Gå til innhold

Tror ikke jeg kan drive å være lærer stort lenger..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det vi trenger er at selve undervisningen foregår digitalt.

Vi får de beste av de beste til å spille inn undervisningen.

Også kan vi ha psykologer og pedagoger til å passe på barna.

 

Anonymkode: 4128c...edf

🤣🤣😂😂🤣😂😂

Anonymkode: 2a168...926

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Så slutt da?! Ærlig talt, folk byttet yrker hele tiden. Men det er pokker meg ingen som proklamerer det så høyt eller klager så mye som lærerne. 

Finn en annen jobb! 

Anonymkode: 659d5...48a

Tar gjerne mot en liste over aktuelle yrker. Ikke alle bor i byen og har «all verdens» mulighet. Jeg har ikke økonomi til å gå ned flere titallstusen i lønn heller. 

Anonymkode: 5231c...cad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hva kan vi jobbe med?

Jeg sørger over at utdanningen jeg så stolt og sikkert tok er «bortkastet», og at jeg ikke lenger orker tanken på jobb nesten.

Det er ikke barna sin feil, men jeg klarer ikke stå i all utageringen, frekkheten og den lave arbeidsmotivasjonen til mange barn, i tillegg til alt annet vi skal gjøre.

Vet så inderlig at jeg er en god lærer, men jeg må tenke på meg selv nå. Kjenner så mange stressymptomer i kroppen for tiden

Anonymkode: e7f84...e8e

Jeg har ikke fått jobbet som den type lærer jeg utdannet meg som, det innebar nemlig ikke kontaktlærer. Og det sliter bra det på «ørtene» året. 
 

Det at faglærer i estetiske fag forsvinner på flere barneskolen legger jo også flere sten til byrden på kontaktlærer. 

Anonymkode: 5231c...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hoppet av læreryrket denne sommeren. Nå jobber jeg som ped. 2 på en småbarnsavdeling. 520k i året, lite ansvar og ettermiddagene er bare mine! Jeg har fått mye lavere skuldre etter jobbytte og skal ALDRI tilbake til læreryrket igjen. Det spiser deg med hud og hår🙈

Anonymkode: 78046...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Tar gjerne mot en liste over aktuelle yrker. Ikke alle bor i byen og har «all verdens» mulighet. Jeg har ikke økonomi til å gå ned flere titallstusen i lønn heller. 

Anonymkode: 5231c...cad

Du kan jobbe som miljøterapeut i f.eks. bolig for psykisk utviklingshemmede. Ca. samme lønn, ikke noe arbeid å ta med seg hjem og ganske digge turnusordninger noen steder. Typisk godt bemannet også, så du får konsentrert deg om en eller noen få.

Anonymkode: 89ba2...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Usikker på hva jeg skal jobbe med da, akkurat nå frister det å ta en butikkjobb heller. 

Anonymkode: d52e1...abd

Det er enorm konkurranse om butikkjobber, det er jo en av få yrker man kan jobbe i uten utdanning. Sannsynligheten for at en butikk ansetter en lærer over alle de ufaglærte er nok lav 

Anonymkode: 036e4...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Så slutt da?! Ærlig talt, folk byttet yrker hele tiden. Men det er pokker meg ingen som proklamerer det så høyt eller klager så mye som lærerne. 

Finn en annen jobb! 

Anonymkode: 659d5...48a

Det er jo det vi gjør. Og ærlig talt burde det at lærere "klager" bekymre folk mer.. Barna våre trenger kompetente lærere som er trygge og stabile. Slik utviklingen er nå, er det stor slitasje og følelse av håpløshet og utilstrekkelighet blant lærere. Derfor "klaging" og flukt til andre yrker. Resultat: økende andel ufaglærte, tilfeldige voksne som ikke bryr seg. Ingen master eller mattefirer i verden kommer til å gjøre læreryrket mer attraktivt. Det kan kun en endring i rammene for jobben gjøre! Tvert imot tror jeg at praksissjokket kommer til å få skremme mange med lang utdanning bort, fordi de kan. 

Anonymkode: 507ba...43c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg hoppet av læreryrket denne sommeren. Nå jobber jeg som ped. 2 på en småbarnsavdeling. 520k i året, lite ansvar og ettermiddagene er bare mine! Jeg har fått mye lavere skuldre etter jobbytte og skal ALDRI tilbake til læreryrket igjen. Det spiser deg med hud og hår🙈

Anonymkode: 78046...d7c

Det hørtes så bra ut. Hva har du av ped i bagasjen for å få jobbe der? Jeg ligger jo på 520 ish nå. 

