AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #1 Del Skrevet 1. november 2021 Hva er det som skal til for å klare å gå ned i vekt og holde seg der? Har prøvd så mange ganger, men varig vekttap har jeg aldri fått til. Anonymkode: 04800...504 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #2 Del Skrevet 1. november 2021 Ikke spise mer mat enn kroppen din forbrenner. Anonymkode: 817da...e2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #3 Del Skrevet 1. november 2021 Varig endring av livsstil. Man kan aldri gå tilbake som før, men må lære seg å leve med nye vaner. Anonymkode: de84f...838 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #4 Del Skrevet 1. november 2021 Jeg er bare på vei ned i vekt, og har enda ikke kommet til der jeg skal holde vekten. Jeg går ned sakte men sikkert ca en halv kilo i uken. det som gjorde at jeg knakk koden var at jeg for første gang ikke hadde så dårlig tid på å gå ned. Jeg har gått alt for hardt ut før, og det har bare ført til at jeg har sultet meg og gått på en kjempesmell. Jeg går på smeller nå også, men de er små sammenlignet med før, og jeg tar meg raskt sammen. Jeg gir ikke opp, jeg tenker bare at da tar det litt lengre tid, og det går bra, for jeg har god tid Anonymkode: 503ca...2af 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #5 Del Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ikke spise mer mat enn kroppen din forbrenner. Anonymkode: 817da...e2b Ja, duh. Så enkelt, så vanskelig. Det er tusen måter å oppnå det på, jeg har vel prøvd 30 av de så langt. Anonymkode: 04800...504 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #6 Del Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er bare på vei ned i vekt, og har enda ikke kommet til der jeg skal holde vekten. Jeg går ned sakte men sikkert ca en halv kilo i uken. det som gjorde at jeg knakk koden var at jeg for første gang ikke hadde så dårlig tid på å gå ned. Jeg har gått alt for hardt ut før, og det har bare ført til at jeg har sultet meg og gått på en kjempesmell. Jeg går på smeller nå også, men de er små sammenlignet med før, og jeg tar meg raskt sammen. Jeg gir ikke opp, jeg tenker bare at da tar det litt lengre tid, og det går bra, for jeg har god tid Anonymkode: 503ca...2af Hvilke små grep har du tatt da? Må vel prøve å endre tankegangen til at jeg ikke har så dårlig tid som jeg tror jeg har. Det tar jo faktisk lenger tid om man skal starte og stoppe mange ganger🤦♀️ Anonymkode: 04800...504 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #7 Del Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, duh. Så enkelt, så vanskelig. Det er tusen måter å oppnå det på, jeg har vel prøvd 30 av de så langt. Anonymkode: 04800...504 Det er der du gjør feil. Metoder, dietter og teknikker er oppskriften på å mislykkes. Livsstilsendring er nøkkelordet. Små grep om gangen. Med utgangspunkt i maten du liker, og typer aktiviteter du liker. Du må finne en metode du også kan leve med om ett år, fem år, ti år. Du spør om grep. Lær det forskjellen på fysisk og psykisk sult. Har du ikke lyst på et eple? Da er du ikke sulten. Spis akkurat passe, helst litt for lite, du blir mett nok. Spis litt mer av mettende ting som er kalorifattige (som du allerede spiser), litt mindre av kaloririke ting som ikke gir metthetsfølelse. Innfør sakte aktivitet, men i et tempo som gir trivsel, ikke lidelse. Anonymkode: d68cb...a16 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #8 Del Skrevet 1. november 2021 Personlig må jeg holde ut en periode med enorm sultfølelse for å bli værende på trivselsvekten. Jeg spiser jo tilstrekkelig med mat, så det er ikke reell sult. Det er kroppen som prøver å lure meg. Da holder jeg meg til tre måltider per dag og unngår snacking utenfor så langt jeg klarer. Etter noen uker så blir jeg vant til det, og kan skeie ut med ting jeg vil uten at jeg verken går opp eller ned, og jeg føler jeg kan spise det jeg ønsker. Anonymkode: 381e2...4dd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chailatte Skrevet 1. november 2021 #9 Del Skrevet 1. november 2021 Kaloriunderskudd, og som noen sa her, ikke gå så hardt ut til å begynne med, men ta deg god tid. Det er både bra for å klare å opprettholde, og bra for både huden og håret. Jeg har gått ned 15kg og har opprettholdt siden Juni. Jeg brukte 8mnd på å gå ned, og jeg har ikke kuttet ut noe av søtt og godsaker, men lært meg moderasjon via kaloritelling. Å telle kalorier og veie all mat hjalp meg masse, og jeg lærte mye, så nå klarer jeg å ta alt på øyemål og sørger for å spise det jeg skal ha for å opprettholde (som er 1650 kalorier). Skeier fortsatt ut i helgene uten å gjøre skade, er bare flinkere i ukedagene og praktiserer moderasjon. Det er faktisk ganske enkelt å gå ned, kroppen vil ikke og trenger ikke de ekstra kiloene - det er psyken og å skape nye rutiner som må jobbes iherdig med. Den ordentlige vanskelige biten er å opprettholde, så da må man ha lært seg moderasjon og gode vaner underveis, og det er jo nettopp derfor hurtige slankekurer ikke fungerer - man lærer jo overhodet ingenting, raser ned i vekt, og går like fort opp igjen når man tar opp igjen gamle vaner. Håper dette hjalp litt 😊 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #10 Del Skrevet 1. november 2021 Det er ikke en kode eller en hemmelighet Det er så enkelt som at du må spise mindre mindre gjør nå. Du må gjøre dette over tid. Når du har mistet vekten du ønsker, øker du porsjonene litt så vekten stabiliserer seg igjen. Så lenge du, de fleste dager, spiser slik så vil du gå ned i vekt. Reduser porsjonene dine, spesielt til middag hvor de fleste spiser for mye, og vær klar over at dette er en endring du gjør for livet. Anonymkode: 24fda...a05 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #11 Del Skrevet 2. november 2021 Lytt til lydboken «Spis deg fri» som ligger gratis på Spotify. Den ga meg en del aha-opplevelser og forklarte hvorfor hjernen saboterer vektnedgang og hvorfor en ikke skal lage opplegg basert på viljestyrke. En annen ting som har hjulpet meg er å spise råvarebasert og å unngå i størst mulig grad Ultraprossesert mat, da regulerer kroppen mye bedre sult og hvor mye en spiser. Anonymkode: 0bbf7...4c9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #12 Del Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hva er det som skal til for å klare å gå ned i vekt og holde seg der? Har prøvd så mange ganger, men varig vekttap har jeg aldri fått til. Anonymkode: 04800...504 Det er et godt spørsmål som selv ikke forskerne på feltet har svar på. Mannen i gata tror det er så enkelt som kalorier inn og kalorier ut men overvekt er mye mer sammensatt. Gener avgjør ca 80 %, man er altså genetisk predisponerte for overvekt. Et annet stort problem er at kroppen din vil tilbake til maxpunktet. Den vil bli like stor som den var på sitt største! Antall fettceller reduseres ikke når man slanker seg, de krymper bare. Det finnes mye forskning, les den istedenfor å høre på oss idiotene her inne. Kanskje du kjenner deg igjen i noe av dette: Jeg har også slanket meg mange ganger. Og gått opp igjen. Det er krevende å være konstant sulten, folk som alltid har vært slanke vet ingenting om dette. Det er slitsomt at folk generelt har masse omsorg og forståelse for anorektikerne som ser ut som vandrende skjelett men har ingen omsorg og forståelse for overspiserne som ser ut som Michelin-mannen (jeg er en av dem!). Vi fatshames hele tiden, det grenser til mobbing og da er det nærliggende for meg å trøste meg med mer mat. Paradoksalt nok. Mange er overspisere uten å vite det. Jeg er/var en av dem. Er du det også? Eller - vet du hvor feilen ligger, altså hvorfor du blir tykk? Finn ut av det, man må vite hva problemet er for å løse det. Jeg tror du klarer det og heier på deg! Symptomene for overspising stemmer for meg og jeg trenger ikke en diagnose for å iverksette egnede tiltak, det er skrevet mye om hva som hjelper og normalt oppegående folk får vel så mye ut av å lese selv som å snakke med en generalist på fastlegekontoret. Jeg vet ikke om dette vekttapet blir varig men jeg har for første gang forsøkt å ta tak i årsaken til at jeg spiser mye. Å slanke seg har for min del vært symptombehandling. Nå prøver jeg å gjøre noe med årsaken. Jeg har gått ned ca 20-30 kilo uten å egentlig slanke meg i år. Spiser omtrent hva som helst men har nesten sluttet å overspise. Før kunne jeg spise vanlig mat hele dagen i normale porsjoner og så finne på å spise feks 1,5 storplate sjokolade , 1 potetgullpose med dipp, kjeks, en stor porsjon smågodt og 4 ispinner. Eller andre ting. Alltid med høyt kaloriinnhold og alltid helt sinnsvake mengder. Jeg er bekymret for å falle tilbake i gamle uvaner men jeg tror at sjansen for det er mindre nå som jeg er bevisst på det ekte problemet enn før da jeg bare slanket meg og trodde at overvekten var problemet. Anonymkode: 4297c...5b7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #13 Del Skrevet 2. november 2021 13 minutter siden, AnonymBruker said: Et annet stort problem er at kroppen din vil tilbake til maxpunktet. Den vil bli like stor som den var på sitt største! Antall fettceller reduseres ikke når man slanker seg, de krymper bare. Anonymkode: 4297c...5b7 Når man har klart å holde en lavere vekt stabil i seks måneder, er det denne vekten kroppen kjemper for å holde seg på. Dette løsnet alt for meg, og jeg fokuserte på å gå ned sakte, men hver gang jeg var ned to-tre kilo begynte jeg en ny nedtelling på seks måneder. Da visste jeg at jeg måtte i det minste klare å holde meg der, eller gå sakte nedover igjen, men i alle fall ikke la deg skli så mye ut at jeg gikk opp igjen. Gikk ned fra 110 til 62, har unnet meg litt av alt hele veien, men i små doser. Og etterhvert lærte jeg å jobbe med å finne ut av det mentale; hvorfor jeg pleide å overspise, hvilke følelser jeg kompenserte for. Anonymkode: 69b1e...153 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #14 Del Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ja, duh. Så enkelt, så vanskelig. Det er tusen måter å oppnå det på, jeg har vel prøvd 30 av de så langt. Anonymkode: 04800...504 Nei det finnes bare en måte man å spise mindre enn mann forbrenner. Anonymkode: f9f91...007 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #15 Del Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Nei det finnes bare en måte man å spise mindre enn mann forbrenner. Anonymkode: f9f91...007 Hmm, kanskje du burde gi ut en bok siden du har knekt koden for alle? På papiret er det kanskje så enkelt, men i virkeligheten er det både avhengig av hvilken mat en spiser, biologiske og sosiale faktorer. En må finne den metoden som fungerer for seg over tid. Og å bare si kalorier inn/kalorier ut er som å kutte gulrot med den butte siden av en kniv, veldig lite effektivt. Anonymkode: 0bbf7...4c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #16 Del Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hmm, kanskje du burde gi ut en bok siden du har knekt koden for alle? På papiret er det kanskje så enkelt, men i virkeligheten er det både avhengig av hvilken mat en spiser, biologiske og sosiale faktorer. En må finne den metoden som fungerer for seg over tid. Og å bare si kalorier inn/kalorier ut er som å kutte gulrot med den butte siden av en kniv, veldig lite effektivt. Anonymkode: 0bbf7...4c9 Det finnes bare en måte å følge kaloritelling. At du syns det et vanskelig er en annen diskusjon Anonymkode: f9f91...007 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2021 #17 Del Skrevet 2. november 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det finnes bare en måte å følge kaloritelling. At du syns det et vanskelig er en annen diskusjon Anonymkode: f9f91...007 Hehe, ikke jeg som sier dette. Finnes mye forskning om det om du oppriktig er interessert. Kvalitet på mat er vel så viktig. Anonymkode: 0bbf7...4c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #18 Del Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (På 1.11.2021 den 16.36): Det er der du gjør feil. Metoder, dietter og teknikker er oppskriften på å mislykkes. Livsstilsendring er nøkkelordet. Små grep om gangen. Med utgangspunkt i maten du liker, og typer aktiviteter du liker. Du