Gå til innhold

Ulikt syn på matvaner og rutiner for barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det som har blitt en kilde til konflikt hos oss etter at vi fikk barn, er blant annet at vi er uenige om matvaner. Jeg er langt fra en fanatiker, men er opptatt av at både jeg selv og barna skal få et variert og passe sunt kosthold og fordi jeg jobber mye hjemmefra har jeg anledning til å lage mye mat fra bunnen også. Vi kan ha både frossenpizza og pannekaker og ferdigsupper og denslags hvis vi har dårlig tid, men det er ikke hovedregelen. Min mann lager ikke mat, har aldri fått interessen, så han spiser det jeg lager. Når jeg er borte og han må ordne middag, er det ting som bare trenger å varmes opp. Pølser, pizza, Fjordland, evt ungene må ordne seg brødskiver. Godteri og is er det ingen sperrer på. Han skjønner ikke hvorfor jeg synes det er litt dumt om det er slik f.eks en hel uke. Barna er 11 og 14.

Av ulike årsaker blir det til at vi kommer til å flytte fra hverandre. Da er dette en av tingene jeg er bekymret for.

Er interessert i å høre hva slags tanker andre har om dette. Ser andre på meg som ekstrem som forventer at en voksen mann har litt kunnskap og interesse om ernæring?

Anonymkode: bf205...021

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, vi kan si at det er dumt at han kommer til å lage fjordland og Grandis til ungene, men vi får jo ikke gjort noe med det. Hverken du eller jeg bestemmer over han. Og det er ikke omsorgssvikt, så barnevernet kan ikke tvinge han til å lage sunnere mat heller. Du får være glad han ikke er voldelig 👍

Anonymkode: fdbe8...cc0

• Liker 7
Gjest CamillaCollett
Skrevet

Jeg tenker at du, nå som dere går fra hverandre, gjør lurt i å velge dine kamper. Det kan fort bli helt andre og større problemer i et brudd, så vent og se det an.

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja, vi kan si at det er dumt at han kommer til å lage fjordland og Grandis til ungene, men vi får jo ikke gjort noe med det. Hverken du eller jeg bestemmer over han. Og det er ikke omsorgssvikt, så barnevernet kan ikke tvinge han til å lage sunnere mat heller. Du får være glad han ikke er voldelig 👍

Hvis kostholdet består av utelukkende pizza, pølser, godteri og brus er det ikke uvanlig at barnevernet blir koblet inn. Men regner med at mannen din vil få veiledning. 

Jeg forstår ikke hvordan man kommer seg igjennom grunnskolen uten å få med seg at dette ikke er et ok kosthold. 

Anonymkode: aebe7...1fc

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis kostholdet består av utelukkende pizza, pølser, godteri og brus er det ikke uvanlig at barnevernet blir koblet inn. Men regner med at mannen din vil få veiledning. 

Jeg forstår ikke hvordan man kommer seg igjennom grunnskolen uten å få med seg at dette ikke er et ok kosthold. 

Anonymkode: aebe7...1fc

De fleste menn vet at dette ikke er bra nok, men jeg tror ikke de gidder å gjøre noe med det. 

Hos min eks går det også kun i nudler og pizza, og gjerne litt potetgull på hverdager. Jeg synes det er horribelt, men hva kan jeg gjøre. Han har "heldigvis" ikke voldsomt mye samvær (det er jo ikke bra at han ikke har mye samvær, men da får i hvert fall barnet mitt bra mat hjemme hos meg).

Anonymkode: b23c2...4d8

Skrevet
CamillaCollett skrev (1 time siden):

Jeg tenker at du, nå som dere går fra hverandre, gjør lurt i å velge dine kamper. Det kan fort bli helt andre og større problemer i et brudd, så vent og se det an.

Av nysgjerrighet, hvilke saker er det som er viktigere enn barnas helse?

• Liker 1
Gjest CamillaCollett
Skrevet
velociraptor skrev (25 minutter siden):

Av nysgjerrighet, hvilke saker er det som er viktigere enn barnas helse?

