Gå til innhold

Alt for dyrt å lade elbil når strømmen er så dyr


jomann

Anbefalte innlegg

Clickbait-overskrift, men som erfaren elbilist vet jeg dette er en problemstilling som ofte dukker opp hos de som lurer på å kjøpe elbil. Nesten ukentlig dukker disse spørsmålene opp på ulike elbilforum og elbilgrupper på Facebook.

Nå som det er rekordhøye strømpriser enkelte steder i landet, kan det derfor være greit med litt folkeopplysning rundt elbiler og kostnaden ved å lade og bruke dem. Elbiler er tross alt fremdeles nytt for mange og jeg husker jeg selv hadde disse spørsmålene før jeg kjøpte elbil.

 

Hvor mye koster det pr mil?

La oss sammenligne to ganske like biler, hvor den ene går på bensin og den andre på strøm. Bensinbilen er litt effektiv og bruker bare 0,6 l/mil i snitt, mens elbilen bruker 1,5 kWt/mil i snitt. Bensinen koster 17/liter og vi leker litt med at strømmen koster både 1,-/kWt og relativt stramme 3,-/kWt (inkludert alle avgifter). Regnestykket vil da bli forbruket pr mil x kostnaden pr liter eller kWt.

I dette tilfellet vil bensinbilen koste 10,2 kroner pr mil.

Elbilen vil til sammenligning koste 1,5 kroner pr mil. Går prisen på strøm opp til 3,-/kWt, så vil det koste 4,5 kroner pr mil.

Som med bensin- og dieselbiler, så er forbruket til store elbiler høyere enn for små elbiler. La oss derfor leke med tallene for en ordentlig stor og relativt lite effektiv elbil som bruker 2,2 kWt/mil i snitt:

2,2 kWt/mil x 1,-/kWt = 2,2 kroner pr mil

2,2 kWt/mil x 3,-/kWt = 6,6 kroner pr mil

Så med andre ord, det koster ofte betydelig mindre å kjøre elbil enn å kjøre bensinbil - selv når strømmen er dyr og du kjører en ineffektiv elbil.

 

Hvor mye koster det å lade "full tank"?

Prisen på å lade hele batteriet fra 0-100% avhenger av størrelsen på batteriet, men regnestykket blir strømprisen x kapasiteten til batteriet i kWt. 

Her kan vi sammenligne 2 elbiler. En typisk liten nummer 2-bil med batteripakke på 30 kWt og en typisk litt større familiebil med batteripakke på 80 kWt. 

Ved strømpris på 1,-/kWt vil den lille koste ca 30 kroner og den store ca 80 kroner å lade opp. 

Ved en strømpris på 3,-/kWt vil den lille koste ca 90 kroner og den store ca 240 kroner å lade opp.

 

Håper dette var litt oppklarende for dere som er nysgjerrige på elbiler, men ikke har turt å stille de vanlige spørsmålene enda!

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Supert innlegg, og mye riktig - strømmen skal bli vesentlig dyrere enn selv nå for at det ikke lenger skal lønne seg å kjøre elbil (Med mindre man lader fra dyre hurtigladestasjoner utenfor hjemmet). 

Anonymkode: ab42c...f64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbiler er snart en saga blott. Det innføres avgifter, de må begynne å betale bompenger, har kortere rekkevidde og ikke minst levetid og generelt større slitasje på dekk. Så må man ta med repkostnadene og forsikringen som blir dyrere enn en vanlig fossilbil. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du har ladetap også, så du får ikke brukt mer enn ca 85% av de som går ut av strømselskapet. I tillegg er det godt mulig at bilen bruker ganske mye å stå stille når det er kaldt.

Har lyst på tesla 3, men begynner å tvile nå. Hvis strømprisen går til 6,- er det ulønnsomt med elbil. Og hvis du tar med rentekostnader...... grøss.

 

Anonymkode: 982c0...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Aktiv skrev (3 timer siden):

Elbiler er snart en saga blott. Det innføres avgifter, de må begynne å betale bompenger, har kortere rekkevidde og ikke minst levetid og generelt større slitasje på dekk. Så må man ta med repkostnadene og forsikringen som blir dyrere enn en vanlig fossilbil. 

Og når/hvis dette skjer så mener du at bilkjøperne går over til hva slags biler? Bensin-/dieselbiler som i et sånt scenario kommer til å bli ilagt enda høyere avgifter enn elbilene og enda høyere bompengesatser enn elbilene osv. osv. ?

Egentlig så svikter vel premisset ditt i de to siste ordene i innlegget ("vanlig fossilbil"). Verden har gått videre og i Norge i 2021 er elbilen blitt "vanlig". Så kan man ha sine preferanser ift. forskjellige drivstoffteknologier som mest egnet til sitt bruk. Selv kjører jeg ennå fossilbil, og når jeg først gjør det verdsetter jeg bl.a. den "ubegrensede" rekkevidden det gir meg. Men samtidig erkjenner jeg at klokka ikke lar seg skur tilbake. Markedet, hjulpet av diverse insentiver, har talt, og batteribilen har overtatt.

Anonymkode: 40e30...5ee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Supert innlegg, og mye riktig - strømmen skal bli vesentlig dyrere enn selv nå for at det ikke lenger skal lønne seg å kjøre elbil (Med mindre man lader fra dyre hurtigladestasjoner utenfor hjemmet). 

Anonymkode: ab42c...f64

Klart det vil alltid lønne seg å kjøre elbil så lenge det finnes fossilbiler å sammenligne med. Straks fossilbilene er borte vil skatter og avgifter derfra dyttes over på elbiler. Da er vi akkurat like langt. Forhåpentligvis er det bra for miljøet, men bra for lommeboka vil det aldri bli så lenge vi har politikere. Og vi bor i Norge. Sann mine ord.

Anonymkode: bf255...62f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt riktig, det du skriver. Men du ser allerede at det fins folk, tom. på Kvinneguiden, som er svært vanskelig å nå med fakta. Til og med når det er regnet ut klart og tydelig. Jeg har regnet meg frem til at "drivstoff" til elbil blir lik prisen på drivstoff til bensinbilen, som bruker noe slikt som 0,6 l/mil ved omtrent 6-7 kr/kWt.

Vi har en Leaf som bruker i snitt 0,17 kWt/km. Den lades på natta, så den dyreste strømmen nå er 130 øre/kWt inkl. el-sertifikat + 45 øre/kWt nettleie + noen øre for de faste kostnadene for nettleie og påslag. Rundt 2 kr/kWt. Det gir en makspris på 34 øre/km. 1000 km i måneden blir altså 340 kr. Det er derimot heller rundt 150-180 kr jeg pleier å betale for de tusen kilometerne. I natt koster nattestrøm i NO5 f.eks. 14 øre/kWt; vel 90% mindre enn i priseksempelet mitt.

Småbilen som bruker 0,6 l/mil til en bensinpris på 18 kr koster meg 1,08 kr/km, de samme 1000 kilometer er altså 1008 kr. Storbilen som bruker literen på mila (hvis jeg ser litt gjennom fingrene og kjører pent) går da på 1,8 kr/km eller 1800 kr på 1000 km. 90% avslag på bensinpumpen har jeg, dessverre, aldri sett.

I tillegg kommer alle de andre opplagte besparelsene med elbil: Mindre avgifter, bom, servicekostnader. Jeg har ingen sterke følelser for eller imot driftkonsept, og elsker lyden og lukten av en kraftig motor. Jeg har eid mange veteraner selv. Men på økonomi vinner elbilen. Å påstå noe annet er bare å gjøre narr av seg selv, altså.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Og når/hvis dette skjer så mener du at bilkjøperne går over til hva slags biler? Bensin-/dieselbiler som i et sånt scenario kommer til å bli ilagt enda høyere avgifter enn elbilene og enda høyere bompengesatser enn elbilene osv. osv. ?

Egentlig så svikter vel premisset ditt i de to siste ordene i innlegget ("vanlig fossilbil"). Verden har gått videre og i Norge i 2021 er elbilen blitt "vanlig". Så kan man ha sine preferanser ift. forskjellige drivstoffteknologier som mest egnet til sitt bruk. Selv kjører jeg ennå fossilbil, og når jeg først gjør det verdsetter jeg bl.a. den "ubegrensede" rekkevidden det gir meg. Men samtidig erkjenner jeg at klokka ikke lar seg skur tilbake. Markedet, hjulpet av diverse insentiver, har talt, og batteribilen har overtatt.

