Gå til innhold

Min svigermor vil ikke omtale min datter som «hen».


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gode gud. 

Problemet er mangel på forståelse og respekt fra farmor. datteren til ts ikke identifiserer seg som kvinne lengre. Hun føler seg ikke som kvinne, og vil ikke være kvinne. Kansje er det egentlig meningen at hun skulle være hankjønn. 

Anonymkode: 10023...8d7

Denne hen-personen mangler åpenbart forståelse og respekt for farmor også

Anonymkode: c3984...0f3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gi bestemor en sjanse til å omstille seg også. Er ikke bare å plutselig kalle barnebarnet for hen heller. Hen er tross alt et veldig nytt ord og det tar tid før slikt setter seg. Virker bestemor fordømmende på noe måte utenom det at hun ikke kaller barnet for hen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

les bare første side. 
"Hen er et tullete nyord."
"Trans er blitt mote blant ungdom nå." 
"alle drittunger idag som absolutt skal være trans"

Om ikke de hater transpersoner så virker det i hvert fall ikke som folk respekterer det! 

Anonymkode: dc1d0...44c

Altså, jeg kjenner folk som ER trans som ikke kan fordra teite uttrykk som "hen" eller "født i feil kropp".

Anonymkode: 0bbd2...822

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Min datter på 13 har nylig kommet ut som som trans, og vil selv omtales med «hen»-pronomen. Min svigermor, altså min datters farmor, forholder seg ikke til dette, og kaller henne fortsatt for «hun». Ser min datter blir såret av dette.

Bør jeg ta et ordentlig oppgjør med min svigermor? Eller tror du at hun bare trenger litt mer tid på seg, så begynner hun med hen-pronomen? Er det flere mødre av trans-barn som har hatt konservative besteforeldre som nektet å forholde seg til barnets ønsker?

Anonymkode: f0955...0ab

Du kaller henne fortsatt for henne du også? 

Anonymkode: 4818f...def

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Min datter på 13 har nylig kommet ut som som trans, og vil selv omtales med «hen»-pronomen.

Jeg tror det er flere nivåer som foregår samtidig, og det er vanskelig å skille de. Spesielt for et barn på den alderen:

Trend og passe inn

Dette sier seg selv og jeg adresserer det her:

1 hour ago, umAxa said:

Tror det ganske enkelt handler om identitet og "være noe". Det verste for din sosiale omdømme der drama dominerer, er det motsatte som "å være ingenting", eller enda verre: gå mot strømmen av hva som er trendy. Det enkle valget blir da å bli en del av hva som er trendy og edgy for å ikke bli utstøtt.

Hvor lenge og hvor dypt denne trenden varer varierer. Men for all del ikke gå inn for noen permanente løsninger som hormon-blokkere og avkutting av kroppsdeler, så lenge det er en trend.

Anerkjennelse av verdi som person

Å ikke bli kalt for sin foretrukne navn eller pronomen blir ofte reagert med avsky og krenkelse: Som om man ikke blir anerkjent sin menneskelighet, slik som alle andre mennesker har.

Dette kan løses med å forstå hvor verdi kommer ifra og i hvilken omstendighet vi snakker om, ta for eksempel:

Et hus brenner, forbipasserende står passivt og ser på at flammene står ut vinduet. En brannmann dukker opp og som forventet slukker brannen og dagen er reddet. Vi er alle enig om at brannmannen er mer verdifull enn den den forbipasserende mannen.

På en annen side, under guds syn er alle like verdifull, til og med pyromanen som er på vei til å tenne sitt neste hus. 

Begge holdninger kan eksistere på samme tid, og hun 13 åringen datteren kan lære at selv om hun ikke blir adressert med hen så er hun ikke i mindre verdfull som person, som foreldrenes barn, som en samfunns-deltager eller for sin svigermor. For igjen; begge holdninger kan eksistere på samme tid. Jeg er sikker på at alle er like glad i datteren uansett om hun kaller se for hun eller hen.

