Gå til innhold

Hva svarer dere bøssebærere osv når dere ikke vil gi penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk en alt for ivrig og innpåsliten bøssebærer på døren på søndag. Måtte rett og slett være frekk til slutt. Jeg er ikke intressert i at fremmede ringer på døren for så å mase om hvordan barn blir giftet bort. Jeg er opplyst selv, leser aviser og ser på nyheter. Jeg får med meg hva som skjer i verden. Men jeg velger å støtte de jeg ønsker, ikke de som kommer å tigger etter penger på døren. 

En annen gang kom det en fra leger uten grenser. Han fortalte hvilken organisasjon han kom fra og spurte om jeg kjente hvilket arbeid de holdt på med. Jeg sa jeg kjente til organisasjonen, men ikke helt hvilke arbeid de driver med for tiden. La også til at jeg egentlig var opptatt, men at jeg gjerne kunne få en lapp med vipps-nummer. Det hadde han ikke og sa det tok kort tid å informere litt. Han maste og maste og stilte flere spørsmål jeg skulle svare på. Til slutt ble jeg så lei at jeg sa "Du, jeg sa jeg egentlig var opptatt og du sa det skulle ta kort tid. Jeg er ikke interesset i å høre på deg prate og har ikke tenkt å gi noen penger uansett". Så lukket jeg døren og låste. Han virket litt snurt. 

Hva gjør dere når de ringer på døren? Jeg bor i underetasje og har flere vinduer inn i stuen. Jeg vil ikke ha gardinene for hele tiden bare i tilfelle noen ringer på. Har heller ikke kikkehull i døren (leier, så kan ikke fikse selv). Og jeg har ikke vindu ved døren så må nesten åpne da jeg ikke kan se hvem med mindre jeg har fått øye på de fra sofaen. 

Det samme gjelder for så vidt bøssebærere i byen. Redd barna, Unicef osv. Selv om man tydelig ignorerer så følger de litt etter eller går rett mot deg. 

Anonymkode: 64535...265

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sier at jeg ikke har kontanter, eller at jeg allerede har vipset. I de fleste tilfeller støtter jeg med litt, men noen skyr jeg unna, særlig hvis jeg aldri har hørt om det, jeg vil ha tid til å søke opp organisasjonen før jeg donerer noe som helst. 

Anonymkode: 6f853...2b5

• Liker 7
Skrevet

"Jeg gir allerede"

"Jeg har ikke mulighet til å gi penger akkurat nå"

Og blir de innpåslitne så sier jeg "beklager, men nå svarte jeg deg høflig og da forventer jeg at du kan godta et nei. Nå lukker jeg døra, så kan du gå videre."

Du trenger ikke åpne døra selv om de ser du er hjemme. Jeg har en Ring dørklokke, og er veldig glad jeg kan se hvem som ringer på før jeg går ned og åpner.

Anonymkode: 94046...f21

• Liker 11
Skrevet

"Nei takk. 🙂 Ha en fin dag!"

Anonymkode: 0415a...d12

• Liker 5
Skrevet

Jeg sier ingenting for jeg åpner ikke døren. Det handler ikke om at jeg ikke vil støtte, for jeg støtter allerede på vipps og har mine faste organisasjoner. Men jeg ønsker ikke å bli oppsøkt hjemme.

Anonymkode: 24a9b...bd3

• Liker 11
Skrevet

«Vent litt så skal jeg hente penger»   så lukker jeg igjen og låser døra:Nikke:

Anonymkode: bcf39...2ba

• Liker 2
Skrevet

Jeg sier jeg har en annen hjertesak, som er sant. Jeg kan ikke redde hele verden alene, men jeg kan finne meg en sak jeg ønsker å støtte å gi penger til. Men det betyr også at «de sultne barna i afrika» ikke får penger fra meg, for de ikke er min hjertesak 😅

Anonymkode: 4a43a...898

• Liker 3
Skrevet

Jeg dummet meg ut et par ganger med forklaring på et den økonomiske situasjonen ikke tillot at jeg kunne gi bort penger. Da fikk jeg tilbake at det var så lite, alt hjalp. Så sier jeg at jeg er student, og lever på studielån alene, så jeg kan ikke. Og tror du ikke bøssebæreren også var student, og hun hadde allerede gitt bort en slant. Osv.

Nå sier jeg bare nei, og lukker døren.

Anonymkode: a08fb...9f0

• Liker 5
Skrevet

"Nei, beklager. Hadetbraaa" 

Også lukker jeg døren. Ferdig.

• Liker 2
Skrevet

La være å forklare noe som helst, si nei takk og lukk døren.

Anonymkode: 00954...74c

• Liker 1
Skrevet

Aldri fått besøk av en bøssebærer før.

Hadde nok bare sagt "Nei, dessverre". Synes ikke det er flaut.

Anonymkode: 62ad3...da4

Skrevet

Nå støtter jeg alltid da, men bruker aldri kontanter og gidder ikke å ta ut for å gi bøssebærerne. Jeg sier derfor "jeg har allerede gitt på Vipps". Det er sant i mitt tilfelle, men kan sikkert også brukes som en unskyldning for å bli kvitt de som ringer på.

Anonymkode: 56a82...7e5

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg dummet meg ut et par ganger med forklaring på et den økonomiske situasjonen ikke tillot at jeg kunne gi bort penger. Da fikk jeg tilbake at det var så lite, alt hjalp. Så sier jeg at jeg er student, og lever på studielån alene, så jeg kan ikke. Og tror du ikke bøssebæreren også var student, og hun hadde allerede gitt bort en slant. Osv.

Nå sier jeg bare nei, og lukker døren.

Anonymkode: a08fb...9f0

Opplevde noe lignende selv så nå sier jeg bare at det er en fin og viktig sak men at jeg dessverre ikke kan støtte, og/eller bare beklager jeg er ikke interessert, ha en fin dag videre. 

Anonymkode: 7cee1...b9a

Skrevet (endret)

Jeg sier at jeg allerede har gitt via Vipps. Noen ganger er det sant, hvis det er en sak jeg ønsker å støtte, andre ganger er det ikke sant, og jeg vil bare bli kvitt "tiggerne".

Jeg skjønner ikke at bøssebæring har noe for seg i det hele tatt lenger? Er det noen som har kontanter hjemme å putte på den bøssen deres da? Jeg kan ikke huske sist jeg hadde cash! Det er vel ikke andre enn noen eldre pensjonister og sånn som bruker kontanter i våre dager? Jeg bruker alltid kort eller vipps å betale noe med. 

Har valgt meg ut noen hjertesaker jeg støtter fast. Har bl.a. støttet Norsk Luftambulanse i 25 år. Av og til får jeg en ekstra giro i posten der de spør etter tilskudd til nye hjertestartere i helikopterne for eksempel, og da hender det jeg støtter ekstra utover den årlige summen jeg gir som medlem. Jeg liker tanken på å støtte noe her på hjemmebane, ikke på andre siden av kloden, og Norsk Luftambulanse redder liv.

Endret av Million
  • Liker 4
Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

Jeg sier at jeg allerede har gitt via Vipps. Noen ganger er det sant, hvis det er en sak jeg ønsker å støtte, andre ganger er det ikke sant, og jeg vil bare bli kvitt "tiggerne".

Jeg skjønner ikke at bøssebæring har noe for seg i det hele tatt lenger? Er det noen som har kontanter hjemme å putte på den bøssen deres da? Jeg kan ikke huske sist jeg hadde cash! Det er vel ikke andre enn noen eldre pensjonister og sånn som bruker kontanter i våre dager? Jeg bruker alltid kort eller vipps å betale noe med. 

Har valgt meg ut noen hjertesaker jeg støtter fast. Har bl.a. støttet Norsk Luftambulanse i 25 år. Av og til får jeg en ekstra giro i posten der de spør etter tilskudd til nye hjertestartere i helikopterne for eksempel, og da hender det jeg støtter ekstra utover den årlige summen jeg gir som medlem. Jeg liker tanken på å støtte noe her på hjemmebane, ikke på andre siden av kloden, og Norsk Luftambulanse redder liv.

Det som har skjedd meg når jeg ønsker å avvise høfflig er at jeg sier jeg ikke har kontanter, og da sier de bare at det gjør ingenting for vi har Vipps! 🙃

• Liker 1
Skrevet

Jeg svarte bare at jeg ble giftet bort som 14-åring og både var og er veldig glad for det og for at min far fant en fra bra fyr fra en bra familie med bra økonomi og trives med min 20 år eldre mann.

Anonymkode: 4d841...39e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det som har skjedd meg når jeg ønsker å avvise høfflig er at jeg sier jeg ikke har kontanter, og da sier de bare at det gjør ingenting for vi har Vipps! 🙃

Ja, det er jo det jeg skrev. Man sier at man allerede HAR GITT via Vipps, ikke at man skal gjøre det etterpå.

Skrevet
Million skrev (7 minutter siden):

Ja, det er jo det jeg skrev. Man sier at man allerede HAR GITT via Vipps, ikke at man skal gjøre det etterpå.

Million skrev (20 minutter siden):

Svar til dette. Man kan ikke si at man ikke har kontanter, for alle bøssebærere har vel Vipps...

Skrevet

For det første så ser jeg jo på kameraet at det er bøssebærere og jeg kan velge å snakke til de vi kameraet. Eller jeg kan åpne døren og si: "årets aksjon ønsker jeg ikke å støtte, ha en fin dag videre"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...