AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #41 Del Skrevet 3. november 2021 Steiner barnehage?! Dette må det jo bli avisskriverier om! Anonymkode: 7a869...b8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rampenissen72 Skrevet 3. november 2021 #42 Del Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Forøvrig vet jeg ikke noe om kostholdet i den steinerbhg, men i den kommunale ikke så langt unna som vi har barna våre i får ungene varmmat fra kommunenes storkjøkken tre dager i uka. Skikkelig husmannskost, samme som blir servert på gamlehjemmene. Anonymkode: adeec...f49 Hadde tatt barna ut av barnehagen på dagen hvis de fikk servert mat fra kommunens storkjøkken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rampenissen72 Skrevet 3. november 2021 #43 Del Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Steiner barnehage?! Dette må det jo bli avisskriverier om! Anonymkode: 7a869...b8b ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #44 Del Skrevet 3. november 2021 Gikk på steinerbarnehage på 90-tallet, fikk mange venner, men synes det var en snodig pedagogikk. Maten var ikke til å skryte av. Spinatsuppe og snål havregrøt ble det ofte. Men var jo interessant og. Anonymkode: 0114c...a9d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #45 Del Skrevet 3. november 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Vi er storfornøyd med steinerbarnehagen til ungen vår! Vi er litt anti-skjerm, nokså kostholdsbevisste og har ikke tv, bruker mye tid på å ha med ungen på det vi voksne gjør når han ikke leker for seg selv. Har ikke sansen for det mest okkulte greiene med steinerpedagogikk, men veldig sansen for tankene om å la barn være barn så lenge som mulig også vil de lære seg det meste etterhvert. Synd med foreldre som ikke setter seg godt inn i hva Steinerbarnehage er. Her i barnehagen til sønnen har vi fått inn 1 forelder som ikke har visst noe annet enn at det er veganer-mat, mens sønnen ser på Paw Patrol dagen lang, tydeligvis og kommer i barnehagen med Disney-klær og Paw Patrol klær og er hyper fordi (innbiller jeg meg..) han har for mye skjermtid. Det er dårlig påvirking på de av barna som faktisk lever rolige liv med bevisste foreldre... Så tenk deg nøye om før du melder ungen din - er du en god steinerbarnehagemammakandidat? Anonymkode: b62af...6f4 For et kvalmt innlegg Anonymkode: d3c41...a48 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jadzia Skrevet 4. november 2021 #46 Del Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Gikk på steinerbarnehage på 90-tallet, fikk mange venner, men synes det var en snodig pedagogikk. Maten var ikke til å skryte av. Spinatsuppe og snål havregrøt ble det ofte. Men var jo interessant og. Anonymkode: 0114c...a9d De har heldigvis kommet seg litt videre. Her er det grøt, müsli, hjemmebakte grove rundstykker og brød, eggeretter, grønnsaker i fleng. Gulrotsuppe, grønnsakssuppe, tomatsuppe, gresskarsuppe, grønnsakrøre, pizza osv. alt laget fra bunnen av. Eldstemann savner fremdeles maten i barnehagen, tre år etter han slutta. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #47 Del Skrevet 4. november 2021 20 hours ago, AnonymBruker said: For et kvalmt innlegg Anonymkode: d3c41...a48 Kan du si nøyaktig hva som er kvalmt? Jeg har fått flere negative reaksjoner på kommentarene mine, men ikke et eneste ordentlig argument. Anonymkode: b62af...6f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #48 Del Skrevet 4. november 2021 On 11/3/2021 at 7:28 AM, AnonymBruker said: Du er jo kjempe dømmende. Du vet vel ikke hvordan kostholdet eller skjermtiden til barnet du dømmer. Du bare antar det ene og det andre. Anonymkode: 332d7...ca2 Du antar at jeg bare antar...Jeg kjenner jo denne mamma'n som ikke burde sendt ungen sin til en Steinerbarnehage. Hun har selv sagt flere ganger at eneste måten hun får gjort noe er ved å ha på tv hele dagen. HUn har invitert til flere playdates og og det involverer ALLTID å ha på en gedigen tv med superstressende tv-programmer HELE TIDEN. For oss som ikke er vant til dette, er det en nokså voldsom opplevelse. Og for ungen hennes som lever sånn hver dag er det ikke rart at det gir utslag som hyper og aggressiv atferd. Anonymkode: b62af...6f4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #49 Del Skrevet 4. november 2021 Steinerbarnehagene er veldig annerledes enn vanlige barnehager. Det handler nok mest om estetikk, verdier og åndelighet. De har som oftest veldig lite leker, både inne og ute, fordi de mener at barna bør bruke sin fantasi mest mulig. Dermed er det mye frilek, utforske naturen, bygge med klosser, høre eventyr, synge og leke med steiner og kongler. Alle rom er malt i vakre farger og alt er av naturmaterialer. Man finner ikke en plastikkleke i Steinerbarnehagene. Heller ikke tusj eller plastilin. De er opptatt av ro og harmoni og mener at barn skal få være barn. Derfor er det lite læringsopplegg. Istedenfor tegner og maler de, lager vakre ting av ull og silke, spiller dukketeater og forteller eventyr. Men først og fremst er det mye frilek. En vanlig barnehage har gjerne et læringsopplegg der barna skal få kunnskap om alt mulig. Sånn er det definitivt ikke i en Steinerbarnehage. I tillegg er de opptatt av at barna skal være kortest mulig tid i barnehagen, være hjemme i ferier og se minst mulig på skjerm hjemme. Anonymkode: b908d...e0b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #50 Del Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (På 4.11.2021 den 0.21): Denne her er åpen hele året untatt jul/nyttår. Den er åpen hele juni/juli også. Anonymkode: 6aaa9...ca7 AnonymBruker skrev (På 4.11.2021 den 0.42): Gikk på steinerbarnehage på 90-tallet, fikk mange venner, men synes det var en snodig pedagogikk. Maten var ikke til å skryte av. Spinatsuppe og snål havregrøt ble det ofte. Men var jo interessant og. Anonymkode: 0114c...a9d Hva er galt med havregrøt og spinatsuppe? Ungen min elsker begge deler. Også brenneslesuppe, granbarpesto og løvetannsalat 😅 Men de spiser jo ikke det hver dag. Jordskokksuppe, blomkål-curry, risotto, rødbet-burger, lasagne, wok, steinsopp- eller kantarellsuppe, ovnsbakte grønnsaker, falafler… Kokken der laget supergod mat, og mye av maten hjalp barna til med å sanke inn til, både fra skogen og fra kjøkkenhagen. Anonymkode: 7c4ef...e0f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #51 Del Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Denne her er åpen hele året untatt jul/nyttår. Den er åpen hele juni/juli også. Anonymkode: 6aaa9...ca7 Glemte denne. Da hadde du litt flaks, åpningstidene var det eneste jeg ikke var fornøyd med. Stengt 5 uker i strekk på sommeren, stengt i høstferien, hele juleferien (så gjerne 10-12 dager der), vinterferien, hele påskeferien… Anonymkode: 7c4ef...e0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #52 Del Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Steinerbarnehagene er veldig annerledes enn vanlige barnehager. Det handler nok mest om estetikk, verdier og åndelighet. De har som oftest veldig lite leker, både inne og ute, fordi de mener at barna bør bruke sin fantasi mest mulig. Dermed er det mye frilek, utforske naturen, bygge med klosser, høre eventyr, synge og leke med steiner og kongler. Alle rom er malt i vakre farger og alt er av naturmaterialer. Man finner ikke en plastikkleke i Steinerbarnehagene. Heller ikke tusj eller plastilin. De er opptatt av ro og harmoni og mener at barn skal få være barn. Derfor er det lite læringsopplegg. Istedenfor tegner og maler de, lager vakre ting av ull og silke, spiller dukketeater og forteller eventyr. Men først og fremst er det mye frilek. En vanlig barnehage har gjerne et læringsopplegg der barna skal få kunnskap om alt mulig. Sånn er det definitivt ikke i en Steinerbarnehage. I tillegg er de opptatt av at barna skal være kortest mulig tid i barnehagen, være hjemme i ferier og se minst mulig på skjerm hjemme. Anonymkode: b908d...e0b Hvor får dere disse inntrykkene fra, og hvis det er basert på én barnehage/fordommer dere har eller et eller annet, hvorfor fremstille det som en slags sannhet? Min erfaring med steinerbarnehage er basert på god kjennskap til tre stk (to for eget barn, og ett barn jeg kjenner godt), jobbet litt i én (pluss SFO), og sammenligner basert på det jeg har sett som tilkallingsvikar i vanlige kommunale og private barnehager. Så, min oppfatning er - det er mindre forskjell enn mange ser ut til å tro. Det er en helt vanlig barnehage uten at man merker særlig forskjell på det pedagogiske, og foreldre og barn er i all hovedsak "vanlige folk". Jeg synes de bruker mer tid på å ta med barna på ting, som matlaging og dyrestell (steinerbarnehager har ofte kjøkkenhage og en del har dyr). Da gjør det ikke så mye at en ansatt bruker litt tid på matlaging hver dag, for en del barn er gjerne med. Ellers er de masse ute, og har mye frilek (som jeg stadig ser "klager" om at det er for lite plass til i såkalte vanlige). Helt normal mengde leker, ikke plast riktig nok, men tusjer og sånt har de... Synes det er fint de dropper skjermen, og opplever