må finne en metode du også kan leve med om ett år, fem år, ti år. Du spør om grep. Lær det forskjellen på fysisk og psykisk sult. Har du ikke lyst på et eple? Da er du ikke sulten. Spis akkurat passe, helst litt for lite, du blir mett nok. Spis litt mer av mettende ting som er kalorifattige (som du allerede spiser), litt mindre av kaloririke ting som ikke gir metthetsfølelse. Innfør sakte aktivitet, men i et tempo som gir trivsel, ikke lidelse. Anonymkode: d68cb...a16 Er nok ofte psykisk sult ja. Men kan lett overspise på epler og andre kjedelige matvarer også 😕 Det er vel derfor metoder og regler virker forlokkende fordi det er enkelt og forteller deg akkurat hva du skal gjøre. Og så lenge du holder deg til planen så går det greit. Men sååå er det unnabakke om man snubler. AnonymBruker skrev (På 1.11.2021 den 16.39): Personlig må jeg holde ut en periode med enorm sultfølelse for å bli værende på trivselsvekten. Jeg spiser jo tilstrekkelig med mat, så det er ikke reell sult. Det er kroppen som prøver å lure meg. Da holder jeg meg til tre måltider per dag og unngår snacking utenfor så langt jeg klarer. Etter noen uker så blir jeg vant til det, og kan skeie ut med ting jeg vil uten at jeg verken går opp eller ned, og jeg føler jeg kan spise det jeg ønsker. Anonymkode: 381e2...4dd Tror det er lurt å ha fast måltidsplan ja. Hvis jeg skal ta det som det kommer så blir det fort tull. Og masse småspising. Chailatte skrev (På 1.11.2021 den 16.42): Kaloriunderskudd, og som noen sa her, ikke gå så hardt ut til å begynne med, men ta deg god tid. Det er både bra for å klare å opprettholde, og bra for både huden og håret. Jeg har gått ned 15kg og har opprettholdt siden Juni. Jeg brukte 8mnd på å gå ned, og jeg har ikke kuttet ut noe av søtt og godsaker, men lært meg moderasjon via kaloritelling. Å telle kalorier og veie all mat hjalp meg masse, og jeg lærte mye, så nå klarer jeg å ta alt på øyemål og sørger for å spise det jeg skal ha for å opprettholde (som er 1650 kalorier). Skeier fortsatt ut i helgene uten å gjøre skade, er bare flinkere i ukedagene og praktiserer moderasjon. Det er faktisk ganske enkelt å gå ned, kroppen vil ikke og trenger ikke de ekstra kiloene - det er psyken og å skape nye rutiner som må jobbes iherdig med. Den ordentlige vanskelige biten er å opprettholde, så da må man ha lært seg moderasjon og gode vaner underveis, og det er jo nettopp derfor hurtige slankekurer ikke fungerer - man lærer jo overhodet ingenting, raser ned i vekt, og går like fort opp igjen når man tar opp igjen gamle vaner. Håper dette hjalp litt 😊 Ja, jojo-slanking er jo ikke noe særlig. Det er den der vedlikeholdsbiten jeg må lære meg. Anonymkode: 04800...504 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #19 Del Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (På 2.11.2021 den 8.22): Lytt til lydboken «Spis deg fri» som ligger gratis på Spotify. Den ga meg en del aha-opplevelser og forklarte hvorfor hjernen saboterer vektnedgang og hvorfor en ikke skal lage opplegg basert på viljestyrke. En annen ting som har hjulpet meg er å spise råvarebasert og å unngå i størst mulig grad Ultraprossesert mat, da regulerer kroppen mye bedre sult og hvor mye en spiser. Anonymkode: 0bbf7...4c9 Jeg har begynt på den faktisk, men ikke fullført den enda. Den virker jo veldig drastisk og enten nailer du det eller så failer du... Men kanskje jeg har misforstått og at det ikke er nødvendig å gå inn 100% på alle punktene? AnonymBruker skrev (På 2.11.2021 den 8.38): Det er et godt spørsmål som selv ikke forskerne på feltet har svar på. Mannen i gata tror det er så enkelt som kalorier inn og kalorier ut men overvekt er mye mer sammensatt. Gener avgjør ca 80 %, man er altså genetisk predisponerte for overvekt. Et annet stort problem er at kroppen din vil tilbake til maxpunktet. Den vil bli like stor som den var på sitt største! Antall fettceller reduseres ikke når man slanker seg, de krymper bare. Det finnes mye forskning, les den istedenfor å høre på oss idiotene her inne. Kanskje du kjenner deg igjen i noe av dette: Jeg har også slanket meg mange ganger. Og gått opp igjen. Det er krevende å være konstant sulten, folk som alltid har vært slanke vet ingenting om dette. Det er slitsomt at folk generelt har masse omsorg og forståelse for anorektikerne som ser ut som vandrende skjelett men har ingen omsorg og forståelse for overspiserne som ser ut som Michelin-mannen (jeg er en av dem!). Vi fatshames hele tiden, det grenser til mobbing og da er det nærliggende for meg å trøste meg med mer mat. Paradoksalt nok. Mange er overspisere uten å vite det. Jeg er/var en av dem. Er du det også? Eller - vet du hvor feilen ligger, altså hvorfor du blir tykk? Finn ut av det, man må vite hva problemet er for å løse det. Jeg tror du klarer det og heier på deg! Symptomene for overspising stemmer for meg og jeg trenger ikke en diagnose for å iverksette egnede tiltak, det er skrevet mye om hva som hjelper og normalt oppegående folk får vel så mye ut av å lese selv som å snakke med en generalist på fastlegekontoret. Jeg vet ikke om dette vekttapet blir varig men jeg har for første gang forsøkt å ta tak i årsaken til at jeg spiser mye. Å slanke seg har for min del vært symptombehandling. Nå prøver jeg å gjøre noe med årsaken. Jeg har gått ned ca 20-30 kilo uten å egentlig slanke meg i år. Spiser omtrent hva som helst men har nesten sluttet å overspise. Før kunne jeg spise vanlig mat hele dagen i normale porsjoner og så finne på å spise feks 1,5 storplate sjokolade , 1 potetgullpose med dipp, kjeks, en stor porsjon smågodt og 4 ispinner. Eller andre ting. Alltid med høyt kaloriinnhold og alltid helt sinnsvake mengder. Jeg er bekymret for å falle tilbake i gamle uvaner men jeg tror at sjansen for det er mindre nå som jeg er bevisst på det ekte problemet enn før da jeg bare slanket meg og trodde at overvekten var problemet. Anonymkode: 4297c...5b7 Ja, virker som de fleste mener at tjukke folk er dumme og late, ferdig snakka. Kjenner jo på den, føler meg mislykka. det er nok et element av overspising ja. Hva slags opplegg/verktøy er det du har brukt og hvor finner man det? AnonymBruker skrev (På 2.11.2021 den 8.55): Når man har klart å holde en lavere vekt stabil i seks måneder, er det denne vekten kroppen kjemper for å holde seg på. Dette løsnet alt for meg, og jeg fokuserte på å gå ned sakte, men hver gang jeg var ned to-tre kilo begynte jeg en ny nedtelling på seks måneder. Da visste jeg at jeg måtte i det minste klare å holde meg der, eller gå sakte nedover igjen, men i alle fall ikke la deg skli så mye ut at jeg gikk opp igjen. Gikk ned fra 110 til 62, har unnet meg litt av alt hele veien, men i små doser. Og etterhvert lærte jeg å jobbe med å finne ut av det mentale; hvorfor jeg pleide å overspise, hvilke følelser jeg kompenserte for. Anonymkode: 69b1e...153 Du, det var ikke så dum tankegang. At man på en måte ønsker platåer velkommen fordi det er en sjanse til å stabilisere på en nytt og lavere nivå... Hvordan holdt du nedtellingen? Typ skrev i kalenderen? 😛 Anonymkode: 04800...504 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #20 Del Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er nok ofte psykisk sult ja. Men kan lett overspise på epler og andre kjedelige matvarer også 😕 Det er vel derfor metoder og regler virker forlokkende fordi det er enkelt og forteller deg akkurat hva du skal gjøre. Og så lenge du holder deg til planen så går det greit. Men sååå er det unnabakke om man snubler. Anonymkode: 04800...504 Først og fremst, du klarer ikke å overspise epler, eller gulrøtter Skillet mellom fysisk og psykisk sult var en viktig lærdom for meg. Jeg lærte meg å stille meg spørsmålet: har du lyst på en tørr riskjeks? Om svaret var nei, vel, da var jeg ikke sulten.. (mulig din riskjeks er et eple). Etterhvert gikk det av seg selv. Jeg hadde ikke lyst på annet en frokost, lunsj og middag, som var måltidene som var planlagt, og som jeg ukeshandlet for. Uten diett eller opplegg styrt av andre, kun en plan jeg visste var ok for meg gjennom uka. Anonymkode: d68cb...a16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå