Gå til innhold

Må den som "inviterer" en gruppe, fremdeles betale for alle?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om ei som ønsker å feire bursdag med venninnene foreslår å "dra ut å spise sammen" enn å si "inviterer dere ut", må hun fremdeles betale for alle sammen? Eller er det akseptabelt i dagens samfunn at man kan dra ut og akseptere at man betaler for seg selv..? 
 

Vil jo helst ikke fremstå som noe negativt, vil bare vite hva som faktisk kan være ok i disse tider. 

Anonymkode: 5ec2f...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk er sikkert veldig ulike på det der, men jeg går aldri ut fra at den som inviterer skal betale for hele gjengen - med mindre det var eksplisitt sagt «jeg spanderer» eller liknende. Jeg forventer aldri at andre skal betale for meg. (Spesielt ikke hvis den personen har bursdag, da er det jo mer nærliggende at jeg spanderer på vedkommende!)

Med alle formuleringer i nærheten av «vil du være med på resturant» så går jeg ut fra at jeg skal betale selv, så får det heller være en hyggelig overraskelse om vedkommende vil betale. De fleste jeg kjenner har ikke råd til å betale for resturantbesøk for hele vennegjengen - så hvis det var sånn at initiativtakeren automatisk måtte betale for alle, så hadde vi nok aldri møttes…

Anonymkode: 901a0...f5e

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg inviterte med meg noen venninner ut for å feire bursdagen min husker jeg. Vi var vel 17, så ingen alkohol i bildet. Men vi bodde alle på hybel (vgs), så vi sto for egen økonomi. De hadde gave de hadde spleiset på, jeg spanderte en stor drikke til hver og vi alle kjøpte maten vår selv. 

Ville ikke forventet å bli spandert på nei. Hadde nok nektet hvis noen prøvde å spandere på meg tror jeg. 

Anonymkode: 0786f...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt aldersbetinget også, kanskje?  50/60/70-årsdager der det inviteres til en restaurant vil ofte bety at verten betaler, mens 20/30 og kanskje også 40-åringer betaler hver for seg og gjerne går sammen om å betale for jubilanten som gave. Da har jeg prøvd å beskrive middelinntektsmennesker.

Anonymkode: 4ceca...8f5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min omgangskrets er det slik at verten betaler hvis middagen er hjemme hos vedkommende, men alle betaler for seg selv på restaurant. Jeg er 32 år, hvis det har noe å si.

Anonymkode: 2a88f...964

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

I min omgangskrets er det slik at verten betaler hvis middagen er hjemme hos vedkommende, men alle betaler for seg selv på restaurant. Jeg er 32 år, hvis det har noe å si.

Anonymkode: 2a88f...964

Det er det samme i min omgangskrets. Jeg er 50 år.

Anonymkode: dd21d...3e0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flotte, konstruktive tilbakemeldinger folkens!! Kjempebra!! Ikke noe avvdet jeg forventet å lese hehe. 

 

Ja jeg fyller faktisk 30, og jeg betaler med glede for alt av mat og drikke om jeg beslutter å invitere hjem til meg. Men har helst lyst til å ikke slite så mye på kjøkkenet, for da blir det fort  fokus på å behandle de som gjester (løpe inn og ut av kjøkkenet --- seeelvom jeg bare bestiller ferdig-pizza) istedenfor at fokuset blir på mitt runde tall og at jeg også kan kose meg og være tilstede med jentene hehehehe.  

 

Rart hvordan andre ikke-inviterte (kompiser f.eks) jeg spør sier at jeg må betale , når dere kommer med så logiske forklaringer på hvorfor det ikke skal være slik. Blir jo alt for dyrt, og det gjør som en av dere sa at man møtes ikke igjen om bare en person betaler for 8 pers pluss. 

Hun som feiret 30 ifjord inviterte meg og venninnen min, vi var bare 3 stk og hun betalte ikke for oss. Tvert imot så det ut som om hun forventa at vi skulle betale for henne..! 😳😂

Men ja,, da skal jeg være nøye på formuleringen... selvom det er julegave sesong, ikke mitt problem hvordan de styrer hver sin økonomi....😅🤣 har like mange gaver å håndtere selv og. 

Tenkte også kanskje vi kunne spille minigolf før maten, koster bare 130kr  kan høre om det er noe flertallet ønsker å joine

Anonymkode: 5ec2f...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk aldri opplevd eller forestilt meg at man skal betale for alle. Bare opplevd at det deles opp. I "verste fall" kan en legge ut mens de andre betaler umiddelbart med Vipps. Dette gjelder altså ute på restaurant. Om man blir bedt til noen betaler verten, tenker jeg.

Anonymkode: c0cac...b30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir det forresten da med servitøren da...? Når han kommer bort med terminalen, hvordan gjør vi opp? Skal han bare gå rundt alle rundt bordet og alle betaler ? No way om jeg krever vipps betaling fra jentene senere, blir jo bare kleint og det tar tid.... hvordan kan alle liksom betale smoothly uten at det blir kleint....? 😅

Anonymkode: 5ec2f...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Faktisk aldri opplevd eller forestilt meg at man skal betale for alle. Bare opplevd at det deles opp. I "verste fall" kan en legge ut mens de andre betaler umiddelbart med Vipps. Dette gjelder altså ute på restaurant. Om man blir bedt til noen betaler verten, tenker jeg.

Anonymkode: c0cac...b30

Ja ,, det ideelle hadde vært om vi var på samme sted hele kvelden og slo sammen middag og dessert... eller er det mer hype å bytte serveringssted for dessert ...?  

Anonymkode: 5ec2f...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan blir det forresten da med servitøren da...? Når han kommer bort med terminalen, hvordan gjør vi opp? Skal han bare gå rundt alle rundt bordet og alle betaler ? No way om jeg krever vipps betaling fra jentene senere, blir jo bare kleint og det tar tid.... hvordan kan alle liksom betale smoothly uten at det blir kleint....? 😅

Anonymkode: 5ec2f...5de

Man betaler i tur og orden, ikke noe problem det. 

Anonymkode: 734e3...468

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er det samme i min omgangskrets. Jeg er 50 år.

Anonymkode: dd21d...3e0

Samme her. Jeg er 61

Anonymkode: 01426...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer absolutt å betale for meg selv på restaurant, selv om det er bursdag. Synes det er hyggelig å sitte lenge ved bordet, og det er ikke naturlig å bytte sted til desserten. Har aldri opplevd at det har vært noe problem å dele opp regningen heller. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

I min omgangskrets er det slik at verten betaler hvis middagen er hjemme hos vedkommende, men alle betaler for seg selv på restaurant. Jeg er 32 år, hvis det har noe å si.

Anonymkode: 2a88f...964

Det samme her om det ikke er sagt at vi lager middag sammen. Da er det mulig vi deler på betalingen selvom det er hjemme hos en av oss. Men jeg syns dette er et fint utgangspunkt. Inviteres det til middag hjemme = verten betaler. Restaurant? Betaler selv. Er det andre omstendigheter tar man det med vedkommende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppleve slle scenarier. At den som har bursdag betaler for alle, at alle betaler selv og at gjestene betaler selv og spleiser på bursdagsbarnet. Alt er like vanlig, men det sistnevnte er vel mest vanlig når gjestene tar insj til å feire bursdagsbarnet.  

Anonymkode: 406a3...250

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre det spesifiseres at kvelden sponses så går jeg ut ifra at hver enkelt betaler for seg selv iallefall, og det er nå stort sett sånn det fungerer i de kretsene jeg vanker iallefall, men folk er sikkert forskjellige der som med alt annet. Middag hjemme spanderer jeg gladelig og føler som regel ikke noe press til å betale om jeg spiser borte, med mindre det skjer ofte og oftere hos en enn den andre. Unntaket er til feks venner som studerer eller har veldig dårlig økonomi, da foreslår jeg ofte at vi kan dele på utgiftene. Og deler selvsagt på regninga hos andre og om de foreslår det. Det er helt innafor.

Endret av Crazydoglady
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er student og feiret bursdagen min ved å invitere venner på middag, og da betalte jeg selvsagt for maten. Alle andre har feiret bursdag ved å spise ute hvor alle betaler for sin egen mat, så neste gang jeg feirer bursdag blir det nok også ute. Er jo mye billigere når man bare trenger å betale sin egen mat. 

Anonymkode: 35abd...706

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

I min omgangskrets er det slik at verten betaler hvis middagen er hjemme hos vedkommende, men alle betaler for seg selv på restaurant. Jeg er 32 år, hvis det har noe å si.

Anonymkode: 2a88f...964

Samme her. Men opplever egentlig at den som inviterer nesten alltid tar regningen på restaurant. Men jeg har mange venner som er mye mer pengesterke enn meg, kanskje derfor? 

Anonymkode: fbaf8...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg feiret bursdag ute betalte jeg for alle. Men det var nok mest fordi ingen hadde dukket opp ellers.

Anonymkode: a109b...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvordan blir det forresten da med servitøren da...? Når han kommer bort med terminalen, hvordan gjør vi opp? Skal han bare gå rundt alle rundt bordet og alle betaler ? No way om jeg krever vipps betaling fra jentene senere, blir jo bare kleint og det tar tid.... hvordan kan alle liksom betale smoothly uten at det blir kleint....? 😅

Anonymkode: 5ec2f...5de

Fyller du virkelig straks 30 og aldri erfart hvordan betaling på restaurant foregår? 

Anonymkode: b8816...828

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...