Narsissisme 

Jepp, vi alle har et ego som ønsker å ta vare på sitt eget beste. Jo mer krenket en person tar noe som handler om hvordan de blir adressert, jo større ego har de som de må på død og liv beskytte. Lytt og legg merke til at mange som definerer sin personlighet i å være trans, bi eller homofil, spesielt om de er på sosiale medier, er veldig glad i å snakke om seg selv. Det lyser entusiasme og begeistring når de snakker om:

  • Sine pronomen,
  • Sine fargerike sider,
  • Hva de elsker å gjøre,
  • Hvor vanskelig de har det,
  • Hva som er gale med verden (for dem)
  • Hvor pen de er.

Det er meg, meg, meg, meg etter hverandre.

Du finner dette snakke mønsteret på tiktok, youtube, tv shows og når man snakker med de i person. Det finnes selvsagt unntak, men hold et øye for de som starter hver setning med "Jeg.." og fokuserer av noe så ubetydelig som pronomen i en større samtale kontekst.

Det finnes fortsatt flere nivåer, både interne og eksterne faktorer for hvor alt dette kommer fra, men disse tre synes jeg er dominerende.

 

 

Endret av umAxa
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Trans er blitt mote blant ungdom nå. Ene dagen jente, neste gutt, neste begge deler. Hun vokser det nok av seg. Ja, jeg våget å si hun i siden for ordet du foretrekker.

Anonymkode: 0e808...c5c

TS her. Tror ikke dette nei. Hun sier at målet er kirurgisk korrigering. 

Anonymkode: f0955...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan til en viss grad diktere hvilke ord andre ikke skal bruke. F.eks. bør det kunne forventes at man ikke bruker ordet "nigger" om noen. Men å diktere hvilke ord andre skal bruke kan man ikke forvente. F.eks. kan jeg forvente at andre ikke henvender seg til meg med "du idioten", eller "hei du taper", men jeg kan ikke kreve at de i stedet skal omtale meg som "Deres Majestet".

Anonymkode: ad130...3ae

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Feil. Man har identifisert syv kjønn. Kilde vedlagt.

https://www.nrk.no/video/visste-du-at-det-finnes-sju-kjonn_257951

Anonymkode: f0955...0ab

Det der ble for dumt for meg. Det er 2 biokjønn, og såklart hva folk velger å definere seg innenfor det spekteret som Esben påpeker. Men SYV kjønn er det ikke.

Anonymkode: 3543e...1b3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Feil. Man har identifisert syv kjønn. Kilde vedlagt.

https://www.nrk.no/video/visste-du-at-det-finnes-sju-kjonn_257951

Anonymkode: f0955...0ab

Dette er ikke seriøs vitenskap. 

Tenk at vi lever i en tid hvor mange tror at det finnes flere enn to kjønn. 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 5c22a...49e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Denne hen-personen mangler åpenbart forståelse og respekt for farmor også

Anonymkode: c3984...0f3

Jeg tenker som så at å bli anerkjent for den man er veier tyngst. Uansett om det skulle være en fase, er det bevist at faren for selvmord, psykisk uhelse mm. øker betydelig når man ikke får den støtten man trenger hjemmefra. I beste fall ender man opp med brutte bånd og et distansiert forhold til ungdommen, i verste fall ender man opp uten ungdommen. Det koster ikke en kalori å bruke hen så lenge ungen ber om det.

Anonymkode: 1ed54...a5d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er ikke seriøs vitenskap. 

Tenk at vi lever i en tid hvor mange tror at det finnes flere enn to kjønn. 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 5c22a...49e

Er jo de som mener at det finnes mange mange flere kjønn, enn "bare" de syv som Pirelli Benestad oppsummerer:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor hen? Hvorfor ikke han? Eller det nye navnet denne tenåringen vil ha ?

Uansett, lær heller tenåringen at ikke alt her i livet er tilpasset en selv. Man vil møte motstand. Støtt heller tenåringen og gjør den sterk.

Anonymkode: d521b...d5c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker som så at å bli anerkjent for den man er veier tyngst. Uansett om det skulle være en fase, er det bevist at faren for selvmord, psykisk uhelse mm. øker betydelig når man ikke får den støtten man trenger hjemmefra. I beste fall ender man opp med brutte bånd og et distansiert forhold til ungdommen, i verste fall ender man opp uten ungdommen. Det koster ikke en kalori å bruke hen så lenge ungen ber om det.

