Gå til innhold

Antall prosent fullvaksinerte virker å stå stille


Hatsumomo

Anbefalte innlegg

Lana01 skrev (6 minutter siden):

Der er gode tall, også med tanke på at i den gruppen som ikke har  tatt vaksine, er det også flere som er anbefalt å ikke ta den. Det viser at vaksine skepsisen tross alt er veldig lav i befolkningen.

Ja, heldigvis! 

Tillegg:

Det er, vil jeg anta, også noen blant dem som registreres som uvaksinerte som har tatt vaksine i utlandet men ikke etterregistrert det i Norge, eller har tatt vaksiner som ikke er godkjent her i landet.

Endret av Hedy Lamarr
tillegg
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Villfisker
hlidskjalf skrev (8 timer siden):

Dere må bare akseptere at det er en god del av oss som ikke vil ta vaksinen.

Nettopp. De fleste har bestemt seg allerede, og ingen har rett til å prøve å påvirke oss til å endre mening. For min egen del, hadde jeg bestemt meg før det i det hele tatt var snakk om noen vaksine. Det er mitt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hlidskjalf skrev (8 timer siden):

Dere må bare akseptere at det er en god del av oss som ikke vil ta vaksinen.

En god del? Hva definerer du det som, 91 prosent over 18 år er vaksinerte med minst én dose. Blant de 9 prosentene med uvaksinerte er det folk som av medisinske grunner ikke kan vaksinere seg, og muligens folk som er vaksinert i utlandet.

Så dere er bare en liten brøkdel. Heldigvis. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedy Lamarr skrev (11 minutter siden):

En god del? Hva definerer du det som, 91 prosent over 18 år er vaksinerte med minst én dose. Blant de 9 prosentene med uvaksinerte er det folk som av medisinske grunner ikke kan vaksinere seg, og muligens folk som er vaksinert i utlandet.

Så dere er bare en liten brøkdel. Heldigvis. 

Ja, det er gode tall og viser at de aller fleste av oss stiller oss bak vitenskapen og kjenner vårt samfunnsansvar. Det vil alltid være en liten andel vaksineskeptikere. Her i landet utgjør heldigvis denne gruppen ikke så mange. I flere andre land er denne gruppen økende, noe som utgjør en fare for folkehelsen. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AfterTheRain skrev (4 timer siden):

Det som er litt rart at de "forventer" 2000 barn innlagt på sykehus pga RS virus, og i kommende influensasesong "forventer" de 4000 innlagte, som åpenbart skal gå helt fint, de sa de kan til og med utvide sengekapasitet. Tallene bare gir ingen mening angående covid.

Fordi det er stor forskjell på hvor mye ressurser en innlagt pasient krever av både utstyr og personell, samt hvor lenge pasienten er innlagt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villfisker skrev (42 minutter siden):

Nettopp. De fleste har bestemt seg allerede, og ingen har rett til å prøve å påvirke oss til å endre mening. For min egen del, hadde jeg bestemt meg før det i det hele tatt var snakk om noen vaksine. Det er mitt valg.

Selvfølgelig har man rett til å forsøke å få folk til å endre mening. Det er jo nettopp det man bør gjøre når man har noen som deg som har bestemt seg før det i det hele tatt var noe vaksine. Det viser jo hvor lite gjennomtenkt valget er.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Example skrev (5 timer siden):

For om det holder i forhold til kapasiteten på norske sykehus. Nå ser det ganske bra ut, men vi vet jo det er en del uvaksinerte voksne, samt eldre som har liten effekt av vaksinene som er i risiko. Vi tåler på ingen måte at de smittes I et raskt tempo. 

Løsningen er jo at man bedrer kapasiteten og om nødvendig begrenser hvor mye ressurser man skal bruke på covid-19 pasientene. Det er jo ingen naturlov som sier at en covid-19 pasient med semi-dårlige prognoser skal prioriteres til å beslaglegge en ECMO eller respirator i ukesvis på bekostning av andre pasientgrupper?

Example skrev (3 minutter siden):

Fordi det er stor forskjell på hvor mye ressurser en innlagt pasient krever av både utstyr og personell, samt hvor lenge pasienten er innlagt.

Men kanskje man etterhvert da må begrense hvor mye ressurser vi bruker på covid-pasienter 🤷🏼‍♀️ Man gjør jo det med andre sykdommer - det er ikke sånn at alle får den aller mest optimale helsehjelp de kan få, på alt annet enn covid-19 er økonomi også med i bildet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
Example skrev (9 minutter siden):

Selvfølgelig har man rett til å forsøke å få folk til å endre mening. Det er jo nettopp det man bør gjøre når man har noen som deg som har bestemt seg før det i det hele tatt var noe vaksine. Det viser jo hvor lite gjennomtenkt valget er.

Nei, det er et personlig valg. Ingen som har noe med det. At man har bestemt seg på forhånd i slike spørsmål, dreier seg om sunn skepsis til noe ukjent. Å la seg vippe av pinnen pga dine eller andres meninger, kommer jeg ikke til å gjøre. Flertallet har ikke nødvendigvis rett.

