Gå til innhold

Stor aldersforskjell; når blir det vanskelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som er i, har vært i, eller kjenner noen som er i forhold med stor aldersforskjell; når blir slike forhold generelt vanskelige? Hvor gammel var den eldste parten da?

Med stor aldersforskjell mener jeg at det er ca. minst 15 år mellom partene.

Med vanskelig mener jeg at den ene parten pga. alder får utfordringer og problemer som gjør at forholdet kanskje endres til det verre, eller i alle fall at det er ting man ikke lenger kan gjøre sammen som før.

Det kan være alt fra å dra på teltturer sammen, til kjæresteturer i en storby, gå turer sammen, kunne gjøre jobber i hagen sammen, ha et aktivt sexliv, ha gode og engasjerende samtaler. Ta en svømmetur i sjøen når det passer, at den eldste parten har nok energi til det meste den yngste parten kan gjøre.

Jeg er 40, kjæresten er 61. Nå har vi det helt fantastisk, har vært sammen i to år. Men vet jo at på et eller annet tidspunkt vil han vil "gammel" og ikke ha nok energi og/eller lyst til det jeg ønsker. Og når kan jeg forvente at det skjer? Vet det er individuelt selvsagt, og han holder seg godt for alderen, er fysisk sterk, har et intellektuelt yrke med lang og kompleks utdanning som gjør at han mentalt er i god form også. Hva når han blir pensjonist? Hvordan blir forholdet da? Hva kan jeg evt. gjøre for at vi skal ha det like godt da?

Håper at vi får så mange gode år vi kan sammen, men han snakker iblant om at når han blir 70 mener han at ting endres. Jeg håper ikke at ting endrer seg så raskt, liksom over natten, når han blir 70. Har lite erfaring til hvordan livet er for de i 70-årene, eller sent i 60-årene så vil vel egentlig bare høre om andres erfaringer og litt om hva jeg eventuelt kan forvente om noen år.

Elsker kjæresten min, så å gjøre det slutt og finne en yngre, er ikke noe alternativ. ❤️

Anonymkode: 2a675...00e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De jeg kjenner til så har det gjerne vært kreften som tar de 😕 Både kreftsykdommen i seg selv men også kreftbehandling er veldig tærende.

Anonymkode: ae56f...646

• Liker 2
Skrevet

Jeg er kvinne, 60 år, veltrent med appetitt på livet. Kan ikke se for meg å ha en kjæreste på 81, grøss.🙉 

Anonymkode: c6903...21f

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De jeg kjenner til så har det gjerne vært kreften som tar de 😕 Både kreftsykdommen i seg selv men også kreftbehandling er veldig tærende.

Uff, det høres trist ut ja. Heldigvis er det ikke flertallet som får kreft, håper vi slipper å oppleve det. Moren min døde av det i fjor, så har fått nok av det allerede.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er kvinne, 60 år, veltrent med appetitt på livet. Kan ikke se for meg å ha en kjæreste på 81, grøss.🙉 

Anonymkode: c6903...21f

Ok, konstruktivt innspill...

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Uff, det høres trist ut ja. Heldigvis er det ikke flertallet som får kreft, håper vi slipper å oppleve det. Moren min døde av det i fjor, så har fått nok av det allerede.

Neida, det er ingen selvfølge at det skal skje :) Håper dere slipper det.

• Liker 1
Skrevet

70 er det jeg har hørt ja. 

Anonymkode: 3c24b...e09

Skrevet

Har du ikke foreldre, tanter og onkler? Da vet du vel litt om hvordan alderdommen utspiller seg.. 

Jeg er også 40, og jeg kjenner at jeg ikke hadde orket en så mye eldre mann. 

Mine foreldre er i slutten av 60årene. De er friske, men alderen merkes jo. Og alle de skumle medisinske tingene som hittil har godt bra. Men så utrolig skummelt mens det står på 

Anonymkode: af166...336

• Liker 4
Skrevet

Har du ikke foreldre, tanter og onkler? Da vet du vel litt om hvordan alderdommen utspiller seg.. 

Jeg er også 40, og jeg kjenner at jeg ikke hadde orket en så mye eldre mann. 

