Gå til innhold

Hvilken profesjon er mest bred av sosionom og vernepleier?


Mariell1995

Anbefalte innlegg

Mariell1995 skrev (2 timer siden):

Jeg har lest at noen hevder det ene, og noen det andre? Men hva er rene fakta, og hvorfor - både med tanke på arbeidsplasser og arbeidsoppgaver, samlet sett? Også med tanke på de nye masterne innenfor barnevernet (kompetansekravet), som trer i kraft fra 2031.

Dette ble en rar tråd. Trådstarter, fokuser på hvilke felt du er intr. i og ta det derfra, begge utdannelsene er gode på sitt felt, men er faktisk også ganske ulike.

 

Anonymkode: 99b2f...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Medisinkompetansen hos vernepleiere er så som så da og kan sammenlignes med helsefagarbeider med medisinkurs. 

Anonymkode: c3002...473

Tull, vi hadde både anatomi, fysiologi og patologi da jeg tok vernepleien. Vi brukte flere av de samme bøkene som de på sykepleie brukte. Hadde samme medikamentregningsprøve også. 

Anonymkode: 0422e...815

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange sosionomer i barneverntjenesten, aldri sett en eneste vernepleier der

Anonymkode: 03404...664

Mens jeg kjenner flere vernepleiere i barnevernet. 

Anonymkode: 0422e...815

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er dine interesser? Jeg vil si jeg kunne aldri valgt vernepleier fordi det er lite av utdanninga som interesserer meg, mens med sosionomutdanning var det meste interessant. F.eks. sosiologi-delen, psykologi og hele klasseperspektivet på sosiale problemer. Det mangler jo helt hos vernepleiere. For meg, med litt politisk engasjert bakgrunn var valget mellom sosionom og vernepleier veldig enkelt.

Anonymkode: efb48...2cb

Vi hadde både sosiologi, pedagogikk og psykologi. Juridiske emner også. Vernepleieutdannelsen er veldig allsidig, og bred, man er innom mange emner. Jeg savnet kanskje å gå enda mer i dybden på ting, for det var mye spennende jeg gjerne skulle fordypet meg mer i. Blir nok videreutdannelse eller master etterhvert. 

Anonymkode: 0422e...815

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Tull, vi hadde både anatomi, fysiologi og patologi da jeg tok vernepleien. Vi brukte flere av de samme bøkene som de på sykepleie brukte. Hadde samme medikamentregningsprøve også. 

Anonymkode: 0422e...815

Selv om man har en innføring i dette så betyr det ikke at man har god kompetanse innen feltet. Ser du på læreplanen for vernepleiere vs spl så er det langt i fra det samme. Medisinkunnskap handler også om mikrobiologi og sykdomslære (som forøvrig er kjempeviktig!) Og faglige prosedyrer med ferdighetstrening, og ikke minst mye praksis innenfor feltet. 

Så nei, det er ikke tull selv om du liker å tro det. Forskjellen er ganske så stor og kan på ingen måte sammenlignes.

Anonymkode: c3002...473

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Selv om man har en innføring i dette så betyr det ikke at man har god kompetanse innen feltet. Ser du på læreplanen for vernepleiere vs spl så er det langt i fra det samme. Medisinkunnskap handler også om mikrobiologi og sykdomslære (som forøvrig er kjempeviktig!) Og faglige prosedyrer med ferdighetstrening, og ikke minst mye praksis innenfor feltet. 

Så nei, det er ikke tull selv om du liker å tro det. Forskjellen er ganske så stor og kan på ingen måte sammenlignes.

Anonymkode: c3002...473

Jeg vet ikke om hva som har vært tidligere, men det er i hvert fall pensum for vernepleiestudenter nå. I hvert fall fra 2020, ifølge Høgskolen i Østfold, ser jeg 🤔 Men jeg vet jo at en sykepleier kan mer om det medisinske, da 😅

Endret av Mariell1995
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Selv om man har en innføring i dette så betyr det ikke at man har god kompetanse innen feltet. Ser du på læreplanen for vernepleiere vs spl så er det langt i fra det samme. Medisinkunnskap handler også om mikrobiologi og sykdomslære (som forøvrig er kjempeviktig!) Og faglige prosedyrer med ferdighetstrening, og ikke minst mye praksis innenfor feltet. 

