Gå til innhold

Hvordan klare å øke i vekt når man ikke har matlyst?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter. Går ned i vekt, når jeg virkelig trenger å gå opp og det noen kilo. 

Felles lunsj med brød og pålegg på jobb ble skippet da korona kom og blir ikke gjeninnført. Synd for da spiste jeg alltid 2 brødskiver med diverse pålegg/grønt med smør og majones. Jeg er ikke noe glad i niste. Har null lyst på mat om morgenen og det er da uaktuelt å ordne noe lunsj. I tillegg så er jeg så kaputt etter jobb at vanlig middag som regel utgår i hverdagen. Mulig jeg lager noe i løpet av helga. Må legge til at jeg har en kronisk sykdom hvor fatigue noe jeg sliter med. Synes næringsdrikk fra apoteket koster for mye. Er ute etter vanlig mat. Tenkte å prøve å spise hver 3. time på jobb. Er på jobb normalt 8-9 timer. Et halvt knekkebrød, en halv avokado og frukt osv. 

Har du noen forslag som kan hjelpe meg?

Anonymkode: db6e4...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kunne feks. suppe på termos vært noe for deg? Eller yoghurt med diverse nøtter/syltetøy/granola for å få opp energinivået? 

min kollega som skal opp i vekt har diverse kjeks på jobben (Ritz, Tuc, Kornmo) som hun snacker med forskjellig ost gjennom dagen. Jeg er sykt misunnelig😅

Anonymkode: 3c607...bce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipset om disse i en annen tråd. De kan lages en helg hvor du ikke må bruke krefter på 8 timers arbeidsdag og fryses ned. Da er det bare å ta uten noen om moringen og så er de tint innen lunsj.

Deig 
20 g  Fersk gjær  
5 dl  Speltmel  
3 dl  Lunkent vann  
 Salt  
Fyll 
350 g  Frossen spinat  
1 Løk  
7-10 Oliven  
Soltørket tomat  
1 fedd  Hvitløk 

Smuldre gjær i en bolle og ha over lunkent vann. Rør rundt til gjæren er løst opp og tilsett litt salt. Ha i litt og litt mel og rør det inn slik at du hele tiden har kontroll på konsistensen. Her kan du variere litt med de meltyper du har og liker, og bruk gjerne litt sammalt mel - så blir den litt grovere. Det varierer fra meltype til meltype og fra pakke til pakke hvor mye væske som trengs, men deigen skal være ganske våt - da hever den best. Tilsett mer mel om det trengs. Ha over plast eller et lokk og la den heve en times tid, evt. i kjøleskapet over natten.

Lag så fyllet. hakk opp løken og stek den i en panne. Tilsett spinat og hvitløk - hakket eller revet. Krydre med salt og pepper. Hakk opp oliven og soltørket tomat.

Når deigen er ferdig hevet, kjevle den utover et melet underlag ca. ½cm tykk. Prøv å få et avlangt rektangel. Smør spinatblandingen utover og strø over og oliven soltørket tomat

Rull nå sammen deigen fra langsiden slik at du får en lang pølse (samme fremgangsmåte som kanelsnurrer). Det kan være greit å ha en bakeskrape om deigen har festet seg litt til underlaget. Skjær den opp i ca. 4-5 cm tykke skiver og legg disse til etterheving (ca. 30 min.) på et stekebrett med bakepapir.

Stekes i ovnen på 200°C i 15 minutter.

Om du har oppvarmingsmuligheter kan du lage en stor porsjon med suppe som du fryser ned i porsjoner og varmer opp på jobb. Eks:

500 gram gulrot
1 løk
2 fedd hvitløk
1/2 rød chili
ca 6 cm ingefær
litt olje til steking, f.eks raps
6 dl grønnsaksbuljong
1 boks (400 ml) kokosmelk
1/4 ts salt
1/4 ts pepper

Slik gjør du

•Skrell og kutt gulrøttene i mindre biter.

•Kutt løk, hvitløk og chili også i smått. Skrell og riv ingefæren. 

•Stek på i olje på middels varme i stekepanna i  5-10 minutter til løken er myk og gyllen.

•Kok alt sammen med buljongen på medium høy varme i 20 minutter.

•Kjør suppen glatt med stavmikser, og tilsett kokosmelk, salt og pepper.

Smoothie er enkelt og slenge sammen om morningen og kan tas med i thermos. Og tilsetter man kokosmelk og peanøttsmør når man lager den får man opp næringsinnholdet.

Ellers ville jeg ha med meg nøtter og tørket frukt som du kan småspise gjennom dagen.

Anonymkode: 990e2...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kunne feks. suppe på termos vært noe for deg? Eller yoghurt med diverse nøtter/syltetøy/granola for å få opp energinivået? 

min kollega som skal opp i vekt har diverse kjeks på jobben (Ritz, Tuc, Kornmo) som hun snacker med forskjellig ost gjennom dagen. Jeg er sykt misunnelig😅

Anonymkode: 3c607...bce

Jeg snacker sjokolade, nøtter og bananchips på jobb. Ikke testet ut ost og kjeks 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tipset om disse i en annen tråd. De kan lages en helg hvor du ikke må bruke krefter på 8 timers arbeidsdag og fryses ned. Da er det bare å ta uten noen om moringen og så er de tint innen lunsj.

Deig 
20 g  Fersk gjær  
5 dl  Speltmel  
3 dl  Lunkent vann  
 Salt  
Fyll 
350 g  Frossen spinat  
1 Løk  
7-10 Oliven  
Soltørket tomat  
1 fedd  Hvitløk 

Smuldre gjær i en bolle og ha over lunkent vann. Rør rundt til gjæren er løst opp og tilsett litt salt. Ha i litt og litt mel og rør det inn slik at du hele tiden har kontroll på konsistensen. Her kan du variere litt med de meltyper du har og liker, og bruk gjerne litt sammalt mel - så blir den litt grovere. Det varierer fra meltype til meltype og fra pakke til pakke hvor mye væske som trengs, men deigen skal være ganske våt - da hever den best. Tilsett mer mel om det trengs. Ha over plast eller et lokk og la den heve en times tid, evt. i kjøleskapet over natten.

Lag så fyllet. hakk opp løken og stek den i en panne. Tilsett spinat og hvitløk - hakket eller revet. Krydre med salt og pepper. Hakk opp oliven og soltørket tomat.

Når deigen er ferdig hevet, kjevle den utover et melet underlag ca. ½cm tykk. Prøv å få et avlangt rektangel. Smør spinatblandingen utover og strø over og oliven soltørket tomat

Rull nå sammen deigen fra langsiden slik at du får en lang pølse (samme fremgangsmåte som kanelsnurrer). Det kan være greit å ha en bakeskrape om deigen har festet seg litt til underlaget. Skjær den opp i ca. 4-5 cm tykke skiver og legg disse til etterheving (ca. 30 min.) på et stekebrett med bakepapir.

Stekes i ovnen på 200°C i 15 minutter.

Om du har oppvarmingsmuligheter kan du lage en stor porsjon med suppe som du fryser ned i porsjoner og varmer opp på jobb. Eks:

500 gram gulrot
1 løk
2 fedd hvitløk
1/2 rød chili
ca 6 cm ingefær
litt olje til steking, f.eks raps
6 dl grønnsaksbuljong
1 boks (400 ml) kokosmelk
1/4 ts salt
1/4 ts pepper

Slik gjør du

•Skrell og kutt gulrøttene i mindre biter.

•Kutt løk, hvitløk og chili også i smått. Skrell og riv ingefæren. 

•Stek på i olje på middels varme i stekepanna i  5-10 minutter til løken er myk og gyllen.

•Kok alt sammen med buljongen på medium høy varme i 20 minutter.

•Kjør suppen glatt med stavmikser, og tilsett kokosmelk, salt og pepper.

Smoothie er enkelt og slenge sammen om morningen og kan tas med i thermos. Og tilsetter man kokosmelk og peanøttsmør når man lager den får man opp næringsinnholdet.

Ellers ville jeg ha med meg nøtter og tørket frukt som du kan småspise gjennom dagen.

Takk for forslag 🙂 Det høres godt ut. Mitt problem er at jeg knapt klarer å lage meg noe i helgene som kan være som mat utover i uka. Spiser nøtter og tørket banan på jobb. 

Veldig synd for egentlig er jeg veldig glad i mat og kaker og har aldri trengt å tenke på en kalori. Er egentlig også glad i å lage mat og prøve ut nye oppskrifter  Ironisk at det nå er opp og ikke ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Takk for forslag 🙂 Det høres godt ut. Mitt problem er at jeg knapt klarer å lage meg noe i helgene som kan være som mat utover i uka. Spiser nøtter og tørket banan på jobb. 

Veldig synd for egentlig er jeg veldig glad i mat og kaker og har aldri trengt å tenke på en kalori. Er egentlig også glad i å lage mat og prøve ut nye oppskrifter  Ironisk at det nå er opp og ikke ned.

Jeg strever også med fatigue og undervekt,så har full forståelse. Men jeg innså at jeg om jeg ikke tok tak og satte inn et sjettegir en dag i uka for å lage opp litt mat ville jeg bare surre meg mer og mer inn i dårlig sirkel. Lavt næringsintak gjorde fatiguen verre og mere fatigue gjorde næringsinntaket mindre  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...