Gå til innhold

Kjøper dere bøker, eller låner på bibliotek?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Låner litt av og til, men ofte blir det kjøp enten på nett eller på Kindle, da bibliotekene gjerne ikke ha boka jeg leter etter, eller bare har den norske oversettelsen.

Anonymkode: f78ee...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jatakk begge deler. Jeg levde stort sett på bibliotekbøker i mange år, siden jeg ikke hadde råd til å kjøpe så mange selv. Likevel ble bokhylla langsomt fylt opp og jeg kan jo ikke kjøpe ny leilighet for å få plass til flere hyller :fnise:  . Nå er jeg over på e-bøker til Kindle og det meste kjøpes via amazon. Hadde garantert lånt en del e-bøker også hvis de bare hadde vært kompatible med Kindle'n. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Lucille said:

det er vel ikke så rart? en digital bok har jo samme verdi som en fysisk bok - de kan jo ikke bare spre den ubegrenset. Forfatterne og bokbransjen skal jo leve av bøkene!

Vi snakker om en gratis, digital kopi til utlån. De får ikke inn mer penger av å bare gi tilgang til én bruker i slengen.

Anonymkode: 0dccb...2a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi snakker om en gratis, digital kopi til utlån. De får ikke inn mer penger av å bare gi tilgang til én bruker i slengen.

Anonymkode: 0dccb...2a4

jeg vet hva en digital bibliotekbok er. Jeg er helt uenig med deg. Hvis alle verdens  bibliotek kunne kjøpe 1 digitalversjon hver av en bok, og låne ut til et ubegrenset antall brukere så er det jo åpenbart et problem for de som har rettighetene til innholdet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg drev å lånte pensum-e-bøker på et utenlands bibliotek tilknyttet universitetet mitt, og på et tidspunkt fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne låne boken digitalt, fordi den allerede var utlånt... Det skjønner jeg definitivt ingenting av :ler: 

Anonymkode: 0dccb...2a4

Det er vel ikke så rart? Det er lisens på bøker, og bibliotekene kjøper inn x-antall lisenser på den enkelte boken på samme måte som at de kjøper fysiske bøker. Hvis de hadde lånt ut ubegrenset av boken, er jo det det samme som hvis de skulle ha kopiert en innkjøpt papirbok i 100 eksemplarer.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte bøker i bokhandelen før. Liker også å eie.  Oppdaget Fretex. De selger bøker til en brøkdel av nypris. Så jeg har ikke vært i bokhandelen på flere år nå. Går på skattejakt hos Fretex. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi snakker om en gratis, digital kopi til utlån. De får ikke inn mer penger av å bare gi tilgang til én bruker i slengen.

Anonymkode: 0dccb...2a4

Det er ikke en digital kopi nei, kopiering av bøker er rett og slett forbudt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AliceNextDoor skrev (1 time siden):

Kjøper. Jeg liker ikke å ha tidspress på å lese. 

akkurat nå har jeg 28 bibliotekbøker hjemme, og så lenge ingen andre står på venteliste kan jeg fornye dem i det uendelige. Har hatt bibliotekbøker hjemme i et år, uten å bryte lånereglene

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AliceNextDoor skrev (2 timer siden):

Kjøper. Jeg liker ikke å ha tidspress på å lese. 

Hehe, folk er forskjellige - når jeg låner bøker så har jeg de i 30 dager, og leser dem på 3 - så jeg føler ikke på noe tidspress 🙂

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg låner bøker på biblioteket, eller henter gratis bøker hos folk som gir bort via finn/facebook.  

Jeg leser mye i perioder, så det handler om økonomi og plass. Har ikke så god plass og prioriterer den plassen til barnebøker  og spesielle bøker. 

Kjøper bøker innimellom om det er en spes bok i en serie eller lignende med lang venteliste på biblioteket  

 

Anonymkode: 10a50...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lånte mer før, når kjøper jeg det jeg vil ha eller leser på nett. Håper det vil komme enda flere gode tjenester der de har alt av bøker som netflix bare med bøker. :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper på e-leser :) men kunne gjerne lånt på biblioteket også. Betaler oftest 60-70 kr for en bok på amazon, og får den jo med en gang. Det appellerer veldig til meg som sliter med å komme meg ut.

Jeg kjøper sjeldent fysiske bøker, kun om jeg først har lest på Kindle og vet jeg vil lese den flere ganger til. Det har så langt skjedd med 2 av de ca 50 bøkene jeg har lest de siste to årene.

Anonymkode: d4d6c...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Låner for det meste. Har enormt mye bøker da jeg kjøpte tidligere. Også får jeg gjerne bøker til jul og bursdag. 

De bøkene jeg låner og virkelig forelsker meg i, de kjøper jeg i etterkant, de vil jeg eie. 

Anonymkode: 5f519...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (2 timer siden):

jeg vet hva en digital bibliotekbok er. Jeg er helt uenig med deg. Hvis alle verdens  bibliotek kunne kjøpe 1 digitalversjon hver av en bok, og låne ut til et ubegrenset antall brukere så er det jo åpenbart et problem for de som har rettighetene til innholdet.

Men lydbøker i disse populære appene kan man låne ut til et ubegrenset antall brukere? Vi betaler jo der, men en veldig lav sum når man tenker på antallet bøker man kan låne.... Spør fordi jeg er oppriktig nysgjerrig og vil gjerne ha forskjellen forklart 😊 

Anonymkode: 5f519...8a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av delene. Jeg kjøper de fleste nye bøker på Audible eller Kindle. Det finnes steder der man kan få bøker tilnærmet gratis til Kindle. Men for tiden er jeg på "reread" på bøker og da har jeg noen gamle jeg har kjøpt på Amazon og de andre elektroniske stedene. Kjekt å kunne ha tilgang til bøker når som helst. Har faktisk ikke vært inne på biblioteket i denne byen og har bodd her i over 6 år. Har ikke hatt behovet, leser flere bøker på en gang, så mangler ikke noe å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...