Mine foreldre er i slutten av 60årene. De er friske, men alderen merkes jo. Og alle de skumle medisinske tingene som hittil har godt bra. Men så utrolig skummelt mens det står på 

Anonymkode: af166...336

Begge mine foreldre døde. Pappa døde da han var 54 (over 30 år siden), mamma da hun var 69. Tanter og onkler jeg har er en del eldre, de fleste i slutten av 70-årene. Har ikke så nær kontakt med dem, så vet jo ikke hvordan hverdagen deres er, men de er nå i alle fall friske virker det som heldigvis.

Skrevet

Jeg er 32. Kjæresten min e 50. Tenker på det samme selv. Han er en sykt flott mann. En sånn fyr som ser 10 år yngre ut enn han egentlig er.. men når jeg er 50.. så er han 70.. for alt jeg vet blir han 90.. men da er jeg 70, og holder meg sikkert ikke like godt, så da ser vi vel jevnaldrende ut🤣 

Anonymkode: afa4e...2b7

• Liker 1
Skrevet

Kjenner noen med 25 års aldersforskjell. Ble sammen da hun var 25 og han 50. 3 barn. De hadde det fantastisk sammen, men han ble dement da han var rundt 80 og døde da hun var 60. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 32. Kjæresten min e 50. Tenker på det samme selv. Han er en sykt flott mann. En sånn fyr som ser 10 år yngre ut enn han egentlig er.. men når jeg er 50.. så er han 70.. for alt jeg vet blir han 90.. men da er jeg 70, og holder meg sikkert ikke like godt, så da ser vi vel jevnaldrende ut🤣 

Anonymkode: afa4e...2b7

Ja, min er også utrolig flott. Han er jo bikket 60, er 61, men ser en del yngre ut. En del av meg gruer seg til å se han bli eldre og ikke klare alt han klarer i dag, han er så sterk, så flink, kreativ og energisk. Jeg ønsker han kan være sånn "for alltid," eller at jeg kan gjøre det jeg kan for at han kan være sånn så lenge som mulig.

Har og tenkt på det med å se jevnaldrende ut etterhvert... :)  Jeg kan liksom ikke forestille meg å noensinne bli lykkelig igjen om han dør før meg, som han mest sannsynlig vil, så håper å kunne bidra mest mulig til at han får et langt og godt, sunt liv.

• Liker 2
Skrevet
Gidavmeg skrev (3 minutter siden):

Kjenner noen med 25 års aldersforskjell. Ble sammen da hun var 25 og han 50. 3 barn. De hadde det fantastisk sammen, men han ble dement da han var rundt 80 og døde da hun var 60. 

Det er veldig trist, men tenk så mange fine år de fikk sammen. Håper vi og får noe i nærheten like mange år sammen. Demens er noe jeg frykter, blir de fleste demente etter en viss alder? Er det så utbredt at man har flaks om man slipper?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er veldig trist, men tenk så mange fine år de fikk sammen. Håper vi og får noe i nærheten like mange år sammen. Demens er noe jeg frykter, blir de fleste demente etter en viss alder? Er det så utbredt at man har flaks om man slipper?

Det kan være arvelig, men også livsstil spiller inn. Noen kaller jo Alzheimers for diabetes type 3. Hvis en leser seg opp så er det nok mulig å finne noen tips til å holde seg klar i toppen lengst mulig :)

Skrevet

Det kan være arvelig, men også livsstil spiller inn. Noen kaller jo Alzheimers for diabetes type 3. Hvis en leser seg opp så er det nok mulig å finne noen tips til å holde seg klar i toppen lengst mulig :)

Har hørt om det ja, altså at det er lurt å trimme hjernen også, at det kan bedre sjansene for en "klar" aldersom. Heldgivis er kjæresten intelligent og driver med avanserte utregninger innen fysikk og matematikk på jobb. Må kanskje oppmuntre til å fortsette med det i pensjonisttilværelsen også. :) 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 34, mannen 50, så vi er ikke helt der ennå. Men ser jo på mine foreldre at de ble ganske gamle etter 70. Samtidig er det ikke sikkert det blir sånn for min mann, han må jo i større grad holde tritt med en yngre fase av livet enn mine foreldre måtte. 

Tanta mi var sammen med en 25 år eldre mann, han fikk kreft da han passerte 80 og det var først da han ble "gammel". 