Anonymkode: 40e30...5ee

Det er klart at prisen gjenspeiler det som blir utfallet, men så langt er det mye som mangler mtp. å få et elbilnettverk oppe å går her i Norge. Det er områder der distansene og ikke minst klima nesten umuliggjør dette slik det er i dag. Hva tenker du skal gjøres der? Skal de få unntak fra forbudet? Skal de få støtte for å flytte til Oslo? Hvordan tenker du å gjøre dette?

Nei batteribilen har ikke overtatt. Politikken har overtatt og er helt blind på de konsekvenser valga de tar får. Synes det er skremmende at det norske folk er så naive at de faktisk ikke ser det som nå holder på å skje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Hr. Aktiv said:

Elbiler er snart en saga blott. Det innføres avgifter, de må begynne å betale bompenger, har kortere rekkevidde og ikke minst levetid og generelt større slitasje på dekk. Så må man ta med repkostnadene og forsikringen som blir dyrere enn en vanlig fossilbil. 

Service er jevnt over er billigere for elbil siden den har færre bevegelige deler som det blir problemer med. Den har heller ingen oljeskift. Forsikring har vel også vært billigere for elbilister enn tilsvarende bensinbiler (størrelse/alder/km/prisklasse).

Bompenger har elbilistene betalt en stund nå iallfall i Oslo. Men Stortinget har vedtatt at de max skal være halvparten av hva bensinbilistene betaler, mange steder er de fortsatt mindre enn halvparten sålenge man har AutoPass-avtale.

Anonymkode: ca01d...6b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Service er jevnt over er billigere for elbil siden den har færre bevegelige deler som det blir problemer med. Den har heller ingen oljeskift. Forsikring har vel også vært billigere for elbilister enn tilsvarende bensinbiler (størrelse/alder/km/prisklasse).

Bompenger har elbilistene betalt en stund nå iallfall i Oslo. Men Stortinget har vedtatt at de max skal være halvparten av hva bensinbilistene betaler, mange steder er de fortsatt mindre enn halvparten sålenge man har AutoPass-avtale.

Anonymkode: ca01d...6b3

Selve servicen er billigere, men når garantien går ut må du betale de komponenter som da byttes. Batteri og motor er ikke billig. Ellers er en elbil det samme som en fossilbil når vi ser bort fra motor og drivstoff. 

Elbiler har mere plag med bremser som ruster grunnet regenerering som bremser bilen. 

Det selskapet jeg har koster det meg nå mere å forsikre batteribilen enn fossilbilen pga. vanskelig ettermarkedsplan mtp. vedlikehold og ikke minst delepriser. Stadig flere batteribiler skrotes pga. ei lykt og en skjerm har gått mens fossilbilen repareres i langt større grad. 

Levetiden er større på en fossilbil av kavalitetsmerke. De går gjerne langt iver den snittalderen som bilparken har som er ca. 10 år. Nå har ingen batteribil blitt så gammel ennda så der vet vi ikke sikkert, men jeg ser det er skjeldent jeg ser noen EL registrerte biler langs veien. Tesla med EL har nesten forduftet helt. Jeg kjenner til et par og de har faktisk gått ganske langt. Over 400 000 km, men der har begge byttet motor flere ganger og batteri en gang. Dette gjort på garanti eller delvis garanti. 

Dvs. verdigtapet blir større på en elbil om du ikke bruker mye penger på påkost noe som selvfølgelig bidrar til økt bruktverdi. Men å påstå bilen blir billigere er ganske drøyt da kostnaden du bruker på service og rep. må også inn i sluttsummen her. 

De bensin og dieselbilene jeg har hatt har alle gått langt over 400 000 km uten at de har byttet hverken motor eller girkasse. De er jevnlig servet og jeg har med det spart mtp. de store kostnadene elbilen har hatt. 

Ang. avgifter får vi se hva stortinget gjør med avgiftene nå. Her har det kommet tidenes yngste og skolerte statsstyre uten noe slags erfaring fra arbeidslivet og ellers. Det kan bli morro å se hvilke "logiske" valg de tar når besrift og konsernledere står bak og styrer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Service er billig på tesla, helt til garantien går ut etter 5 år ja. Og batteri har garanti noen år til, men bare 70% av kapasitet. Og om vinteren rekker det ca 50%, dvs batteriet kan være på kun 35% og fremdeles "garantert".

Og lakken på tesla er et eget kapittel - kan flasse av etter 2 år! Vannvittig, min bil fra 2007 har lakk helt uten rust og mangler.

Anonymkode: 982c0...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Husk at du har ladetap også, så du får ikke brukt mer enn ca 85% av de som går ut av strømselskapet. I tillegg er det godt mulig at bilen bruker ganske mye å stå stille når det er kaldt.

Har lyst på tesla 3, men begynner å tvile nå. Hvis strømprisen går til 6,- er det ulønnsomt med elbil. Og hvis du tar med rentekostnader...... grøss.

 

Anonymkode: 982c0...6fc

Du kan alltid komplisere regnestykket med ulike variabler, men skal man ta hensyn til absolutt alle variabler vil man ikke kunne si noe generelt til noen. 

For øvrig er det få elbiler som bruker energi av å stå i ro. Tesla er den eneste jeg vet om som har vampire drain. De andre starter du dagen med like mye som du parkerte med dagen i forveien.

Anonymkode: 5431b...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

For øvrig er det få elbiler som bruker energi av å stå i ro. Tesla er den eneste jeg vet om som har vampire drain. De andre starter du dagen med like mye som du parkerte med dagen i forveien.

Anonymkode: 5431b...91d

En liten * her: En del biler har batterivarming. Gamle Leaf har en slags varmestrøm som bruker 300W, f.eks., men den kommer kun på når det er skikkelig kaldt (15-20 blå). Da bruker den opp bilens batteri til du er nede i 30%.

Anonymkode: 21e17...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Aktiv skrev (1 time siden):

Selve servicen er billigere, men når garantien går ut må du betale de komponenter som da byttes. Batteri og motor er ikke billig. Ellers er en elbil det samme som en fossilbil når vi ser bort fra motor og drivstoff. 

 

Er service gratis på fossilbiler når garantien har gått ut? 

Anonymkode: 7d0cc...484

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er service gratis på fossilbiler når garantien har gått ut? 

Anonymkode: 7d0cc...484

Nei, men du slipper også skifte hovedbatteri og motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hr. Aktiv skrev (28 minutter siden):

Nei, men du slipper også skifte hovedbatteri og motor.

 

Og det slipper man alltid på fossibiler? På min da 7 år gamle toyota avensis måtte jeg bytte hele motoren etter 130,000km. Er det vanlig? Tja, det var en relativt kjent feil. Det kostet meg 65 løk etter mye pruting og krangling. Så etter noen mnd røyk turboen - nye 15k. 

Min model S fra tidlig 2013, altså snart 9 år gammel bil har jeg på 150k km byttet to luftfjæringer (produsert av mercedes) og drive unit (motor) DU´en var riktig nok innenfor garanti da den ble skiftet, og den ville nok kostet 70-80løk. Ja, det er dyrt, men det er også en dyr stor gammel luksusbil. Har du prøvd å eie tilsvarende type bil av fossiltypen? Audi A8? Mercedes S klasse? Da snakker du pengesluk. Det er derfor ingen eier de. 

Batteriet ruller og går på de aller fleste gamle model S´er. De fleste som hadde problemer ble byttet innenfor garanti. De fleste ruller 2-3-400,000km eller mer på en batteripakke. For de aller fleste tilsvarer 300,000km 15-20 års bilhold, og da regner man som regel bilen for skrot uansett el eller fossil. 

Fordelen med teslaene er at de oppgraderes. Min har f.eks ett dørhåndtak av nyere typen, som er mye bedre enn de gamle, selv om 3 av 4 av de gamle på min har holdt i 8 år gjennom iskalde vintre stående parkert ute. 

Og på sikt vil det nok også bli enklere å skifte ut enkelte battericeller når batteriet kneler, enn å måtte skifte ut hele pakka. Da blir det også billigere. Akuratt nå er det et problem om man skulle være så uheldig. Foreløpig har jeg ikke hørt om noen. 

Som eier av fossilbil i 15 år og elbil i snart 6 (kjøpte min 2 år gammel) så er helt klart elbilen den billigste, mest driftsikre og nydeligste bilen jeg har eid og kjørt. Det er en grunn til at tesla får fan boys, og det er fordi bilene er gode. 

 

 

Anonymkode: 7d0cc...484

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det hender at fossilbiler også trenger ny motor, men jeg har hatt 2 avensiser som har gått over 250.000 km uten å bytte noe annet enn slitedeler og ting som ruster.

Leste om en tesla S eier som fikk byttet batteri, siste mnd på garanti. Hva tror du hadde skjedd om det røk 1 mnd etter? Bare å kaste bilen da - skikkelig mijøvennlig!

Anonymkode: 982c0...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Og det slipper man alltid på fossibiler? På min da 7 år gamle toyota avensis måtte jeg bytte hele motoren etter 130,000km. Er det vanlig? Tja, det var en relativt kjent feil. Det kostet meg 65 løk etter mye pruting og krangling. Så etter noen mnd røyk turboen - nye 15k. 

Min model S fra tidlig 2013, altså snart 9 år gammel bil har jeg på 150k km byttet to luftfjæringer (produsert av mercedes) og drive unit (motor) DU´en var riktig nok innenfor garanti da den ble skiftet, og den ville nok kostet 70-80løk. Ja, det er dyrt, men det er også en dyr stor gammel luksusbil. Har du prøvd å eie tilsvarende type bil av fossiltypen? Audi A8? Mercedes S klasse? Da snakker du pengesluk. Det er derfor ingen eier de. 

Batteriet ruller og går på de aller fleste gamle model S´er. De fleste som hadde problemer ble byttet innenfor garanti. De fleste ruller 2-3-400,000km eller mer på en batteripakke. For de aller fleste tilsvarer 300,000km 15-20 års bilhold, og da regner man som regel bilen for skrot uansett el eller fossil. 

Fordelen med teslaene er at de oppgraderes. Min har f.eks ett dørhåndtak av nyere typen, som er mye bedre enn de gamle, selv om 3 av 4 av de gamle på min har holdt i 8 år gjennom iskalde vintre stående parkert ute. 

Og på sikt vil det nok også bli enklere å skifte ut enkelte battericeller når batteriet kneler, enn å måtte skifte ut hele pakka. Da blir det også billigere. Akuratt nå er det et problem om man skulle være så uheldig. Foreløpig har jeg ikke hørt om noen. 

Som eier av fossilbil i 15 år og elbil i snart 6 (kjøpte min 2 år gammel) så er helt klart elbilen den billigste, mest driftsikre og nydeligste bilen jeg har eid og kjørt. Det er en grunn til at tesla får fan boys, og det er fordi bilene er gode. 

 

 

Anonymkode: 7d0cc...484

Altså. Av alle drittbiler det går å få kjøpt har du den verste av dem alle. Det er viden kjent at alle Toyota Avensis bytter motor pga. høyt oljeforbruk. 

Audi A8 og MB S er i en helt annen liga enn den Tesla. Det merker du med en gang du setter deg inn. Helt annen byggekvalitet og når vi kommer til komforten så er det galakser imellom disse. Hvis Tesla hadde vært avgiftbelagt på samme nivå hadde ingen kjøpt den. 

På 7 år rekker jeg å kjøre 450 000 km. Så langt ikke byttet hverken en motor eller gir på noen av bilene og inen av mine biler har vært hverken A8 eller S-klasse. De to Teslane jeg refererte til har byttet både motor og batteri på begge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Aktiv skrev (27 minutter siden):

Altså. Av alle drittbiler det går å få kjøpt har du den verste av dem alle. Det er viden kjent at alle Toyota Avensis bytter motor pga. høyt oljeforbruk. 

Audi A8 og MB S er i en helt annen liga enn den Tesla. Det merker du med en gang du setter deg inn. Helt annen byggekvalitet og når vi kommer til komforten så er det galakser imellom disse. Hvis Tesla hadde vært avgiftbelagt på samme nivå hadde ingen kjøpt den. 

På 7 år rekker jeg å kjøre 450 000 km. Så langt ikke byttet hverken en motor eller gir på noen av bilene og inen av mine biler har vært hverken A8 eller S-klasse. De to Teslane jeg refererte til har byttet både motor og batteri på begge. 

Helt bisarr argumentasjon å dra frem Mercedes S og Audi A8. "Når min tjener henter frem Bugattien, er den alltid ren, derfor er Bugattier ekstra rene!"... 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 21e17...d55

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...