Gå til innhold

Selge leilighet for å betale gjeld

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig blitt enslig etter at samboer har flyttet tilbake til hjemstedet sitt. Jeg har fra tidligere ekteskap to barn, og leiligheten vi bor i eies av meg (kjøpte i 4-mannsbolig før samboer flyttet inn).

Jeg har rundt 500' i gjeld (som har gått til diverse oppussing og oppgradering) samt et gjenstående boliglån på rundt 1.500'. Jeg betaler ca 12.000,- i mnd på disse to, så er det renovasjon, kabeltv, strøm, vedlikehold (må bytte vinduer snart) osv osv så det blir ganske mye ut hver mnd.
Jeg sitter nå og vurderer rett og slett selge leiligheten for å komme i 0, og deretter leie for 9-1000,- (inkl strøm, kabeltv osv) for å komme meg litt ovenpå igjen. Til info bor vi på et tettsted, så prisene her er rimeligere enn i storbyer.

Jeg har også vurdert i finne en borettslagsleilighet, men da er det ofte høy husleie, og da er jeg jo like langt...

Jeg er enig i at det er dumt å leie når man kan leie, men jeg kan legge av en del tusen hver måned hvis jeg kun har 10' ut og ikke opp mot 15-20' som det er nå...

Er det noen som har noen gode innspill?

Anonymkode: 26b55...72f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du mulighet til å bake gjelden inn i boliglånet? 

Anonymkode: 41fc3...913

• Liker 9
Skrevet

Jeg ville aldri ønsket den usikkerheten det er å leie, fremfor å eie, med barn inn i bildet. Når man leier kan man når som helst få  beskjed om å finne noe nytt. 

Anonymkode: fb7a2...bee

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har nylig blitt enslig etter at samboer har flyttet tilbake til hjemstedet sitt. Jeg har fra tidligere ekteskap to barn, og leiligheten vi bor i eies av meg (kjøpte i 4-mannsbolig før samboer flyttet inn).

Jeg har rundt 500' i gjeld (som har gått til diverse oppussing og oppgradering) samt et gjenstående boliglån på rundt 1.500'. Jeg betaler ca 12.000,- i mnd på disse to, så er det renovasjon, kabeltv, strøm, vedlikehold (må bytte vinduer snart) osv osv så det blir ganske mye ut hver mnd.
Jeg sitter nå og vurderer rett og slett selge leiligheten for å komme i 0, og deretter leie for 9-1000,- (inkl strøm, kabeltv osv) for å komme meg litt ovenpå igjen. Til info bor vi på et tettsted, så prisene her er rimeligere enn i storbyer.

Jeg har også vurdert i finne en borettslagsleilighet, men da er det ofte høy husleie, og da er jeg jo like langt...

Jeg er enig i at det er dumt å leie når man kan leie, men jeg kan legge av en del tusen hver måned hvis jeg kun har 10' ut og ikke opp mot 15-20' som det er nå...

Er det noen som har noen gode innspill?

Hva med å refinansiere, og få gjelden inn i boliglånet?

Anonymkode: 26dcd...44a

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du mulighet til å bake gjelden inn i boliglånet? 

Anonymkode: 41fc3...913

Nei, banken jeg bruker ville visst ikke det... Boligen er verdt ca 2 mill, så da ville jeg ikke ha hatt noe "egenkapital/eierdel" i huset, om du skjenner.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva med å refinansiere, og få gjelden inn i boliglånet?

Anonymkode: 26dcd...44a

Jeg har prøvd det, men boligen er verdt det jeg totalt har i lån, så da går visst ikke det...?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, banken jeg bruker ville visst ikke det... Boligen er verdt ca 2 mill, så da ville jeg ikke ha hatt noe "egenkapital/eierdel" i huset, om du skjenner.

Du kan jo evt. høre med noen andre banker? Men sjansen er kanskje liten.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville aldri ønsket den usikkerheten det er å leie, fremfor å eie, med barn inn i bildet. Når man leier kan man når som helst få  beskjed om å finne noe nytt. 

Ja, jeg ser den. Men vi ville ha fått en romsligere økonomi...

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du kan jo evt. høre med noen andre banker? Men sjansen er kanskje liten.

Ja, jeg kan sikkert sjekke andre banker, men det spørs siden jeg ikke har noe annen egenkapital (annet enn et fond på ca 140')

Skrevet

Ville unngått å selge. Har du evt. muligheten til å leie ut for en periode og leie noe billigere selv, kanskje litt mindre sentralt og billigere? Litt avhengig av hvor du bor, så kan man få gode leieinntekter på fornuftige leiligheter. 

Anonymkode: f8a14...ab9

• Liker 6
Skrevet

Sett opp lengre nedbetalingstid på boliglånet, og få en verdivurdering fra megler som gjør at du kan søke om et lån som baker inn det andre lånet, helt eller delvis. 

Jeg har lån på 3,5 og betaler bare 15.000 på det i måneden. 12.000 for 2 mill er mye. 

Anonymkode: 00742...ca9

• Liker 12
Skrevet

Ville unngått å selge. Har du evt. muligheten til å leie ut for en periode og leie noe billigere selv, kanskje litt mindre sentralt og billigere? Litt avhengig av hvor du bor, så kan man få gode leieinntekter på fornuftige leiligheter. 

Anonymkode: f8a14...ab9

Hmmm, ja det er kanskje en mulighet... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg ser den. Men vi ville ha fått en romsligere økonomi...

Jeg skjønner hva du tenker, jeg bruker 20.000 på bolig som er kun lån og strøm (ikke inkludert kommunale avgifter, vedlikehold, osv.) og er alene med barn, men denne sikkerheten er uvurderlig.

Jeg ville ha levd litt trangt, betalt ned på boliglånet og etter hvert fått bakt inn det andre lånet. Boligprisene vil vel også øke, så sjansen er at bankene godtar løsningen etter hvert. 

Skrevet

Å selge for så å leie er sjelden en økonomisk gunstig plan på sikt. Finnes det mulighet for å øke inntekt en periode, f.eks gjennom en ekstrajobb? På den måten vil du kunne betalt ned boliglånet raskere og få mulighet til å refinansiere det andre lånet ditt som en del av boliglånet.

Som et annet (litt dårligere) alternativ kan det kanskje være aktuelt å spørre banken om lengre nedbetalingstid på boliglånet? Det blir dyrere totalt sett, men kan gjøre at du får det til å gå rundt her og nå.

Ville gjort alt for å beholde eid bolig i alle fall.

Anonymkode: 01ab4...9e5

• Liker 7
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Sett opp lengre nedbetalingstid på boliglånet, og få en verdivurdering fra megler som gjør at du kan søke om et lån som baker inn det andre lånet, helt eller delvis. 

Jeg har lån på 3,5 og betaler bare 15.000 på det i måneden. 12.000 for 2 mill er mye. 

Anonymkode: 00742...ca9

Godt tips, takk! Jeg skal også sjekke med andre banker om det er mulig.

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner hva du tenker, jeg bruker 20.000 på bolig som er kun lån og strøm (ikke inkludert kommunale avgifter, vedlikehold, osv.) og er alene med barn, men denne sikkerheten er uvurderlig.

Jeg ville ha levd litt trangt, betalt ned på boliglånet og etter hvert fått bakt inn det andre lånet. Boligprisene vil vel også øke, så sjansen er at bankene godtar løsningen etter hvert. 

Ja, det er sant. boligen vil jo fortsette å stige i verdi, og jeg vil jo etter hvert få bakt disse to lånene sammen.  Jeg skal gjøre som en over her sa; kontakte megler å få en verdivurdering. Og så kanskje allerede nå få bakt inn deler av det.

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Å selge for så å leie er sjelden en økonomisk gunstig plan på sikt. Finnes det mulighet for å øke inntekt en periode, f.eks gjennom en ekstrajobb? På den måten vil du kunne betalt ned boliglånet raskere og få mulighet til å refinansiere det andre lånet ditt som en del av boliglånet.

Som et annet (litt dårligere) alternativ kan det kanskje være aktuelt å spørre banken om lengre nedbetalingstid på boliglånet? Det blir dyrere totalt sett, men kan gjøre at du får det til å gå rundt her og nå.

Ville gjort alt for å beholde eid bolig i alle fall.

Anonymkode: 01ab4...9e5

Ja, det er også en mulighet. Kan ta noen ekstravakter her i nærheten.
Og ser at det gunstigste på sikt er å beholde leiligheten

Skrevet

Jeg har hørt litt på et podcast fra Dave Ramsey om økonomi. Han har en del gode tanker om temaet, selv om de ikke er tilpasset norske forhold. 

Jeg vil anbefale deg å skru for forbruket, lage budsjett og regnskap for privatøkonomien, og bruke hver ledige krone på å betale ned de der 500.000,-  De er trolig med høgere rente enn boliglånet ditt. Om det er flere ulike smålån bør du sjekke ut «Snøballmetoden». 

• Liker 4
Skrevet

Det beste er jo om du kan beholde leiligheten. Det kan bli dyrt og ta lang tid å komme seg inn på boligmarkedet igjen. Egenkapital må du spare opp til på nytt, og det er jo ikke lett når du leier i tillegg.

Ville som andre sier høre med banken og å få slått sammen lånene. I tillegg, har du betalt godt i åresvis kan det hende du kan få avdragsfrihet. Bruk den til å betale ned så mye du kan på den andre gjelden hvis ikke de kan bakes sammen. Senk forbruket, du har sannsynligvis alt du trenger av klær. Til barna kan du kjøpe brukt.

Anonymkode: 627cc...47c

• Liker 4
Skrevet

Hadde gjort alt jeg kunne for å beholde leiligheten. Undersøke med flere banker om en kan få de 500 inn i huslånet. Om det er helt umulig, så ville jeg undersøke å få lavere rente.

Anonymkode: 4d3a3...87b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...