Gå til innhold

Cøliaki i voksen alder - hva var dine symptomer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

*mye ekkel info*
Jeg var hos legen(igjen) i dag og snakket om magen min. Har hatt av og på diaré og mye luft de siste årene, men de siste syv ukene har det vært helt ekstremt. Det bobler stinkende luft opp og det smeller andre veien. Spesielt om morningen. Får jeg ikke hatt luftavgang, om det ikke passer seg, får jeg helt sinnsyke magesmerter. Jeg må stå opp en time før jeg skal noe for å få ut luft og avføring som enten er helt rennende diaré eller som spruter ut med luft.
Har også et ekstremt søvnbehov som ikke blir bedre uansett hvor mye jeg sover. Er det ingen som vekker meg kan jeg glatt sove i 1 timer. Jernnivået mitt ligger på 4-5 og går ikke opp selv om jeg tar jerntilskudd. Har også slitt mye med depresjoner og har generelt ikke noe energi. 
I dag sier legen min at det faktisk kan være jeg har cøliaki, siden visst nok flere av symptomene mine passer til det.. Har ikke tenkt tanken selv, da jeg alltid trodde det var medfødt og at man ble skikkelig, skikkelig syk om man fikk i seg gluten og at det kun gikk ut over magen og ikke mange andre ting. Stemmer det at det kan blusse veldig opp plutselig? Jeg er 30 år. Tok blodprøver i dag og skal ta avføringsprøve. 
 

Er det noen her som har erfaringer med å få diagnosen i voksen alder? Det er jo selvfølgelig ikke sikkert det er det, men vil være litt forberedt, det er jo eventuelt en stor endring i livet.

Anonymkode: d46c3...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er avføringsprøven for? Har du positiv blodprøve så blir det gastroskopi.

Anonymkode: d3765...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er avføringsprøven for? Har du positiv blodprøve så blir det gastroskopi.

Anonymkode: d3765...ca5

Han ville også sjekke om det var noe betennelse i tarmen tror jeg. Og blod. Han tok flere blodprøver også, men han sa at cøliaki var det mest nærliggende når han slo sammen flere symptomer..

Anonymkode: d46c3...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...