Gå til innhold

Er helt knust. Hunden vår han nå "angrepet" oss begge.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her

Takk.

Har snakket med oppdretter og vedkommendes hunder er det ikke noe galt med, har jeg fått beskjed om. Vår hund er det eneste tilfellet h*n har hørt om, både hva angår dårlige hofter og aggresjon. Jeg føler selv jeg ble indirekte beskyldt for plagene til hunden, da han visstnok fikk for lite mosjon som liten.

Greia er at dyrleger hår gitt beskjed om lite aktivitet, nettopp pga vondter. Så hva skal jeg gjøre da, når hunden ble halt etter hver tur ute på jordet hvor han fikk løpe? Nå sitter jeg her og tror jeg har forårsaket dette. Klarer faen ikke leve med meg selv hvis det er tilfellet.

Anonymkode: a2f8b...d16

Tull. En valp/unghund får ikke hofteproblemer og stive ledd med mindre det er noe galt med selve hunden. Dere har ikke gjort noe som helst. Ekstremt lite eller ekstremt mye fysisk aktivitet hos valper kan gjøre at en hund får litt hofteproblemer når den er GAMMEL, spesielt om foreldredyrene har påvist en viss grad av HD. Ekstremt lite eller ekstremt mye aktivitet under valpeperioden vil ikke forårsake hofteproblemer eller stive ledd hos en eldre valp/unghund. 

Dere har ikke gjort noe galt. Dette er absolutt ikke deres skyld. Er hunden registrert i nkk? Har du kontakt med noe av de andre valpekjøperne? Har de erfart noe av det samme med sine hunder? 

 

Anonymkode: 54e04...f21

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal selvfølgelig avlive før den dreper et barn eller skader noen. Bort med den.

Anonymkode: f3b23...ec0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi har både røntget og tatt Pennhip. Hoftene hans er dårlig. Og han har begynt å fått forkalkninger ryggen.😔

 

Anonymkode: a2f8b...d16

Jeg har kjent hunder som har hatt begge deler, og det er hjelp å få for det i tillegg til at hunden din har medisiner, prøv det før avlivning for hunden er jo så ung😔

Jeg syns dere skal prøve kiropraktor eller akupunktur, det kan hjelpe veldig på forkalkninger og hoftesmerter, og da er det ofte trening i vann også.

Det at den biter trengs trening, og hvis dere er redd den skal bite noen ute, bruk heller munnkurv til dere er sikre.  Det kan hende den prøver å sjefe over dere.

Ville bare komme med noen tips, for her i landet er folk raske til å avlive før de har prøve å hjelpe.

masse lykke til❤️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

En stor hunderase. Begge ganger har vært i forbindelse med høy lyd. Sist nå for en time siden, hvor jeg sto på kjøkkenet og laget med smoothie i en blender. Kjæresten min kom gående helt vanlig, men kanskje ikke hunden fikk det med seg og ble redd og gikk direkte til angrep. Han rygget ikke heller, bare rett på. Han beit etter fingrer, men fikk ikke tak i de. Første gang bet han meg i armen og "hang fast" et par-tre sekunder.

Hva faen skal jeg gjøre?😣 han er 2 år gammel.. Har litt dårlige hofter, men ellers har han et godt og fin hjem. Får masse turer, lek. Jeg er helt rådvill her nå😣

Anonymkode: a2f8b...d16

Han er redd for høye lyder. Antagelig prøvde han å få deg unna lyden. Slik tolker jeg det. Jeg har hatt katt som lappet til meg når jeg har drevet med ting den trodde var farlig for meg. 
Husker jeg skar frukt med kniv på stua, katten slo seg helt vrang og klorte meg oppetter bena. Jeg trodde den var mannevond, men det viste seg at den var redd jeg skulle skade meg. Hver gang en av oss prøvde å skjære  noe, klikket den. De kan få for seg mye rart. 

Anonymkode: 96ef9...0ce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tenker jeg at smerter er en stor del av livet til hunden. Når hunden bare er 2 år og allerede sliter så mye er det på tide å tenke avliving.

Anonymkode: f0438...ed7

Synes dette var en veldig bastant mening om en 2 års gammel hund. De vet jo ikke hvorfor han reagerer som han gjør. Antagelige er han redd for høye lyder, og han hørte ikke at samboeren kom. 
Folk er alt for raske til å ville drepe dyr. 
Finn da iallfall ut grunnen først og ikke bare slepe en 2 åring til dyrlege med hensikt å drepe ham. Skjerp dere alle som hiver seg på avliving med en eneste gang.

Anonymkode: 96ef9...0ce

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts her

Takk.

Har snakket med oppdretter og vedkommendes hunder er det ikke noe galt med, har jeg fått beskjed om. Vår hund er det eneste tilfellet h*n har hørt om, både hva angår dårlige hofter og aggresjon. Jeg føler selv jeg ble indirekte beskyldt for plagene til hunden, da han visstnok fikk for lite mosjon som liten.

Greia er at dyrleger hår gitt beskjed om lite aktivitet, nettopp pga vondter. Så hva skal jeg gjøre da, når hunden ble halt etter hver tur ute på jordet hvor han fikk løpe? Nå sitter jeg her og tror jeg har forårsaket dette. Klarer faen ikke leve med meg selv hvis det er tilfellet.

Anonymkode: a2f8b...d16

Responsen du fikk fra oppdretter fremstår lite tillitsvekkende. Deformiteter i skjelett har ofte arvbarhet knyttet til seg. Sånn sett er det vanskelig å tro at din hund, alderen tatt i betraktning, er det eneste tilfellet h*n har hørt om. Forklaringen du serveres faller på sin egen urimelighet. Dessverre ikke den første (eller siste) hundeoppdretteren som ikke evner å se på eget oppdrett med objektive og kritiske øyne. Sykdom dysses ned/ties om, uønsket eller farlig adferd bagatelliseres og "normaliseres". Sistnevnte ser vi litt av også i denne tråden. Om denne rasen har en raseklubb (og tilhørende avlsråd) ville jeg varslet de i tillegg.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med hofter på de andre i kullet kan lett sjekkes på dogweb, samme med foreldredyr og deres søsken. Hv sier dyrlegen ang framtiden til denne hunden mtp hoftene? Får den smertestillende? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arx skrev (2 minutter siden):

Det med hofter på de andre i kullet kan lett sjekkes på dogweb, samme med foreldredyr og deres søsken. Hv sier dyrlegen ang framtiden til denne hunden mtp hoftene? Får den smertestillende? 

Ja, sjekk dogweb. https://www.dogweb.no/dogweb/dw/openPage/hundIndex.html?HUID= . Legg inn stamtavlenavnet og velg for å vise hundens søsken. Da kan du se både helsøsken og halvsøsken. 
 

Klem❤️

Anonymkode: a88fc...ca1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Tull. En valp/unghund får ikke hofteproblemer og stive ledd med mindre det er noe galt med selve hunden. Dere har ikke gjort noe som helst. Ekstremt lite eller ekstremt mye fysisk aktivitet hos valper kan gjøre at en hund får litt hofteproblemer når den er GAMMEL, spesielt om foreldredyrene har påvist en viss grad av HD. Ekstremt lite eller ekstremt mye aktivitet under valpeperioden vil ikke forårsake hofteproblemer eller stive ledd hos en eldre valp/unghund. 

Dere har ikke gjort noe galt. Dette er absolutt ikke deres skyld. Er hunden registrert i nkk? Har du kontakt med noe av de andre valpekjøperne? Har de erfart noe av det samme med sine hunder? 

 

Anonymkode: 54e04...f21

Tusen takk for dette svaret. Du er nå en av flere som har sagt dette til meg, så klarer å legge tanken om at dette er selvforskyldt, noe bort. Jeg har bebreidet meg selv i snart ett år. For det er litt over et år siden vi fikk beskjed om at hunden har hofter som ikke er bra. Vi hadde hatt hunden i tre mnd når han først viste tegn til at noe var galt; han satte seg ned og peip under luftetur. Dette har han gjort flere ganger i ettertid. Naturlig nok førte dette til at hunden fikk ligge en del i ro, kun noen kortere turer i lengre perioder. Dette også i samråd med dyrlege.

Men dette var ikke riktig fremgangsmåte mente oppdretter, da hunden måtte trenes og få sterk muskulatur for å ´holde´ alt på plass og støtte opp. Jeg har hatt hunder før, og har aldri latt de anstrenge kroppen noe særlig det første året pga at den er så myk i kroppen enda. Men dette var feil da, ifølge oppdretter.

Hunden er ikke registrert i NKK, da denne rasen ikke er godkjent der. Jeg har fått se papirer på at foreldredyr er fri for HD. Far er helt fri, imens mor har en veldig svak grad.

Anonymkode: a2f8b...d16

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, sjekk dogweb. https://www.dogweb.no/dogweb/dw/openPage/hundIndex.html?HUID= . Legg inn stamtavlenavnet og velg for å vise hundens søsken. Da kan du se både helsøsken og halvsøsken. 
 

Klem❤️

Anonymkode: a88fc...ca1

Tusen takk for tipset❤️

Men rasen er ikke registrert i NKK, da den ikke er godkjent der.

Anonymkode: a2f8b...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du kjøpte av en seriøs oppdretter? Mener jeg så en sak på tv2 her forleden om en oppdretter som solgte en haug av hunder med hofteproblemer.

Anonymkode: e8ce6...aa6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Åh dette er så trist å lese🥺🥺 Kan jeg spørre om han har fått mindre turer pga smerter også? Dette er overhode ikke no angreps-spm. Bare lurer på om det er en kombinasjon av alle tingene.. Ønsker deg og familien lykke til..❤️ jeg føler virkelig med deg.. uendelig leit å stå foran dette valget.. jeg hadde nok rådet meg til dyrlegen.. 🥺

Anonymkode: 24e17...06b

Ts her

Det trist å stå i situasjonen også😔 Du kan selvfølgelig spørre om hva du vil. Her er jeg ekstremt takknemlig for alle råd og tips jeg kan få!

Han har fått mindre turer i perioder, ja. Dette i samråd med dyrlege. Enkelte dager har han bare fått stått i langline utenfor døren. Andre dager lengre turer i skog og mark, og andre dager rundt i nabolaget. Han har nok hatt det ekstremt kjedelig i perioder, og dette er noe jeg tenker uendelig på nå😔 Jeg føler jeg har vært med på å ødelegge han.

Anonymkode: a2f8b...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er du sikker på at du kjøpte av en seriøs oppdretter? Mener jeg så en sak på tv2 her forleden om en oppdretter som solgte en haug av hunder med hofteproblemer.

Anonymkode: e8ce6...aa6

ts her

De har fremstått som meget seriøse. Men nå i ettertid har jeg fått hørt forskjellig. Mange er fornøyde, og noen er ikke det. Har heller ikke funnet noe negativt på nettet.

Anonymkode: a2f8b...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når han er så ung og har såpass fysiske helseproblemer og psykisk er ustabil hadde jeg nok tatt ham med til dyrlegen før det går virkelig galt.

Neste gang kan det være et lite barn. 

Trist, men hunden høres ikke frisk ut - og det på helt feil måter. 

Anonymkode: 67bc3...591

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to hunder.... 

Jeg må bare si med en gang - hadde en av dem vært som du beskriver, så hadde veien til veterinæren vært kort. Med ekstremt tungt hjerte, men det ansvaret hadde jeg ikke turt å ha.

Veldig direkte, men dønn ærlig. Det kan komme brå, høye lyder ute hvor det er andre også. Hva om en av dem plutselig blir bitt? Også høres det ut som om man ikke er helt sikker på smerte- og ubehagnivå.... Smerter kombinert med en tilfeldig sårbar psyke skal man ikke tulle med....

Hadde som sagt ikke turt å ta ansvaret for at denne hunden ikke skulle angrepet noen andre.... Man kan ikke styre når det kommer høye lyder bestandig....

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å spørre om dette er en rase som hører innunder kategorien bulldogg?

Endret av Julie
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, Julie said:

Er det lov å spørre om dette er en rase som hører innunder kategorien bulldogg?

Det stemmer.

Anonymkode: a2f8b...d16

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det stemmer.

Anonymkode: a2f8b...d16

Vi har også en rase som er en type bulldogg som ikke er anerkjent som egen rase i Norge og har aldri hatt hofteproblemer osv med dem. Her hadde jeg nok gått for avliving. Ikke trygt med en unghund som reagerer slikt. 

Anonymkode: 6ae12...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Ts her

Takk.

Har snakket med oppdretter og vedkommendes hunder er det ikke noe galt med, har jeg fått beskjed om. Vår hund er det eneste tilfellet h*n har hørt om, både hva angår dårlige hofter og aggresjon. Jeg føler selv jeg ble indirekte beskyldt for plagene til hunden, da han visstnok fikk for lite mosjon som liten.

Greia er at dyrleger hår gitt beskjed om lite aktivitet, nettopp pga vondter. Så hva skal jeg gjøre da, når hunden ble halt etter hver tur ute på jordet hvor han fikk løpe? Nå sitter jeg her og tror jeg har forårsaket dette. Klarer faen ikke leve med meg selv hvis det er tilfellet.

Anonymkode: a2f8b...d16

hvilken rase er dette? Jeg tror ingenting på en oppdretter som legger skylda på eier når hunder de selger blir syke. Det er frekt, og det er uprofesjonelt. Og hvor ofte har jeg ikke hørt dette fra eiere. Pga av taushetsplikt kan jeg ikke si noe konkret, men av og til så jeg kullbroren til en slik hund dagen før, og vet at det var akkurat det samme med den, også forteller eier av hund 2 slike fantasihistorier oppdrettere har fortalt dem. Aldri noen syke fra deres oppdrett. Har en oppdretter nå som krever kull på en tispe han vet er syk. Jeg må,politianmelde dette mennesket om jeg skal forhindre dette.

enkelte ganger har jeg sett tispa de parret og vet selv at jeg har fraråder å avle på dyret overhode. Likevel er hun drektig og selger kull på Finn noen uker senere. Oppdrettere lyver så det renner av dem bare de har nok status. 
 

ikke føl på skyld. Ikke hør på oppdretter. Få diagnosene inn i dogweb, og snakk med veterinær. Dennne hunden er bare 2 år. Den kan ikke ha det greit. Jeg tror det er fornuftig å vurdere avlivning. Men ikke ta avgjørelsen uten å ha snakket med profesjonelle. Som noen nevnte høres det ut som ressursvar, så får kartlagt lott først. 
 

Hilsen dyrlege

Anonymkode: 00f1d...38b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at det berører saken din direkte, men har du vurdert å ta kontakt med eiere av kullsøsken for å høre litt om deres erfaringer rundt lynne og eventuelle helseproblemer? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...