Anonymkode: 5231c...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg hoppet av læreryrket denne sommeren. Nå jobber jeg som ped. 2 på en småbarnsavdeling. 520k i året, lite ansvar og ettermiddagene er bare mine! Jeg har fått mye lavere skuldre etter jobbytte og skal ALDRI tilbake til læreryrket igjen. Det spiser deg med hud og hår🙈

Anonymkode: 78046...d7c

Hva mener du med ped. 2?

Anonymkode: e7f84...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Foreldre som ikke tar voksenansvar. Barn blir oppdratt som prinser og prinsesser. Null krav til barna. Folkeskikk skal de ikke lære lenger, og alminnelig høflighet er blitt et fremmedord. Alt for få barn har foreldre som lærer dem livsmestring. Curlingforeldre og helikopterforeldre omtrent overalt. 

Anonymkode: 097b6...91f

Dette! I tillegg tror jeg mange barn og unge er så vandt til å konstant være underholdt. De vet ikke hvordan det er å kjede seg. Hvis de er lei av noe er det bare å scrolle videre til neste tik tok eller video på YouTube. Med engang de møter på en utfordring i skolearbeidet eller må gjøre noe de ikke liker, gidder de ikke. Og leste nettopp en artikkel på NRK som handlet om hvordan mange unge selvdiagnostiser seg selv med psykisk sykdommer fordi de ikke får til ting. (https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/psykolog-ser-flere-unge-som-selvdiagnostiserer-seg-og-behandler-psykiske-lidelser-som-bakterier-1.15681360)

Det er nok er komplisert problem, men det er uten tvil et strukturelt problem.

Anonymkode: 43861...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

https://www.smithsonianmag.com/innovation/artificial-intelligence-key-personalized-education-180963172/

Jeg vil påstå at det er du som er virkelighetsfjern.

 

Anonymkode: 4128c...edf

Én ekspert i AI hevder teknologi kan overta undervisning helt, mens hundretusener av skoleforskere mener noe annet. Hvem er fjern? Du har tydeligvis ikke høyere utdanning hvis du er SÅ lite kildekritisk….

Anonymkode: 2a168...926

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkelig bekymringsfullt at så mange lærere sliter og tilsynelatende misliker jobben sin. Det er et tegn på at noe er riv, ruskende galt i skolevesenet. Men en varslet katastrofe.

Og dere som mener lærere bare syter og klager kan ta seg en bolle. Når Norge får mangel på kompetente fagfolk i skolen er det DINE barn/barnebarn/tantebarn det går ut over, og noe som er et problem for ALLE i vår samfunn.

Anonymkode: 2a168...926

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er virkelig bekymringsfullt at så mange lærere sliter og tilsynelatende misliker jobben sin. Det er et tegn på at noe er riv, ruskende galt i skolevesenet. Men en varslet katastrofe.

Og dere som mener lærere bare syter og klager kan ta seg en bolle. Når Norge får mangel på kompetente fagfolk i skolen er det DINE barn/barnebarn/tantebarn det går ut over, og noe som er et problem for ALLE i vår samfunn.

Anonymkode: 2a168...926

Jeg synes faktisk det er en krise, ja.

Jeg har vært i skolen i 7 år nå. Mange av de jeg studerte med følger nå med på nye jobber. Det er svært krevende i skolen for tiden, og mange av oss klarer ikke å kombinere det med å være småbarnsforeldre. Det går utover familien vår.

De eldre lærerne som har jobbet i flere tiår, og som har sett endringene over tid, er glad for at de nærmer seg pensjonsalder.

Vi har alle én ting til felles. Ønsket om å være viktige omsorgspersoner og det å undervise.

Men nå drukner vi i så mye annet.

Anonymkode: e7f84...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hoppet av læreryrket denne sommeren. Nå jobber jeg som ped. 2 på en småbarnsavdeling. 520k i året, lite ansvar og ettermiddagene er bare mine! Jeg har fått mye lavere skuldre etter jobbytte og skal ALDRI tilbake til læreryrket igjen. Det spiser deg med hud og hår🙈

Anonymkode: 78046...d7c

Har du noen tilleggsutdannelse? Eller spes ped? Med bare 30 stp pedagogikk skal det vel godt gjøres å få en sånn jobb? Med så pass bra lønn?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i yrket i 8 år, og er også allerede lei 😮  Var sent i gang med studiene for jeg trodde jeg skulle velge drømmeyrket, men dette er jo noe helt annet enn jeg hadde forestilt meg! Merker forskjell bare siden jeg begynte, stadig økende ansvar og flere arbeidsoppgaver. Jobber vanvittig mye hjemme, alt fra telefoner fra foreldre til lange planer jeg må skrive for å dokumentere det vi gjør. Alle tester vi MÅ ta, og registrere inn i systemet, all papirarbeid, møter i planleggingstid osv osv. Bare i dag har jeg jobbet 4 timer, inkludert retting. Barna er lei av at mamma stadig sitter på kontoret.

Anonymkode: 3de99...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...