G.A. Skrevet 5. oktober 2005 #1 Del Skrevet 5. oktober 2005 (endret) Da har jeg fått bekreftet at jeg skal til laprascopi om kort tid.. Vet egentlig ikke så mye om dette. Kan dere som har tatt lap. fortelle litt? Jeg lurer feks på om det blir full narkose? Om jeg blir sykemeldt etterpå? Er det vondt? Tar det lang tid? Klyster? Er det slik som ved HSG at en gjerne kan 'stå på litt ekstra' etter undersøkelsen, siden det er blitt rensket litt opp i systemet.. Fortell gjerne alt i fra begynnelse til slutt. Jo mer jeg vet jo mindre bekymere jeg meg for kontrollen. Endret 5. oktober 2005 av G.A. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felicity Skrevet 5. oktober 2005 #2 Del Skrevet 5. oktober 2005 Hei G.A. Vil det si siden du skal ta laprascopi at du har tette eggledere? Hilsen Lene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2005 #3 Del Skrevet 5. oktober 2005 Du får full narkose ved lap. Du blir nok sykemeldt 1 ukes tid. Det er ikke vondt, men de fyller deg med luft, for å se bedre, og du får derfor luftsmerter i hele magen og opp til skuldrene er vanlig og det er ikke direkte behagelig. Selve "operasjonen" er unnagjort ganske raskt, kan selvfølgelig ta lengere tid hvis du har endometriose de må brenne bort. Klyster måtte ikke jeg ta ihvertfall. De rensker ikke opp hvis det ikke er endometriose de fjerner så er det bare for å sjekke om alt er som det skal så tror jeg ikke det har noe å si prøvingen videre, dessverre. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
G.A. Skrevet 6. oktober 2005 Forfatter #4 Del Skrevet 6. oktober 2005 Hei G.A. Vil det si siden du skal ta laprascopi at du har tette eggledere? Hilsen Lene ← Det er det jeg skal finne ut, om de er tette eller ikke. Og sikker også om jeg har endometriose.. Har du tatt lap.? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
G.A. Skrevet 6. oktober 2005 Forfatter #5 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Du får full narkose ved lap. Du blir nok sykemeldt 1 ukes tid. Det er ikke vondt, men de fyller deg med luft, for å se bedre, og du får derfor luftsmerter i hele magen og opp til skuldrene er vanlig og det er ikke direkte behagelig. Selve "operasjonen" er unnagjort ganske raskt, kan selvfølgelig ta lengere tid hvis du har endometriose de må brenne bort. Klyster måtte ikke jeg ta ihvertfall. De rensker ikke opp hvis det ikke er endometriose de fjerner så er det bare for å sjekke om alt er som det skal så tror jeg ikke det har noe å si prøvingen videre, dessverre. Lykke til! ← Takk! Gruer meg. Tenk å bli fylt med så mye luft at en kjenner det i skuldrene.. Huff. Når får du resultatene av undersøkelsen? Komme de senere eller får jeg dem samtidig som jeg har tatt undersøkelsen? Endret 6. oktober 2005 av G.A. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 6. oktober 2005 #6 Del Skrevet 6. oktober 2005 Begge gangene jeg tok lap, fikk jeg svar da jeg våknet av narkosen. Også fikk jeg journalutskrift enten med meg eller i posten senere. Men det kommer sikkert an på hva de skal se etter og hvorfor og sånn. Den ene gangen fikk jeg lap for å undersøke og de fant endio og fjernet en del av de cysene. Andre gangen fant de masse muskelknuter de ikke kunne gjøre noe med, og jeg fikk vite det også. Og det med vondt etterpå, det er så varierende og de sender med deg godt med dop som det ikke er noe grunn til å samle på. Likevl har jeg alltid hatt masse smertestillende til overs. Ikke noe å grue seg for, men være glad for at du får gjort dette her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felicity Skrevet 6. oktober 2005 #7 Del Skrevet 6. oktober 2005 Det er det jeg skal finne ut, om de er tette eller ikke. Og sikker også om jeg har endometriose.. Har du tatt lap.? ← Nei jeg har ikke tatt lap. Lykke til Klem fra Lene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Sølvi_* Skrevet 14. oktober 2005 #8 Del Skrevet 14. oktober 2005 Jeg kom hjem fra min 3.lapraskopi i går, og det er overhodet ikke farlig! Du får full narkose, våkner opp og merker at du er sår i navelen, samt at du får litt luftsmerter.. De er vonde i skuldrene og i brystet, men helt ufarlig, så det er ikke noe å bekymre seg for. Jeg har aldri fått klyster - hverfall ikke i våken tilstand.. Som regel gjøres dette på kvinneklinikker, så forbered kjærsten din på dette hvis han skal følge deg.. Det er ikke alltid at gutta er like velkomne i de avdelingene. Så det beste er hvis han henter deg, ikke sitter å venter.. Det er hvertfall mitt tips!! Du får greie på hva de har gjort etter at du våkner. Har du ikke endimetriose, gjør de stort sett ingenting. Bare sjekker om de får kontrastveske gjennom egglederne dine. Går det lite kan de enten være tette eller skadet.. Dette går bra! Lykke til! Sølvi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
G.A. Skrevet 14. oktober 2005 Forfatter #9 Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) Som regel gjøres dette på kvinneklinikker, så forbered kjærsten din på dette hvis han skal følge deg Lap'en skal tas på et sykehus (heldigvis, kan jeg vel si da) Han får bare sitte og vente utenfor da. En stor pose ostepop, så er han fornøyd i timesvis.. Det er ikke alltid at gutta er like velkomne i de avdelingene. Så det beste er hvis han henter deg, ikke sitter å venter Sykehuset er 2 timers kjøretur fra der vi bor, så han blir nok nødt å bli med meg bort om morgenen også. Har time kl 7:30, så gjett om vi må kjøre tidlig! He he. Egentlig like greit, siden jeg skal møte fastende og derfor ikke kan spise frokost Jeg kom hjem fra min 3.lapraskopi i går Hvordan går det med deg da? Ligger du strekk ut nå? Er du sykemeldt? Jeg ser frem til å bli å bli sykemeldt og få en uke hjemme. Har aldri vært syk eller hatt sykemelding før.. Hvorfor har du hatt 3 lap-undersøkelser? Endret 14. oktober 2005 av G.A. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
G.A. Skrevet 20. oktober 2005 Forfatter #10 Del Skrevet 20. oktober 2005 Sitter her og ser frem til jeg skal til lap-undersøkelsen. MEN kom til å tenke på en ting...... Dere skriver at det er litt ubehagelig om litt vondt etter undersøkelsen de første dagene pga at dere ble fylt med luft... Da begynner jeg å tenke: Hvordan blir dere fylt med luft? Er det før undersøkelsen det gjørs, eller underveis i undersøkelsen når jeg er i narkose? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2005 #11 Del Skrevet 20. oktober 2005 Det er underveis i undersøkelsen når du er i narkose. De fylle luft inn i magen din for å se bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
G.A. Skrevet 31. oktober 2005 Forfatter #12 Del Skrevet 31. oktober 2005 Da var lap-undersøkelsen gjennomført. Heldigvis hadde jeg fått god informasjon av dere her på KG, ellers hadde denne undersøkelsen vært enda skumlere. Jeg fikk ikke anledning til å snakke me noen leger om hva som skulle skje å stille spørsmål.. Plutselig var jeg bare inne i operasjonssalen, og da ble jeg så nervøs at jeg ikke klarte å stille spørsmål.. De måtte gi meg narkose før de begynte med forberedelsene.. he he, jeg var så nervøs at jeg begynte å skjelve.. Typisk meg.. Jeg fikk IKKE sykemeldig... trodde jeg skulle får en uke eller to.. Jeg fikk IKKE noe smertestillende med meg hjem... Paracet gjorde ikke akkurat samme nytten.. Hadde dere på KG ikke fortalt meg at jeg kom til å få smerter pga luften de fylte meg med, hadde jeg vært livredd for hva som var galt.. Smertene i navlen var ingenting sammenlignet med smertene i skuldere og brystet. Jeg er glad for at undersøkelsen er gjennomført, og ser nå frem til neste steg i utredningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå