Gå til innhold

Om du er uheldig med klesvasken, og noe av plaggene lukter surt (litt små sur lukt), tar du fortsatt på deg plagget og går med det ut dagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke tørketrommel og opplever noen ganger at klæra lukter surt etter vasken når det har hengt på stativet og er tørt. Det har skjedd at jeg går med akkurat den buksa eller den genseren jeg liker best, SELVOM det lukter et snev av surhet, hvis jeg ikke skal noe spesielt. 

Men jeg lurer på om det er vanlig at folk gjør dette? Hva gjør du når du er uheldig med klesvasken og du ikke har tid til å vente på en ny vask fordi du akkurat vil gå med det eksakte plagget du tenkte å bruke den dagen? 

En ting til jeg lurer på er: Er tøyet fortsatt rent selvom det lukter surt? Hvorfor kommer den sur lukten i tøyet noen ganger? 

Anonymkode: a2ad0...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skjedde før da jeg brukte syntetiske klær. Jeg sluttet å kjøpe klær laget av syntetiske materialer. Kastet alt. Det er mange år siden. Nå bruker jeg ull, silke, bomull og lin. Det lukter ikke.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker klærne på nytt. Jeg har ikke kun ett klesplagg av hver type...

Anonymkode: 54118...584

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det likedan med mine klær om de henger litt for tett på tørkestativet. Jeg kan bruke bukser til nød, men aldri overdeler. Lukter jeg det selv når jeg har det på, så går det rett på vask igjen. 

Sur lukt er vel lukta fra bakterievekst? Lukter jo litt muggent, på et vis.

Anonymkode: e4a8f...d7c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på hvor mange jeg synes lukter sur klesvask - vanlig. Men jeg er veldig sart på lukt og da. Jeg ville vasket om igjen, vil ikke lukte ufresht. Dessuten er vel den sure lukten et tegn på bakterievekst, så nei, plagget er ikke helt rent.

Anonymkode: a8965...a89

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det bare er bittelitt så hender det ja. Tenker og håper det luftes vekk. Og må jo gjerne helt oppi med nesen for å kjenne lukta. Dette er særlig hettegensere i bomull jeg kan kjenne kan være litt sure om de har hengt for tett på stative

Anonymkode: 77f18...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veel, jeg har gjort det. Men stortsett kaster jeg det på vask igjen med en god slump edikk 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun opplevd det med treningsklær (som da trenger en runde i eddikvann). Da trener jeg likevel, om det er utetrening eller jeg vet det er rolig på senteret. Skal jeg på gruppetime eller være tett på andre skifter jeg. 

Anonymkode: 5ba58...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste gangene jeg har opplevd noe annet enn fresh klesvask er hvis jeg har prøvd å redde plagg med kjellerlukt....  Skjønner ikke helt hvordan det tydeligvis kan være et vanlig problem?  En del klær må faktisk vaskes på høyere temperatur enn vaskelappen tilsier for å bli ordentlig rene, og så er det viktig å kjøre 90 graders program på maskinen av og til for å unngå bakterievekst. Jeg gjør det månedlig.

Anonymkode: 653b2...3c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner stadig sur lukt fra klær når jeg er tett innpå andre folk (f.eks på tog og buss), så tydeligvis er det mange som ikke bryr seg. Jeg synes det lukter helt pyton og går ikke med sånne klær selv. 

Anonymkode: 68329...a3b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De eneste gangene jeg har opplevd noe annet enn fresh klesvask er hvis jeg har prøvd å redde plagg med kjellerlukt....  Skjønner ikke helt hvordan det tydeligvis kan være et vanlig problem?  En del klær må faktisk vaskes på høyere temperatur enn vaskelappen tilsier for å bli ordentlig rene, og så er det viktig å kjøre 90 graders program på maskinen av og til for å unngå bakterievekst. Jeg gjør det månedlig.

Anonymkode: 653b2...3c6

Problemet oppstår vanligvis når klær (gjerne vasket på lav temperatur) bruker veldig lang tid på å tørke. Dvs dårlig sentrifugert og/eller henger svært tett sammen på tørkestativet.  

Anonymkode: 68329...a3b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har ikke tørketrommel og opplever noen ganger at klæra lukter surt etter vasken når det har hengt på stativet og er tørt. Det har skjedd at jeg går med akkurat den buksa eller den genseren jeg liker best, SELVOM det lukter et snev av surhet, hvis jeg ikke skal noe spesielt. 

Men jeg lurer på om det er vanlig at folk gjør dette? Hva gjør du når du er uheldig med klesvasken og du ikke har tid til å vente på en ny vask fordi du akkurat vil gå med det eksakte plagget du tenkte å bruke den dagen? 

En ting til jeg lurer på er: Er tøyet fortsatt rent selvom det lukter surt? Hvorfor kommer den sur lukten i tøyet noen ganger? 

Anonymkode: a2ad0...a56

Viss det er bare litt så kanskje jeg bruker klærne til tur, trening(hjemme eller ute), som hjemmeklær eller andre situasjoner hvor det liksom ikke spiller noen rolle. Er ikke glad i å kaste ting om jeg ikke må. Men blir det for mye sur lukt så går de rett i søpla. 

Her skyldes det vell helst at jeg noen ganger glemmer av klesvasken i maskina. Viss det lukter surt uten at det er tilfelle så ville jeg kjørt en 90 graders vask for å få den selve maskinen, det kan også være skyld i at det blir lukt om det er en stund siden sist. Også er det forskjell på klær da, enkelte syntetiske klær har jeg gitt helt opp da det blir sur lukt med en gang, uansett. Helt håpløst.

Endret av Crazydoglady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer an på hvor sur lukta er, og om jeg bare skal være hjemme. Skal jeg på jobb så nei ! Kan ikke gå å lukte som en gammel oppvaskfille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har ikke tørketrommel og opplever noen ganger at klæra lukter surt etter vasken når det har hengt på stativet og er tørt. Det har skjedd at jeg går med akkurat den buksa eller den genseren jeg liker best, SELVOM det lukter et snev av surhet, hvis jeg ikke skal noe spesielt. 

Men jeg lurer på om det er vanlig at folk gjør dette? Hva gjør du når du er uheldig med klesvasken og du ikke har tid til å vente på en ny vask fordi du akkurat vil gå med det eksakte plagget du tenkte å bruke den dagen? 

En ting til jeg lurer på er: Er tøyet fortsatt rent selvom det lukter surt? Hvorfor kommer den sur lukten i tøyet noen ganger? 

Anonymkode: a2ad0...a56

Da er det noe galt med vaskemaskinen din og du bør kjøre en rens. Husk også å jevnlig kjøre maskinen på 90 grader for å forhindre fremvekst av bakterier. 

Tøyet skal absolutt ikke lukte surt hvis det blir hengt til tørk med en gang maskinen er ferdig. 

Den eneste grunnen til at mine klær lukter surt er fordi jeg har glemt å ta de ut av maskinen. Da vasker jeg de på nytt på hurtigprogram. 

Tar ikke på meg klær som lukter skikkelig surt nei.

Anonymkode: 7b506...52d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør ikke det, men har ikke sur klesvask heller. Som en over her skriver, er dette som oftest et resultat av at vasken har blitt liggende for lenge i maskinen. Bakterieveksten starter med en gang den er ferdig. 

Ofte synes jeg det kan lukte slik av menn jeg vet bor alene, spesielt unge menn. 

Tenk på hvorfor noens oppvasktuer blir sure. 

Anonymkode: f24b0...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hiver det til vask igjen, kan kanskje til nød gå med det hvis det bare lukter bittelitt og jeg "må" ha det plagget. 

Er i kontakt med veldig mange mennesker i løpet av en dag på jobb og kjenner denne lukta fra mange

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tenk på hvorfor noens oppvasktuer blir sure. 

Kanskje de ikke blir behandlet pent nok. Da blir de jo sure. :) 

Anonymkode: 58593...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...