Gå til innhold

NRK julekalender 2021


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal være så politisk korrekte nå at det ikke skal være tidsriktig i det hele tatt.

Flere med afrikansk utseende, masse nordlendinger og trøndere. Må si det ikke akkurat er veldig realistisk i Kristiania.

Og språket… sier blant annet «okei», noe de ikke sa i Kristiania.

Anonymkode: c0948...0a7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes det er nesten bare trøndere og nordlendinger med jeg. Helt greit det altså.

Synes det teiteste med serien er at den ikke har et snev av julestemning. 

 

Anonymkode: 329d1...b73

Men de som snakker Oslo-dialekt snakker jo dagens Oslo-dialekt. De kunne ta seg bryet med å snakke slik de gjorde før. Dessuten er det bare tre som ikke snakker østlandsk. 

Anonymkode: aba08...426

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teatersjefen er trønder, Erle og søsteren er nordlendinger, far til Luka er hedmarking eller døling eller no, de to nabokonene i bakgården er trøndere, Åsne er nordlending, mor til Gabrielle er sørlending.. det blir 8 stk som jeg kommer på i farta.

Anonymkode: 329d1...b73

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Teatersjefen er trønder, Erle og søsteren er nordlendinger, far til Luka er hedmarking eller døling eller no, de to nabokonene i bakgården er trøndere, Åsne er nordlending, mor til Gabrielle er sørlending.. det blir 8 stk som jeg kommer på i farta.

Anonymkode: 329d1...b73

Han mannen som er «far» til han eldste afrikanske er sunnmøring. Snakker til og med engelsk slang han…

Anonymkode: c0948...0a7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest i gjennom hele tråden, men skal ikke dette være en fremstilling av hvordan det var i Kristiania for ca 100 år siden? Hvorfor er det da mørkhudede med egentlig?

Helt ulogisk i forhold til realismen i fremstillingen. Ja, de bor på et teater, men uansett, det fantes vel ikke mørkhudede i Norge på denne tiden?

Anonymkode: 5669f...5fe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå har ikke jeg lest i gjennom hele tråden, men skal ikke dette være en fremstilling av hvordan det var i Kristiania for ca 100 år siden? Hvorfor er det da mørkhudede med egentlig?

Helt ulogisk i forhold til realismen i fremstillingen. Ja, de bor på et teater, men uansett, det fantes vel ikke mørkhudede i Norge på denne tiden?

Anonymkode: 5669f...5fe

Det er pga krenkesamfunnet. Det er viktigere å være politisk korrekt enn å ha korrekt historisk fremstilling. Nesten rart det ikke er med en med hijab, en asiat, og en homofil også 🤣 som alle serier nå for tida

Anonymkode: c0948...0a7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Erle nøyde seg ikke med å ødelegge krykken og skinnen til Luka, nå måtte hun knuse lyset på teateret også. Begynner å haste hvis hun skal bli snill til julaften nå...

Anonymkode: ebe0e...b02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå har ikke jeg lest i gjennom hele tråden, men skal ikke dette være en fremstilling av hvordan det var i Kristiania for ca 100 år siden? Hvorfor er det da mørkhudede med egentlig?

Helt ulogisk i forhold til realismen i fremstillingen. Ja, de bor på et teater, men uansett, det fantes vel ikke mørkhudede i Norge på denne tiden?

Anonymkode: 5669f...5fe

Nei, det skal ikke være en fremstilling av hvordan det var i Kristiania for 100 år siden. Det er førjulsunderholdning for barn. Og da er det topp at barna er en miks av ulike hudfarger, for det gjør det enklere for dagens barn å identifisere seg med dem. 
 

Jeg kan ikke huske all denne masingen om realisme tidligere år når man har fremstilt:

* Snakkende teddybjørner (finnes ikke)

* Snakkende tøfler (finnes ikke)

* Nisser (finnes ikke)

* Stjernebarn (finnes ikke)

Det er nesten så man skulle tro at det er selve hudfargen som plager noen. At det kanskje er bitte, bitte lite gran rasisme ute og går.

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett mye diverse julekaldere, og Erle må være den grusomste personen jeg har sett i noen julekalder, eller serie for den slags skyld. Slår til og med ondskapen til Umbridge fra Harry Potter.

Måten hu manipulerer alle rundt seg, og dagens kommentar med at det er «livets gang» at barna skal fryse ihjel på gaten. Og sende Luka til Bastøy, den dama der er ren ondskap. Når man tror hun har nådd sine grenser, så blir hun bare ondere og mer brutal. Trodde hu ikke kunne bli verre enn da hun brakk krykkene til Luka, men den dama blir jo bare ondere for hver eneste episode. Tvers igjennom ond.

Aldri hatet en karakter så sterk i noen serie, hu er jo en barnemishandler.

Lurer på hva småbarn tenker om Erle, for selv jeg som voksen synes hu er helt grusom. All cred til Lene Kristin Ellingsen som spiller Erle, hun gjør en formidabel og helt grusom (bra altså) fremstilling som Erle.

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Voksen dame jeg også som er rasende på den karakteren🙈. Nå må det jo begynne å gå veien for Luka og gjengen da! Orker ikke mer av Erle nå🥵

Anonymkode: 8b6d8...063

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.12.2021 den 20.41):

Nå har ikke jeg lest i gjennom hele tråden, men skal ikke dette være en fremstilling av hvordan det var i Kristiania for ca 100 år siden? Hvorfor er det da mørkhudede med egentlig?

Helt ulogisk i forhold til realismen i fremstillingen. Ja, de bor på et teater, men uansett, det fantes vel ikke mørkhudede i Norge på denne tiden?

Anonymkode: 5669f...5fe

Dette er showbiz, det er underholdning- ikke en historisk korrekt fremstilling.

En historisk korrekt fremstilling av Vika på den tiden ville ikke blitt bra barne-TV. En av scenene hvor kollegaen til faren til Luka anbefaler juling- det var veldig historisk korrekt. 😬


Gamlebyen i Fredrikstad er dessuten altfor velholdt til å fremstå som et historisk korrekt Vika hvor de falleferdige byggene var plassert vilkårlig rundt her og der. 
 

visste dere at Vika var fullt av horer og kriminelle-spesielt på Tivoli- ikke så fint på julekalender tv.

Poenget er; Kristiania tivoli teater er knallgod underholdning. 
 

Anonymkode: eeb76...8e7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant dette med at Erle er adoptert! Kanskje er det noe i teorien fra tidligere i tråden her, at hun kommer fra fattige går selv og mener at hun har jobbet seg ut av det, ergo "fortjener" de som fortsatt er fattige det.

Men altså, denne serien er helt enormt god på cliffhanger-avslutninger. Det er smertefullt at de ender episodene der de gjør! Det er sånn at jeg må holde meg for ikke å se dagens episode før barna kommer hjem :ler: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Skeeter said:

Interessant dette med at Erle er adoptert! Kanskje er det noe i teorien fra tidligere i tråden her, at hun kommer fra fattige går selv og mener at hun har jobbet seg ut av det, ergo "fortjener" de som fortsatt er fattige det.

 

Jepp ☺️ men nå begynner det å haste om hun skal bli snill innen julaften. Kanskje hun får besøk av tre spøkelser i morgen, eller blir det for skummelt for dagens barn? 😅

Anonymkode: ebe0e...b02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem spiller pappaen til Luka? Han er kjekk og har koselig dialekt.

Anonymkode: ee33a...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvem spiller pappaen til Luka? Han er kjekk og har koselig dialekt.

Anonymkode: ee33a...fad

han heter John Emil Jørgensrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2021-12-19 den 20.43):

Det er pga krenkesamfunnet. Det er viktigere å være politisk korrekt enn å ha korrekt historisk fremstilling. Nesten rart det ikke er med en med hijab, en asiat, og en homofil også 🤣 som alle serier nå for tida

Anonymkode: c0948...0a7

Har du ikke catcha kjærlieken mellom de 2 damene i bakgården? 😂

Anonymkode: d4f53...d9f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du ikke catcha kjærlieken mellom de 2 damene i bakgården? 😂

Anonymkode: d4f53...d9f

Forøvrig elsker hele familien denne julekalenderen, både voksne og barna på 7 og 9 år. Sitter dere og analyserer og plukker i alt barnetv? Jeg er 34 år og en ting er sikkert, aldri før har vel barnetv vært mindre realistisk enn når jeg var liten. Ps! Jul i skomakergata er elendig underholdning for barn, kun nostalgi. 

Anonymkode: d4f53...d9f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har du ikke catcha kjærlieken mellom de 2 damene i bakgården? 😂

Anonymkode: d4f53...d9f

Det lurte jeg også på! Jeg synes også de har en flørtende tone og tenkte på de som et par/skjult par. 

Anonymkode: ab7a4...467

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så begeistret for damene i bakgården, egentlig. Synes de maser for mye på faren til Luka. Og hva har de med at han brukte giftering å gjøre? Synes da det er en helt naturlig ting å gjøre som enkemann, helt til han enten finner seg en annen eller ikke føler for å bruke ringen lenger. 

Anonymkode: ebe0e...b02

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke om mørkhudede i Norge før i tiden, de fantes altså; https://framtida.no/2020/10/05/svart-historie-i-noreg

husker også en stygg sak fra Vika rundt tidlig århundreskiftet, hvor en mann av afrikansk opprinnelse hadde giftet seg med en etnisk norsk kvinne og drept henne i sjalusi. 

her er forresten det ekte tivoli- før tivoli lå klingenberg haven her, et forlystelsessted som ble til et teater. Senere ble klingenberg revet- og tivoli oppført med utendørs scene, teateret chat noir lå her og restauranten den røde mølle (her forlovet mine besteforeldre seg). Skuespillere og artister bodde i vinkelgata 17, hos fru Figenschous. Dette bygget kalte de «lille helvete» og var vikas eldste hus. 

260A013B-597E-4C77-8D14-4186068B9B28.jpeg

Anonymkode: eeb76...8e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...