Gå til innhold

Rampelyset kV kan føre til selvmord


Juststop

Anbefalte innlegg

Gjest brødskalle
1 minutt siden, panfobi said:

Selvfølgelig. Og det er derfor vi blant annet har moderatorer her, slik at de som går for langt blir moderert. Bortsett fra det så klarer de aller fleste her inne å forholde seg saklig og konstruktiv. Og dét må faktisk influensere tolerere. Hvis de ikke takler tilbakemeldinger, så får de lukke profilen sin og heller kommunisere med kjente og kjære. 

Så hvorfor må ikke vi som kg brukere tåle det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

panfobi skrev (På 25.10.2021 den 10.12):

Det kan jo tenkes at folk/influensere bør slutte å brette ut alskens om privatlivet sitt også, så har ikke folk noe å snakke eller skrive om. De kan jo ta et ansvar for hva som blir publisert. 

Absolutt, men det finnes grenser for hva som er både greit og lovlig å skrive om et annet menneske også. Mange folk er virkelig fæle her inne. Ikke alle - og flere og flere har fått øynene opp for at debattene blir mye mer redelige når man diskuterer saklig, men det er fortsatt noen som går over lik, nærmest, for å henge ut offentlige personer mest mulig.

Endret av Gjenferdet
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en person tar selvmord, er grunnen kompleks. Det blir for enkelt å skylde på KG. Og er man influenser, men ikke tåler at folk skriver/snakker om det vedkommende bretter ut om livet sitt, bør man revurdere yrket sitt. Man må jo ta noen gode valg for seg selv, ikke bare skylde på alle andre. Andre folk kan man som regel ikke endre… Og på et så stort forum som KG finner du alle mulige slags folk, med alle mulige bakgrunner, logisk tenking, uttrykksmåte, kognitiv funksjon osv. Det sier seg selv at diskusjoner da kan blåse litt ut av proposjoner. Heldigvis har vi da gode moderatorer, som ofte er raskt på banen. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

brødskalle skrev (21 minutter siden):

Så hvorfor må ikke vi som kg brukere tåle det?

Fordi vi er ikke offentlige 🙄

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal grensen gå, og hvem skal sensurere hva som er innafor og ikke?
La meg ta noen andre eksempler på mennesker som må tåle umenneskelig hets, kritikk, og personangrep på daglig basis, for eksempel politikere, idrettsutøvere, og andre kjente mennesker innen kultur. Her er det tydeligvis greit å være både rasistisk, misogyn, og komme med drapstrusler, og de skal tåle det fordi de har valgt den rollen de har.

Mens influensere skal ikke kunne diskuteres? De har i høyeste grad oppsøkt rampelyset, utelukkende for å tjene penger på det. Og få sine femten minutter i rampelyset. 

Endret av Era Vulgaris
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som svarer på hva de mener definerer en Influencer! Hvor mange følgere må den ha? Må vedkommende leve av å være offentlig? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CecilieX
Juststop skrev (1 minutt siden):

Ingen som svarer på hva de mener definerer en Influencer! Hvor mange følgere må den ha? Må vedkommende leve av å være offentlig? 

Men det er jo saken uvedkommende ut fra din retorikk. Om de tjener 0,- eller 6 millioner er de jo likevel mennesker som potensielt sett kan ta selvmord og bør derfor ikke motta kritikk.

Ellers enig med @Kinder, årsaken til at noen tar selvmord er kompleks, og trusselen om at det kan skje kan ikke være det som styrer ens moralske kompass. I så fall kan ingenting kritiseres siden kritikk ofte rammer personer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juststop skrev (14 minutter siden):

Ingen som svarer på hva de mener definerer en Influencer! Hvor mange følgere må den ha? Må vedkommende leve av å være offentlig? 

Å være en influencer har ingenting med antall følgere å gjøre. Influence er et engelsk ord som betyr påvirke. Så en influencer er en påvirker/trendsetter.

På utdanning.no har de en yrkesbeskrivelse for influencere der de lister opp vanlige arbeidsoppgaver for en såkalt influencer:image.png.3f72fb9afd187298756510c00433d81a.png
 

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CecilieX skrev (5 minutter siden):

Men det er jo saken uvedkommende ut fra din retorikk. Om de tjener 0,- eller 6 millioner er de jo likevel mennesker som potensielt sett kan ta selvmord og bør derfor ikke motta kritikk.

Ellers enig med @Kinder, årsaken til at noen tar selvmord er kompleks, og trusselen om at det kan skje kan ikke være det som styrer ens moralske kompass. I så fall kan ingenting kritiseres siden kritikk ofte rammer personer. 

 

For meg har det ikke noe å si om en er Influencer eller ikke, men når det blir brukt som argument vil jeg gjerne høre hvordan de definerer en Influencer. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Kavorka skrev (3 minutter siden):

Å være en influencer har ingenting med antall følgere å gjøre. Influence er et engelsk ord som betyr påvirke. Så en influencer er en påvirker/trendsetter.

På utdanning.no har de en yrkesbeskrivelse for influencere der de lister opp vanlige arbeidsoppgaver for en såkalt influencer:image.png.3f72fb9afd187298756510c00433d81a.png
 

Da er det jo flere som blir skrevet om her inne som ikke er Influencere men "vanlige folk". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juststop skrev (På 25.10.2021 den 9.44):

Nå har jeg fulgt med her inne i en lang periode og er sjokkert over hvordan forumet er blitt til et nettsted hvor en kan skrive masse negativt om andre mennesker gjemt bak at de diskuterer en bedrift. 

Det er synsing, spekulasjoner, løgner, fakta, overdrivelser og meninger blandet sammen i en stor og vond smørje. Selv om en kan rapportere og det verste blir etterhvert fjernet, er det forferdelig at det i det hele tatt er lov å ha et slik sted som dette. 

Noen er ikke engang store og kan defineres som Influencere. 

Kommer noen med noe positivt blir det raskt angrepet og de som er positive blir omtrent jaget ut. 

Hva er dette for noe? 

Det er og veldig spesielt at trådene om personer som har trukket seg ut av det offentlige blir lagret og er fremdeles søkbare. 

Jeg har observert flere som har slitt psykisk etter å ha blitt omtalt her inne  negativt over lengre periode og jeg tror at en dag vil dette ende med at en person tar selvmord. 

Vil kvinneguiden rampelyset la det gå så langt? Må det et selvmord til før en begynner å tenke på hva dette kan gjøre med psyken til mennesker? 

 

Kjenner ei som har stilt spørsmål her inne som har gitt svar som har ført til selvmordstanker flere ganger,  hun er 21 år. Jeg har opplevd å blitt meget trist / uvel i dagesvis. Minnes om depresjon men gikk jo over. Folk reagerer forskjellig og noen svar er verre enn andre. Om svaret er litt stygt men ikke fult like stygt som tidligere kommentarer på innlegget kan det være siste dråpen for at noen føler det verste om seg selv og mister livsgleden. Sluttet å skrive innlegg her men leser fortsatt. Venninna mi er helt ferdig med KG. Mange drittmennesker på et sted 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juststop skrev (3 minutter siden):

For meg har det ikke noe å si om en er Influencer eller ikke, men når det blir brukt som argument vil jeg gjerne høre hvordan de definerer en Influencer. 

 

Og når slutter personen å være en influencer? Har vedkommende hatt ett eller 10 samarbeid så vil vedkommende alltid være en influencer og fortsette å bli diskutert her inne så lenge vedkommende har Instagram? Hva om vedkommende sletter instagram og tråden blir stengt. Har ikke vedkommende rett på å få det slettet etter en viss tid? Eller skal alt det andre har skrevet om vedkommende på forumet være søkbart videre som en livslang straff? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Juststop skrev (13 minutter siden):

For meg har det ikke noe å si om en er Influencer eller ikke, men når det blir brukt som argument vil jeg gjerne høre hvordan de definerer en Influencer. 

 

Influencer - en som påvirker samfunnet

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visdomstannaverker skrev (Akkurat nå):

Influencer - en som påvirker samfunnet

Ja, og det er mange som blir diskutert her inne som ikke påvirker samfunnet med reklame.

Egentlig påvirker vi alle samfunnet i mer eller mindre grad så lenge vi er på Internett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Era Vulgaris skrev (1 time siden):

Hvor skal grensen gå, og hvem skal sensurere hva som er innafor og ikke?
La meg ta noen andre eksempler på mennesker som må tåle umenneskelig hets, kritikk, og personangrep på daglig basis, for eksempel politikere, idrettsutøvere, og andre kjente mennesker innen kultur. Her er det tydeligvis greit å være både rasistisk, misogyn, og komme med drapstrusler, og de skal tåle det fordi de har valgt den rollen de har.

Mens influensere skal ikke kunne diskuteres? De har i høyeste grad oppsøkt rampelyset, utelukkende for å tjene penger på det. Og få sine femten minutter i rampelyset. 

Dette var godt sagt. Det skjer stadig at skuespillere, nyhetsopplesere, programledere osv får seg en tråd der det skal diskuteres hvorvidt personen er pulbar eller ikke. Osv. 

Det finnes mange stygge angrep på KG, i ulike fora. Å skulle skjerme influensere fordi noen mener det kan føre til selvmord - altså hæ? 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Visdomstannaverker skrev (13 minutter siden):

Kjenner ei som har stilt spørsmål her inne som har gitt svar som har ført til selvmordstanker flere ganger,  hun er 21 år. Jeg har opplevd å blitt meget trist / uvel i dagesvis. Minnes om depresjon men gikk jo over. Folk reagerer forskjellig og noen svar er verre enn andre. Om svaret er litt stygt men ikke fult like stygt som tidligere kommentarer på innlegget kan det være siste dråpen for at noen føler det verste om seg selv og mister livsgleden. Sluttet å skrive innlegg her men leser fortsatt. Venninna mi er helt ferdig med KG. Mange drittmennesker på et sted 

Jeg kjenner jeg er veldig glad for at jeg ikke er en offentlig person. Jeg som bare er et vanlig menneske har fått store mengder med dritt mot meg her inne. Jeg lar meg ikke rokke, men jeg hadde ikke taklet én dag i fotsporene til influencere. Det må være ekstremt slitsomt å måtte stå til rette for alt hele tiden. Man får jo ingen pusterom til å være menneske med feil og mangler. Folk skal ha en mening om absolutt alt, og den skal helst uttrykkes på en så sårende måte som overhodet mulig…

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juststop skrev (1 minutt siden):

Ja, og det er mange som blir diskutert her inne som ikke påvirker samfunnet med reklame.

Egentlig påvirker vi alle samfunnet i mer eller mindre grad så lenge vi er på Internett. 

Nei jeg kan ikke akkurat si at mine instagrambilder av huset mitt eller barna mine, med 50 til 100 likerklikk påvirker samfunnet. Har påvirket et par venner til å spille Ludo Club via messenger, men anser ikke meg selv som influenser altså 😁 

Et eksempel på påvirker er; Sophie Elise som påvirker samfunnet med sminke, mote og diverse. Kjenner mange som følger de populære influenserene som holder på med mote, som har blitt påvirket til å handle klær de finner på disse kjente. Mener ikke å diskutere, bare gir et eksempel på hvordan jeg oppfatter *influenser* 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire år med daglig kritikk og latterliggjøring er det minste de må tåle når de merker reklame feil eller legger ut mange selfies. 

Tar de selvmord så er det bare for å få oppmerksomhet. Fosterstilling til et nytt nivå, liksom.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nudeldama skrev (1 minutt siden):

Fire år med daglig kritikk og latterliggjøring er det minste de må tåle når de merker reklame feil eller legger ut mange selfies. 

Tar de selvmord så er det bare for å få oppmerksomhet. Fosterstilling til et nytt nivå, liksom.

Eeeeehhhh javel? Håpe dette er ironi! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...