Interessant spørsmålsstilling. Det er selvsagt ingenting som er viktigere enn barnas helse. Men for barn som står midt i en skilsmisse er det andre helsespørsmål som er mer prekære enn grandis vs. blomkålsuppe. For eksempel: Får mamma og pappa til å samarbeide? Bevarer de en ålreit tone? Klarer foreldrene å la være å snakke stygt om hverandre? Har de, overordnet sett, gode hjem begge steder med trygge foreldre?

Min erfaring er at mennesker kan endre seg en hel del etter et brudd. Min eks ble for eksempel utrolig vanskelig på en hel del felter jeg ikke hadde forutsett. På andre felter er han flinkere enn da vi var sammen - han holder orden på barnas klær og utstyr og orden i huset nå, i motsetning til da jeg bodde med ham. Veldig mye annet har jeg måttet se stort på. Når det er konflikter mellom foreldrene er det ikke tidspunktet for å ta opp et hull i parkdressen, for å si det slik.

Med andre ord: Det kan hende han skjerper seg når han har barna alene, ingen vits i å ta sorgene på forskudd. Det kan hende at barna selv tar opp dette med far på eget initiativ. Og blir det for ille kan man jo selvsagt snakke med eksen om det, men man er jo nødt til å erkjenne at om far velger å ha en slapp holdning til kosthold mens barna er hos ham, så er det til syvende sist noe man må akseptere, selv om man ikke liker det.

Skrevet

Da det ble brudd mellom meg og eksen, så var det ting som irriterte som jeg hadde lyst til å mase på. Men så dukket det opp større problemer som dette bare ble bagateller i forhold til. Velg dine kamper. Se det an. Kanskje det går seg til. Kanskje han overrasker og  blir en supersunn far!

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dersom han ikke gir barna tilstrekkelig sunn mat, bør barnevernet kontaktes og frata ham samværsretten. Du må kunne forvente at han følger de samme kostholdsrådene som de ellers har.

Anonymkode: 03cae...0f5

Skrevet

Du får gjort lite med det da. Når mine foreldre gikk fra hverandre var det pappa som ikke kunne lage mat. Men han lærte det etterhvert! Jeg tror det hjalp at jeg klagde litt på at vi kun hadde de samme 3 måltidene hele tida. Han skjønte det når det kom fra meg, barnet.

Samtidig, velg dine kamper. Barna får mat. Noen barn vokser opp på kun toro, og det blir mennesker av de også. Jeg har vokst opp på mye halvfabrikata, men nå lager jeg helst fra bunnen selv. Det man får inn fra ung alder er ikke nødvendigvis det man gjør resten av livet :)

Anonymkode: f4e9f...19b

• Liker 3
Skrevet

Folk må slutte og dra inn barnevernet i diskusjonen her fordi en forelder kanskje ikke er like opptatt av mat lagd fra bunnen. Blir jo helt useriøst og har ikke noe med diskusjonen å gjøre. Fjordland og enkle middager er ikke verdens undergang. 

TS gjør for øvrig lurt i å ikke gjøre dette til noen kampsak midt oppe i et brudd. Å bestemme hva x-en lager til middag er det nok lurt å være litt forsiktig med. 

• Liker 3
Gjest CamillaCollett
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Dersom han ikke gir barna tilstrekkelig sunn mat, bør barnevernet kontaktes og frata ham samværsretten. Du må kunne forvente at han følger de samme kostholdsrådene som de ellers har.

Anonymkode: 03cae...0f5

Dette blir totalt useriøst. Vet du hva slags omsorgssvikt barn opplever? Barnevernet har ekstremt mye viktigere ting å holde på med enn å rykke ut til familier som serverer Fjordland-mat (som forøvrig ikke er et dårlig valg ernæringsmessig) eller pølser i ny og ne. Hvis mor finner på noe så idiotisk er det HUN som skader dem mest.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...