AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #1 Skrevet 1. november 2021 Er så lei av å ha dårlig råd. Er ufør. Tenk å være frisk, kunne tjene masse penger. Sku ønske jeg hadde råd til å klippe meg, kjøpe meg nye vintersko (de jeg har er 14 år), kjøpe meg litt klær, råd til maten jeg har lyst på. Dere som sier vi uføre har det så godt. Kyss meg i r... Kronisk syk siden jeg ble født. Smerter døgn rund. Spiser så mye medisiner at jeg nesten ikke trenger frokost. Ser andre handler ditten og datten. Er ute på kino, restauranter, shopping, utenlandstur, bytter biler, flotte hus. Så sitter jeg her, i billige joggedresser, spiser first price... Heldige dere som er friske og tjener masse penger. Anonymkode: 7a280...640 11
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #2 Skrevet 1. november 2021 Så synd å høre om situasjonen din. Har du prøvd budsjett? En kinotur eller tur til frisør kan det hende du kan unne deg noen ganger i året om man for oversikt. Anonymkode: 6675a...0ff 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #3 Skrevet 1. november 2021 Noen uføre har det veldig godt og har en god del penger til overs hver måned. Det handler selvsagt om hvilke grep en tar for å få dette til, og selvsagt hvilke muligheter man har til å ta de grepene. Mange som kan har gjort det, mange som kan har ikke gjort det. De som ikke kan, kan ikke. Her er det mange som faktisk bør ta både en og to ekstra runder med seg selv. Anonymkode: 8906d...3a5 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #4 Skrevet 1. november 2021 Det som hjalp for meg (jeg er ufør og hadde enda lavere inntekt før) var å kutte enda mer dramatisk i de fleste poster, men heller unne meg ting innimellom. Isteden for å ha et matbudsjett på 2500 og 1000 på klær og 1000 på transport, så kuttet jeg maten til 2000, klær til 300 transport til 700 og hadde da hadde jeg plutselig 1500 til moro. Anonymkode: 6675a...0ff 5
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #5 Skrevet 1. november 2021 Jeg er en av de "heldige" uføre. Jeg har få fysiske symptomer, går ikke på medisiner, og er derfor periodevis ganske velfungerende. (Kommer ikke til å liste opp diagnosene mine, har ingen intensjoner om å gå inn i en diskusjon om hvorvidt jeg har "fortjent" uføretrygd eller ikke. Vi som er uføre er det for en grunn.) Jeg er heldig også fordi jeg rakk å jobbe en del år før jeg knekket helt sammen. Derfor har jeg p.t. utbetalt 20K. Jeg bor på en måte som jeg ser folk har omtalt som "uverdig" - på hybel. Jeg kjøper sjelden nye klær, men finner stor glede i å gå på bruktbutikk, eller å gjøre gode funn på Finn.no. Det er mange fine folk som legger ut flotte ting på Finn for en slikk og ingenting - alle møblene mine var gratis på Finn. Jeg er heldig fordi jeg spiser lite. Når jeg har overskudd liker jeg å planlegge hva jeg trenger å ha i hus av matvarer, og så kjøper jeg på tikronersmarked eller i datovaredisken. Jeg er heldig som har en søster som vil dele Netflix med meg, og fordi jeg kan gå på biblioteket. Jeg er heldig som trives i sengen (selv når jeg er dårlig) og derfor kan spare strøm. Å sove med lue under et par dyner er kos. Men jeg har forståelse for at mange ønsker seg mer. Men jeg støtter tipset om å gå gjennom budsjettet, det er utrolig lærerikt. Nå tar jeg høyde for at TS har svært lite utbetalt og store utgifter til medisiner, og vil bare understreke at jeg på ingen måte vil komme med noen pekefinger. Jeg vil bare si at for noen av oss som er uføre er det mulig å bygge seg et godt liv på en lav inntekt. Anonymkode: 24f37...71b 11
