AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #1 Del Skrevet 6. november 2021 For å ikke avspore tråden om sunn kosemat Hvordan kvitte seg med hele vanen/behovet? Kan man bare slutte? Eller er cluet å erstatte med noe annet? En aktivitet for eksempel? Anonymkode: a387e...e04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #2 Del Skrevet 6. november 2021 Jeg tror det er sunt å ha ting som man gjerne spiser. Man må bare fokusere på at man ikke skal overspise og at det ikke skal være søppel. Det er jo kjempefint å nyte en god middag bestående av wokkede grønnsaker (som ikke svømmer i fett) og ta inn over seg de flotte fargene. Det er sunt å hygge seg med å spise en håndfull blåbær. Man tilfører kroppen noe den behøver, samtidig som man nyter smaken. Så ja til kos! I passende mengder og av den typen som gjør deg godt. Anonymkode: 2ed61...9ea 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #3 Del Skrevet 6. november 2021 Finn noe annet å ha i fingrene når du sitter foran TVn, er mitt tips. Anonymkode: 68ad3...05c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #4 Del Skrevet 6. november 2021 For noen så funker det å begrense, og gjerne ha et budsjett hvor man gir seg selv lov til å spise begrensete mengder i uken. For meg funker ikke dette. Tre biter sjokolade gir meg ingen tilfredstillelse, jeg må ha halve storplaten. Eller hele. Så for meg så måtte jeg rett og slett kutte ut alt av godteri. Dvs ikke handle inn noe, ikke ha det tilgjengelig. Jeg spiser når jeg får det servert, men det er lettere å begrense seg i sosialt lag. Så jeg erstatter kosematen med alt annet som er kos. En god bok, en kveldstur, serier. Her spiser vi middag sammen, og ellers spiser jeg lunsj på jobb, og frokost i helgene. Jeg vet at jeg ikke trenger noe utenom. "Snacks" er unødvendig. Noe som hører spesielle begivenheter til. Anonymkode: 31959...912 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #5 Del Skrevet 6. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): For noen så funker det å begrense, og gjerne ha et budsjett hvor man gir seg selv lov til å spise begrensete mengder i uken. For meg funker ikke dette. Tre biter sjokolade gir meg ingen tilfredstillelse, jeg må ha halve storplaten. Eller hele. Så for meg så måtte jeg rett og slett kutte ut alt av godteri. Dvs ikke handle inn noe, ikke ha det tilgjengelig. Jeg spiser når jeg får det servert, men det er lettere å begrense seg i sosialt lag. Så jeg erstatter kosematen med alt annet som er kos. En god bok, en kveldstur, serier. Her spiser vi middag sammen, og ellers spiser jeg lunsj på jobb, og frokost i helgene. Jeg vet at jeg ikke trenger noe utenom. "Snacks" er unødvendig. Noe som hører spesielle begivenheter til. Anonymkode: 31959...912 Jaa, jeg er redd for at det er det jeg må. Bare kutte det ut, ikke kjøpe sånt i det hele tatt. Klarer sjeldent stoppe om jeg først har begynt. Er dessverre også litt sånn at jeg har lyst på skikkelig god middag hver dag😅 Liker ikke så godt traurige hverdagsmiddager. Men det går jo ikke an å ha kosemiddag hver dag🤦♀️ Anonymkode: a387e...e04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snabeltann Skrevet 6. november 2021 #6 Del Skrevet 6. november 2021 Begynn å snuse i steden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #7 Del Skrevet 6. november 2021 Snabeltann skrev (48 minutter siden): Begynn å snuse i steden Hehe! Har hørt at det funker for mange ja. Men det har jeg ikke lyst til. Anonymkode: a387e...e04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #8 Del Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jaa, jeg er redd for at det er det jeg må. Bare kutte det ut, ikke kjøpe sånt i det hele tatt. Klarer sjeldent stoppe om jeg først har begynt. Er dessverre også litt sånn at jeg har lyst på skikkelig god middag hver dag😅 Liker ikke så godt traurige hverdagsmiddager. Men det går jo ikke an å ha kosemiddag hver dag🤦♀️ Anonymkode: a387e...e04 Men hva er det som er skikkelig god middag for deg? Og hva er traurig hverdagsmiddag? Kanskje du bare må tenke litt nytt? Vi har nesten alltid skikkelig gode hverdagsmiddager. I dag skal vi ha en nydelig gryte med aubergine og kikerter. I morgen skal vi ha chunky linsesuppe. En annen dag ovnsbakte potetbåter med masse ovnsbakt brokkoli og veggieschnitzel. Det siste er ikke kjempesunt, men i kombinasjon med det andre er det en sunn middag. Om maten blir skikkelig god, kommer jo an på hvilke krydder du bruker og hvordan du tilbreder maten. Anonymkode: 2ed61...9ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #9 Del Skrevet 7. november 2021 Det beste er bare å kutte det ut helt. Slutt å kjøpe inn til det. Det blir SÅ digg når du får det servert andre steder. Det er jo ikke slik at du ikke får lov til å spise det, men det handler om å ikke tilrettelegge for dårlige vaner. AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hva er det som er skikkelig god middag for deg? Og hva er traurig hverdagsmiddag? Kanskje du bare må tenke litt nytt? Vi har nesten alltid skikkelig gode hverdagsmiddager. I dag skal vi ha en nydelig gryte med aubergine og kikerter. I morgen skal vi ha chunky linsesuppe. En annen dag ovnsbakte potetbåter med masse ovnsbakt brokkoli og veggieschnitzel. Det siste er ikke kjempesunt, men i kombinasjon med det andre er det en sunn middag. Om maten blir skikkelig god, kommer jo an på hvilke krydder du bruker og hvordan du tilbreder maten. Anonymkode: 2ed61...9ea For de fleste er ikke linser og bønner "skikkelig gode" middager. De fleste elsker jo pizza, burger, lasagne, taco, og nei, ikke i den sunne varianten. Det er MASSE ost, og ellers mye tunge kalorier. Det blir ikke det samme når man lager en "sunn vri". Det blir et helt nytt måltid, som absolutt ikke er like tilfredstillende. Hvis man søker etter denne digge følelsen man får etter man tar et jafs av et pizzastykke i auberginer og linser, så kommer man til å bli skuffet. Anonymkode: de630...4a5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #10 Del Skrevet 7. november 2021 Jeg pleier å ta det litt gradvis. Fullt kutt skaper enorme craves. Ellers prøver jeg å øke fiberinntaket samt ha noen alternativer (ristede kikerter, frukt, kesam med bær, sukkerfri saft osv) og det hjelper til. Start med å erstatte 1-2 ting også fortsett gradvis. Det siste jeg har gjort er å erstatte pasta og tortilla med fullkornsvarianter. Det var vanskeligst for meg så tok det til slutt. Anonymkode: d88d9...eb8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #11 Del Skrevet 7. november 2021 Problemet er at når man assosierer kosemat med drittmat. For meg kan kosemat være en kjempegod salat med grillet haloumi, pinjekjerner, granateple etc., ulike supper, gryter, etc. Avvenning handler om tid og innsats. Man kjøper renere varer, og en kokebok eller tråler nett for enkle, men gode og forholdsvis sunne retter. Tenker at hvis man spiser mye drit, så handler det jo om å endre den generelle livsstilen, og da bør slanking unngås. Man kan rett og slett bare går over til litt sunnere, i stedet for å bli matnazi og ikke tørre og nærme seg fett etc. Istedet burde man omstille seg - man trenger ikke gå på diett, men bli mer bevisst og ta et valg når man handler. Alt dette går automatisk når man har gjort det en stund. Jeg spiser halvgrovt brød, grovere pasta, ris, kjøper ost med mindre fett, rømme med mindre fett, spiser mye grønnsaker, og lager eller kjøper ulike marinader til wok. Lager thai-mat, indisk og veksler. Nå er jeg veggis da og bruker kjøtterstatning, så som kjøtteter kan man jo lage ting med kjøtt også. Jeg har ikke hatt sukkersug på over fem år og det er fordi jeg i en periode bare bestemte meg for å gå forbi godisavdelingen, ikke kjøpe selv om jeg var fristet. Etter hvert forsvant det suget. Spiser sjokolade og potetgull når jeg er i selskap, men sjeldent alene. Har ikke