Gå til innhold

Blir mobbet Fordi hun ikke bruker hijab.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Det sitter langt inn og skrive dette I frykt om og få masse dritt slengt, jeg er ikke intressert I mother blaming eller slikt, og kommer til og rapportere det om det skjer og kommer til og ignorere det.

Saken er at vi har ei datter på 6 år som går I 1 klasse. Og min datter har flere ganger sagt at det er 1 elev som plager henne og spør min datter om hvorfor hun ikke bruker hijab. Vi er muslimer og jeg bruker hijab, men jeg ønsker ikke at min datter bruker det da hun er for liten til og bruke det. 

Det er snart trivselssamtale på skolen. Og kommer til og ta opp dette men ønsker ikke og fremstå aggresiv selvom dette gjør meg veldig irritert.

Hva hadde du gjort? Hvordan går jeg frem? På forhånd takk.

Anonymkode: b8cda...691

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du vet hvem det er som plager så ta en samtale med foreldrene. Det er uansett uakseptabelt å plage andre. 

Hvilke valg dere tar som familie har ingen andre noe med. 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, stan said:

Hvis du vet hvem det er som plager så ta en samtale med foreldrene. Det er uansett uakseptabelt å plage andre. 

Hvilke valg dere tar som familie har ingen andre noe med. 

Hvordan ville du konfrontert foreldrene eventuellt lærer?

Anonymkode: b8cda...691

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo bare ta det opp på en rolig måte, snakke om det uten å vise at du er irritert. Det trenger ikke å bli vanskelig. Bare husk å være rolig. 

Anonymkode: 100cb...913

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan ville du konfrontert foreldrene eventuellt lærer?

Anonymkode: b8cda...691

Jeg ville bare fortalt at mitt barn forteller at ditt barn plager henne. Så spurt om de kjenner noe til dette? Så la de svare. Kanskje de føler de må snakke med sitt barn. 

Til lærer ville jeg fortalt det på tilsvarende måte. 

Det beste er å gå ut fra at de er ukjente med dette. Da inviterer du til samarbeid og en felles løsning på problemet. 

Hvis du angriper foreldrene eller lærer, så går de i forsvar og du har mistet sympati. 

Unger gjør mye rart og det er viktig å ikke gi skylden for det til foreldrene eller lærer.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurder om du skal ta det dirkete med foreldrene eller ikke. Så ville jeg tatt det med kontaktlærer under denne trivselsamtalen. Si at du forventer at skolen gjør et forsøk på å stoppe dette hijabmaset. Prøv så godt du kan å ha en vennlig tilnærming.  Skolen kan ikke trylle og styre alt, men de kan prøve.  Og lær din jente noen svar tilbake når denne andre jenta kommer med hijabmobbing av din datter. Eks: "jeg har lært at det bestemmer man selv når man er eldre" 

Endret av Olsen
tilføyelse
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville tatt det opp med lærer på trivdelssamtalen. Fortalt hva som skjer, at det er plagsomt og må ta slutt. Spurt om lærer har noen forslag. Sannsynligvis vil lærer ta på seg å prate med det andre barnet. Bli enig med lærer om du bør ta en prat med foreldrene. Og hva din datter skal svare. Jeg ville lært henne å svare at hijab er et personlig valg, ikke legg deg borti, pass dine egne saker.

Anonymkode: e11ce...a84

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brødskalle

Det spiller liten rolle hva hun blir mobbet for. Problemet her er at datteren din ikke har en effektiv måte å håndtere den slags kommentarer på. Du må tenke litt og finne ut hva datteren din kan svare der hun får tilbake "makten" etter å ha blitt tråkket på. Om hun ikke ble mobbet for manglende hijkab, så hadde det vært noe annet. Det kan være noe enkelt som å spørre tilbake hvorfor denne jenten ikke går med hijab selv. Eller si noe ala ikke alle har lyst å gå med hijab, hvorfor er det et problem. Eller annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren din er 6 år og hun trenger ikke bruke hijab før hun får menstruasjon. 

Du kan ta det opp rolig på trivselssamtalen. 

Du kan jo evt be datteren din å svare tilbake at man ikke trenger hijab før man kommer i puberteten. Og at nå så vil hun ikke.😊

Anonymkode: cfc45...7bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Datteren din er 6 år og hun trenger ikke bruke hijab før hun får menstruasjon. 

Du kan ta det opp rolig på trivselssamtalen. 

Du kan jo evt be datteren din å svare tilbake at man ikke trenger hijab før man kommer i puberteten. Og at nå så vil hun ikke.😊

Anonymkode: cfc45...7bd

Hvorfor må man bruke hijab etter menstruasjon? Kan en ikke velge selv om man vil bruke hijab eller ei? 

Anonymkode: e0e9e...9c7

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei, 

Det sitter langt inn og skrive dette I frykt om og få masse dritt slengt, jeg er ikke intressert I mother blaming eller slikt, og kommer til og rapportere det om det skjer og kommer til og ignorere det.

Saken er at vi har ei datter på 6 år som går I 1 klasse. Og min datter har flere ganger sagt at det er 1 elev som plager henne og spør min datter om hvorfor hun ikke bruker hijab. Vi er muslimer og jeg bruker hijab, men jeg ønsker ikke at min datter bruker det da hun er for liten til og bruke det. 

Det er snart trivselssamtale på skolen. Og kommer til og ta opp dette men ønsker ikke og fremstå aggresiv selvom dette gjør meg veldig irritert.

Hva hadde du gjort? Hvordan går jeg frem? På forhånd takk.

Anonymkode: b8cda...691

Jeg kan relatere meg. Det er en ukultur blant mange muslimer dessverre å rakke ned på andre muslimer som lever annerledes. Jeg følte meg selv tvunget til å gå med hijab da jeg gikk i en klasse med andre muslimske jenter. Det ble ikke bedre før vi flyttet til en annen del av byen, det til tross for at det ble slengt rykter om at jeg var «hore» som sluttet med hijab - man kan liksom aldri vinne. 
 

Jeg tror ikke det er så mye å gjøre, tar du det opp med foreldrene deres så vil dere bli stemplet som wannabe-europeer eller kuffar. Alternativet er å se om det er mulig for datteren din å bytte klasse eller skole?

Håper virkelig at det ordner seg for dere❤️

 

Anonymkode: 6f4f3...c48

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Datteren din er 6 år og hun trenger ikke bruke hijab før hun får menstruasjon. 

Du kan ta det opp rolig på trivselssamtalen. 

Du kan jo evt be datteren din å svare tilbake at man ikke trenger hijab før man kommer i puberteten. Og at nå så vil hun ikke.😊

Anonymkode: cfc45...7bd

Datteren hennes trenger ikke å gjøre noen verdens ting. Hijab er frivillig.

Anonymkode: 6f4f3...c48

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei, 

Det sitter langt inn og skrive dette I frykt om og få masse dritt slengt, jeg er ikke intressert I mother blaming eller slikt, og kommer til og rapportere det om det skjer og kommer til og ignorere det.

Saken er at vi har ei datter på 6 år som går I 1 klasse. Og min datter har flere ganger sagt at det er 1 elev som plager henne og spør min datter om hvorfor hun ikke bruker hijab. Vi er muslimer og jeg bruker hijab, men jeg ønsker ikke at min datter bruker det da hun er for liten til og bruke det. 

Det er snart trivselssamtale på skolen. Og kommer til og ta opp dette men ønsker ikke og fremstå aggresiv selvom dette gjør meg veldig irritert.

Hva hadde du gjort? Hvordan går jeg frem? På forhånd takk.

Anonymkode: b8cda...691

Jeg synes at dette er en viktig kamp å ta. Din datters rett til å velge er svært viktig, og man kan fint være muslim uten å bruke hijab. Dersom vi gir oss i disse små kampene i hverdagen vil Norge bli et ufritt land om 100 år. 

Jeg ville tatt en prat med både skolen og foreldrene til den aktuelle eleven. Men ville ikke hatt store forhåpninger når det gjelder skolen. Norsk skole er generelt svært feig og tar som regel parti med mobberen fordi det er vanskeligere å ta tak i problemet enn å la det fortsette. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Datteren hennes trenger ikke å gjøre noen verdens ting. Hijab er frivillig.

Anonymkode: 6f4f3...c48

Nemlig!

Anonymkode: 83d6a...e1c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Datteren din er 6 år og hun trenger ikke bruke hijab før hun får menstruasjon. 

Du kan ta det opp rolig på trivselssamtalen. 

Du kan jo evt be datteren din å svare tilbake at man ikke trenger hijab før man kommer i puberteten. Og at nå så vil hun ikke.😊

Anonymkode: cfc45...7bd

Ingen trenger å bruke hijab uansett alder. Arbeids- og inkluderingsminister vår er like mye muslim som noen andre og bruker ikke.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Datteren din er 6 år og hun trenger ikke bruke hijab før hun får menstruasjon. 

Du kan ta det opp rolig på trivselssamtalen. 

Du kan jo evt be datteren din å svare tilbake at man ikke trenger hijab før man kommer i puberteten. Og at nå så vil hun ikke.😊

Anonymkode: cfc45...7bd

herregud for en holdning! Ingen skal trenge å bruke noen hijab med mindre de selv vil (og knapt nok da).

Anonymkode: e00a7...169

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg kan relatere meg. Det er en ukultur blant mange muslimer dessverre å rakke ned på andre muslimer som lever annerledes. Jeg følte meg selv tvunget til å gå med hijab da jeg gikk i en klasse med andre muslimske jenter. Det ble ikke bedre før vi flyttet til en annen del av byen, det til tross for at det ble slengt rykter om at jeg var «hore» som sluttet med hijab - man kan liksom aldri vinne. 

 

Anonymkode: 6f4f3...c48

Den som sier det først er det sjæl ❤️

Anonymkode: 025b0...1c5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kan relatere meg. Det er en ukultur blant mange muslimer dessverre å rakke ned på andre muslimer som lever annerledes. Jeg følte meg selv tvunget til å gå med hijab da jeg gikk i en klasse med andre muslimske jenter. Det ble ikke bedre før vi flyttet til en annen del av byen, det til tross for at det ble slengt rykter om at jeg var «hore» som sluttet med hijab - man kan liksom aldri vinne. 
 

Jeg tror ikke det er så mye å gjøre, tar du det opp med foreldrene deres så vil dere bli stemplet som wannabe-europeer eller kuffar. Alternativet er å se om det er mulig for datteren din å bytte klasse eller skole?

Håper virkelig at det ordner seg for dere❤️

 

Anonymkode: 6f4f3...c48

Hjelpes, hva sies om norske kvinner i dette samfunnet?

Anonymkode: ae25a...df8

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen!!

Vi kommer rett og slett til og ta opp dette på skolen ved trivselssamtelen, vi vet hvilke barn det er snakk om som mobber, men vi kjenner ikke barnet eller foreldrene, men foreldrene vil også være der ved trivselssamtalen sammen med barna sine,  Og vi ønsker og konfrontere der sammen med vår datter, Kontakt lærer  er en meget dyktig lærer. og på skolen tar de hardt tak I mobbing så forhåpentlighvis ordner det seg. Jeg bruker hijab selv men jeg ønsker at jenta mi skal få bestemme selv om hun ønsker og bruke det, spesiellt når hun er såpass liten. Det Hender hun bruker det av fri vilje og det får hun lov til, men andre ganger går hun uten og det går og bra. Det skal også sies at det bare er 2 barn I klassen Hennes som bruker hijab..

 

Ts.

Anonymkode: b8cda...691

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg misforstår hva du skriver. Men halvårlige samtaler med lærer pleier å være foreldre + elev + lærer. De andre foreldrene og deres barn vil ikke delta på samme samtale, de har sin egen. Så da går det ikke å konfrontere.

Jeg synes ellers det er flott at du tar kampen for din datters rett til å velge selv hvordan hun vil leve!

Anonymkode: e11ce...a84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...