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #6 Skrevet 1. november 2021 Skal love deg at de som lever livsstilen med å gå på kino, restauranter, shopping, utenlandstur, bytter biler, flotte hus ikke er noe mer lykkeligere. Penger er ikke lykke. Det handler om å være takknemlig for det man har. Om du ikke titter på andre hva de har, så vil ikke du sitte å tenke på alt du kunne ha fått. En opplevelse kommer ikke til å forandre livssituasjonen din på langssikt. Jeg har råd til alt dette, og brukte mye tid og penger på det før - men det gjorde meg verken lykkelig eller glad. Så jeg endret livsstil, og kuttet drastisk ned på alt. Frisør? Jeg får noen i familien til å klippe meg Kino? Ikke nødvendig Restaurant? Kanskje en gang i året. Hvorfor ikke kjøpe inn mat og kose seg hjemme med en film? Shopping? Går mye i de samme klærne. Ellers kjøper jeg brukte ting til en billig penge Sminke? Jeg bruker ikke det Du må lage deg et budsjett, og kutte ned på det du virkelig ikke trenger. Sminke, hobbyer, streamingtjenester etc. Da jeg levde på AAP klarte jeg å spare 2000 kr i fond hver måned. Anonymkode: c142c...8af 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #7 Skrevet 1. november 2021 Har ikke noe annet å si enn at jeg forstår deg godt. Som ufør føler man seg fort utenfor fordi det meste koster penger. Anonymkode: 76749...86a 5
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #8 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg er en av de "heldige" uføre. Jeg har få fysiske symptomer, går ikke på medisiner, og er derfor periodevis ganske velfungerende. (Kommer ikke til å liste opp diagnosene mine, har ingen intensjoner om å gå inn i en diskusjon om hvorvidt jeg har "fortjent" uføretrygd eller ikke. Vi som er uføre er det for en grunn.) Jeg er heldig også fordi jeg rakk å jobbe en del år før jeg knekket helt sammen. Derfor har jeg p.t. utbetalt 20K. Jeg bor på en måte som jeg ser folk har omtalt som "uverdig" - på hybel. Jeg kjøper sjelden nye klær, men finner stor glede i å gå på bruktbutikk, eller å gjøre gode funn på Finn.no. Det er mange fine folk som legger ut flotte ting på Finn for en slikk og ingenting - alle møblene mine var gratis på Finn. Jeg er heldig fordi jeg spiser lite. Når jeg har overskudd liker jeg å planlegge hva jeg trenger å ha i hus av matvarer, og så kjøper jeg på tikronersmarked eller i datovaredisken. Jeg er heldig som har en søster som vil dele Netflix med meg, og fordi jeg kan gå på biblioteket. Jeg er heldig som trives i sengen (selv når jeg er dårlig) og derfor kan spare strøm. Å sove med lue under et par dyner er kos. Men jeg har forståelse for at mange ønsker seg mer. Men jeg støtter tipset om å gå gjennom budsjettet, det er utrolig lærerikt. Nå tar jeg høyde for at TS har svært lite utbetalt og store utgifter til medisiner, og vil bare understreke at jeg på ingen måte vil komme med noen pekefinger. Jeg vil bare si at for noen av oss som er uføre er det mulig å bygge seg et godt liv på en lav inntekt. Anonymkode: 24f37...71b Dette er godt å høre. At en greier å salte hverdagen med positive ting i stedet for det omvendte en som regel ser når det kommer til dette. Anonymkode: 8906d...3a5 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #9 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er godt å høre. At en greier å salte hverdagen med positive ting i stedet for det omvendte en som regel ser når det kommer til dette. Anonymkode: 8906d...3a5 Jeg har vært fattigere enn nå, og har derfor lært hva ting koster. Jeg vet godt at må senke forventningene mine, men jeg tror mange av oss (uføre eller ei) hadde kunnet leve på svært lite. Nå har jeg greit utbetalt for en singel person, jeg sparer 5K i måneden til uforutsette utgifter, gaver o.l. Men nøkkelen til å trives er å håndtere forventninger. Som sagt er jeg heldig som fremdeles klarer å komme meg ut av huset,, jeg kan gå turer og nyte naturen. Jeg har tid til å planlegge forbruket mitt. Jeg slipper å bruke penger på å imponere noen. Jeg tenker alltid at det kunne vært verre, det har holdt liv i meg i 20 år. Bokstavlig talt. Og jeg er takknemlig for å være født i et land hvor jeg kan leve et verdig liv, jeg slipper å tigge, prostituere meg eller stjele. (Igjen - jeg vil nødig tråkke på tær, jeg vet godt at jeg sitter greit i det i forhold til andre.) Anonymkode: 24f37...71b 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #10 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er en av de "heldige" uføre. Jeg har få fysiske symptomer, går ikke på medisiner, og er derfor periodevis ganske velfungerende. (Kommer ikke til å liste opp diagnosene mine, har ingen intensjoner om å gå inn i en diskusjon om hvorvidt jeg har "fortjent" uføretrygd eller ikke. Vi som er uføre er det for en grunn.) Jeg er heldig også fordi jeg rakk å jobbe en del år før jeg knekket helt sammen. Derfor har jeg p.t. utbetalt 20K. Jeg bor på en måte som jeg ser folk har omtalt som "uverdig" - på hybel. Jeg kjøper sjelden nye klær, men finner stor glede i å gå på bruktbutikk, eller å gjøre gode funn på Finn.no. Det er mange fine folk som legger ut flotte ting på Finn for en slikk og ingenting - alle møblene mine var gratis på Finn. Jeg er heldig fordi jeg spiser lite. Når jeg har overskudd liker jeg å planlegge hva jeg trenger å ha i hus av matvarer, og så kjøper jeg på tikronersmarked eller i datovaredisken. Jeg er heldig som har en søster som vil dele Netflix med meg, og fordi jeg kan gå på biblioteket. Jeg er heldig som trives i sengen (selv når jeg er dårlig) og derfor kan spare strøm. Å sove med lue under et par dyner er kos. Men jeg har forståelse for at mange ønsker seg mer. Men jeg støtter tipset om å gå gjennom budsjettet, det er utrolig lærerikt. Nå tar jeg høyde for at TS har svært lite utbetalt og store utgifter til medisiner, og vil bare understreke at jeg på ingen måte vil komme med noen pekefinger. Jeg vil bare si at for noen av oss som er uføre er det mulig å bygge seg et godt liv på en lav inntekt. Anonymkode: 24f37...71b Jeg er ikke ufør (enda), men har for eksempel barn (utgifter til SFO+++), jeg har ca 5-6000 kr i mnd i behandlingsutgifter. Bare som en begynnelse. Ikke kan jeg spise lite heller selv om jeg er syk - snarere tvert imot fordi sykdommen krever tilpasset kosthold. Anonymkode: dd488...8cb
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #11 Skrevet 1. november 2021 Takk for tilbakemeldinger. Å ja jeg hørtes nok veldig klagere ut. Hender man blir litt deprimert av å ikke ha så mye penger, være syk. Men, jeg er absolutt glad for at jeg bor i Norge og vi har den velferden vi har. Å at jeg får uføretrygd. Ts Anonymkode: 7a280...640 6
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #12 Skrevet 1. november 2021 Jeg forstår deg. Jeg er på minstesum aap selv, vært uheldig med "timing' av min sykdom. Og hvis jeg blir ufør er det bare et par tusenlapper ekstra. Jeg er glad jeg får penger jeg og, men det er aldri noe ekstra. Man må være veldig disiplinert for å klare seg rett og slett. Vil bare gi deg en klem, det er tøft. Det handler ikke alltid om å bare prioritere bedre heller. Som syk har man ikke valg om å fjerne medisin eller f.eks ha bil - hvis jeg fjerner bilen min kommer jeg meg ikke ut av huset f.eks. mange som ikke forstår dette, men sånn får det bare være. De er heldige som ikke forstår. Anonymkode: 37121...7f9 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #13 Skrevet 1. november 2021 Synd at du har det slik, men du får ingen sympati av meg når du ber andre som har det godt som uføretrygdet til å kysse deg bak. Vi er mange som har det fint med vår uføretrygd, bedre kontroll på økonomien og lignende. At du sliter betyr ikke at alle er i samme situasjon som deg. Du sier du har vært trygdet i lang tid og jeg vil da anta at du har ung ufør tillegget, noe som tilsier at du har mer utbetalt enn flertallet som er uføretrygdet. Så det at du sier vi lyver har jeg kun en ting å si til deg, kyss meg langt oppe i brunøyet. Anonymkode: ec324...8ef 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #14 Skrevet 1. november 2021 Kan du ikke finne egneverdi i noe, ikke bare jage forbrukersamfunnet som andre? Leie billigere. Anonymkode: 4be4b...4d8 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #15 Skrevet 1. november 2021 Jeg har tre venner som er uføre, på minstesats. Alle spiser ute, alle går på kino, to av dem går til frisør (nr tre raker av seg håret), de handler på polet, de kjøper seg nye klær innimellom, og alle tre reiser på ferie (mer enn meg som er i full jobb). Sikker på at du ikke kan prioritere annerledes? Billigere bolig? Rimeligere strøm, mobil, nett, forsikring ect? Det finnes mye bra brukte klær, f.eks klespakker på finn, som er verdt å sjekke ut. Lærlinger klipper/farger modeller gratis. Mange løsninger for å få ting rimeligere hvis man leter litt. Anonymkode: abc1b...54d 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #16 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Synd at du har det slik, men du får ingen sympati av meg når du ber andre som har det godt som uføretrygdet til å kysse deg bak. Vi er mange som har det fint med vår uføretrygd, bedre kontroll på økonomien og lignende. At du sliter betyr ikke at alle er i samme situasjon som deg. Du sier du har vært trygdet i lang tid og jeg vil da anta at du har ung ufør tillegget, noe som tilsier at du har mer utbetalt enn flertallet som er uføretrygdet. Så det at du sier vi lyver har jeg kun en ting å si til deg, kyss meg langt oppe i brunøyet. Anonymkode: ec324...8ef Det var jo ikke det hun sa i det hele tatt….hva i alle dager leste du???? Anonymkode: 95bd8...178 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #17 Skrevet 1. november 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er ikke ufør (enda), men har for eksempel barn (utgifter til SFO+++), jeg har ca 5-6000 kr i mnd i behandlingsutgifter. Bare som en begynnelse. Ikke kan jeg spise lite heller selv om jeg er syk - snarere tvert imot fordi sykdommen krever tilpasset kosthold. Anonymkode: dd488...8cb Jeg kjenner noen som har cøliaki, IBS, laktoseintoleranse osv klager over dette. Selv spiser jeg hverken melk eller mel og har et matbudsjett langt under snittet. Jeg tror det handler om lite kreativitet. Å ha cøliaki trenger da ikke være noe dyrere. Man trenger ikke bare spise spesialprodukter som er glutenfrie to ganger om dagen, er ikke sunt heller. På samme måte som vegetarianere ikke trenger spise liksompølse to ganger dagen, da blir det da selvsagt dyrt! Men kan hende du ikke har cøliaki og laktoseintoleranse, men noe som faktisk gjør matbudsjettet dyrere. Finnes helt sikkert spesielle kosthold som er dyre. Anonymkode: 6675a...0ff 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #18 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er så lei av å ha dårlig råd. Er ufør. Tenk å være frisk, kunne tjene masse penger. Heldige dere som er friske og tjener masse penger. Anonymkode: 7a280...640 Ikke alle av oss som jobber tjener masse penger heller. Anonymkode: 57824...aa5 6
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #19 Skrevet 1. november 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke alle av oss som jobber tjener masse penger heller. Anonymkode: 57824...aa5 Jeg har faktisk høyere inntekt nå som jeg er ufør enn når jeg jobbet 🤣 Jeg fikk ikke fulltidsstilling, måtte ta ringevakter, noen ganger bare et par timer, men jobba nesten hver eneste dag, også i helger, fikk utbetalt mellom 10 000 og 15 000, nå med ufør er det 17 000. Anonymkode: 6675a...0ff 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #20 Skrevet 1. november 2021 Dette er historier som unge mennesker burde ta til seg. Som 20-åring kan det virke forlokkende å få titalls tusen utbetalt i måneden, i ung ufør. Mens jevnaldrende er blakke studenter. Men over tid vil uføre havne langt bak andre når det kommer til økonomi. Det er ikke lenger så kult med et par titalls tusen i måneden når alle andre tjener det tredobbelte og vel så det. Og når de innser det i slutten av 30-årene er det ofte for sent å realistisk få seg en karriere. Mange unge burde ta dette til seg og prøve hardere å unngå uføretrygd. De som er "født uføre" er det selvsagt ikke noe å gjøre med. Det er bare uflaks. Anonymkode: b8702...821 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå