Gå til innhold

Kjøper dere bøker, eller låner på bibliotek?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nettopp funnet lesegleden, og kjøpt inn en del bøker. Liker egentlig å eie boken selv, men ser jo at det blir dyrt i lengden. Og jeg leser jo sjelden samme boken mer enn en gang.. er det mer vanlig å låne på biblioteket kanskje? 

Anonymkode: cd687...269

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det varierer litt, men stort sett så kjøper jeg dem. Akkurat nå leser jeg mest sakprosa, og det er bøker jeg liker å lese flere ganger, eller liker å ha tilgjengelig for å slå opp i.

Skjønnlitteratur angrer jeg så og si alltid på at jeg kjøpte, og det blir som regel til at jeg gir de videre til noen andre, det gjelder spesielt krim. Unntaket er veldig lange, gode bøker, gjerne fantasy, for de kan jeg også lese flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig økonomisk smart og miljøvennlig å leie på biblioteket. De få bøkene jeg eier har blitt skaffet på reise hvis jeg trenger noe å lese i. 

Anonymkode: e3076...c02

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper aldri nye bøkene, kanskje bare hvis det er salg. Synes det er for dyrt. 

Men, kjøper bøkene på loppemarked, leier på biblioteket - og mest av alt, kjøper e-bøker eller lydbøker på engelsk, fordi det er så mye billigere. Gjør meg ingenting at de er på engelsk. 

Anonymkode: 0f1d9...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjelden jeg finner bøker jeg syns er verdt å kjøpe. Låner ikke på bibliotek heller, men det er fordi jeg ikke orker å stresse med å levere tilbake. Kjøper hvis jeg finner fagstoff jeg finner interessant. Ellers er jeg ikke så glad i å lese. Så det blir lite bøker.

Anonymkode: e3903...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på! Hvis det er en nylig utgitt bok så kan det være vanskelig å få lånt den, da kjøper jeg hvis jeg ikke vil vente. Det er heller ikke alle bøker som noensinne blir tatt inn i biblioteket (f.eks utenlandske bøker, folk som gir ut selv på amazon etc.)

Noen ganger låner jeg boka først og kjøper den dersom det er en bok heg vil ha (f.eks kokebøker).

Og noen ganger går jeg bananas på boksalg😬

Ellers så får jeg bøker etter at svigermor har lest de, hun kjøper/får masse bøker og leser de bare én gang, så gir hun de videre.

Anonymkode: 9a9dd...18c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begge deler. Mest låning på biblioteket. Noen bøker ønsker jeg å ha hjemme fordi de er spesielle for meg. Prøver å unngå bokhandlere, har kjøpt 2-3 bøker i bokhandel bare for moro skyld. På biblioteket er det ikke så farlig hvis jeg låner 2-3 bøker ekstra😂

 

Har også Kindle. Bruker det hvis det er en bok jeg ikke får tak i på biblioteket og som ikke er super viktig for meg å eie fysisk. Men det er sjeldent. Fysiske bøker er kulest, spesielt i den digitale tiden vi lever i nå. 
 

 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner en del av familie som får/kjøper mye bøker gjennom jobb + at jeg låner på biblioteket. Kjøper engelske bøker til Kindle :) 

Anonymkode: a0b79...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å eie bøkene selv. Har senest i går kjøpt meg en ny bok. Har lest mye siden jeg var liten og lærte å lese selv. 

Har ikke plass til alle bøkene jeg har kjøpt meg i løpet av livet, så et par ganger de siste årene har jeg hatt utrenskning og fjernet gamle bøker, eller bøker som ikke "har satt spor" i meg. Sånne jeg aldri kommer til å lese igjen for eksempel, eller bøker jeg synes var dårlige.

Har to bokskap med bøker nå, og litt plass til nye, etter forrige utrenskning. 

I tillegg har jeg en stabel (to stabler) med 18 bøker ved siden av sofaen, som er bøker som står for tur til å leses....😍

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å låne mest mulig. Både fordi det er miljøvennlig, gratis og jeg slipper å ta vare på bøkene etterpå. Også gir det meg mange leseopplevelser jeg ikke ville fått ellers. Jeg er mer ukritisk og kan prøve bøker jeg ikke er sikker på når jeg ikke betaler noe for det.

Anonymkode: d745b...914

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper endel bøker siden jeg liker å kunne lese bøker fysisk. Det er en stund siden jeg lånte på biblioteket, men det er fordi jeg nylig flyttet og der jeg bodde før bodde jeg et stykke unna biblioteket. Så synes at det ble litt langt å dra for å levere. Tidligere har jeg lånt endel og det er nok jeg kommer til å begynne med igjen nå.

Det er sjeldent jeg kjøper skjønnlitteratur digitalt så det blir egentlig bare pensumbøker og bøker jeg bruker i forbindelse med studier jeg leser digitalt. Skulle gjerne likt å ha dem fysisk, men jeg gidder ikke å bruke tusenvis av kroner på det og ikke alltid de er tilgjengelig på biblioteket.

Jeg liker å ha bøker i bokhylla, men jeg ønsker egentlig kun å beholde de som er spesielle for meg. Akkurat nå er det endel jeg ikke har lest og er flink til å kjøpe selv om jeg har mange jeg ikke har begynt på :)

Endret av Elaine Marley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser nesten bare e-bøker og låner via Bookbites. 

Riktignok har jeg noen forfattere jeg samler på bøkene til, og de blir kjøpt - men som regel etter at den ikke selges til fullpris lenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå låner jeg aller mest på biblioteket (eller på en av bibliotekets leseapper.)

Men av og til er det hyggelig med en fysisk bok også. Så noen ganger kjøper jeg i butikk. 
Og så handler jeg på kindle bøker på amazon av og til. 

 

Det er billigere å lese engelsk enn norsk, og det er billigst å kjøpe digitale bøker, om man ikke får kjøpt brukt. 

Vil du helst ha bøkene fysisk, så anbefales loppemarked. Da kan du få veldig mye bøker veldig billig. 

Anonymkode: 76907...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare enkelte bøker som jeg liker ekstra godt jeg har kjøpt.

Leser/lytter ellers mye via bibliotekets app (BookBites) for e-bøker og lydbøker. Veldig praktisk, slipper å stresse med å levere tilbake :)

Bruker også mye bibliotekets app Bibliofil for å slå opp bøker og snuse etter nye titler som kunne friste. Finner ting lettere der enn i bokhandel. Liker å kunne reservere bøkene, sånn at de ligger klar til henting på biblioteket.

 

Anonymkode: 6e969...06e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg både låner og kjøper (nytt og brukt) - det er ikke alt jeg vil lese som er å få tak på biblioteket. Dessuten liker jeg å ha bøker (og det bærer leiligheten min preg av...).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjøper, har nesten gått helt helt over til e-bøker. Skulle gjerne lånt e-bøker på biblioteket, men synes det et så knotete og vanskelig å finne ut av :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hovedsaklig biblioteket som benyttes her. En ting er at det er mer miljøvennlig, men jeg orker heller ikke å ha en masse bøker som tar opp plass hjemme og som samler en del støv. De er også tunge å ta med seg på et evt flyttelass.

Anonymkode: 5c130...f9a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Rumle said:

Kjøper, har nesten gått helt helt over til e-bøker. Skulle gjerne lånt e-bøker på biblioteket, men synes det et så knotete og vanskelig å finne ut av :vetikke:

Jeg drev å lånte pensum-e-bøker på et utenlands bibliotek tilknyttet universitetet mitt, og på et tidspunkt fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne låne boken digitalt, fordi den allerede var utlånt... Det skjønner jeg definitivt ingenting av :ler: 

Anonymkode: 0dccb...2a4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg drev å lånte pensum-e-bøker på et utenlands bibliotek tilknyttet universitetet mitt, og på et tidspunkt fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne låne boken digitalt, fordi den allerede var utlånt... Det skjønner jeg definitivt ingenting av :ler: 

Anonymkode: 0dccb...2a4

det er vel ikke så rart? en digital bok har jo samme verdi som en fysisk bok - de kan jo ikke bare spre den ubegrenset. Forfatterne og bokbransjen skal jo leve av bøkene!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...