behovet. Anonymkode: 265ab...d64 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #12 Del Skrevet 7. november 2021 Og ja, cluet er også å bytte det ut med noe annet. Hvis man gjør lite, blir selvfølgelig også mat en type aktivitet for noen. Eksen min slet med kostholdet, men han jobbet bare, trente en gang i uka og ellers så han på tv. Anonymkode: 265ab...d64 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #13 Del Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det beste er bare å kutte det ut helt. Slutt å kjøpe inn til det. Det blir SÅ digg når du får det servert andre steder. Det er jo ikke slik at du ikke får lov til å spise det, men det handler om å ikke tilrettelegge for dårlige vaner. For de fleste er ikke linser og bønner "skikkelig gode" middager. De fleste elsker jo pizza, burger, lasagne, taco, og nei, ikke i den sunne varianten. Det er MASSE ost, og ellers mye tunge kalorier. Det blir ikke det samme når man lager en "sunn vri". Det blir et helt nytt måltid, som absolutt ikke er like tilfredstillende. Hvis man søker etter denne digge følelsen man får etter man tar et jafs av et pizzastykke i auberginer og linser, så kommer man til å bli skuffet. Anonymkode: de630...4a5 Så da er det bare å gi opp? Det virker jo slik. Om traurige hverdagsmiddager er smakløse salatblad, ihjelkokt brokkoli og bittesmå porsjoner ellers er det jo ikke rart at man savner de såkalte skikkelig gode middagene, som jo virker til å være junk. Man må lære seg å finne nye gode retter. Kombinere f.eks. auberginer i krydret tomatsaus med litt ost. Eksperimentere med urter og krydder, tilberede grønnsaker på nye måter. Lære seg å nyte annerledes, rett og slett. Anonymkode: 2ed61...9ea 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #14 Del Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det beste er bare å kutte det ut helt. Slutt å kjøpe inn til det. Det blir SÅ digg når du får det servert andre steder. Det er jo ikke slik at du ikke får lov til å spise det, men det handler om å ikke tilrettelegge for dårlige vaner. For de fleste er ikke linser og bønner "skikkelig gode" middager. De fleste elsker jo pizza, burger, lasagne, taco, og nei, ikke i den sunne varianten. Det er MASSE ost, og ellers mye tunge kalorier. Det blir ikke det samme når man lager en "sunn vri". Det blir et helt nytt måltid, som absolutt ikke er like tilfredstillende. Hvis man søker etter denne digge følelsen man får etter man tar et jafs av et pizzastykke i auberginer og linser, så kommer man til å bli skuffet. Anonymkode: de630...4a5 Noen har misset at ingen er like. Jeg elsker også matretter med linser,belgfrukter,grønnsaker osv. Jeg lager meg heller en digg plantebaser gryte foran pizza,burger osv Anonymkode: 8c92e...a1c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #15 Del Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Noen har misset at ingen er like. Jeg elsker også matretter med linser,belgfrukter,grønnsaker osv. Jeg lager meg heller en digg plantebaser gryte foran pizza,burger osv Anonymkode: 8c92e...a1c Jeg og 🙌🏻 Pizza og burger er mat jeg spiser når jeg ikke orker å lage noe, men må få tilkjørt eller blir servert det av noen andre. Men jeg er svak for pastaretter da. Anonymkode: d88d9...eb8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #16 Del Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Noen har misset at ingen er like. Jeg elsker også matretter med linser,belgfrukter,grønnsaker osv. Jeg lager meg heller en digg plantebaser gryte foran pizza,burger osv Anonymkode: 8c92e...a1c AnonymBruker skrev (17 timer siden): Så da er det bare å gi opp? Det virker jo slik. Om traurige hverdagsmiddager er smakløse salatblad, ihjelkokt brokkoli og bittesmå porsjoner ellers er det jo ikke rart at man savner de såkalte skikkelig gode middagene, som jo virker til å være junk. Man må lære seg å finne nye gode retter. Kombinere f.eks. auberginer i krydret tomatsaus med litt