Gå til innhold

Om du er uheldig med klesvasken, og noe av plaggene lukter surt (litt små sur lukt), tar du fortsatt på deg plagget og går med det ut dagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg gjør ikke det, men har ikke sur klesvask heller. Som en over her skriver, er dette som oftest et resultat av at vasken har blitt liggende for lenge i maskinen. Bakterieveksten starter med en gang den er ferdig. 

Ofte synes jeg det kan lukte slik av menn jeg vet bor alene, spesielt unge menn. 

Tenk på hvorfor noens oppvasktuer blir sure. 

Anonymkode: f24b0...252

haha ja en fyr jeg datet hadde slik lukt på alle Tskjortene sine. Herlig. 

Anonymkode: 58593...bc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 Jeg vet at også andre kan lukte det ettersom jeg en gang for lenge siden fikk høre det av en ærlig sjel 😛 Men det er også viktig å vaske det på den graden det skal vaskes. Mer "rene" klær kan også hjelpe, som bomull, lin og ull. De skjortene som sitter for tett under armhulene kan innimellom suge til seg arbeidssvette. Har merket at noen av t-skjortene har hatt en spesiell tendens til å lukte under armene selv om de er vasket. Da kaster jeg dem ofte, for jeg gidder ikke ha plagg man noen ganger må vaske mer enn en gang.

Anonymkode: 3fdbc...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje de ikke blir behandlet pent nok. Da blir de jo sure. :) 

Anonymkode: 58593...bc1

Det er et veldig godt poeng jeg ikke har tenkt over før. Jeg hadde nok heller ikke likt å bli vridd opp og knadd mot forskjellige overflater. :( Takk for perspektiv. 

Anonymkode: f24b0...252

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjeldent jeg har opplevd at klær har luktet surt etter vask. Men skulle det skje går de rett i skittentøyet igjen. Stinkende klær er ikke rene klær da jeg vasker både for å få bort flekker OG lukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Da er det noe galt med vaskemaskinen din og du bør kjøre en rens. Husk også å jevnlig kjøre maskinen på 90 grader for å forhindre fremvekst av bakterier. 

Tøyet skal absolutt ikke lukte surt hvis det blir hengt til tørk med en gang maskinen er ferdig. 

Den eneste grunnen til at mine klær lukter surt er fordi jeg har glemt å ta de ut av maskinen. Da vasker jeg de på nytt på hurtigprogram. 

Tar ikke på meg klær som lukter skikkelig surt nei.

Anonymkode: 7b506...52d

Dette! Hvis klærne lukter surt etter vask så må du ta en rens av vaskemaskinen. Det er kun to grunner til at klær lukter surt: 1) du lot dem ligge i maskinen en dag før du hang det opp 2) maskinen din trenger en rens.

 

Anonymkode: 19087...909

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker klærne bare på nytt. Jeg har nok rent tøy i skapet all like vel, selv om jeg har noen favoritter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Olaug Olsen skrev (13 timer siden):

Det skjedde før da jeg brukte syntetiske klær. Jeg sluttet å kjøpe klær laget av syntetiske materialer. Kastet alt. Det er mange år siden. Nå bruker jeg ull, silke, bomull og lin. Det lukter ikke.

Ull og bomull klumper seg bare til 

Anonymkode: 6450c...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever av og til at noen t-skjorter har en guffen lukt når de henger til tørk, uten at andre plagg fra samme vask har det. Kjenner lukten nesten ikke når de er helt tørre, men den "blusser opp" igjen når jeg tar skjorta i bruk. Jeg pleier å hive dem på vask igjen, denne gang på 60 grader.

Anonymkode: 65d83...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer ikke etter at jeg begynte å kjøpe klær lagd av bomull og ull for noen år siden :) det er plasten i knærne som gjør det. Akryl, fleece, polyester er verstingene. Jeg har kun et par plagg av det, treningsklær.

Anonymkode: c7b3e...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd det lukter surt av mine klær uten at jeg lukter det selv 🙈

Noen ganger har jeg vært for treig med å henge klærne opp og da lukter de naturligvis veldig så jeg må vaske de på nytt. Har ikke luktet noe utenom det 😅 Bortsett fra skyllemiddelet, men nå bruker jeg bare nøytralt skyllemiddel. 

Anonymkode: 383f7...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.10.2021 den 10.22):

 Det er kun to grunner til at klær lukter surt: 1) du lot dem ligge i maskinen en dag før du hang det opp 2) maskinen din trenger en rens.

 

Anonymkode: 19087...909

3: (den vanligste grunnen) klærne er ikke tørket riktig.

Anonymkode: 31377...09f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elder Millennial

Jeg vasker det på nytt. Hvis jeg har glemt noe i maskinen gidder jeg ikke lukte på det om det lukter surt, jeg vasker det på ny med en gang. 

Jeg er veldig var for lukter så surt tøy lukten synes jeg er helt pyton, det samme gjelder ting som har ligget i klesskapet for lenge, synes det også lukter dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dette problemet innimellom da det er ganske kaldt og fuktig her, så vasken tørker rett og slett sakte. Aldri opplevd sur lukt i maskina. Prøver å sette opp temperaturen litt og lufte mens jeg tørker klær for å forebygge det, kunne aldri falt meg inn å gå i klær som lukter surt.

Anonymkode: dd63c...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.10.2021 den 9.45):

De eneste gangene jeg har opplevd noe annet enn fresh klesvask er hvis jeg har prøvd å redde plagg med kjellerlukt....  Skjønner ikke helt hvordan det tydeligvis kan være et vanlig problem?  En del klær må faktisk vaskes på høyere temperatur enn vaskelappen tilsier for å bli ordentlig rene, og så er det viktig å kjøre 90 graders program på maskinen av og til for å unngå bakterievekst. Jeg gjør det månedlig.

Anonymkode: 653b2...3c6

Kan svare for min egen del. Av en eller annen grunn er problemet størst med mørke klær, men... Av og til er det fordi klærne har vært for lenge i maskinen. Av og til er det fordi det har tatt for lang tid å tørke (td tørkestativ ute og/eller for tett mellom klærne). 

Jeg er obs både på å kjøre maskinens og å la døren på vaskemaskinen stå open når den ikke er i bruk. 

Kjellerlukt blir jeg kvitt dersom jeg har edikk i vasken😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.10.2021 den 21.18):

Jeg har ikke tørketrommel og opplever noen ganger at klæra lukter surt etter vasken når det har hengt på stativet og er tørt. Det har skjedd at jeg går med akkurat den buksa eller den genseren jeg liker best, SELVOM det lukter et snev av surhet, hvis jeg ikke skal noe spesielt. 

Men jeg lurer på om det er vanlig at folk gjør dette? Hva gjør du når du er uheldig med klesvasken og du ikke har tid til å vente på en ny vask fordi du akkurat vil gå med det eksakte plagget du tenkte å bruke den dagen? 

En ting til jeg lurer på er: Er tøyet fortsatt rent selvom det lukter surt? Hvorfor kommer den sur lukten i tøyet noen ganger? 

Anonymkode: a2ad0...a56

Kjøp en avfukter.  Lukter klærne surt er det fordi de bruker for lang tid å tørke og dermed vokser bakteriene i de. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror problemet er vanlig, opplever det selv innimellom. Takler ikke bruke plagget ute i offentligheten, ikke takler jeg lukta selv og orker ikke tanken på at andre skal reagere på lukta. Er det bare litt og jeg er i «knipe» må jeg jo, men det skjer nesten aldri. Er det hjemme og jeg ikke skal noe, skjer det til nøds. 
Vasker det om igjen som regel, og hiver gjerne eddik i vasken da😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei.

Har skjedd når mannen har hivd inn type treningstøy sammen med min kaldvask 🙃

Sist måtte jeg rense maskinen og ha det i eddik i noen timer for å bli kvitt det helt. Grøss. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Om klærne blir liggende i maskina over natta, eller gjennom en hel dag før de blir hengt opp kan man også få sånn lukt. Her vaskes omtrent alt på 60 grader, og sengetøy på 90. Maskinen bruker i overkant av en time. Alt tørketromles umiddelbart, kun bukser, finplagg og ull som blir hengt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker på nytt selvsagt, om jeg har glemt maskinen. 
 

Jeg studerte med en med konsekvent sure klær, og vil ikke utsette hverken meg selv eller andre for den stanken 🤢

Anonymkode: c7e86...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...