uten mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spise nok av mat med mye volum,  men lite kalorier, dvs. grønnsaker 

Anonymkode: 9fada...f29

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...