Jeg og mannen min har vært sammen i mange år, så dette er ikke noe jeg frykter, men tar som det kommer. Min bror fikk slag da han var 45 og det har snudd opp ned på deres liv, så man må ikke ta noe for gitt her i livet. ❤️ Jeg kan ikke se frem til en normal pensjonisttilværelse med min mann, der vi reiser rundt og lever livet sammen, men det er helt greit. Pensjonsalderen er sikkert avskaffet innen jeg er så gammel uansett. 😂

Anonymkode: 138bb...6c1

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en kjæreste på 68. Han er veldig sprek for alderen (trener mye, jobber fortsatt og har planer om det i lang tid framover), men jeg tenker jo en del på framtiden. Jeg vil jo ikke at han skal bli syk og svak, kraftfulle mannen. På den annen side levde faren hans til han var 92, og var aktiv og frisk til det siste, min mor døde da hun var 27. Så man kan jo ikke vite, og jeg har valgt å ta sjansen fordi jeg elsker ham.

Anonymkode: b945c...376

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har hørt om det ja, altså at det er lurt å trimme hjernen også, at det kan bedre sjansene for en "klar" aldersom. Heldgivis er kjæresten intelligent og driver med avanserte utregninger innen fysikk og matematikk på jobb. Må kanskje oppmuntre til å fortsette med det i pensjonisttilværelsen også. :) 

Ja, hjernetrim. Men også kosthold og aktivitet er viktig :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som er i, har vært i, eller kjenner noen som er i forhold med stor aldersforskjell; når blir slike forhold generelt vanskelige? Hvor gammel var den eldste parten da?

Med stor aldersforskjell mener jeg at det er ca. minst 15 år mellom partene.

Med vanskelig mener jeg at den ene parten pga. alder får utfordringer og problemer som gjør at forholdet kanskje endres til det verre, eller i alle fall at det er ting man ikke lenger kan gjøre sammen som før.

Det kan være alt fra å dra på teltturer sammen, til kjæresteturer i en storby, gå turer sammen, kunne gjøre jobber i hagen sammen, ha et aktivt sexliv, ha gode og engasjerende samtaler. Ta en svømmetur i sjøen når det passer, at den eldste parten har nok energi til det meste den yngste parten kan gjøre.

Jeg er 40, kjæresten er 61. Nå har vi det helt fantastisk, har vært sammen i to år. Men vet jo at på et eller annet tidspunkt vil han vil "gammel" og ikke ha nok energi og/eller lyst til det jeg ønsker. Og når kan jeg forvente at det skjer? Vet det er individuelt selvsagt, og han holder seg godt for alderen, er fysisk sterk, har et intellektuelt yrke med lang og kompleks utdanning som gjør at han mentalt er i god form også. Hva når han blir pensjonist? Hvordan blir forholdet da? Hva kan jeg evt. gjøre for at vi skal ha det like godt da?

Håper at vi får så mange gode år vi kan sammen, men han snakker iblant om at når han blir 70 mener han at ting endres. Jeg håper ikke at ting endrer seg så raskt, liksom over natten, når han blir 70. Har lite erfaring til hvordan livet er for de i 70-årene, eller sent i 60-årene så vil vel egentlig bare høre om andres erfaringer og litt om hva jeg eventuelt kan forvente om noen år.

Elsker kjæresten min, så å gjøre det slutt og finne en yngre, er ikke noe alternativ. ❤️

Det skjærer seg normalt når partneren har kommet litt ut i sekstårene. Da aksellerer aldringen kraftig, og gammelmannsplagene kommer krypende uansett om man mosjonerer, spiser sunt og er avholdsmann. Det som bare noen få år tidligere så ut til å gå riktig bra, blir fort et mareritt; både for gamlingen som ikke klarer å holde følge med sin yngre partner og for partneren som hemmes i sin livsutfoldelse. Egentlig rart at ikke flere av disse gamlingene skjønner dette før det faktisk skjer - det slår jo så godt som aldri feil.

Anonymkode: 120b8...923

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en kjæreste på 68. Han er veldig sprek for alderen (trener mye, jobber fortsatt og har planer om det i lang tid framover), men jeg tenker jo en del på framtiden. Jeg vil jo ikke at han skal bli syk og svak, kraftfulle mannen. På den annen side levde faren hans til han var 92, og var aktiv og frisk til det siste, min mor døde da hun var 27. Så man kan jo ikke vite, og jeg har valgt å ta sjansen fordi jeg elsker ham.

Anonymkode: b945c...376

Det er jo supert at han er i god form fremdeles. :)  Hvor stor er aldersforskjellen deres, og hvor lenge har dere vært sammen? Har du merket noen endring de siste årene (om dere har vært sammen lenge)?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...