generelt stemningen som litt roligere enn i vanlig barnehage - til en viss grad, med barn er det jo ofte full fart og bråk. Noe av det største plusset jeg opplever er at de er gode på å sette inn vikarer. Er det ikke vikar er det fordi det var umulig å få tak i, ikke fordi de venter x antall dager først f.eks. Vår har helt greie åpningstider og er bare litt oftere stengt enn vanlige barnehager, men ikke mye. Noen få dager ekstra i løpet av året (i tillegg til juli da, men det passer oss greit). Men virker som om det kanskje varierer litt. Ellers er de opptatt av rutiner, både mat og aktiviteter. For vår del betyr det at mandag er turdag og matpakke, tirsdag er linsemat og maling, onsdag er riding og hjemmebakte rundstykker, torsdag er utedag og bålsuppe, fredag er vaskedag (vasker alle lekene i store baljer, er populært) og pizza. De bruker også mye tid på å forberede og holde ulike feiringer - f.eks lanternefest og St. Mikaelsmarkering - i tillegg til det vanlige som jul og påske. Opplever også at de er gode på sang/eventyrstund, som går over i hvilestund på storebarnsavdeling, så min superaktive unge får en times lang pause midt på dagen. Det er veldig fint, og dessverre ikke en selvfølge i alle barnehager. For egen del setter jeg pris på alt som gjøres for å skape en litt hjemmekoselig stemning, dog usikker på hvor mye det har å si for barnas del (men tror pedagogikken mener at det estetiske er viktig for barn også, litt usikker her). Alt i alt veldig fornøyd med vår(e). Skolen blir noe annet og må sette meg mer inn i det før valget tas, men hadde ikke vært redd for pedagogikken i barnehagen i alle fall. Anonymkode: 23d45...ba2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #53 Del Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (På 3.11.2021 den 8.17): Vi er storfornøyd med steinerbarnehagen til ungen vår! Vi er litt anti-skjerm, nokså kostholdsbevisste og har ikke tv, bruker mye tid på å ha med ungen på det vi voksne gjør når han ikke leker for seg selv. Har ikke sansen for det mest okkulte greiene med steinerpedagogikk, men veldig sansen for tankene om å la barn være barn så lenge som mulig også vil de lære seg det meste etterhvert. Synd med foreldre som ikke setter seg godt inn i hva Steinerbarnehage er. Her i barnehagen til sønnen har vi fått inn 1 forelder som ikke har visst noe annet enn at det er veganer-mat, mens sønnen ser på Paw Patrol dagen lang, tydeligvis og kommer i barnehagen med Disney-klær og Paw Patrol klær og er hyper fordi (innbiller jeg meg..) han har for mye skjermtid. Det er dårlig påvirking på de av barna som faktisk lever rolige liv med bevisste foreldre... Så tenk deg nøye om før du melder ungen din - er du en god steinerbarnehagemammakandidat? Anonymkode: b62af...6f4 Dere legger vekt på å la barn være barn så lenge som mulig, men bruker mye tid på å ha barnet med på voksenaktiviteter??? Anonymkode: 9d674...051 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #54 Del Skrevet 5. november 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Dere legger vekt på å la barn være barn så lenge som mulig, men bruker mye tid på å ha barnet med på voksenaktiviteter??? Anonymkode: 9d674...051 Ungen er med på f.eks. husarbeid, småreparasjoner rundt omkring i kåken og sånt, eller leker på egenhånd. Men vi har ikke noe pedagogisk opplegg for å lære f.eks. alfabet og fritidsaktiviteter fra kjempetidlig av. Anonymkode: b62af...6f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #55 Del Skrevet 5. november 2021 Hadde barn i en steinerbarnehage, de bakte brød sammen to dager i uka Så hvis det er det du skal unngå...Ellers var det jo mye bra suppe osv, og en matpakke om dagen (meget sterkt anbefalt at det var grovbrød og ikke sukkerpålegg). Anonymkode: 8c3a0...c71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #56 Del Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Glemte denne. Da hadde du litt flaks, åpningstidene var det eneste jeg ikke var fornøyd med. Stengt 5 uker i strekk på sommeren, stengt i høstferien, hele juleferien (så gjerne 10-12 dager der), vinterferien, hele påskeferien… Anonymkode: 7c4ef...e0f De fant vell ut at de ikke hadde sjangs å konkurere med andre bhg hvis vi kjørte skoleruta her. Heldigvis. Anonymkode: 6aaa9...ca7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #57 Del Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Steinerbarnehagene er veldig annerledes enn vanlige barnehager. Det handler nok mest om estetikk, verdier og åndelighet. De har som oftest veldig lite leker, både