Gå til innhold

Familien til Anders (11) vil ha elbil – Nav tilbyr bare dieselbil


MalloryK

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Celina holmkold skrev (4 minutter siden):

det er jo ikke det det handler om. det handler om at de ikke kan velge grønne valg 

Nei, det handler om at de ønsker å bestemme selv hva slags hjelpemiddel de skal få når de nå får støtte fra NAV. 
Ikke hvilke funksjoner hjelpemiddelet skal hjelpe med, men om det oppfyller deres ønske om å fremstå miljøvennlige.
 

Istedenfor å være takknemlige over at de får et hjelpemiddel, spesialtilpasset, til og med, så klager de over at hjelpemiddelet ikke er miljøvennlig nok etter deres syn. 

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MalloryK skrev (4 minutter siden):

Saken dekker flere problemstillinger, fra de mer isoteriske som at han ikke får være med på det grønne skiftet, til det mer reellt problematiske, som at bilene kjøpes for 11 år, og det derfor kan være et fremtidig problem at bilen går på diesel, og at bilene ikke spekkes med automatgir, som gjør at de som tar lappen i dag basert på at deres bilbehov dekkes av elbiler, ikke er kvalifisert til å kjøre denne.

Det fremstår som om kravspesifikasjonen NAV legger til grunn, er dårlig formulert og ikke gir rom for utvikling i markedet. Selv om det akkurat nå er dårlig utvalg av denne typen bil, så er dette noe som er løst lenge før det er aktuelt å gå i ny kontrakt, og i mellomtiden dør fossilbiler ut .   

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså...kan være med på at det ville vært en god ting om NAV begynte med elbiler i stedet, men dette påvirker jo ikke denne ene familien noe særlig. Det er ikke sånn at livene deres blir vanskeligere fordi de bidrar litt mer til forurensning enn de ville gjort med en elbil.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt erfaring med handicapbil om det er det dette er. De må bygges kraftig om dersom det skal være en bil med rullestolheis, og da vil det bli utfordringer med en bil som har masse batterier i. Det kreves også en del av bilen sitt ladesystem og man kan ikke oppgradere en dynamo f.eks i en elbil. 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det et elektrisk alternativ? Det er ikke mange elektriske varebiler på markedet enda, og få har god rekkevidde. 

Jeg er elbilentusiast men ville ikke bundet meg til 11år med en elbil i dag. Vi vil risikere at pappaen til Anders står i avisa om ti år og klager på elbilen som bare går ti mil på vinteren selvom NAV lovte at den skulle gå 40 mil.

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (21 minutter siden):

Saken dekker flere problemstillinger, fra de mer isoteriske som at han ikke får være med på det grønne skiftet, til det mer reellt problematiske, som at bilene kjøpes for 11 år, og det derfor kan være et fremtidig problem at bilen går på diesel, og at bilene ikke spekkes med automatgir, som gjør at de som tar lappen i dag basert på at deres bilbehov dekkes av elbiler, ikke er kvalifisert til å kjøre denne.

Det fremstår som om kravspesifikasjonen NAV legger til grunn, er dårlig formulert og ikke gir rom for utvikling i markedet. Selv om det akkurat nå er dårlig utvalg av denne typen bil, så er dette noe som er løst lenge før det er aktuelt å gå i ny kontrakt, og i mellomtiden dør fossilbiler ut .   

Mange gode poeng. Jeg kjenner godt til dette systemet gjennom et nært familiemedlem. 

Det handler sjeldent om "mangel på takknemlighet" og den slags nonsens som får folk til å trigge. Men lite gjennomtenkte regler/ordninger som verken er økonomiske eller miljøvennlige. Å rydde opp i dette bør være en win-win for alle parter.

Bl.a har regelverket blitt såpass firkantet at man som aktiv rullestolbruker som kunne klart seg med liten og billigere bil må velge stor van fordi regelverket bare støtter store biler med rullestolheis. Totalt på trynet og lite økonomisk og hensiktsmessig for noen av partene. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akay skrev (1 minutt siden):

Jeg har litt erfaring med handicapbil om det er det dette er. De må bygges kraftig om dersom det skal være en bil med rullestolheis, og da vil det bli utfordringer med en bil som har masse batterier i. Det kreves også en del av bilen sitt ladesystem og man kan ikke oppgradere en dynamo f.eks i en elbil. 

Det er strengt tatt ikke så mange spesielle egenskaper på en handicap bil i dette segmentet : rullestolheis tilsvarer en palleheis for en varebil. Og elbiler er strengt tatt mye bedre utrustet til å takle strømbehovene enn en vanlig bil ; her kan du stort sett koble deg på høyspentnettet og tappe hovedbatteriet direkte. Så alt av det som nå kommer av varebiler i dette segmentet kommer til å være signifikant enklere å støtte enn dagens biler. Det er bare at akkurat NÅ er det lite utvalg, og de som leverer basert på underleveranser, har enda mer begrenset tilgang. (Hvis du lever av å levere ombygde Transportere eller Vit, så er du i en overgangsperiode for en så lang kontrakt) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Celina holmkold skrev (49 minutter siden):

det er jo ikke det det handler om. det handler om at de ikke kan velge grønne valg 

Nå er ikke bil er grønt valg generelt, elbil er ingen forskjell. Litt mindre luftforurensning her hvor bilen kjøres, men utslipp ved produksjon, avfallshåndtering i etterkant(batteripakker feks). Og nå ser vi jo at nyere elbiler som det blir noe galt med vrakes fordi det koster mer å reparere enn å erstatte hele bilen, det er iallefall ikke miljøvennlig. 

 

Og helt ærlig så synes jeg man kan være glad man får hjelp til å få de tilpasninger man trenger, det er vell det som er viktig. Greit nok å komme med ønsker og forslag til endringer i praksis, men utover det, neh. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crazydoglady skrev (5 minutter siden):

Nå er ikke bil er grønt valg generelt, elbil er ingen forskjell. Litt mindre luftforurensning her hvor bilen kjøres, men utslipp ved produksjon, avfallshåndtering i etterkant(batteripakker feks). Og nå ser vi jo at nyere elbiler som det blir noe galt med vrakes fordi det koster mer å reparere enn å erstatte hele bilen, det er iallefall ikke miljøvennlig. 

Og helt ærlig så synes jeg man kan være glad man får hjelp til å få de tilpasninger man trenger, det er vell det som er viktig. Greit nok å komme med ønsker og forslag til endringer i praksis, men utover det, neh. 

Ett av problemene er jo at de ikke får de tilpasningene de trenger fordi bilen, som de skal ha de neste elleve årene, ikke en gang kan leveres med automatgir. Bilen er med andre ord helt utdatert på alle måter før de en gang har fått den levert og hva kommer den da ikke til å være langt inn på 2030-tallet. Forbudt å bruke? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Celina holmkold skrev (1 time siden):

det er jo ikke det det handler om. det handler om at de ikke kan velge grønne valg 

De kan da godt ta det valgene de vil om de betaler selv. Dette er bare sutring

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg leste om en frivillig organisasjon som samlet inn mat fra butikker, og de delte ut til de som trengte. Masse mat. Men så var det en kjerring som klagde på at de ikke fikk juice. For unger trenger visst juice. Flere poser med mat, men mangel på juice var visst det viktigste.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leo skrev (49 minutter siden):

Ett av problemene er jo at de ikke får de tilpasningene de trenger fordi bilen, som de skal ha de neste elleve årene, ikke en gang kan leveres med automatgir. Bilen er med andre ord helt utdatert på alle måter før de en gang har fått den levert og hva kommer den da ikke til å være langt inn på 2030-tallet. Forbudt å bruke? 

Det viktige er vell at de kan bruke den, det er jo de som trenger den.  Og skulle den bli forbudt å bruke så har de vell krav på tilskudd til ny som da passer gjeldene lover og regler selv om jeg tviler på at det skulle skje i nær fremtid. Et forbud mot å produsere nytt kan jo godt komme etterhvert, men det skal mye til for at biler produsert før loven trer i kraft skal bli forbudt

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

så lenge det er noen andre som står for kostnadene når den skal berges, repareres, fikses, whatnot, så er den dieselbilen perfekt for dem. den inngår nok i et flåteinnkjøp eller leasing, kan hende, og da er det viktigste selve transporten - ikke drivverket. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crazydoglady skrev (6 minutter siden):

Det viktige er vell at de kan bruke den, det er jo de som trenger den.  Og skulle den bli forbudt å bruke så har de vell krav på tilskudd til ny som da passer gjeldene lover og regler selv om jeg tviler på at det skulle skje i nær fremtid. Et forbud mot å produsere nytt kan jo godt komme etterhvert, men det skal mye til for at biler produsert før loven trer i kraft skal bli forbudt

Ja, nettopp. Og allerede nå har de problemer med at assistenter etc. ikke har førerkort for manuelt gir og siden flere og flere tar førerkort som kun gjelder for biler med automatgir kommer dette problemet bare til å bli større. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MalloryK skrev (1 time siden):

Husker jeg leste om en frivillig organisasjon som samlet inn mat fra butikker, og de delte ut til de som trengte. Masse mat. Men så var det en kjerring som klagde på at de ikke fikk juice. For unger trenger visst juice. Flere poser med mat, men mangel på juice var visst det viktigste.

Er det flere utakknemlige du kommer på, bare for å forsterke din manglende forståelse for hva denne artikkelen handler om, i et dårlig forsøk på å forklare navbrukere som laverestående enn deg, så bare kom med dem. Det kler deg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...