Gå til innhold

12 øl i uken, ikke alkohol problem?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alle snakker om kalorier og enheter, men ingen av dere nevner hvor skadelig alkohol er i forhold til påvirkningen av hjernen, langtidsvirkninger, hvordan alkohol bryter ned immunforsvaret, og den økende faren ved demens av alkoholdrikking, samt at for hver enhet av alkohol som drikkes, økes faren for flere typer kreft med så å så mange prosent, og påvirkningen på lever, blod osv. 

Skjønner virkelig ikke det store behovet folk har for rus når vi i 2021 er så opplyste som vi er, mtp hvor helseskadelig alkohol (og ikke minst andre former for rusmidler) er. Vil dette være bra for hjernen min? Nå, i morgen og å i fremtiden? Still deg det spørsmålet neste gang du vurderer en drink…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 10/22/2021 at 8:00 PM, AnonymBruker said:

Godt du ikke bor i Spania,  Italia eller Frankrike , det de ofte har vin til lunsj- selv om man er i arbeid.  🤭

Anonymkode: 09cbb...a3d

Mange nordmenn tror ting er riktig bare fordi man gjør noe på kontinentet.

Anonymkode: c9a9a...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunaris
AnonymBruker skrev (På 22.10.2021 den 20.00):

Godt du ikke bor i Spania,  Italia eller Frankrike , det de ofte har vin til lunsj- selv om man er i arbeid.  🤭

Så du tror virkelig på det ja? Er ikke sånn, skjønner du. Har bodd i Spania. Er alkiser i Spania også, som her. De drikker gjerne vin til lunch. Men ikke normale mennesker i jobb. 

Verden hadde ikke gått rundt om alle gjorde som myten du tror på.

De har ikke vin til lunch. Skjerp deg. 

Endret av Lunaris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.10.2021 den 18.37):

herregud, så ekkelt og turn-off. Hadde ikke giddet å ha en kjæreste som drikker så mye. Min preferanse er menn som er totalt avholds, har stor respekt for det.

Kjæresten min drikker dessverre et par øl i måneden, men prøver å få han til å slutte med det.

12 øl i uken hadde jeg ikke giddet å forholde meg til, jeg fortjener mann av bedre kvalitet hadde jeg tenkt.

Anonymkode: 1ddd8...f76

Stakkars mann

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ingenting?? 
🤣

Anonymkode: 1f8d1...bba

Det er kanskje ikke ingenting, men det jammen ikke en mengde som er noe å hyle opp om heller

Anonymkode: 9c7a0...1c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på fest igår, drakk 12 øl... Å her kaller dere folk alkoholikere når de tar seg en øl eller to på en hel måned 🤣

Jeg og fruen kan ta en 6 pack ilag midt i uka, ikveld skal vi kose oss med en flaske vin, å nesten hver helg blir det noen øl sammen eller i selvskap med andre. 

Da må jo både jeg og fruen være de værste alkoholikerne i dette landet 🤣

Jesus maria, la folk leve som de gjør, noen koser seg med øl og/eller vin i helgene, mange tar en øl etter en lang og slitsom arbeidsdag, helt normalt.

60-70% av dette landet må jo bestå av alkoholikere ifølge dere... Ta dere en tur på byen en helg, så ser dere antallet mennesker som tar seg både øl og vin 😅

Anonymkode: 9b5b4...3d5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cisne skrev (13 timer siden):

Alle snakker om kalorier og enheter, men ingen av dere nevner hvor skadelig alkohol er i forhold til påvirkningen av hjernen, langtidsvirkninger, hvordan alkohol bryter ned immunforsvaret, og den økende faren ved demens av alkoholdrikking, samt at for hver enhet av alkohol som drikkes, økes faren for flere typer kreft med så å så mange prosent, og påvirkningen på lever, blod osv. 

Skjønner virkelig ikke det store behovet folk har for rus når vi i 2021 er så opplyste som vi er, mtp hvor helseskadelig alkohol (og ikke minst andre former for rusmidler) er. Vil dette være bra for hjernen min? Nå, i morgen og å i fremtiden? Still deg det spørsmålet neste gang du vurderer en drink…

Håper du tenker det samme matveien isåfall, godteri, brus osv. Regner med du aldri rører godteri, aner du skade potensialet av sukker?!?!?! 

Å mye mat der ute som er livsfarlig for kroppen.. 

Det er også farlig å kjøre bil, gå i gatene, handle på butikken, alt er livsfarlig i seg selv, det værste kan skje. 

Bare låse deg inne resten av livet, det er det tryggeste.. 

La folk leve, drikke, spise og gjøre hva de ønsker. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lunaris skrev (13 timer siden):

Så du tror virkelig på det ja? Er ikke sånn, skjønner du. Har bodd i Spania. Er alkiser i Spania også, som her. De drikker gjerne vin til lunch. Men ikke normale mennesker i jobb. 

Verden hadde ikke gått rundt om alle gjorde som myten du tror på.

De har ikke vin til lunch. Skjerp deg. 

Å jøsses da.

Jeg,  mann og barn med svigers var i Alicante for 2 år siden.  Etter stranda satt vi oss ned på caféen. Samtlige voksne tok en enhet iskald pils til lunsjen. 

Hadde vi gjort dette i Norge  hadde vi blitt uglesett  .

Du får be alle vingårder slutte med dette tøyset sitt , vinsmaking og alt sånn som forherliger  rusen.

Det er jo BARE derfor vi  drikker såklart. Ikke fordi  det er godt. 

Skal skjerpe meg   😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Var på fest igår, drakk 12 øl... Å her kaller dere folk alkoholikere når de tar seg en øl eller to på en hel måned 🤣

Jeg og fruen kan ta en 6 pack ilag midt i uka, ikveld skal vi kose oss med en flaske vin, å nesten hver helg blir det noen øl sammen eller i selvskap med andre. 

Jesus maria, la folk leve som de gjør, noen koser seg med øl og/eller vin i helgene, mange tar en øl etter en lang og slitsom arbeidsdag, helt normalt.

60-70% av dette landet må jo bestå av alkoholikere ifølge dere... Ta dere en tur på byen en helg, så ser dere antallet mennesker som tar seg både øl og vin 😅

Og? Å drikke 12 øl på en kveld er helt ok, synes du, og de som ikke er enige er «raringer», ikke sant? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det handler ikke om dette. Men hvis du MÅ drikke 12 øl eller må drikke noe i det hele tatt hver eneste uke så er det litt ugreit. Brukeren som mener det er synd samboeren drikker en øl eller to i måneden håper jeg var ironisk. Eller forsøkte å provosere. 

Anonymkode: 34287...882

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 enheter i uken er ikke mye. Hadde det hvert 12 til dagen hadde jeg forstått problemstillingen.

Anonymkode: 759f2...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/22/2021 at 8:04 PM, AnonymBruker said:

Noen føler seg truffet? Jeg sa at det var MIN mening. Du kan være enig eller uenig, I dont care 

Din mening er nok ikke viktig for hva alkoholisme er. Du har rett til å ha din standard for hva som er for stort alkohol forbruk, men det betyr ikke at det er alkoholisme. Jeg kan ikke kalle det å ha vondt i stortåa for hjerteinfarkt, og forlange at alle aksepterer det som helt greit. 

12 x 0.33 i uka er litt mye men ikke et problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunaris
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Å jøsses da.

Jeg,  mann og barn med svigers var i Alicante for 2 år siden.  Etter stranda satt vi oss ned på caféen. Samtlige voksne tok en enhet iskald pils til lunsjen. 

Hadde vi gjort dette i Norge  hadde vi blitt uglesett  .

Du får be alle vingårder slutte med dette tøyset sitt , vinsmaking og alt sånn som forherliger  rusen.

Det er jo BARE derfor vi  drikker såklart. Ikke fordi  det er godt. 

Skal skjerpe meg   😉

Gjør en spansk ansatt dette i lunsjen, får han sparken. Lett. 

Du har en (barndoms)fantasi om vingårder og lagt deg opp en realitet som ikke eksisterer. Det ER ikke sånn som du forestiller deg. Sorry to break it to you. 

Endret av Lunaris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (6 minutter siden):

Din mening er nok ikke viktig for hva alkoholisme er. Du har rett til å ha din standard for hva som er for stort alkohol forbruk, men det betyr ikke at det er alkoholisme. Jeg kan ikke kalle det å ha vondt i stortåa for hjerteinfarkt, og forlange at alle aksepterer det som helt greit. 