Så nei, det er ikke tull selv om du liker å tro det. Forskjellen er ganske så stor og kan på ingen måte sammenlignes.

Anonymkode: c3002...473

Selvsagt er det en forskjell, ellers hadde det ikke vært to utdanninger. Men det er mye overlapp, og vpl har også mye ferdighetstrening med prosedyrer, lab, praksis osv. Spl går mer i dybden på en del ja, mens vi har andre emner, noe som gir vpl stor bredde i sin kompetanse, og godt grunnlag for tverrfaglig samarbeid. Man utfyller hverandre. Ts spør etter hvilken utdanning av vpl og sosionom som er mest bred, ikke etter spl/vpl «profesjonskamp». Å sammenlikne vpl med en vgs-linje med medisinkurs er bare tull og tøys, og kommer åpenbart fra noen som ikke vet hva de snakker om.

Anonymkode: 0422e...815

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mariell1995 skrev (14 minutter siden):

Jeg vet ikke om hva som har vært tidligere, men det er i hvert fall pensum for vernepleiestudenter nå. I hvert fall fra 2020, ifølge Høgskolen i Østfold, ser jeg 🤔 Men jeg vet jo at en sykepleier kan mer om det medisinske, da 😅

Ja, det er nok pensum, men langt fra i så stor grad som spl har. Vernepleierutdanning har helt andre mål, og da sier det seg selv at spl har så mye mer av dette. I tillegg har spl faget "sykepleie" alle tre årene der alt dette er inkludert. 

Anonymkode: c3002...473

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvsagt er det en forskjell, ellers hadde det ikke vært to utdanninger. Men det er mye overlapp, og vpl har også mye ferdighetstrening med prosedyrer, lab, praksis osv. Spl går mer i dybden på en del ja, mens vi har andre emner, noe som gir vpl stor bredde i sin kompetanse, og godt grunnlag for tverrfaglig samarbeid. Man utfyller hverandre. Ts spør etter hvilken utdanning av vpl og sosionom som er mest bred, ikke etter spl/vpl «profesjonskamp». Å sammenlikne vpl med en vgs-linje med medisinkurs er bare tull og tøys, og kommer åpenbart fra noen som ikke vet hva de snakker om.

Anonymkode: 0422e...815

Det åpenbare her er at du mener vernepleiere har like høyt medisinsk kunnskap som spl. Og det stemmer ikke. Jeg sammenlignet medisinkunnskapen med helsefagarbeider. De har også medisinkurs og grunnleggende innføring og mye av det som blir nevnt her, i tillegg til mulighet til etterutdanning. Den siste setningen din er bare latterlig urelevant og umoden.

Anonymkode: c3002...473

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

kan mye mer om miljøarbeid enn sosionomer? Dette stemmer jo ikke en plass

Anonymkode: 99b2f...c65

Link til studiets oppbygging innenfor tre utdanninger. Dere kan sammenligne og da får dere oversikt over forskjellene. Det er en god del miljøarbeid i vernepleiestudiet. Begge praksisperiodene inneholder mye miljøarbeid (40 studiepoeng hvorav anslagsvis 25-30 er miljøarbeid). 30 studiepoeng med atferdsanalyse er i stor grad arbeidsverktøy for miljøarbeid. Bacheloroppgave (15poeng) og praksis i faglig fordypning (20) kan inneholde mye miljøarbeid.

https://www.oslomet.no/studier/sam/sosialt-arbeid

https://www.oslomet.no/studier/hv/sykepleie

https://www.oslomet.no/studier/hv/vernepleie

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er like morsomt hver gang; bare krangling mellom profesjoner. «Jeg kan mer enn deg, studiet ditt er avleggs, du er sykepleie light, osv osv». Skam dere. Alle har hvert sitt spesialfelt, og det er like stort behov for alle. Slutt å snakk hverandre ned, det lyser ikke mye etikk, kunnskap og moral av det. 

Anonymkode: 373b3...b5a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mariell1995 skrev (11 timer siden):

Jeg har lest at noen hevder det ene, og noen det andre? Men hva er rene fakta, og hvorfor - både med tanke på arbeidsplasser og arbeidsoppgaver, samlet sett? Også med tanke på de nye masterne innenfor barnevernet (kompetansekravet), som trer i kraft fra 2031.

Jeg antar at begge fagene er brede nok i massevis, og kanskje for brede. Vernepleiestudiet favner for bredt. Når sykepleiebiten er nesten like stor første år som på sykepleierstudiet så blir det så mye at det er utfordrende å komme gjennom bøkene på veldig begrenset tid, bøkene er også  tungt skrevet på et medisinsk og utilgjengelig språk. På Oslomet reddes vernepleierne av professor El Hassan Hamdani, som oversetter bøkene til noe forståelig.

Jeg har på følelsen at vernepleiestudiet drifter litt i retning sykepleie. Vanskelig å si hvorfor , men en teori er at vernepleierne blir bedre rustet til å jobbe på sykehjem.

Du tenker på master i barnevern  etter bachelor. Jeg vet egentlig ikke hva som går for å få kompetansen du trenger, men antar at "barnevern" treffer best,

https://www.oslomet.no/studier/sam/barnevern

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser her at svarene utviklet seg i form av en "profesjonskamp", noe jeg ikke håpet skulle skje. Jeg lurte på om hva som var fakta i forhold til arbeidssteder og oppgaver. Rett og slett hvilken av profesjonene som har en bredest utdannelse til å jobbe innenfor flest ulike felt, og eventuelt ulike oppgaver (utenom medisinkompetansen til vernepleierne). Men takk for svar, allikevel :) 

Det skal sies at både sosionomer, vernepleiere og sykepleiere er like gode på ulike måter. Det er ikke noe vits med drittkasting om andre sine profesjoner og deres arbeidsoppgaver.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vernepleier tror det kan masse, men har dessverre ikke etikk på pensum. 

Anonymkode: 29fdc...cb8

Såpass. Du er vernepleier eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mariell1995 skrev (2 timer siden):

Jeg ser her at svarene utviklet seg i form av en "profesjonskamp", noe jeg ikke håpet skulle skje. Jeg lurte på om hva som var fakta i forhold til arbeidssteder og oppgaver. Rett og slett hvilken av profesjonene som har en bredest utdannelse til å jobbe innenfor flest ulike felt, og eventuelt ulike oppgaver (utenom medisinkompetansen til vernepleierne). Men takk for svar, allikevel :) 

Det skal sies at både sosionomer, vernepleiere og sykepleiere er like gode på ulike måter. Det er ikke noe vits med drittkasting om andre sine profesjoner og deres arbeidsoppgaver.

Jeg kjenner en god del sosionomer. De jobber som saksbehandlere på NAV, en som saksbehandler på et barnevernskontor og en i sosionomstilling på et sykehus (oppgaver går på bistand opp i mot NAV/søknader etc)

Kjenner veldig mange vernepleiere. De jobber på sykehus (voksenhabilitering, barnehabilitering, ARA/IR, altså illegale rusmidler/avrusning, barne ognungdomspsykiatrien, voksenpsykiatri/akuttpsykiatri, DPS døgnenheter, bolig psykisk utviklingshemming, avlastningsbolig for barn, arbeids og aktivitetssenteret for psykisk utviklingshemmede, spesialskole for barn med autisme, spesialklasse i normslskolen, som miljøterapeut i normalskole, psykisk helse i kommunen, rus og avhengighet i kommunen, saksbehandlere i kommune.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det åpenbare her er at du mener vernepleiere har like høyt medisinsk kunnskap som spl. Og det stemmer ikke

Anonymkode: c3002...473

Da jeg gikk vernepleie hadde de akkurat samme pensum i sykdomslære, anatomi, farmakologi og legemidler som sykepleiutdanningen. Vernepleiere fyller kompetansekravet på lik linje som sykepleiere for å jobbe med akkurat de samme oppgavene, på en hvilken som helst sykehusavdeling. Eneste grunnen til at det drøyde med å få det godkjent, var at sykepleieforbundet motarbeidet det så lenge de kunne.

Er du vernepleier?

Endret av sicario
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

kan mye mer om miljøarbeid enn sosionomer? Dette stemmer jo ikke en plass

Anonymkode: 99b2f...c65

Tja , hvordan bedriver sosionomer miljøarbeid? Ikke for å angripe, men jeg er nysgjerrig.

Vernepleierens miljøarbeid handler blant annet  om å skape trygge og gode forhold i boliger der vilt forskjellige individer med forskjellige utfordringer bor i samme miljø.

Mitt anslag er at halvparten av vernepleiestudentene har erfaring i miljøarbeid allerede før de begynner å studere, og at de har deltids miljøarbeidsjobb ved siden av studiene.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mariell1995 skrev (På 16.10.2021 den 22.10):

Jeg har lest at noen hevder det ene, og noen det andre? Men hva er rene fakta, og hvorfor - både med tanke på arbeidsplasser og arbeidsoppgaver, samlet sett? Også med tanke på de nye masterne innenfor barnevernet (kompetansekravet), som trer i kraft fra 2031.

Noen som har et ordentlig svar på dette? Hittil har det vært mye «profesjonskamp», noe som ikke var det jeg var ute etter :) 

Så igjen, er vernepleier eller sosionom mest allsidig? Gjerne begrunn med det du VET :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mariell1995 skrev (28 minutter siden):

Noen som har et ordentlig svar på dette? Hittil har det vært mye «profesjonskamp», noe som ikke var det jeg var ute etter :) 

Så igjen, er vernepleier eller sosionom mest allsidig? Gjerne begrunn med det du VET :)

Vernepleie er desidert mest allsidig basert på arbeidsplasser og arbeidsoppgaver. Sier meg enig med svaret til «sicario», som allerede har skrevet om dette. Sosionomer er ikke etterspurt i helsevesenet, annet enn i NAV/BV - og det kan også være utfordrende å få relevant jobb. 

sicario skrev (21 timer siden):

Jeg kjenner en god del sosionomer. De jobber som saksbehandlere på NAV, en som saksbehandler på et barnevernskontor og en i sosionomstilling på et sykehus (oppgaver går på bistand opp i mot NAV/søknader etc)

Kjenner veldig mange vernepleiere. De jobber på sykehus (voksenhabilitering, barnehabilitering, ARA/IR, altså illegale rusmidler/avrusning, barne ognungdomspsykiatrien, voksenpsykiatri/akuttpsykiatri, DPS døgnenheter, bolig psykisk utviklingshemming, avlastningsbolig for barn, arbeids og aktivitetssenteret for psykisk utviklingshemmede, spesialskole for barn med autisme, spesialklasse i normslskolen, som miljøterapeut i normalskole, psykisk helse i kommunen, rus og avhengighet i kommunen, saksbehandlere i kommune.

Jeg kan også legge til at VPL er etterspurt i hjemmesykepleie, psykiatrisk oppfølgingteam og på sykehjem (demenspost).

Og nei, jeg er ikke VPL, men jobber i UH- og helsesektoren. 

Anonymkode: 373b3...b5a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mariell1995 skrev (46 minutter siden):

Noen som har et ordentlig svar på dette? Hittil har det vært mye «profesjonskamp», noe som ikke var det jeg var ute etter :) 

Så igjen, er vernepleier eller sosionom mest allsidig? Gjerne begrunn med det du VET :)

Svarte med det jeg vet. Vernepleier er mer allsidig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...