ost. Eksperimentere med urter og krydder, tilberede grønnsaker på nye måter. Lære seg å nyte annerledes, rett og slett. Anonymkode: 2ed61...9ea AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg og 🙌🏻 Pizza og burger er mat jeg spiser når jeg ikke orker å lage noe, men må få tilkjørt eller blir servert det av noen andre. Men jeg er svak for pastaretter da. Anonymkode: d88d9...eb8 Men da er jo dette et ikke-problem for dere. Da skjønner dere jo ikke hvordan det er. Det handler ikke om at man skal gi opp, men man må jo være realistisk å innse at hver dag ikke er en kosedag, og at den type kosemat tilhører sjeldenhetene og ikke hverdagene. Det betyr ikke at man ikke skal være kreativ i matretningen og lage annen god mat som også er sunn, men for de aller fleste så er ikke disse middagene kosemat på samme måte som de usunne måltidene som er kaloritette. Det er litt rart at jeg i det hele tatt må skrive det da det jo er en grunn til at befolkningen øker i størrelse. Vi nordmenn er veldig opptatt av det å "kose seg", så mye av jobben er gjort når man legger fra seg det at man trenger å kose seg hele tiden. Anonymkode: de630...4a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tenkmedhodet Skrevet 8. november 2021 #17 Del Skrevet 8. november 2021 Kom deg i fysisk aktivitet så avtar behovet for usunn mat. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #18 Del Skrevet 8. november 2021 Jeg stikker foran tven, da har jeg liksom ikke hender til å spise😂 jeg snuser også da, så behovet for småspising er der ikke. Men anbefaler ikke å begynne med det som tidligere foreslått altså😂 Anonymkode: aa158...2e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #19 Del Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (På 6.11.2021 den 20.53): For å ikke avspore tråden om sunn kosemat Hvordan kvitte seg med hele vanen/behovet? Kan man bare slutte? Eller er cluet å erstatte med noe annet? En aktivitet for eksempel? Anonymkode: a387e...e04 Du kan rydde, vaske, gjøre yoga, spise frukt, lage en smoothie, lese en bok, tegne, spis aspargus, stangselleri, gulrøtter. Anonymkode: ff914...d30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #20 Del Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (På 8.11.2021 den 8.27): Men da er jo dette et ikke-problem for dere. Da skjønner dere jo ikke hvordan det er. Det handler ikke om at man skal gi opp, men man må jo være realistisk å innse at hver dag ikke er en kosedag, og at den type kosemat tilhører sjeldenhetene og ikke hverdagene. Det betyr ikke at man ikke skal være kreativ i matretningen og lage annen god mat som også er sunn, men for de aller fleste så er ikke disse middagene kosemat på samme måte som de usunne måltidene som er kaloritette. Det er litt rart at jeg i det hele tatt må skrive det da det jo er en grunn til at befolkningen øker i størrelse. Vi nordmenn er veldig opptatt av det å "kose seg", så mye av jobben er gjort når man legger fra seg det at man trenger å kose seg hele tiden. Anonymkode: de630...4a5 Du kan jo ikke si at man ikke har et problem bare fordi kosematen ikke er pizza og burger. Det er mange matretter som er kaloririke og går under kosemat. F.eks er biff med fløtegratinerte poteter, saus og grønnsaker manges kosemat, men det er også sinnsykt kaloririkt (spesielt på restaurant) og noe man gjerne vil kutte ned på. Plantebasert betyr heller ikke nødvendigvis sunt eller kalorifattig. Poenget er at det går an å lære seg å bytte ut kosemat med alternativer. Preferanser kan endre seg over tid og man trenger ikke å kutte ut all kosemat, men bli mer ettertenksom på hvor ofte og hvor mye. Settingen man spiser mat i har også mye å si for hva vi kaller «kosemat». Kosemat er jo bedre sammen med en film og godt selskap enn alene ved spisebordet. Bryter man assosiasjonene rundt kosematen så blir den ofte ikke like god. Anonymkode: d88d9...eb8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå