Gå til innhold

Helt ærlig, bruker du tanntråd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bruker svært sjelden og har heller aldri fått beskjed av tannlegen om å bruke det. Har gått til flere tannleger, både offentlig og privat. Sist jeg var hos den private tannlegen fikk jeg beskjed om at jeg ikke trengte å komme tilbake før om 2 år. Men kommer nok tilbake om ett da jeg synes det er greit å bare sjekke tennene og ta tannstein😅

Anonymkode: 6f1d5...c0e

Fortell oss gjerne oppskriften på det😅

Anonymkode: 194ba...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, morgen og kveld. Easy flosser ❤️ Må være nøye da, for den tråden er visst egentlig litt for tynn. 

Anonymkode: f3a75...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fortell oss gjerne oppskriften på det😅

Anonymkode: 194ba...537

Oppskriften på det er en helt middelmådig tannhygiene😂 I hele oppveksten pusset jeg kun tenner om kvelden og spiste en fluortablett. Begynte å pusse tennene både morgen og kveld når jeg ble 18, for jeg innså at det var visst det som var vanlig😅 Men null hull, og alltid fått skryt for tenne mine.

Tror det er mye gener som spiller inn i tennene også. Ingen av søsknene mine har heller slitt med tennene, og de har kjørt samme tannhygiene som meg.

Anonymkode: 6f1d5...c0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver jævla kveld! Etter å ha hatt mye hull oppigjennom har jeg kun hatt ett de siste 8 årene, etter at jeg begynte slavisk med det

Anonymkode: 49526...359

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.10.2021 den 22.38):

Ja, i to dager før jeg skal til tannlege 🤣 vil jo ikke lyve når hun skal spørre meg om jeg har brukt tanntråd 😁

Anonymkode: 90e10...a26

Min tannlege spør "hvor ofte bruker du tanntråd?", den sniken :ler:

AnonymBruker skrev (På 21.10.2021 den 22.50):

Hver kveld og ellers ved behov. Først tanntråd, så listerine munnskyll, så tannpuss og til slutt mellomromsbørste. Har periodontitt selv om jeg alltid har vært nøye med renhold. 

Anonymkode: 47caa...e81

Hvorfor Listerine før tannpuss? Bruker du den som løsner plakk?


Jeg innrømmer lett at jeg slurver med tanntråd, men prøver å bruke det noen ganger i uka i hvert fall. Noen tannleger sier at litt er bedre enn ingenting, mens andre sier at tanntråd enten må brukes hver dag eller så har det ingen hensikt. Jeg bruker av og til mellomromsbørster mellom fremtennene nede for å unngå tannstein (blir veldig lett der) og så skyller jeg med fluorskylling hver kveld etter tannpuss (Fluorid 2mg).

Noen ganger har jeg null hull, og noen ganger har jeg 1-2 hull. Får alltid hull i kanten på gamle fyllinger.

Anonymkode: 85524...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oppskriften på det er en helt middelmådig tannhygiene😂 I hele oppveksten pusset jeg kun tenner om kvelden og spiste en fluortablett. Begynte å pusse tennene både morgen og kveld når jeg ble 18, for jeg innså at det var visst det som var vanlig😅 Men null hull, og alltid fått skryt for tenne mine.

Tror det er mye gener som spiller inn i tennene også. Ingen av søsknene mine har heller slitt med tennene, og de har kjørt samme tannhygiene som meg.

Anonymkode: 6f1d5...c0e

Er nok gener ja, kjenner en tilsvarende :) Og noen som er skikkelig nøye og alltid har problemer med tennene.

Anonymkode: 194ba...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja hver dag, bruker sånn Jordan 3 in 1 flosser, er da kjempeenkelt lett og hendig, så det blir ofte etter hver måltid hver dag. 

Anonymkode: 4d8d3...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, to ganger hver dag. 1 gang etter frokost, og før jeg legger meg. Ellers ved behov. 

Anonymkode: 2b113...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.10.2021 den 8.07):

Spørsmål til dere: hvorfor påstår tannlegen at jeg må bruke BÅDE mellomromsbørste og tanntråd? Har de ikke samme funksjon? 

Anonymkode: 90e10...a26

Noen som vet? 

Anonymkode: 90e10...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går litt i perioder; daglig i noen mens ukentlig i andre.

Var hos tannlegen nylig og bruker visst for tynn tanntråd (selv om jeg synes den jeg bruker for tykk nok 😂), så kjøpte den hun anbefalte!

Ikke hatt et eneste hull i mitt 28 årige liv, så noe riktig gjør jeg vel 😏

Anonymkode: e2697...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JA!!! Hver kveld. Superekkelt å la være. Vet jo hvor mye matrester som sitter mellom tennene. Man blir avhengig 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Går litt i perioder; daglig i noen mens ukentlig i andre.

Var hos tannlegen nylig og bruker visst for tynn tanntråd (selv om jeg synes den jeg bruker for tykk nok 😂), så kjøpte den hun anbefalte!

Ikke hatt et eneste hull i mitt 28 årige liv, så noe riktig gjør jeg vel 😏

Anonymkode: e2697...2f7

Sånt er genetisk. 

Anonymkode: 194ba...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gnikker og gnur som en helt hver eneste dag. Bruker ekulf riser floss som er superbra. Har kronisk gingivitt grunnet medfødt sykdom dessverre, så for å få kontroll over betennelsen er det nødt å være helt 100% rent hver kveld. 

Anonymkode: a50ab...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Ha, minst to ganger daglig. Har alltid tanntråd tilgjengelig.

Anonymkode: 6fda3...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, aldri!   

men jeg pusser tennene med tannkrem, hver morgen og hver kveld. Aldri hatt noen hull  tennene frem til nå. Ikke noe tann-stein heller, så vidt jeg veit om i alle fall.          

:nordvesta: 

Anonymkode: 76141...b6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.10.2021 den 0.23):

Gnikker og gnur som en helt hver eneste dag. Bruker ekulf riser floss som er superbra. Har kronisk gingivitt grunnet medfødt sykdom dessverre, så for å få kontroll over betennelsen er det nødt å være helt 100% rent hver kveld. 

Anonymkode: a50ab...d79

Gingivitt kommer av plakk som er forårsaket av bakterier, som kommer av dårlig tannhygiene. Så du er født med dårlige hygienerutiner? 
 

Gingivitis is caused by the buildup of plaque–– a naturally-occurring sticky film containing bacteria – on the teeth and gums. The bacteria found in plaque produce toxins that can irritate the gums and cause them to become red, inflamed, puffy, and may even lead to bleeding.

 

Sukkerholdig drikke og mat (godterier etc) er også da medvirkende årsak. Anbefaler deg å kutte ut sukker og å forbedre hygienen.

Anonymkode: 6fda3...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...