Gå til innhold

Synes du IS-kvinnene skal hentes tilbake til Norge?


In absentia

Synes du at IS-kvinnene skal hentes tilbake til Norge?  

219 stemmer

  1. 1. Synes du IS-kvinnene skal hentes tilbake til Norge?

    • Ja
      31
    • Nei
      115
    • Barna kan komme, men bare om mødrene blir igjen
      73


Anbefalte innlegg

Mooza skrev (5 minutter siden):

Ja, det synes jeg. 

Er det fordi jeg er så glad i IS-kvinner? Nei, det er ikke det.

Grunnen er at kurderne nå sitter med våre problemer. De sitter med et gjeng med europeiske terrorister som VI har fostret i VÅRT land, og som har VÅRT statsborgerskap. IS-terrorister som har drept og herjet nede i Syria. De utenlandske var de verste.

I årevis har det vært et fokus på at vi ikke skulle kreve noe, at man ikke skulle slå ned på ekstreme holdninger av de etablerte partiene. Og når vi da fikk en gjeng med terrorister som dro ned til et annet land og drepte for fote, så er det ikke vårt problem?? Våre myndigheter har sendt denne IS- kvinnen som nå trygler om å komme tilbake til Norge, rundt til skolene på våre skattepenger for å snakke med våre barn om hvor fantastisk det er å dekke seg til for kvinner. Det er jo faan ikke til å tro!  Snakker om å møte seg selv i døra. 

Det handler om ansvar. Da vi tok deres foreldre inn i landet og ga dem norsk statsborgerskap, så ble det ditt ansvar. Disse kvinnene og disse barna er vårt ansvar. Alle norske borgere bør være klar over det i all fremtid.. Det er en nyttig lekse for alle nordmenn og våre myndigheter. Det er ikke kurderne som har fostret dette gjenget som de nå passer på- det er oss.

Så derfor mener jeg at IS- kvinner skal komme hjem. 

Det er ikke myndighetene som har sendt henne rundt på skoler. Foredragene var sponset av foreningen Les og Norsk faglitterære forfatter og oversetter forening. Les er en statsfinansiert forening, men man kan ikke si at det er norske myndigheter som har sendt henne rundt på skolene, selv om det blir delvis skattefinansiert da Les er statsfinansiert. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mooza skrev (12 minutter siden):

Det handler om ansvar. Da vi tok deres foreldre inn i landet og ga dem norsk statsborgerskap, så ble det ditt ansvar. Disse kvinnene og disse barna er vårt ansvar.  Alle norske borgere bør være klar over det i all fremtid.. Det er en nyttig lekse for alle nordmenn og våre myndigheter. Det er ikke kurderne som har fostret dette gjenget som de nå passer på- det er oss.

Så derfor mener jeg at IS- kvinner skal komme hjem. 

Jeg har ikke fostret opp disse kvinnene nei, og det har mest sannsynlig ingen andre i tråden heller så legg fra deg dette "oss". 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babushka skrev (Akkurat nå):

Det er ikke myndighetene som har sendt henne rundt på skoler. Foredragene var sponset av foreningen Les og Norsk faglitterære forfatter og oversetter forening. Les er en statsfinansiert forening, men man kan ikke si at det er norske myndigheter som har sendt henne rundt på skolene, selv om det blir delvis skattefinansiert da Les er statsfinansiert. 

Nei men da så. Da er det vel greit at skolene i dette landet har tatt inn terroristen til å undervise våre barn...

Poenget mitt består. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. De er norske statsborgere, og det er veldig umoralsk å dumpe våre kriminelle på fattige land som er ødelagt av krig.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (Akkurat nå):

Nei men da så. Da er det vel greit at skolene i dette landet har tatt inn terroristen til å undervise våre barn...

Poenget mitt består. 

Nei, det er på ingen måte greit, men blir helt feil å si at det er myndighetene som har sendt henne rundt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (4 minutter siden):

Du mener at kurderne må ta ansvar for våre terrorister? 

Vi hadde ingenting med dette å gjøre? Statsløse kurdere har ansvaret?

Jeg mener akkurat det jeg skrev.  De valgte terrorens vei.  De har ingenting i Noge å gjøre.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicathv skrev (1 minutt siden):

Ja. De er norske statsborgere, og det er veldig umoralsk å dumpe våre kriminelle på fattige land som er ødelagt av krig.

Dumpet? Er ingen som har dumpet dem der, de valgte selv å reise.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

clyde skrev (13 minutter siden):

Dumpet? Er ingen som har dumpet dem der, de valgte selv å reise.

Det er i praksis det vi gjør når vi nekter kurderne å sende dem tilbake til Norge.

Kurderne i Syria vil ikke fortsette å betale for ha oppbevare dem. De er ikke syriske statsborgere. De er norske statsborgere. Kurderne og Syria har nok problemer som det er. For meg er det uforståelig at man kan forsvare at det er rettferdig at vi tvinger kurderne og Syria til å ta den byrden.

Tenk om det satt noen tusen fremmedkrigere fra alle mulige land i en leir her i Norge. Vi ville ha lyst til å kaste dem ut av landet så fort som mulig, ikke sant? Det ville i alle fall jeg. I stedet for å bruke masse ressurser på å oppbevare dem her.

Tenk så hvor kult det ville vært å bli nødt til å fortsette å oppbevare masse utenlandske terrorister her, KUN fordi landene de kommer fra nekter å ta dem i mot og håndtere dem selv. Vi ville protestert heftig. Og vi er et rikt land med masse ressurser og uten krigsødeleggelser. Det er ikke kurderne eller Syria.

Endret av Nicathv
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har uansett reist til et land som UD listet opp blant de du ikke kan forvente å få konsulær bistand. Og fortsatt er det. Derfor kan de ikke forvente hjelp og må i så fall komme seg til Norge på egenhånd. Dette er noe alle må sjekke før de reiser utenlands et sted. Får du ikke konsulær bistand dit du reiser så reiser du på eget ansvar. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicathv skrev (5 minutter siden):

Det er i praksis det vi gjør når vi nekter kurderne å sende dem tilbake til Norge.

Kurderne i Syria vil ikke fortsette å betale for ha oppbevare dem. De er ikke syriske statsborgere. De er norske statsborgere. Kurderne og Syria har nok problemer som det er. For meg er det uforståelig at man kan forsvare at det er rettferdig at vi tvinger kurderne og Syria til å ta den byrden.

Nei, det er ikke Norge som har dumpet dem der. De valgte selv å reise dit, og ingen kan forvente at Norge skal gjøre opp for deres feil. Kjipt for kurderne selvsagt, men de får finne en løsning som passer dem. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

altius skrev (8 minutter siden):

De har uansett reist til et land som UD listet opp blant de du ikke kan forvente å få konsulær bistand. Og fortsatt er det. Derfor kan de ikke forvente hjelp og må i så fall komme seg til Norge på egenhånd. Dette er noe alle må sjekke før de reiser utenlands et sted. Får du ikke konsulær bistand dit du reiser så reiser du på eget ansvar. 

Nettopp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA! Jeg vil ha de straffeforfulgt og fengslet. Det er ikke kapasitet der nede og de har bedt vestlige land ta ansvar for sine borgere.

Hvis vi overlater de til "skjebnen", risikerer vi st de får en symbolsk straff for forbrytelsen og kommer hjem på egenhånd. Det er fullt mulig for de å ta seg hjem til Norge. Og da står vi der, uten mulighet til å straffe de. 

Uten å egentlig få kartlagt om og hvor radikaliserte de er. Ikke kan vi se etter nye omsorgspersoner for barna heller. 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

clyde skrev (1 minutt siden):

Nei, det er ikke Norge som har dumpet dem der. De valgte selv å reise dit, og ingen kan forvente at Norge skal gjøre opp for deres feil. Kjipt for kurderne selvsagt, men de får finne en løsning som passer dem. 

Hadde du sagt det samme om situasjonen var motsatt? Neppe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De får komme seg til Norge på egenhånd, barna kan bli hentet ut. Problemet blir jo å straffeforfølge dette og skaffe bevis. IS kvinnen som ble hentet hjem pga syk sønn fikk 4 år i fengsel. Det mener jeg er altfor lite, får vel sikkert strafferabatt også fordi hun «angret» seg. 
Det bør også sterkt vurderes om de bør bli fratatt barna, det å dra barna inn i en krigssone eller føde dem inn i en er jo omsorgssvikt av absolutt verste slag. Det blir for enkelt å si at barna alltid har det bedre sammen med mor. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de er norske statsborgere må de hentes hjem. Akkurat slik jeg ville forventet om en dansk, tysk eller arabisk statsborger satt på oppbevaring i Norge, uten gyldig tilatelse, så ville deres respektive land tatt vedkommende tilbake og ikke la oss ta ansvar for ham eller henne. Slik vi også gjør i Norge. Vi sender ut de vi ikke vil ha. Da må vi også ta hjem norske statsborgere som andre land ikke vil ha. 
Og barna må få komme ut av leir og tilbake til Norge 

Endret av Lærke
skrivefeil
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surreal skrev (4 minutter siden):

JA! Jeg vil ha de straffeforfulgt og fengslet. Det er ikke kapasitet der nede og de har bedt vestlige land ta ansvar for sine borgere.

Hvis vi overlater de til "skjebnen", risikerer vi st de får en symbolsk straff for forbrytelsen og kommer hjem på egenhånd. Det er fullt mulig for de å ta seg hjem til Norge. Og da står vi der, uten mulighet til å straffe de. 

Uten å egentlig få kartlagt om og hvor radikaliserte de er. Ikke kan vi se etter nye omsorgspersoner for barna heller. 

 

Vi står da ikke uten mulighet til å straffe de? Men barna må hjem fortest mulig før de blir mer radikalisert. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Surreal skrev (1 minutt siden):

JA! Jeg vil ha de straffeforfulgt og fengslet. Det er ikke kapasitet der nede og de har bedt vestlige land ta ansvar for sine borgere.

Hvis vi overlater de til "skjebnen", risikerer vi st de får en symbolsk straff for forbrytelsen og kommer hjem på egenhånd. Det er fullt mulig for de å ta seg hjem til Norge. Og da står vi der, uten mulighet til å straffe de. 

Uten å egentlig få kartlagt om og hvor radikaliserte de er. Ikke kan vi se etter nye omsorgspersoner for barna heller. 

 

Om de så skulle fått en symbolsk straff der nede eller sluppet løs og greier å komme seg hit på egenhånd vil de likevel bli arrestert i Norge og siktet for brudd på norsk lov. 
Forøvrig tror jeg den “straffen” de gjennomgår nå ved å oppholde seg i den leiren er mye mer ubehagelig enn hotellstandard i et norsk fengsel. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærke skrev (4 minutter siden):

Om de er norske statsborgere må de hentes hjem. Akkurat slik jeg ville forventet om en dansk, tysk eller arabisk statsborger satt på oppbevaring i Norge, uten gyldig tilatelse, så ville deres respektive land tatt vedkommende tilbake og ikke la oss ta ansvar for ham eller henne. Slik vi også gjør i Norge. Vi sender ut de vi ikke vil ha. Da må vi også ta hjem norske statsborgere som andre land ikke vil ha. 
Og barna må få komme ut av leir og tilbake til Norge 


Som UD her sier; – Norske borgere som trosser UDs reiseråd og reiser inn i Syria, påtar seg et stort personlig ansvar. 
UD sier at sikkerhetssituasjonen i Syria er svært alvorlig og uoversiktlig.

Utenrikstjenesten fraråder alle reiser til landet, og har svært begrensede muligheter til å yte noen form for bistand til norske borgere som reiser inn i eller oppholder seg der. Norske borgere kan derfor ikke regne med bistand fra norske myndigheter så lenge de oppholder seg i disse landene.

https://www.nrk.no/urix/ud-om-norsk-syriafarer_-_-har-ikke-rettslig-krav-pa-bistand-1.14058394

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perleugla skrev (1 time siden):

Fordi dette er barn som bare kjenner mor som omsorgsperson og det er umenneskelig å ta fra dem dette. 

Blir ikke det for enkelt å si, dette er mødre som har utsatt barna sine for omsorgssvikt av absolutt verste sort. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

altius skrev (1 minutt siden):


Som UD her sier; – Norske borgere som trosser UDs reiseråd og reiser inn i Syria, påtar seg et stort personlig ansvar. 
UD sier at sikkerhetssituasjonen i Syria er svært alvorlig og uoversiktlig.

Utenrikstjenesten fraråder alle reiser til landet, og har svært begrensede muligheter til å yte noen form for bistand til norske borgere som reiser inn i eller oppholder seg der. Norske borgere kan derfor ikke regne med bistand fra norske myndigheter så lenge de oppholder seg i disse landene.

https://www.nrk.no/urix/ud-om-norsk-syriafarer_-_-har-ikke-rettslig-krav-pa-bistand-1.14058394

Norge bør bistå det landet som nå huser disse menneskene med å bli kvitt dem. Det er ikke urimelig. Å fraskrive seg ansvaret for norske kriminelle statsborgere som andre land vil ha ut er ikke greit. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...