Gå til innhold

Må vi betale for bilder megler ordnet før inngåelse av avtale?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kontaktet megler angående salg av bolig og hadde en på befaring tidlig høst. Sa at jeg ville selge til våren, og da ønsket megler å få tatt utendørsbilder med en gang mens det ennå var grønt. Slik ble det, og en stund etter dette mottok vi prisantydning og selve tilbudet fra megler på boligen. Nå er vi usikre på om vi vil selge likevel. Må vi uansett betale for bildene som ble tatt, tror dere?

Anonymkode: a8ba4...404

Videoannonse
Annonse
Skrevet

(Altså, det ble aldri noen avtale fordi vi fikk kalde føtter.)

Skrevet

Du spør virkelig om dere må betale for en tjeneste dere har bestilt og fått gjennomført, som andre har brukt tid og penger på å produsere?

Anonymkode: 8b16a...9b1

• Liker 12
Skrevet

Så klart må du betale for en utført tjeneste. Tror vel ikke at fotografen som megler jobber gjør dette for å være grei.

Anonymkode: 60c63...916

• Liker 6
Skrevet

Ja det må dere nok. Og kanskje megler vi ha betalt for noen timers jobb også?

Anonymkode: 09dc9...747

• Liker 5
Skrevet

Så klart. Både megler og fotograf skal ha betalt.

At dere har ombestemt dere er ikke megler sitt problem 🤦‍♀️

Anonymkode: 346f1...efd

• Liker 6
Skrevet

Herregud. Selvfølgelig. 

Anonymkode: f5d18...f89

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor er alle så frekke mot TS?  

Er dette snakk DnB? Det er sånn lureritakktikk de har… Har du/dere signert på noe?

Anonymkode: 9bdcb...7a9

• Liker 2
Skrevet

Hvis ikke kontrakt er signert, eller dere har avtalt bilder med pris så har ikke megler noe å stille opp med

Anonymkode: 4d5bc...c88

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor mener dere vi skal betale megler? For å ha vært på gratis befaring for å komme med et tilbud? Megler ville ta bildene uavhengig av om vi valgte dem, jeg skjønner jo at fotograf skal ha betalt, men siden jeg ikke har hørt noe om betaling og pris, var jeg usikker på om det var vi som skulle gjøre det. My bad.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nei, her ville jeg ikke betalt med mindre det på forhånd er avtalt. Som i underskrevet kontrakt.

Endret av AllahBallah
  • Liker 2
Skrevet

Hvis de krever betalt, be om å få se bestillingen/kontrakten ;) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor mener dere vi skal betale megler? For å ha vært på gratis befaring for å komme med et tilbud? Megler ville ta bildene uavhengig av om vi valgte dem, jeg skjønner jo at fotograf skal ha betalt, men siden jeg ikke har hørt noe om betaling og pris, var jeg usikker på om det var vi som skulle gjøre det. My bad.

Jeg hadde en megler fra DnB her tidligere i høst som sa akkurat det samme angående bildetagning. Og at de hadde en pakke som het DnB forspranget der man kunne få tatt bilder på forhånd osv. Vi takket nei til hele opplegget men jeg har fremdeles «kontrakten» liggende her. Og her står det at man kan ta alle bilder på forhånd uten forpliktelser. Eneste man må betale er oppmøte til fotograf som sikkert er 500 kr. 

Men hvis du ikke har signert noe annet så ville jeg ikke betalt noe heller.

Anonymkode: 9bdcb...7a9

• Liker 3
Skrevet

Muntlig avtale er også gjeldende. Dere har altså avtalt at megler og fotograf skal ta bilder, derfor må dere også betale. https://jusleksikon.no/wiki/Avtale

Muntlig avtale er ikke like bindende som skriftlig avtale, fordi det kan bli ord mot ord. Men her regner jeg med at megler har bevis for at dere har sagt ja til fotografering.

Anonymkode: b96ab...719

• Liker 1
Skrevet

Så lenge muntlig avtale ikke gjaldt noe pris eller øknomikse forpliktelser trenger de ikke betale. Slutt å spre frykt for TS da 

Anonymkode: 4843e...8e9

• Liker 3
Skrevet

Dere har ikke skrevet kontrakt, at megler har lyst til å ta bilder uten å ha noen avtale på plass får megler ta på egen kappe. Med mindre de sa til dere "det vil koste x" og dere sa ja til det så skal ikke dere trenge å betale noe. 

Anonymkode: 85f32...1d4

• Liker 1
Skrevet

NEI 

Anonymkode: 0a8dc...34b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Muntlig avtale er også gjeldende. Dere har altså avtalt at megler og fotograf skal ta bilder, derfor må dere også betale. https://jusleksikon.no/wiki/Avtale

Muntlig avtale er ikke like bindende som skriftlig avtale, fordi det kan bli ord mot ord. Men her regner jeg med at megler har bevis for at dere har sagt ja til fotografering.

Anonymkode: b96ab...719

Ja, men her forutsetter du at det har blitt inngått en avtale, det er ikke det TS sier. 

• Liker 1
Skrevet
13 hours ago, LeneXCII said:

Ja, men her forutsetter du at det har blitt inngått en avtale, det er ikke det TS sier. 

De har jo avtalt at det skulle tas bilder. De har ikke avtalt at megleren skulle selge boligen, men hvis TS takket ja til at det ble tatt bilder så er jo det en avtale.

Anonymkode: d67da...c95

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...