Gå til innhold

Min svigermor vil ikke omtale min datter som «hen».


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her. Tror ikke dette nei. Hun sier at målet er kirurgisk korrigering. 

Anonymkode: f0955...0ab

Jeg anbefaler både deg og din datter å lese  om hvordan behandlingen er i Norge. Jeg regner med hen er ikke-binær siden hen bruker hen. Ikke-binære mennesker behandles ikke medisinsk i Norge. Kun binære transpersoner og da må du passe inn i en veldig liten boks med årevis med behandling. Det er også krav om å ha kjønnsdysfori. De fleste som vil bytte kjønn i Norge (ca 80%) blir nektet behandlig. Noen ikke-binære (og binære) har klart å fått topp-kirurgi uten diagnose, men dette er noe Rikshospitalet prøver å få en slutt på og har visst blitt vanskeligere den dag i dag.

Her står det litt om hva som skal til for å bli nekted behandling i Norge.

https://skeivungdom.no/2019/08/23/skeivt-opprop-mot-riksens-nbts/

 

Anonymkode: 4b32d...f4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NeverMore skrev (4 minutter siden):

Ser du får mye piss her i form av bedreviter-svar. Jeg er mamma til et transbarn. Disse barna blir såret av besteforeldre som nekter å forholde seg til det. Av og til handler det om uvitenhet og usikkerhet fra besteforeldrene, av og til ren trass og vondvilje. Du bør ta en prat med henne. Det handler ikke om et motefenomen, men en identitet. Dere som mener det er mote, hvor mange transpersoner kjenner dere? Altså virkelig kjenner, ikke bare vet om? Har dere snakket med dem? 

Ts, du kan sende meg en melding om du vil snakke med noen som er i samme båt☺️

Det er vel ingen som tviler på at det finnes transbarn. Men når en skoleklasse består av 80% skeive, altså trans eller homofile, så er det jo noe som skurrer:)

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du sier jo også fortsatt "Hun" og ikke "hen". 

Anonymkode: 1718b...5cb

Jeg kaller jo henne for «hun» når hun ikke selv er i nærheten. Det vil jeg tro de fleste med transbarn gjør.

Anonymkode: f0955...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg kaller jo henne for «hun» når hun ikke selv er i nærheten. Det vil jeg tro de fleste med transbarn gjør.

Anonymkode: f0955...0ab

Hvorfor?

Anonymkode: f6ef8...74c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg kaller jo henne for «hun» når hun ikke selv er i nærheten. Det vil jeg tro de fleste med transbarn gjør.

Anonymkode: f0955...0ab

Er jo ikke rart at folk blir forvirret da, når man kan bruke hun når hun ikke er i nærheten, og hen når hun er der. 

Anonymkode: b4a05...0f8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hannah80 skrev (6 minutter siden):

Det er vel ingen som tviler på at det finnes transbarn. Men når en skoleklasse består av 80% skeive, altså trans eller homofile, så er det jo noe som skurrer:)

Eller kanskje det handler om at det er mer åpenhet rundt dette? Uansett er det ikke det ts ber om råd om, hvor mange det er i en klasse. Hun har et transbarn som opplever nedverdigende handlinger fra besteforeldre, det er saken her. Om du ikke er forelder til et transbarn bør du være forsiktig med hva du egentlig uttaler deg om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (3 minutter siden):

Det er jo allerede en mann som hevder at han identifiserer seg som en 5 år gammel jente. Og han lever deretter også. Jeg har sluttet å la meg overraske;)

Men da identifiserer han seg i alle fall som et menneske. Poenget mitt er at når dette "hen"-greiene og andre kjønn-vaset har lagt seg, er det ikke så moro lengre. Da må de søke videre i det ekstreme og vil da identifisere seg som et dyr.

Man ser dette "hen"-greiene nesten utelukkende blant ungdom og barn. Ut fra det forstår man hvor det kommer fra og hvor det bærer "hen"

Anonymkode: 8d711...ab3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

At du i dine mange år ikke har hørt et ord, betyr jo ikke at det ikke finnes

Anonymkode: 0ac11...d23

Det har jeg heller ikke sagt 😄

TS, nå kom jeg på noe annet.

Har du pratet med henne om hvor denne plutselige følelsen kom fra? Ble hun påvirket av TikTok som veldig mange andre gutter og jenter i hennes alder blir? Eller i samtaler med venninner? Du må også snakke en alvorsprat med henne hvor du informerer henne om at enkelte ting er irreversible og at det ikke er mulig å angre seg tilbake. Jeg ville uansett ikke oppmuntret det, men avventet for å se om det er noe varig eller bare noe midlertidig. Uansett blir det veldig dumt å gjøre drastiske ting før hun blir 18 og kan bestemme det selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NeverMore skrev (1 minutt siden):

Eller kanskje det handler om at det er mer åpenhet rundt dette? Uansett er det ikke det ts ber om råd om, hvor mange det er i en klasse. Hun har et transbarn som opplever nedverdigende handlinger fra besteforeldre, det er saken her. Om du ikke er forelder til et transbarn bør du være forsiktig med hva du egentlig uttaler deg om.

Nedverdigende handlinger ? Virkelig? H*n har nettopp kommet ut av skapet. Man kan faktisk ikke forvente at absolutt alle skal omstille seg på sekundet, og endre pronomen over natten. 

Jeg forventet heller ikke at mine besteforeldre skulle bejuble det at jeg kom ut av skapet som lesbisk for 25 år siden. Men de godtok og aksepterte meg. Men det tok litt tid. Man må kunne gi folk bittelitt slækk.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (Akkurat nå):

Nedverdigende handlinger ? Virkelig? H*n har nettopp kommet ut av skapet. Man kan faktisk ikke forvente at absolutt alle skal omstille seg på sekundet, og endre pronomen over natten. 

Jeg forventet heller ikke at mine besteforeldre skulle bejuble det at jeg kom ut av skapet som lesbisk for 25 år siden. Men de godtok og aksepterte meg. Men det tok litt tid. Man må kunne gi folk bittelitt slækk.

Vi har et ulikt syn på dette, det er greit. Jeg snakker utfra egen erfaring, og den er ulik din. En ting er å gi folk slækk, helt med på den. Men problemet er om de av vrangvilje nekter. Har du lest alt jeg skrev i første kommentar? Jeg sier vel der noe om forskjellen på omstilling og vrangvilje?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er ikke seriøs vitenskap. 

Tenk at vi lever i en tid hvor mange tror at det finnes flere enn to kjønn. 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 5c22a...49e

Skal være sagt at innen biologisk kjønn har vi tre (interkjønn er vel med). Det er noe jeg savner i diskusjonen: Skille mellom biologisk og sosialt kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Feil. Man har identifisert syv kjønn. Kilde vedlagt.

https://www.nrk.no/video/visste-du-at-det-finnes-sju-kjonn_257951

Anonymkode: f0955...0ab

"Professor i sexologi Esben Esther Pirelli Benestad mener det finnes syv ulike kjønn.". Esben Esther står fritt til å mene sitt, som alle andre, selvsagt, men det gjør det ikke nødvendigvis til sannhet.

Anonymkode: b4a05...0f8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Trans er blitt mote blant ungdom nå. Ene dagen jente, neste gutt, neste begge deler. Hun vokser det nok av seg. Ja, jeg våget å si hun i siden for ordet du foretrekker.

Anonymkode: 0e808...c5c

Faktisk veldig enig. Har ei datter selv som er litt eldre enn 13 år og er selv oppgitt over all fokus enkelte ungdom har på det ene og det andre (alle skal liksom ha en diagnose, eller komme ut av skapet, eller bli krenka av alt mulig). 
 

Her støtter jeg din svigermor. Jeg er overhode ikke homofob, men dette er blitt en motegreia og jeg ville heller vurdert å tatt med datteren din til psykolog om det hadde vært min datter. Ville funnet ut årsaken på hvorfor hun selv mener er trans

Syns samfunnet er litt fuck up om dagene, mye pga SoMe osv så blir ungdommen mer og mer kjønnsforvirret 

Anonymkode: 4cdd3...cb2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

umAxa skrev (4 timer siden):

Halvparten av klassen går også med samme hårsveis, vil ha eller går i samme jakke og følger de samme tik tokere.

Jeg vet ikke hvordan dere selv var da dere var 13-16 år gamle, men jeg opplever ungdommer i den alderen er ekstremt trend følgere. Slik var det da jeg var i den alderen selv på skolenplassen.

Nettopp.. Det er det jeg mener, dette er en trend, ikke det faktum at flesteparten faktisk er hverken trans eller lesbisk. 

Anonymkode: a4944...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner at svigermor synes dette er vanskelig. Jeg bruker heller aldri kjønnet "hen" Du er enten mann eller kvinne biologisk, om du identifiserer deg som noe du ikke er, more power to ya'  jeg hadde da foretrukket å bruke navnet ditt.
Men det er jo som andre i tråden har sagt, "inn" å være transkjønnet i dag, men selvfølgelig er dette en fase for mange av de som "kommer ut" Vi snakker i dette tilfellet om en 13 åring, en som nettopp har hatt sine første tanker om kropp, sex og det som følger med. Klart vedkommende blir påvirket av ytre omstendigheter og at akkurat nå er det inn å være annerledes,..
La vedkommende få figurere ut dette og be svigermor si navnet i stedet for han eller hun.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Går fint an å anerkjenne henne for den hun er uten å kalle henne 'hen'.

Hun er nå forsåvidt også en jente, så å kalle henne 'hun' faller inn under å anerkjenne henne for den hun er. Det er jo det også.

Neppe.

Anonymkode: f6ef8...74c

Nei. Det gjør det ikke, for da blir kjønnsidentiteten til vedkommende ignorert. Hvis du er kvinne, hadde du følt deg akseptert for den du er hvis folk insisterte på å kalle deg «han»? Det tviler jeg på.

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nettopp.. Det er det jeg mener, dette er en trend, ikke det faktum at flesteparten faktisk er hverken trans eller lesbisk. 

Anonymkode: a4944...cb4

Forresten.. Mener definitivt ikke at det ikke finnes de som faktisk er det blant tenåringene, men at flesteparten er det, tror jeg ikke. 

Så, for ts sin del tenker jeg det er viktig å tenke på hvordan jenta har vært fram til nå, og også la henne være den hun ønsker nå, uten å tenke at dette er det hun faktisk egentlig vil til syvende og sist.

Anonymkode: a4944...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (12 minutter siden):

Nei. Det gjør det ikke, for da blir kjønnsidentiteten til vedkommende ignorert.

Kjønnsidentiteten til vedkommende er at hun er en jente. Som muligens føler seg som noe annet.

Gjenferdet skrev (12 minutter siden):

Hvis du er kvinne, hadde du følt deg akseptert for den du er hvis folk insisterte på å kalle deg «han»?

Jeg er mann btw. Det er ingen grunn til å refere til meg som noe annet som "han", siden jeg er mann.

Om de vil bruke 'høne' eller hva for pronomen de måtte ønske, for hva en grunn de måtte ha, så må de få lov til det. Har ingenting med meg å gjøre. 

Anonymkode: f6ef8...74c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...