inne og ute, fordi de mener at barna bør bruke sin fantasi mest mulig. Dermed er det mye frilek, utforske naturen, bygge med klosser, høre eventyr, synge og leke med steiner og kongler. Alle rom er malt i vakre farger og alt er av naturmaterialer. Man finner ikke en plastikkleke i Steinerbarnehagene. Heller ikke tusj eller plastilin. De er opptatt av ro og harmoni og mener at barn skal få være barn. Derfor er det lite læringsopplegg. Istedenfor tegner og maler de, lager vakre ting av ull og silke, spiller dukketeater og forteller eventyr. Men først og fremst er det mye frilek. En vanlig barnehage har gjerne et læringsopplegg der barna skal få kunnskap om alt mulig. Sånn er det definitivt ikke i en Steinerbarnehage. I tillegg er de opptatt av at barna skal være kortest mulig tid i barnehagen, være hjemme i ferier og se minst mulig på skjerm hjemme. Anonymkode: b908d...e0b Presis slik er det i vår barnehage også, var faktisk ikke klar over at alt dette var pga at de er steiner. AnonymBruker skrev (13 timer siden): Glemte denne. Da hadde du litt flaks, åpningstidene var det eneste jeg ikke var fornøyd med. Stengt 5 uker i strekk på sommeren, stengt i høstferien, hele juleferien (så gjerne 10-12 dager der), vinterferien, hele påskeferien… Anonymkode: 7c4ef...e0f Damme her! Anonymkode: 06b19...e76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #58 Del Skrevet 5. november 2021 Jeg fikk lyst til å ha barnet mitt i Steiner-barnehage etter å ha lest denne tråden. Synd det ikke finnes her vi bor. Anonymkode: 85910...d31 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #59 Del Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Du antar at jeg bare antar...Jeg kjenner jo denne mamma'n som ikke burde sendt ungen sin til en Steinerbarnehage. Hun har selv sagt flere ganger at eneste måten hun får gjort noe er ved å ha på tv hele dagen. HUn har invitert til flere playdates og og det involverer ALLTID å ha på en gedigen tv med superstressende tv-programmer HELE TIDEN. For oss som ikke er vant til dette, er det en nokså voldsom opplevelse. Og for ungen hennes som lever sånn hver dag er det ikke rart at det gir utslag som hyper og aggressiv atferd. Anonymkode: b62af...6f4 Så det er altså helt umulig at hyperaktiviteten er medfødt, og at visuell stimuli er nøkkelen for å få barnet til å sitte stille et fem-minutt her og der? Min på ti med ADHD har vært hyperaktiv hele livet. Hun er fortsatt - til tross for medisinering og at hun er kommet i en roligere alder - ute av stand til å sitte stille med mindre hun har én eller annen kraftig stimulant. Er skjerm ikke tilgjengelig så er det ganske kraftig selvstimulering hun tyr til. Hopping, snurring, tramping, tromming, lyder og selvskading er på repertoaret. Med visuell stimuli blir hun i stand til å slappe av fysisk. Med andre ord, det er ikke sikkert ungen er hyper pga stort konsum av Disney - det kan like gjerne (eller mer sannsynlig) være slik at han har stort konsum av Disney pga hyperaktivitet. Du fremstår som dømmende og unyansert i din beskrivelse av familien, og omtaler spesielt barnet i svært negative ordelag. Du fremstår svært trangsynt og bent frem snerpete på et nivå vanligvis forbundet med kultlignende religiøs praksis - enten er du som oss, eller så må du bli som oss, kun vi gjør ting riktig. Anonymkode: 7f0df...5a8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BethD Skrevet 5. november 2021 #60 Del Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (På 3.11.2021 den 8.17): Vi er storfornøyd med steinerbarnehagen til ungen vår! Vi er litt anti-skjerm, nokså kostholdsbevisste og har ikke tv, bruker mye tid på å ha med ungen på det vi voksne gjør når han ikke leker for seg selv. Har ikke sansen for det mest okkulte greiene med steinerpedagogikk, men veldig sansen for tankene om å la barn være barn så lenge som mulig også vil de lære seg det meste etterhvert. Synd med foreldre som ikke setter seg godt inn i hva Steinerbarnehage er. Her i barnehagen til sønnen har vi fått inn 1 forelder som ikke har visst noe annet enn at det er veganer-mat, mens sønnen ser på Paw Patrol dagen lang, tydeligvis og kommer i barnehagen med Disney-klær og Paw Patrol klær og er hyper fordi (innbiller jeg meg..) han har for mye skjermtid. Det er dårlig påvirking på de av barna som faktisk lever rolige liv med bevisste foreldre... Så tenk deg nøye om før du melder ungen din - er du en god steinerbarnehagemammakandidat? Anonymkode: b62af...6f4 Haha fy faen så jævlig 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå