Gå til innhold

Hvilken profesjon er mest bred av sosionom og vernepleier?


Mariell1995

Anbefalte innlegg

I Grosny skrev (På 17.10.2021 den 9.42):

Jeg har på følelsen at vernepleiestudiet drifter litt i retning sykepleie. Vanskelig å si hvorfor , men en teori er at vernepleierne blir bedre rustet til å jobbe på sykehjem.

Samhandlingsreformen gjør at flere med kognitive utfordringer skal få hjelp av kommunene, og ikke ha like lang liggetid på sykehus. Da ble det et økt behov for å bygge videre på den medisinske kompetansen hos vernepleiere, og øke antallet vernepleiere innenfor demensomsorgen bl.a. fordi vernepleiere er svært gode på utfordrende atferd. Vernepleiere i dag kan ta både blodprøver, sette veneflon m.m. og er nok bedre rustet enn andre til å gjennomføre dette på en del grupper.

Anonymkode: 4058b...f87

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mariell1995 skrev (23 timer siden):

Noen som har et ordentlig svar på dette? Hittil har det vært mye «profesjonskamp», noe som ikke var det jeg var ute etter :) 

Så igjen, er vernepleier eller sosionom mest allsidig? Gjerne begrunn med det du VET :)

Begge er alllsidige så det holder, men etter kjapp gjennomlesing av studiets oppbygging mener jeg at sosionom går dypere i forhold til Nav og barnevern, mens vernepleien går dypere enn sosionom innenfor atferdsvitenskap, miljøarbeid med kognitivt hemmede og sykepleie.  Å ønske mer allsidighet tror jeg blir feil, fordi da blir fokus for bred til å gå dypt nok. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (På 16.10.2021 den 22.53):

Vernepleiere kan mye mer sykepleie, atferdspsykologi og miljøarbeid enn sosionomene. Sosionomene kan noe annet, men jeg har ikke helt oversikt.

Det er mye adferdspsykologi og miljøarbeid for sosionomer, spesielt adferdspsykologi.

Anonymkode: 91f10...a16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nylig ferdig utdannet sosionom. Ved siden av studiet jobbet jeg deltid med miljøterapeutisk arbeid på psykiatrisk rusinstitusjon. Det jobber både sosionomer og vernepleiere. Min erfaring derfra, er at sosionomene og vernepleiere hadde akkurat samme arbeidsoppgaver. Eneste forskjellen var at vernepleier delte ut medisiner i tillegg. Nå jobber jeg deltid innen rus i en annen by, og har samme erfaring der. Jeg jobber også deltid i en omsorgsbolig for psykisk utviklingshemmede. Jeg vet at de i hovedsak ønsker å ansette flere vernepleiere, men jeg ser at også der gjør jeg akkurat de samme arbeidsoppgavene som vernepleier, bare uten å dele ut medisin. Jeg utfører stell, selv om det ikke var en del av min utdanning. Ser for meg å bytte jobb når jeg har mulighet, jeg trives ikke i omsorgsbolig. 

Dessverre ser jeg at mange utlyste stillinger innenfor felt jeg gjerne vil jobbe søker etter vernepleier nettopp fordi de kan dele ut medisiner. Når jeg ser på arbeidsoppgavene i utlysningen, kan jeg gjøre alle arbeidsoppgavene unntatt medisinansvar. Noen av oppgavene kan jeg til og med kanskje gjøre bedre, fordi jeg har bredere kompetanse på enkelte områder, som navsystemet, arbeid med minoritetsgrupper, barnevern, rus osv. Likevel veier ofte medisinkompetansen tyngre. Jeg er fortsatt glad for at jeg er sosionom, jeg ville ikke vært foruten den brede kunnskapen jeg har. Likevel hadde jeg kanskje følt det samme om jeg var utdannet vernepleier. 

Siste året på studiet hadde vi et emne der vi hadde et praksisprosjekt sammen, både barnevernsped, sosionom og vernepleie. Jeg var da på gruppe med 4 vernepleiere, og opplevde at de ikke hadde noe å bidra med utover selve oppgaveskrivingen, da vi arbeidet med barnevernsinstitusjon og tvang. Jeg opplevde at det var vi fra sosialt arbeid og barnevernsped som måtte lære vernepleierne om temaet, og de sa selv at de ikke hadde hatt noe relevant pensum. 

Anonymkode: fc78e...6d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er nylig ferdig utdannet sosionom. Ved siden av studiet jobbet jeg deltid med miljøterapeutisk arbeid på psykiatrisk rusinstitusjon. Det jobber både sosionomer og vernepleiere. Min erfaring derfra, er at sosionomene og vernepleiere hadde akkurat samme arbeidsoppgaver. Eneste forskjellen var at vernepleier delte ut medisiner i tillegg. Nå jobber jeg deltid innen rus i en annen by, og har samme erfaring der. Jeg jobber også deltid i en omsorgsbolig for psykisk utviklingshemmede. Jeg vet at de i hovedsak ønsker å ansette flere vernepleiere, men jeg ser at også der gjør jeg akkurat de samme arbeidsoppgavene som vernepleier, bare uten å dele ut medisin. Jeg utfører stell, selv om det ikke var en del av min utdanning. Ser for meg å bytte jobb når jeg har mulighet, jeg trives ikke i omsorgsbolig. 

Dessverre ser jeg at mange utlyste stillinger innenfor felt jeg gjerne vil jobbe søker etter vernepleier nettopp fordi de kan dele ut medisiner. Når jeg ser på arbeidsoppgavene i utlysningen, kan jeg gjøre alle arbeidsoppgavene unntatt medisinansvar. Noen av oppgavene kan jeg til og med kanskje gjøre bedre, fordi jeg har bredere kompetanse på enkelte områder, som navsystemet, arbeid med minoritetsgrupper, barnevern, rus osv. Likevel veier ofte medisinkompetansen tyngre. Jeg er fortsatt glad for at jeg er sosionom, jeg ville ikke vært foruten den brede kunnskapen jeg har. Likevel hadde jeg kanskje følt det samme om jeg var utdannet vernepleier. 

Siste året på studiet hadde vi et emne der vi hadde et praksisprosjekt sammen, både barnevernsped, sosionom og vernepleie. Jeg var da på gruppe med 4 vernepleiere, og opplevde at de ikke hadde noe å bidra med utover selve oppgaveskrivingen, da vi arbeidet med barnevernsinstitusjon og tvang. Jeg opplevde at det var vi fra sosialt arbeid og barnevernsped som måtte lære vernepleierne om temaet, og de sa selv at de ikke hadde hatt noe relevant pensum. 

Anonymkode: fc78e...6d6

Må bare supplere litt her, og si at vi vernepleiere ikke bare deler ut medisin, men doserer, blander opp, trekker opp osv. Setter depotinjeksjoner, tar blodprøver og mye mer. Regner med at i bolig ønsker de vpl pga medisinkompetanse, men også kompetanse med blodsukkermåling, blodtrykk/respirasjon/puls, sårstell, kateter osv i tillegg til det miljøfaglige. 
 

Jeg er enig med deg i at sosionomer går dypere inn i en del emner, feks saksbehandling og jus. Når det gjelder rusfeltet har vpl mye kompetanse også. Yrkene utfyller hverandre godt.

Til det siste du skriver vil jeg si du har vært på gruppe med noen tafatte vpl-studenter. Barnevern er riktignok ikke hovedprioritert i studiet vårt, men tvang står supersentralt. Min erfaring er at de tverrfaglige prosjektene er litt tilfeldige, og det kan variere hvilken yrkesgruppe som føler seg mest «truffet» av oppgaven. Jeg har vært med på slike prosjekter hvert år ila studiet, og flere ganger har det vært oppgaver hvor f.eks utviklingshemming har stått sentralt. Vi gjør jo mye annet også, men det er jo et typisk «vpl-tema». Mange av de andre yrkesgruppene sa at de ikke hadde erfaring med/pensum om dette. Andre ganger har oppgavene vært mest sosionom-rettet, fyisoterapi-rettet osv. Ville ikke vurdert en yrkesgruppe basert på det😉

Anonymkode: 0422e...815

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.10.2021 den 23.27):

Det stemmer vel ikke. Sykepleiere har mange muligheter til videreutdanning og fordypning. Og nei, vernepleiere bruker ikke samme bøkene. For å forstå medisin så må man gå inn i anatomien og kroppens funksjoner, og det har ikke vernepleiere. Medikamentregning kan stemme til en viss grad, men bivirkninger, kontraindikasjoner osv har vernepleiere lite kunnskap om. På sykehjem kan man fint klare seg uten vernepleiere, og det samme i boliger. 

Anonymkode: c3002...473

Det du sier, stemmer overhode ikke med den kunnskapen jeg fikk under utdannelsen. Sykepleien og vernepleien hadde samme anatomi bok, sykdomslære og medikamentregning når jeg gikk der i 17-18. Jeg som vernepleier hadde medikamenter og bruken av den, samt bivirkninger osv. 

Sykepleien hadde den gang prosent regning i medikament eksamen, det hadde ikke vi. 

I sykepleien går de mer grundig gjennom alt av kroppen, anatomi og sykdomslære osv.. mens vernepleien må kunne litt om alt. Jeg hadde praksis på psykiatrisk avd på sykehjem og fikk høre av sykepleier at begge profesjoner burde samarbeide mer på sykehjem.. mye fordi en på sykehjem har godt nytte av miljøarbeid og miljøterapi. 

Det som er dumt er at vernepleiestudier over hele landet har sitt fokus på ulike ting. På vestlandet er det miljøarbeid og miljøterapi. På Østlandet vet jeg det er mye atferd og atferdsterapi. Så hva du lærer og fordyper deg i, er helt avhengig av studiested desverre. 

Sosionom har ikke medisinhånstering eller kunnskap om anatomi og bruk av kroppen på samme måten som en vernepleier. Både sosionom og vernepleie har ulike tilnærminger og ståsted, men jobber mange steder på samme sted. Kjenner mange i barneverntjenesten som er vernepleier, men da ofte privat og i medlever turnus.

Endret av Vestlandsdame
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Må bare supplere litt her, og si at vi vernepleiere ikke bare deler ut medisin, men doserer, blander opp, trekker opp osv. Setter depotinjeksjoner, tar blodprøver og mye mer. Regner med at i bolig ønsker de vpl pga medisinkompetanse, men også kompetanse med blodsukkermåling, blodtrykk/respirasjon/puls, sårstell, kateter osv i tillegg til det miljøfaglige. 
 

Jeg er enig med deg i at sosionomer går dypere inn i en del emner, feks saksbehandling og jus. Når det gjelder rusfeltet har vpl mye kompetanse også. Yrkene utfyller hverandre godt.

Til det siste du skriver vil jeg si du har vært på gruppe med noen tafatte vpl-studenter. Barnevern er riktignok ikke hovedprioritert i studiet vårt, men tvang står supersentralt. Min erfaring er at de tverrfaglige prosjektene er litt tilfeldige, og det kan variere hvilken yrkesgruppe som føler seg mest «truffet» av oppgaven. Jeg har vært med på slike prosjekter hvert år ila studiet, og flere ganger har det vært oppgaver hvor f.eks utviklingshemming har stått sentralt. Vi gjør jo mye annet også, men det er jo et typisk «vpl-tema». Mange av de andre yrkesgruppene sa at de ikke hadde erfaring med/pensum om dette. Andre ganger har oppgavene vært mest sosionom-rettet, fyisoterapi-rettet osv. Ville ikke vurdert en yrkesgruppe basert på det😉

Anonymkode: 0422e...815

Men nå var det ikke slik at jeg vurderer en yrkesgruppe basert på dette, jeg skrev helt enkelt min erfaring basert på de tre stedene jeg har jobbet og samarbeidsprosjektet vi har hatt. Jeg vet at vernepleiere gjør mer enn å dele ut medisin, jeg ser at jeg skrev det én gang, i resten av innlegget skrev jeg medisinkompetanse. I medisinkompetanse legger jeg alt du har nevnt om hva vernepleiere gjør og har kunnskap om. Det er kanskje feil, men så har ikke jeg som sosionom så mye kunnskap om dette da, vet du. Og som noen over har nevnt, det er ikke felles pensum for samme utdanning på de ulike studiestedene. Så selv om du har hatt mye pensum innen et tema, kan det være mindre/ingenting et annet sted. Pensumbøker blir fjernet/lagt til for hvert år, studieløpene endres osv. 

Og jeg kan legge til at der jeg jobber og har jobbet, er det også sykepleiere som på mine arbeidsplasser har ansvaret for mye av det du nevner. 

Jeg har ikke vurdert hele yrkesgruppen, men dette var min erfaring fra min fremdeles korte tid i yrket mitt. Jeg har stor respekt for vernepleiere og kunnskapen deres, og har selv vurdert å ta denne utdanningen i tillegg til sosionomutdanningen, nettopp fordi jeg ser at vernepleiere er etterspurt i mange av feltene jeg interesserer meg for. Blant annet i rusfeltet, som har blitt min hjertesak og det jeg aller helst vil jobbe med. 

Både vernepleiere og sosionomer er veldig viktige, og begge er brede på litt ulike måter. 

Anonymkode: fc78e...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de viktigste forskjellene, er at vernepleier er helsepersonell og faller inn under helsepersonellloven. Sosionom defineres ikke som helsepersonell. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (På 17.10.2021 den 19.34):

Da jeg gikk vernepleie hadde de akkurat samme pensum i sykdomslære, anatomi, farmakologi og legemidler som sykepleiutdanningen. Vernepleiere fyller kompetansekravet på lik linje som sykepleiere for å jobbe med akkurat de samme oppgavene, på en hvilken som helst sykehusavdeling. Eneste grunnen til at det drøyde med å få det godkjent, var at sykepleieforbundet motarbeidet det så lenge de kunne.

Er du vernepleier?

Men hvordan i all verden kan vernepleiere jobbe på somatiske sykehusavdelinger uten å ha hatt medisinsk eller kirurgisk praksis? 
Jeg har ingen ting i mot vernepleiere, men sykepleierstudenter har mange måneder med sykehuspraksis som vernepleiere mangler. Selv om pensum er likt, mangler praksisen. 

Anonymkode: 7d2fd...3d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Men hvordan i all verden kan vernepleiere jobbe på somatiske sykehusavdelinger uten å ha hatt medisinsk eller kirurgisk praksis? 
Jeg har ingen ting i mot vernepleiere, men sykepleierstudenter har mange måneder med sykehuspraksis som vernepleiere mangler. Selv om pensum er likt, mangler praksisen. 

Anonymkode: 7d2fd...3d3

Handlet ikke om praksisen. Handlet om læringsutbytte og pensum som ble likestilt. En vernepleier kunne like gjerne som en sykepleier hatt praksis på en sengepost i spesialisthelsetjenesten. Men det var ikke poenget. Poenget var å anerkjenne at vernepleie og sykepleiestudiet var likestilt på sykdomslære, farmakologi og legemiddelhåndtering. Ikke at vernepleiere skal jobbe på sengepost. Da hadde man heller gått på sykepleierutdanning nettop som du nevner pga praksisen 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hvordan i all verden kan vernepleiere jobbe på somatiske sykehusavdelinger uten å ha hatt medisinsk eller kirurgisk praksis? 
Jeg har ingen ting i mot vernepleiere, men sykepleierstudenter har mange måneder med sykehuspraksis som vernepleiere mangler. Selv om pensum er likt, mangler praksisen. 

Anonymkode: 7d2fd...3d3

Ja, sykehuspraksis har vi ikke. Somatisk altså. Vi har gjerne praksis på psykiatrisk sykehus, rehabilitering osv. Samt sykehjemspraksis evt hjemmesykepleie, som også sykepleierne har. Men vi skal også ha minst en praksisperiode i tjenester til utviklingshemmede, feks bofellesskap eller dagsenter. Jeg hadde nok ikke følt meg skikket til å jobbe på kirurgisk post eller hjerteavd. for eksempel. Hadde det vært dit jeg ville, hadde jeg tatt sykepleie. Men vernepleiere kan i teorien få opplæring i de prosedyrer man evt mangler fra studiet/praksis, og har da lov av vår autorisasjon til å utføre disse oppgavene. Men til somatisk sykehus er sykepleierne naturlig nok mer ettertraktet, da de har mer dybde og praksiserfaring med dette. Men som de sa hos oss på høgskolen, «vernepleieren kan hvis h*n kan». Se her:

https://www.fo.no/getfile.php/1316995-1558343304/Filer/Vernepleiernes helsefagkompetanse.pdf

 

 

 

Anonymkode: 0422e...815

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, sykehuspraksis har vi ikke. Somatisk altså. Vi har gjerne praksis på psykiatrisk sykehus, rehabilitering osv. Samt sykehjemspraksis evt hjemmesykepleie, som også sykepleierne har. Men vi skal også ha minst en praksisperiode i tjenester til utviklingshemmede, feks bofellesskap eller dagsenter. Jeg hadde nok ikke følt meg skikket til å jobbe på kirurgisk post eller hjerteavd. for eksempel. Hadde det vært dit jeg ville, hadde jeg tatt sykepleie. Men vernepleiere kan i teorien få opplæring i de prosedyrer man evt mangler fra studiet/praksis, og har da lov av vår autorisasjon til å utføre disse oppgavene. Men til somatisk sykehus er sykepleierne naturlig nok mer ettertraktet, da de har mer dybde og praksiserfaring med dette. Men som de sa hos oss på høgskolen, «vernepleieren kan hvis h*n kan». Se her:

https://www.fo.no/getfile.php/1316995-1558343304/Filer/Vernepleiernes helsefagkompetanse.pdf

 

 

 

Anonymkode: 0422e...815

Kan jo også legge til at når det gjelder praksis er det veldig tilfeldig hvilket utbytte man har av det, og hvor bred praksisen er. Noen får gjøre masse spennende, og prøvd mye nytt, andre går i ukesvis/månedsvis og gjør de samme enkle tingene. Det gjelder vel de fleste som har praksis i studiet sitt. Så det er ikke alle sykepleiere som har like relevant praksis når de er ferdigutdannet heller, og trenger dermed opplæring. Som alle nyutdannede😉

Anonymkode: 0422e...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.10.2021 den 0.24):

Mens jeg kjenner flere vernepleiere i barnevernet. 

Anonymkode: 0422e...815

Ikke i førstelinje som saksbehandler… 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...