12 x 0.33 i uka er litt mye men ikke et problem. 

Det kommer helt an på om han MÅ ha det eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Det kommer helt an på om han MÅ ha det eller ikke. 

Gjelder det samme for Pepsi Max og melkesjokolade? Det å drikke 12stk små øl på en uke er ikke et problem eller alkoholisme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette ikke kvalifiserer som et alkoholproblem. Men fy så uattraktivt!! 
Jeg personlig hadde ikke orket å se på noen som drakk så mye. 
Og alkohol er dessuten kreftfremkallende. 

Jeg tenker at det er et sunnhetstegn at du reagerer på dette ts. 
Og et tegn på at dere nok er en dårlig match..!

Anonymkode: 367ad...7ea

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Lunaris said:

Du har en (barndoms)fantasi om vingårder og lagt deg opp en realitet som ikke eksisterer. Det ER ikke sånn som du forestiller deg. Sorry to break it to you. 

https://jech.bmj.com/content/55/9/648

PARTICIPANTS A 19 573 person sample, representative of the non-institutionalised Spanish population aged 16 years and over.

MAIN RESULTS Among Spaniards, 31.4% reported their health as suboptimal (fair, poor or very poor) and 56.9% consumed alcohol regularly, with the majority having a preference for wine. Light (1–2 drinks per day) or moderate consumption (3–4 drinks per day) was the most frequent pattern

https://www.thelocal.es/20210810/spain-has-second-highest-rate-of-daily-alcohol-drinkers-in-eu/

https://data.worldbank.org/indicator/SH.ALC.PCAP.LI

https://pubinno.com/drinking-culture-in-spain/

You’re pretty safe ordering a beer at any time of the day, starting around noon. As a food tradition, beer is always served with a plate full of olives or a free...

https://www.bbc.com/travel/article/20180424-a-uniquely-spanish-part-of-the-meal

Anonymkode: ee551...45f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tiuren skrev (8 timer siden):

Gjelder det samme for Pepsi Max og melkesjokolade? Det å drikke 12stk små øl på en uke er ikke et problem eller alkoholisme.

Ja. Bare at sjokolade og Pepsi blir man ikke ruset av. Hvis man drikker 12 øl eller mer hver eneste uke og blir sint om man ikke får dem kan det tyde på problemer. Ts hat tydeligvis forlatt diskusjonen så får jo ikke svar på det som er relevant her. 

Anonymkode: 9df2f...a8b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunaris skrev (På 24.10.2021 den 22.36):

Du tillegger meg meninger jeg ikke har,  og jeg er en voksen kvinne på 40 år og har aldeles ikke noe barndomsfantasi 🤣. Har vært på vingårder i Italia  og Frankrike. 

Måten vindrikking blir fremstilt av avholdsfolk er at det syndig  , skadelig  og kun et rusmiddel. 

Det er altså utenkelig  at vin kan nytes for smakens  skyld og komplimentere maten? Det er greit i sydlige strøk  , men ikke i Norden. Fordi vi er et annet" menneskeslag " som kun kan drikke oss fulle  ?

Det er det inntrykket jeg har i sånne tråder iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skippet over side 2 til 5, så ikke lest så altfor mye. Men 12 øl i uka? Trodde det var en del av den nye "trenden", hvor man har et normalt syn på alkohol. Alkohol er kultur, det er godt, og så lenge man ikke drikker 12 på en ettermiddag fungerer man i alle sammenhenger bortsett fra å hente takeaway med bil. Kanskje litt annerledes for de religiøse, men de har nå tatt et valg i livet... 

Om man drikker øl eller PepsiMax, eller til stadighet koser seg med sjokolade og andre søtsaker spiller liten rolle. Tyskland er et velfungerende land, og der drikker man øl til middag uten å bli uglesett. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 22.10.2021 den 19.46):

Din mening er ikke sammenfallende med medisinsk ekspertise. 

Hvis man ikke kan klare seg uten alkohol og alltid må innta øl minst en gang i uka så er man på god vei som rusmisbruker enten du vil innse det eller ei.

Anonymkode: 061e8...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...