Nå får vi se om noen år, hvem av oss som hadde rett. Den tiden har jeg faktisk. Jeg er ikke redd for å ta feil, men jeg tror ikke jeg tar feil heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villfisker skrev (5 minutter siden):

Nei, det er et personlig valg. Ingen som har noe med det. At man har bestemt seg på forhånd i slike spørsmål, dreier seg om sunn skepsis til noe ukjent. Å la seg vippe av pinnen pga dine eller andres meninger, kommer jeg ikke til å gjøre. Flertallet har ikke nødvendigvis rett.

Nå får vi se om noen år, hvem av oss som hadde rett. Den tiden har jeg faktisk. Jeg er ikke redd for å ta feil, men jeg tror ikke jeg tar feil heller.

Det er et personlig valg, ja. Valg har konsekvenser. Den største er at man i praksis velger å bli smittet. Man velger også, noen steder i verden foreløpig, også at dette valget kan få konsekvenser for arbeidssituasjonen for eksempel. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (Akkurat nå):

Det er et personlig valg, ja. Valg har konsekvenser. Den største er at man i praksis velger å bli smittet. Man velger også, noen steder i verden foreløpig, også at dette valget kan få konsekvenser for arbeidssituasjonen for eksempel. 

Du har visst ikke fått med deg at vaksinene ikke beskytter i særlig grad mot smitte. Ikke så rart, egentlig, man endrer jo kommunikasjonen om disse vaksinene omtrent annenhver dag. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
Example skrev (1 minutt siden):

Det er et personlig valg, ja. Valg har konsekvenser. Den største er at man i praksis velger å bli smittet. Man velger også, noen steder i verden foreløpig, også at dette valget kan få konsekvenser for arbeidssituasjonen for eksempel. 

Diskriminering kalles det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (7 timer siden):

Ja. Det er nok lurt.

Må nesten få spørre deg om hvor grensen går? Hvor mange booster skal en ta på ett  år?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (5 minutter siden):

Må nesten få spørre deg om hvor grensen går? Hvor mange booster skal en ta på ett  år?

Hvorfor skulle det være noen grense? Da jeg tok Twinrix måtte jeg ta totalt fire doser på ett år. At noen må ta en ekstra dose er vel ikke verdens undergang?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Neidasåjo
Villfisker skrev (2 timer siden):

Nei, det er et personlig valg. Ingen som har noe med det. At man har bestemt seg på forhånd i slike spørsmål, dreier seg om sunn skepsis til noe ukjent. Å la seg vippe av pinnen pga dine eller andres meninger, kommer jeg ikke til å gjøre. Flertallet har ikke nødvendigvis rett.

Nå får vi se om noen år, hvem av oss som hadde rett. Den tiden har jeg faktisk. Jeg er ikke redd for å ta feil, men jeg tror ikke jeg tar feil heller.

Men hva tror du covid viruset gjør med kroppen din på sikt da? For smittet det vil du bli. Ett virus som har blitt skapt i ukontrollert form. Vi vet jo at flere infeksjonssykdommer er sett i forbindelse med MS, ulik kreft osv. Vaksinen er laget under kontrollerte former. Når de velger å vaksinere leger, konger, presidenter, så tror jeg risikoen er mindre enn å få selve sykdommen hva langtidseffekter angår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neidasåjo skrev (2 minutter siden):

Men hva tror du covid viruset gjør med kroppen din på sikt da? For smittet det vil du bli. Ett virus som har blitt skapt i ukontrollert form. Vi vet jo at flere infeksjonssykdommer er sett i forbindelse med MS, ulik kreft osv. Vaksinen er laget under kontrollerte former. Når de velger å vaksinere leger, konger, presidenter, så tror jeg risikoen er mindre enn å få selve sykdommen hva langtidseffekter angår. 

Også langtidseffekter når det gjelder 12 åringer? Nei dette er ikke lenger helse, spørs om det I det heletatt har vært. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (20 minutter siden):

Må nesten få spørre deg om hvor grensen går? Hvor mange booster skal en ta på ett  år?

Så mye som det er behov for. Om det er én dose I året eller hvordan det blir, får man se. Det er for tidlig å si. For yngre mennesker, som meg selv, er ikke sikkert det blir behov for nye doser på en stund.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatsumomo skrev (17 timer siden):

Hvis man ser på VG sin oversikt over antall prosent fullvaksinerte, så syntes jeg lenge det gikk jevnt og trutt oppover. Men nå har det i ganske lang tid stått stille på ca 68% fullvaksinerte. 

Stopper vi opp på ca 70% fullvaksinerte etterhvert? Vi er vel snart der at alle har fått tilbud om dose 2?

Det er jo ikke så høyt som regjeringen skryter av at vi skal oppnå ang vaksinedekning.

Tallet er av den totale befolkningen i Norge. Det inkluderer barn som ikke får vaksine feks. Og de fra 12 som bare får en dose osv 

Endret av Sommerkommer
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...