Anonymkode: 1ed54...a5d

Men det er også bevist at risikoen for selvmord er like stor etter man har tatt kjønnsskifte. Tyder kanskje på at problemene er litt mer komplekse, enn "bare" kjønnsidentitet. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tenker som så at å bli anerkjent for den man er veier tyngst.

Går fint an å anerkjenne henne for den hun er uten å kalle henne 'hen'.

Hun er nå forsåvidt også en jente, så å kalle henne 'hun' faller inn under å anerkjenne henne for den hun er. Det er jo det også.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Uansett om det skulle være en fase, er det bevist at faren for selvmord, psykisk uhelse mm. øker betydelig når man ikke får den støtten man trenger hjemmefra

Neppe.

Anonymkode: f6ef8...74c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Drizzt skrev (1 time siden):

Du må ha lest feil. Hen er ikke adverb, men er gitt som eksempel sammen med et stedsadverb (hvor).

Tildstedsbestemmelse er ikke adverb. Jeg har aldri i mine mange år her hørt ordet tilstedsbestemmelse, men kanskje er det et finere ord for parasittord? 😄 En lingvist i norsk kan nok svare på det ... Men det er uansett offtopic.

 

 

Jeg siterte eksemplene som ble brukt, her er det to bruk av hen, både som "hvor" og som tilstedsbestemmelse. Og det er adverb i denne betydningen, det står tydelig i lenken til ordboka. At du i dine mange år ikke har hørt et ord, betyr jo ikke at det ikke finnes, bare at du ikke har studert språkvitenskap - sånn, da har du fått svar fra en lingvist i norsk. Her kan du lese om det:  https://naob.no/ordbok/tilsteds- 

 

Anonymkode: 0ac11...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Min datter på 13 har nylig kommet ut som som trans, og vil selv omtales med «hen»-pronomen. Min svigermor, altså min datters farmor, forholder seg ikke til dette, og kaller henne fortsatt for «hun». Ser min datter blir såret av dette.

Bør jeg ta et ordentlig oppgjør med min svigermor? Eller tror du at hun bare trenger litt mer tid på seg, så begynner hun med hen-pronomen? Er det flere mødre av trans-barn som har hatt konservative besteforeldre som nektet å forholde seg til barnets ønsker?

Anonymkode: f0955...0ab

Ser du får mye piss her i form av bedreviter-svar. Jeg er mamma til et transbarn. Disse barna blir såret av besteforeldre som nekter å forholde seg til det. Av og til handler det om uvitenhet og usikkerhet fra besteforeldrene, av og til ren trass og vondvilje. Du bør ta en prat med henne. Det handler ikke om et motefenomen, men en identitet. Dere som mener det er mote, hvor mange transpersoner kjenner dere? Altså virkelig kjenner, ikke bare vet om? Har dere snakket med dem? 

Ts, du kan sende meg en melding om du vil snakke med noen som er i samme båt☺️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Feil. Man har identifisert syv kjønn. Kilde vedlagt.

https://www.nrk.no/video/visste-du-at-det-finnes-sju-kjonn_257951

Anonymkode: f0955...0ab

Kjønnsutrykk er ikke det samme som kjønn.

En kvinne som klipper seg kort og går med bukse og limer på en bart uttrykker seg som en mann. Hun er fortsatt en kvinne.

En mann som tar østrogen tilskudd, går med kjole og lar håret sitt vokse ut og bruker sminke, ja til og med kapper av penis, uttrykker seg som en kvinne. Fortsatt mann.

Det er helt i orden å uttrykke seg i denne verden. Men å redefinere allerede definerte begreper med sosial skamming og holdning av bedrevitende gjør bare kommunikasjonen surt og rotete.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her. Tror ikke dette nei. Hun sier at målet er kirurgisk korrigering. 

Anonymkode: f0955...0ab

Du sier jo også fortsatt "Hun" og ikke "hen". 

Anonymkode: 1718b...5cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...