Gå til innhold

Rampelyset kV kan føre til selvmord


Juststop

Anbefalte innlegg

På Kvinneguidens forum er det tillatt å diskutere og være kritiske til mennesker som selv oppsøker offentligheten, jfr. Vær Varsom-plakaten.

Hvilke personer som er offentlige nok til å diskuteres, er en totalvurdering utifra følgermasse, offentlig interesse og kommersiell virksomhet. Det slettes jevnlig tråder som er opprettet om personer som ikke anses som offentlige nok. Vi tar alle rapporter til følge, så vi verdsetter at dere gir oss beskjed om det diskuteres rundt en person som ikke oppsøker offentlighet.

Moderatorene på Rampelyset er underlagt høyere ledelse og Story House Egmont. Forumet og regelverket driftes og opererer etter et regelverk utviklet i samarbeid med disse. Spørsmål knyttet til Egmonts ansvar ift. eventuelle fatale konsekvenser av å bli diskutert forumet kan rettes til forumansvarlig.

Ris og Ros er for øvrig ikke et diskusjonsrom, så videre diskusjon av influensere bes tas på riktig rom.

Måne, admin.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

CecilieX skrev (1 time siden):

Nå må du nesten bestemme deg.

Alle de som omtales på Rampelyset, har inntekt fra sine kanaler. Så da er de jo influencere etter din definisjon. 

Tråder om helt vanlige folk er det ikke mulig å opprette. 

Beklager å blande meg, men hvordan vet du at alle som omtales på Rampelyset har inntekt fra sine kanaler? Det er høyst vanskelig å få en inntekt i SOME

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosial kontroll mellom mennesker har eksistert siden tidenes morgen. I følge antropologer er den livsviktig for at vi skal sosialisere oss. Den er visst ekstra sterk her i Norge på godt og på vondt, dette hånd i hanske med ytringsfriheten vår, som også står sterkt.

I dagens sosiale media kan alle så og si kan lage seg en plattform hvis formidlingstrang. Disse blir kalt influensere. Ofte har  disse kommersielle interesser og derav håp om stort lesertall og bra inntjening. Midlene som blir brukt for å oppnå dette er oftest det som blir diskutert her på KG. Noen eksempler er:


-Eksponering av barn.

-Det perfekte eller uperfekte livet. 

-Kosmetiske operasjoner.
-Thinspo.

-Alt for mye utlevering. ( Leseren gremmer seg, og tenker på uskyldig tredjepart som  f.eks. partner, barn og foreldre)  Balansegangen er hårfin her.


-Nettbutikk som skjøttes dårlig. 

-Kontroversielle ytringer som ikke tåler motmæle.

Av stoffet noen influensere  publiserer blir mye gjennomskuet som klikkåter, og dessverre kun det. Lite kvalitet. Slik er det bare. Mange av de såkalte influenserene har også det til felles at de ikke har særlig utdanning. Det kan merkes på måten de formidler stoff, og mangelen på kritisk tenkning.
Tror de fleste ønsker å følge noen som har noe å komme med, og at de kan stå for det. At det som formidles er gjennomtenkt og kan begrunnes. Hvis ikke, gjennomskues det lett, og den såkalte influenseren blir da en huggestabbe. Hvis en først har «gjennomskuet» en influenser, ja da blir alt galt videre i hva de enn legger ut. 
Influensere som uttaler seg mest om sak og fagfelt, merk, de får sjelden en tråd her. De oppfattes som ikke spekulative, men som at de har en genuin interesse for å formidle fag og ideer, ikke viktigst med størst mulig lesertall og salg. 


Hadde aldri stått i å være såkalt påvirker selv. Da tenker jeg ha måtte stå for, og kunne om det som legges ut, og hvordan det kan bli mottatt. En må stå for meninger.  Hvis ikke , så undervurdere en sitt publikum.  

Dette med selvmord på grunn av slakt her på KG er komplekst,  slik som en før meg her har nevnt.  Vi er i et samspill. Like mye kan noen også oppleve at en ikke kan leve opp til det perfekte livet som noen influensere proklamerer. Det er nok flere som blir påvirket,  enn vi som her er kritikere!  Balansen blir litt nok nødvendig. På godt og vondt.
Den perfekte kroppen, huset, barna, familien, penger, popularitet, evner og selvtillit. 



 

 

 

 

 

Endret av ClusterOfGrapes
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
nissen4 skrev (11 timer siden):

Beklager å blande meg, men hvordan vet du at alle som omtales på Rampelyset har inntekt fra sine kanaler? Det er høyst vanskelig å få en inntekt i SOME

De har alle sosiale medier konti som gjør det mulig å nettopp diskutere det som deles. Langt de fleste har opprettet foretak som er registrert i Brønnøysund og inntekt er søkbar på proff.no. 

De som ikke har AS, vet vi har inntekt fordi de har annonsører og samarbeidspartnere. Også om du får sponsede produkter er dette definert som inntekt og skal skattes av i følge Skatteetaten. Har du et antall følgere er du attraktiv som annonsekanal og selv små kontier vil få slike tilbud. Ser du at de har slikt så har de altså inntekt. Alle de som diskuteres her har inntekt på denne måten. 

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som søker oppmerksomhet må tåle både negativ omtale og positiv.....tåler en ikke dette så bør en faktisk finne på noe annet enn å søke etter å få oppmerksomhet. Så mange lite intelligente folk som jobber for å få fremhevet seg selv og egne idiotiske meninger, så er det vel naturlig at de får noe motstand. Nei, folk som forventer oppmerksomhet,men kun av det positive slaget.....de er så stakkarslige at det blir bare patetisk.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juststop skrev (På 25.10.2021 den 10.37):

Hva definerer at en er i rampelyset? Å ha 1000 følgere på Instagram? Og hvem kan si hvem som søker oppmerksomhet og hvem som ikke gjør det? Er alle, både små og store Instagram brukere som ikke har lukket Instagram noen som søker oppmerksomhet? Og da kan du ta samme spørsmål med både Facebook, snapchat, YouTube og blogg

Alle som har en åpen instagram søker selvsagt oppmerksomhet, hvis ikke ville de selvsagt hatt en lukket instagram.....det bør faktisk være lett å forstå.Det samme gjelder forsåvidt alle plattformer......Hvis du velger å ha alt åpent,hva ville grunnen være til det,om det ikke var for oppmerksomhet fra ukjente?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig finner jeg det ytterst merkverdig at enkelte mener at kritikkverdige ting influensere legger ut, skal gå upåaktet hen hos publikum. Selv mener jeg det er viktig at man setter et kritisk søkelys på løgn, bedrag, overeksponering av barn, thinspo, og hvilke konsekvenser det kan få for unge, sårbare mennesker å bli foret med glansbilder av opererte influensere som framstiller kosmetisk kirurgi som om det skulle være en tur til frisøren. I mine øyne har influensere et særlig ansvar overfor både publikum de henvender seg til, og med tanke på egen familie som blir eksponert uten å være klar over det. 

I noen av trådene har faktisk debatten avslørt grove løgner og bedrag fra influenseres side. Det er egentlig ganske fantastisk å tenke på. At influensere skal kunne svindle folk for penger, utgi seg for å være noen andre enn de er, anmelde uskyldige mennesker, og utgi bøker fulle av løgn, uten at det blir avslørt, er direkte kriminelt. 

Hvis det ikke eksisterte en eneste kritisk motstemme til dette, tør jeg ikke tenke på hva konsekvensene kan bli. Jeg er så kynisk at jeg tenker at hvis du ikke kan stå for det du legger ut i sosiale medier, da bør du slette kontoene dine og legge influenserjobben på hylla.

  • Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solaire

Hvis influensere skal bli fritatt for kritikk for arbeidet de gjør "fordi de kan bli lei seg", så skal det da saktens gjelde for absolutt alle som er i arbeid! Heretter skal jeg avskrive absolutt alt av kritiske tilbakemeldinger i arbeidslivet mitt som hat og misunnelse og gråte krokodilletårer mens jeg hulker frem at jeg bare er ei jente på snart tretti år som prøver å finne min vei her i livet.

Endret av Solaire
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
  • 1 måned senere...
Era Vulgaris skrev (På 27.10.2021 den 17.38):

Personlig finner jeg det ytterst merkverdig at enkelte mener at kritikkverdige ting influensere legger ut, skal gå upåaktet hen hos publikum. Selv mener jeg det er viktig at man setter et kritisk søkelys på løgn, bedrag, overeksponering av barn, thinspo, og hvilke konsekvenser det kan få for unge, sårbare mennesker å bli foret med glansbilder av opererte influensere som framstiller kosmetisk kirurgi som om det skulle være en tur til frisøren. I mine øyne har influensere et særlig ansvar overfor både publikum de henvender seg til, og med tanke på egen familie som blir eksponert uten å være klar over det. 

I noen av trådene har faktisk debatten avslørt grove løgner og bedrag fra influenseres side. Det er egentlig ganske fantastisk å tenke på. At influensere skal kunne svindle folk for penger, utgi seg for å være noen andre enn de er, anmelde uskyldige mennesker, og utgi bøker fulle av løgn, uten at det blir avslørt, er direkte kriminelt. 

Hvis det ikke eksisterte en eneste kritisk motstemme til dette, tør jeg ikke tenke på hva konsekvensene kan bli. Jeg er så kynisk at jeg tenker at hvis du ikke kan stå for det du legger ut i sosiale medier, da bør du slette kontoene dine og legge influenserjobben på hylla.

Ja helt enig!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...