Gå til innhold

Når begynte du å «slippe» tenåringen din?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en sønn på snart 17 år. 
Vet jo at jeg må begynne å slippe han, men det er vanskelig.

Han er i en veldig løsrivelses prosess og merker han vil være voksen, samtidig som han er et barn innimellom.

Jeg er fortsatt sånn at jeg sender melding til foreldrene om han skal overnatte noe sted, og dette er han sint på meg for. Sier at ingen andre gjør det lenger. Er jeg for streng her? Jeg kjenner ikke alle kompisene hans. 
Tror ikke han drikker, kjører stort sett alltid moped i helgene. 
Når begynte dere å gi slipp? 

Anonymkode: bbe35...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, 17 år og sender melding til foreldrene er i overkant vil jeg si. Selvsagt må man se an ungene sine ang modenhet/ pålitelighet - men jeg slapp vel min sønn på den måten når han startet på vgs og fikk nye kompiser som jeg ikke kjente eller visste hvem foreldrene var. Han fikk styre overnattinger selv, samme med innetider - da han var til å stole på og kom likevel hjem til relativt fornuftige tider i skoledagene. Han skjøttet skolen helt topp selv, så fokuset mitt på han har vært å holde en tett dialog om det han ønsker å dele - mens « oppdragelsen» er jeg ferdig med på detaljnivå. Nå er han 19,5 og er på vei ut av redet. Jeg tror han vil klare seg godt.

Yngste er nå 15 og det er ikke særlig kontakt med foreldre som jeg ikke kjenner fra tidligere vennskap/klasse. Antar jeg kommer til å følge samme malen som med eldste. Så min konklusjon til deg - loosen up, han har rett i at du er for hønemor 😊

Anonymkode: 637ab...8df

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre sønnen din er lettere psykisk tilbakestående eller har andre kognitive vansker, børr du slutte å plage han slik du gjør med å ringe foreldrene til kompisene.

Anonymkode: 9ec6f...10a

Ryddet for brukerangrep. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en sønn på snart 17 år. 
Vet jo at jeg må begynne å slippe han, men det er vanskelig.

Han er i en veldig løsrivelses prosess og merker han vil være voksen, samtidig som han er et barn innimellom.

Jeg er fortsatt sånn at jeg sender melding til foreldrene om han skal overnatte noe sted, og dette er han sint på meg for. Sier at ingen andre gjør det lenger. Er jeg for streng her? Jeg kjenner ikke alle kompisene hans. 
Tror ikke han drikker, kjører stort sett alltid moped i helgene. 
Når begynte dere å gi slipp? 

Anonymkode: bbe35...834

Du burde er gitt slipp for noen år siden

Anonymkode: a0df4...406

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, man ringer da ikke foreldrene til venner når "barnet" nesten er myndig...:ler:

Man gir jo slipp litt og litt fra de er små. Min er 10 eneste gang jeg har noe spesiell kontakt med foreldrene til vennene er om de skal ha overnatting, jeg kommer ikke til å styre med det når han er 16 liksom, da holder det at han gir beskjed. 

Så lenge du ikke har et barn som er på ville veier så burde du jo gitt gutten din tillit lenge før nå. Han holder nok på å bli sprø stakkar.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, da jeg leste overskriften tenkte jeg at tenåringen var 13-14, men det er snakk om en 17-åring! Er dette tull?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Løsrivingen her begynte for flere år siden, og vedkommende er nå 17 år og straks 18.

Jeg er overbevist over at jo mer foreldre holder igjen jo større sjangser og risiko tar tenåringene.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet ut når jeg var 15 og utenlands (alene) når jeg var 17.. til sammenligning.. 😅

Anonymkode: 508d8...598

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei som fyller 16 om et par uker, og det der har jeg ikke gjort på et par år ihvertfall....

Du risikerer bare at han tar avstand fra deg når du holder på sånn....

Vil anbefale deg sterkt å heller basere deg på tillit og åpenhet framfor kontroll... Men mulig det toget har gått nå, det burde ha vært sånn i noen år allerede.

Jeg er "streng" på mange måter, men dette her synes jeg var godt i overkant. Skjønner sønnen din her, ts!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min er 15, og det er hvertfall over ett år siden jeg avtale med foreldre ift overnatting. Det styrer de selv, men hun spør alltid om hun kan få ha overnatting 👍

 

Let loose! Skjønner sønnen din 😊

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, skjønner at jeg er i overkant hønemor 🐓 

Han sendte nettop melding om at han skal overnatte i natt også, og jeg svarte at det var greit og at jeg ikke skal sende mld. til foreldrene. 

Anonymkode: bbe35...834

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Takk for svar, skjønner at jeg er i overkant hønemor 🐓 

Han sendte nettop melding om at han skal overnatte i natt også, og jeg svarte at det var greit og at jeg ikke skal sende mld. til foreldrene. 

Anonymkode: bbe35...834

Gratulerer med barnebarn innen 1 års tid da😉

Anonymkode: f27c1...27a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Gratulerer med barnebarn innen 1 års tid da😉

Anonymkode: f27c1...27a

den var unødvendig til ei mor som prøver å la sin sønn få mer ansvar.

mange f17åringer synes det er greit å overnatte i helger. det er også litt enklere å være oppe lenge, se film etc. trenger ikke å tenke på å dra hjem. 

ut fra TS sitt innlegg virker jo han som en relativt selvsendig og anstendig 17åring som vil helt fint takle dette ansvaret selv. 

Anonymkode: ec236...c1e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har en sønn på snart 17 år. 
Vet jo at jeg må begynne å slippe han, men det er vanskelig.

Han er i en veldig løsrivelses prosess og merker han vil være voksen, samtidig som han er et barn innimellom.

Jeg er fortsatt sånn at jeg sender melding til foreldrene om han skal overnatte noe sted, og dette er han sint på meg for. Sier at ingen andre gjør det lenger. Er jeg for streng her? Jeg kjenner ikke alle kompisene hans. 
Tror ikke han drikker, kjører stort sett alltid moped i helgene. 
Når begynte dere å gi slipp? 

Anonymkode: bbe35...834

Oi. Du er ekstremt overbeskyttende. Oppsøk hjelp. 

Anonymkode: 035ba...d47

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Gratulerer med barnebarn innen 1 års tid da😉

Anonymkode: f27c1...27a

🤦🏼‍♀️

Anonymkode: a0df4...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei på 16 med adhd. Sender som regel ikke melding til foreldrene med mindre jeg mistenker at hun ikke har tenkt å være der hun sier hun skal være. Hun må ha på snapmap. Men jeg vet at hun har flere brukere, så føler meg ikke trygg på den. 

Hun er veldig impulsiv og har flere ganger tatt henne i å dra ut å feste og drikke. 

Men merker at jeg slipper henne litt mer nå. Selv om jeg er redd hun skal bli utnyttet eller skadet pga manglende risikovurdering.

Anonymkode: 95a69...15a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS her! 
Fy søren så mye ekle svar fra dere. 
Takk til dere som har svart normalt. 
 

Anonymkode: bbe35...834

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Har ei på 16 med adhd. Sender som regel ikke melding til foreldrene med mindre jeg mistenker at hun ikke har tenkt å være der hun sier hun skal være. Hun må ha på snapmap. Men jeg vet at hun har flere brukere, så føler meg ikke trygg på den. 

Hun er veldig impulsiv og har flere ganger tatt henne i å dra ut å feste og drikke. 

Men merker at jeg slipper henne litt mer nå. Selv om jeg er redd hun skal bli utnyttet eller skadet pga manglende risikovurdering.

Anonymkode: 95a69...15a

Tror det finnes apper du kan laste ned på mob også😊

Anonymkode: fef84...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar, skjønner at jeg er i overkant hønemor 🐓 

Han sendte nettop melding om at han skal overnatte i natt også, og jeg svarte at det var greit og at jeg ikke skal sende mld. til foreldrene. 

Anonymkode: bbe35...834

Det er fint! Ta en prat i morgen eller noe, si at du skjønner at han har et poeng, og at du har bestemt deg for å endre kurs. Så presiserer du samtidig at han må informere om hvor han er, og at tillit kommer med et ansvar. Du sier ikke noe om at han pleier å fortelle usannheter, så jeg tror han bare er en normal tenåring med behov for å ikke ha mamma hengende over. 

Du kunne droppet å si at du ikke skulle ringe i dag, det hadde holdt med "den er grei, kos deg!" Men det kommer etter hvert 😉

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 15-åring og vi foreldrene til kompisgjengen har stadig vekk kontakt. De pleier å overnatte en gjeng på 4-5 hos hverandre og ha LAN og da er det litt logistikk som må til. Ikke alle som har 5 dyner/puter ekstra å tilby. Hadde en gjeng her i natt og syntes det var greit å si til de andre foreldrene etter overnsttingen at de holdt det gående til 5 i natt ( da våknet jeg igjen og fikk endelig mast de i seng.) 

Gutta driver idrett sammen og vi foreldre må ordne samkjøring. Ikke alltid man kan kjøre langt og tidlig en ukedag. Vi kjenner alle foreldrene, ser mange annenhver uke på kamp.   

Ellers så har vi alle i familien sporing på telefonene. Sjekker det fra tid til annen på sønnen når han er ute. (Sjekker min mann også, han pendler og greit å vite hvor langt han har kommet om jeg lager middag).  Jeg sender sønnen meldinger med påminnelser, men han svarer sjelden tilbake, jeg er fornøyd når jeg ser han har lest.  Han får ikke lov å skru av mobilen.

Har en 12-åring som stadig vekk overnatter hos venninne, har mindre kontakt med foreldrene der, men de har vært venner siden de var 2-3 år, så når hun sier hun skal overnatte, på shopping eller Tusenfryd med venner så sier jeg bare ha det.  Hun får ta tog og buss til storsentre (ikke Oslo) med venner, så lenge hun har mobilen med og på.   

Anonymkode: 70ca4...68b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...