AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #1 Del Skrevet 24. oktober 2021 Jeg er 10 kg fra trivselvekt og har store problemer med å gå ned. Jeg kan starte dagen/uken bra men om kvelden går det i stå. Kanskje går det bra et par uker og jeg går ned ned 2-3 kg men så er de tilbake igjen etter en helg. Jeg spiser mye når jeg er lei og sliten. Spesielt jobben tærer og når jeg kommer hjem til mannen,ei på 8, en på 14 og en på 17 vil jeg kose meg med de. Vi lager god mat og det er vanskelig å motstå. Dette står på viljestyrke og den er fraværende. Uff vet ikke hvordan jeg skal jobbe med den. Noen som har tips til- viljestyrke? Anonymkode: b07a1...768 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #2 Del Skrevet 24. oktober 2021 Har du prøvd periodisk faste, ikke spise på 12-16 timer. Kanskje det er lettere å kutte ut frokosten enn å pine seg om kvelden? Funker veldig bra for meg. https://fedon.no/temaartikler/periodisk-faste-bra-for-bade-vekt-og-helse/ Anonymkode: cfc22...cbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #3 Del Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du prøvd periodisk faste, ikke spise på 12-16 timer. Kanskje det er lettere å kutte ut frokosten enn å pine seg om kvelden? Funker veldig bra for meg. https://fedon.no/temaartikler/periodisk-faste-bra-for-bade-vekt-og-helse/ Anonymkode: cfc22...cbb Jeg jobber i bhg hvor det ofte er mat på formiddagen, det blir tøft. Har prøvd å faste, klart det i helger feks 19-11. Men i uken klarer jeg max 12. Og sprekker.. Anonymkode: b07a1...768 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #4 Del Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg jobber i bhg hvor det ofte er mat på formiddagen, det blir tøft. Har prøvd å faste, klart det i helger feks 19-11. Men i uken klarer jeg max 12. Og sprekker.. Anonymkode: b07a1...768 Prøv å slutte å spise 21 om kvelden og hold ut til 09 fks. Eller er det felles frokost på jobben? Jeg selv går fra 22-10, kun svart kaffe uten næring på morgenen. Anonymkode: cfc22...cbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #5 Del Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Prøv å slutte å spise 21 om kvelden og hold ut til 09 fks. Eller er det felles frokost på jobben? Jeg selv går fra 22-10, kun svart kaffe uten næring på morgenen. Anonymkode: cfc22...cbb Jeg kan fint klare 20-08 feks. Men ser jeg bør faste 16 for effekt. Men jeg må uansett få ned kaloriinntak. Hjelper ikke faste hvis jeg overstiger 1800-2000 kcal. Jeg går ned ved 1600 og fasting...men sprekker etter par uker Anonymkode: b07a1...768 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #6 Del Skrevet 24. oktober 2021 Jeg tror du heller bør jobbe med å forandre tankegangen rundt "kos" og "god mat". På den måten kan du både gå ned selv og forhindre at barna dinr tar over de dårlige vanene og selv får problemer med vekta etterhvert. Kos: hva annet enn usunn (og for mye) mat kan være kos? Hva med brettspill? Aktiviteter? En tur i svømmehallen? En film? La ungene lære deg dataspill? En kopp te? God mat: Hvorfor må god mat bety usunn mat? Hva med bær som hverdagsdessert/kos? Sunnere varianter av det dere liker, særlig i ukedagene? Finne nye favoritter? Prøve nye råvarer og grønnsaker? Anonymkode: 22a04...c11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #7 Del Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg tror du heller bør jobbe med å forandre tankegangen rundt "kos" og "god mat". På den måten kan du både gå ned selv og forhindre at barna dinr tar over de dårlige vanene og selv får problemer med vekta etterhvert. Kos: hva annet enn usunn (og for mye) mat kan være kos? Hva med brettspill? Aktiviteter? En tur i svømmehallen? En film? La ungene lære deg dataspill? En kopp te? God mat: Hvorfor må god mat bety usunn mat? Hva med bær som hverdagsdessert/kos? Sunnere varianter av det dere liker, særlig i ukedagene? Finne nye favoritter? Prøve nye råvarer og grønnsaker? Anonymkode: 22a04...c11 Vi har ikke et direkte usunt kosthold. Sjelden take away og stapper ikke snop hver dag. Feks Jeg bare stopper ikke å spise, altså jeg spiser ikke bare en skål med jordbær og fløte. Jeg spiser hele kurven. Jeg tar den andre porsjonen med middag selv om jeg på forhånd tenkte nei bare en porsjon. Mat er godt, mat får meg rolig, mat trøster. Trening får meg også rolig og trøstende, men kan jo ikke gjør det hele dagen. Og spiser myyye etter trening som jo er helt feil. Anonymkode: b07a1...768 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #8 Del Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Vi har ikke et direkte usunt kosthold. Sjelden take away og stapper ikke snop hver dag. Feks Jeg bare stopper ikke å spise, altså jeg spiser ikke bare en skål med jordbær og fløte. Jeg spiser hele kurven. Jeg tar den andre porsjonen med middag selv om jeg på forhånd tenkte nei bare en porsjon. Mat er godt, mat får meg rolig, mat trøster. Trening får meg også rolig og trøstende, men kan jo ikke gjør det hele dagen. Og spiser myyye etter trening som jo er helt feil. Anonymkode: b07a1...768 Så spis hele kurven med jordbær, og dropp fløten 😉 Ikke lag for store porsjoner til middag. Frys ned rester så de ikke står og frister. Finn små grep til å komme deg ut av dette mønsteret, hvis du ønsker det. Anonymkode: 22a04...c11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #9 Del Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Vi har ikke et direkte usunt kosthold. Sjelden take away og stapper ikke snop hver dag. Feks Jeg bare stopper ikke å spise, altså jeg spiser ikke bare en skål med jordbær og fløte. Jeg spiser hele kurven. Jeg tar den andre porsjonen med middag selv om jeg på forhånd tenkte nei bare en porsjon. Mat er godt, mat får meg rolig, mat trøster. Trening får meg også rolig og trøstende, men kan jo ikke gjør det hele dagen. Og spiser myyye etter trening som jo er helt feil. Anonymkode: b07a1...768 Spis jordbær uten fløte dropp porsjon to. Drikk vann og te istedet. Prøv andre teknikker som turgåing, yoga eller meditasjon. Anonymkode: dd29a...cb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #10 Del Skrevet 25. oktober 2021 Av erfaring så er det eneste som funker: viljestyrke, gode rutiner og disiplin i en periode, helt til kropp og hjerne internaliserer dette som "faste vaner", og noe du bare gjør uten å tenke på det. Det vil imidlertid ta litt tid. Jeg var en som kjedespiste og trøstespiste på kvelden i mange år noe som medfølget 15 kg overvekt. Jeg bestemte meg for å spise 3 faste sunne måltider, og ikke noe utenom for to år siden. Det var i grunnen krevende i ett år. Hvor jeg måtte jobbe med å motstå og tvinge meg selv til å ikke spise om vi hadde godteri i hus. Men etter hvert så løsnet det helt. Nå har vi skapene fulle av Halloween-godteri til barna, og det er helt uinteressant for meg. Noe som hadde vært fullstendig uaktuelt for 2 år siden. Vi har spist en god middag, og jeg er fornøyd. Jeg vil oppriktig ikke ha noe mer. Men det tok tid og krefter å komme dit! Gevinsten er vektnedgang og et avslappet forhold til mat (sjokolade har mistet sin magiske kraft 😅) Anonymkode: 36993...d29 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #11 Del Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 24.10.2021 den 20.12): Jeg er 10 kg fra trivselvekt og har store problemer med å gå ned. Jeg kan starte dagen/uken bra men om kvelden går det i stå. Kanskje går det bra et par uker og jeg går ned ned 2-3 kg men så er de tilbake igjen etter en helg. Jeg spiser mye når jeg er lei og sliten. Spesielt jobben tærer og når jeg kommer hjem til mannen,ei på 8, en på 14 og en på 17 vil jeg kose meg med de. Vi lager god mat og det er vanskelig å motstå. Dette står på viljestyrke og den er fraværende. Uff vet ikke hvordan jeg skal jobbe med den. Noen som har tips til- viljestyrke? Anonymkode: b07a1...768 Så lenge du bruker mat som trøst vil ingen råd om viljestyrke fungere. Aller først må du finne roten til hvorfor du bruker mat som trøst og så jobbe med det Anonymkode: df98e...2c0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå